Stadig flere studier viser at ekstra tilførsel av melkesyrebakterier (probiotika) kan redusere ubehag i forbindelse med antibiotikakurer. En norsk studie viser også at antallet svangerskapsforgiftninger var mindre hos en gruppe gravide som inntok produkter som inneholder melkesyrebakterier, for eksempel youghurt eller biola, sammenlignet med gravide som ikke gjorde det.
- Resultatene er spennende for videre forskning og antyder mulighetene for en helt ny retning i forebygging av svangerskapsforgiftning og andre sykdommer i svangerskapet. Det er imidlertid viktig å merke seg at denne sammenhengen må bekreftes av andre studier før vi kan si at probiotika faktisk beskytter mot svangerskapsforgiftning, sier forsker Ronny Myhre ved Folkehelseinstituttet.
Resultatene passer godt sammen med andre studier som blant annet har funnet sammenheng mellom bruk av probiotika og lavere blodtrykk, og mellom bruk av probiotika og betennelsesreaksjoner i tarmen. Forhøyet blodtrykk er et av sykdomstegnene ved svangerskapsforgiftning.
Det er i folkehelseinstituttets store Mor- og Barn-undersøkelse, der 33.000 kvinner deltar, resultatene kommer fram.
Forfatter og ernæringsterapeut Gunn-Karin Sakariassen anbefaler småbarnsforeldre å ta en kapsel daglig for å forebygge halsinfeksjon og andre kjente ”høstinfeksjoner”. Hun mener melkesyrebakterier i kapselform er langt mer virkningsfullt enn et glass biola:
- 70-80 prosent av immunforsvaret vårt sitter i tarmene våre, og med det ”moderne” kostholdet vi har, er det helt nødvendig å styrke immunforsvaret med de gode melkesyrebakteriene, sier Sakariassen til Mammanett.
- Det er enorme mengder gode bakterier som kjemper om plassen med dårlige tarmbakterier. Et glass biola inneholder nesten ikke melkesyrebakterier sammenlignet med konsentrerte melkesyrebakterier i kapsler.
Hun fordypet seg i emnet etter selv å ha opplevd en alvorlig tarmsykdom som hun spiste seg frisk fra for en del år siden. Nå jobber hun ved Heggeli Helhetsmedsin og møter hver dag pasienter med mage/tarmsykdommer. Kostholdet – og mangel på de gode tarmbakteriene – er ofte årsaken.
- Som regel anbefaler jeg en skikkelig kur med ekstra melkesyrebakterier. Det fungerer og en rekke store undersøkelser viser melkesyrebakterienes betydning, sier hun.
Kulden kommer snikende, og dessverre fører det ofte med seg infeksjoner og influensa. Noen ganger er antibiotika eneste utvei for både barn og voksne. Det er en kjent sak at antibiotika forstyrrer den normale tarmfloraen, noe som kan bidra til ubehag og løs mage. Men en helt ny studie viser betydelig bedring i symptomene ved inntak av spesifikke probiotikastammer.
Det nye studiet ble presentert av den kjente forskeren Dr Arthur Ouwehand på en internasjonal konferanse om pre- og probiotika i Slovakia.
Ouwerhand har gjennomført et trippelblindt, randomisert placebokontrollert studie med 503 voksne mennesker fra 30 til 70 år som fikk antibiotika for forskjellige infeksjoner på sykehus i Shanghai. Han kontrollerte effekten av placebo, lavdose probiotika og høydose probiotika.
Resultatet viser at risiko for løs mage pga antibiotika øker jo lengre kuren varer. Gruppen som fikk høye doser probiotika hadde 50 prosent færre tilfeller løs mage, sammenlignet med placebogruppen. Både varighet og hyppighet var betydelig mindre blant dem som fikk probiotika enn i placebogruppen.
Ouwehand og hans medforfattere av studiet har konkludert med at en spesifikk kombinasjon av probiotika 1 hjelper til å unngå mageproblemer ved bruk av antibiotika. I Norge finnes disse probiotikastammene i Idoform Classic Plus som fås på apotek.
Probiotika spiller ikke bare en viktig rolle for helsen til de mest sårbare barna. Stadig mer forskning viser at utviklingen av mikrobiota fra fødsel og fremover har betydelig helsepåvirkning på både kort og lang sikt. Det er veldokumentert at tilfeller av kolikk, diaré og generelle mageproblemer reduseres hvis barnet får probiotikatilskudd. I følge professor Arthur Ouwehand fra Turku Universitet i Finland, viser forskning også at den voksne typen mikrobiota faktisk er etablert i løpet av de første 1-2 leveårene.
Kommentarer
Så spennende! :o blir artig