Nei, så kjedelig da Bamboomamma...Opprinnelig lagt inn av bamboomamma
Håper det gir seg fort. Surt og bittert hjelper hos meg også..Spise 4 sure, grønne epler om dagen jeg, er det eneste som virker kvalmestillende.
![]()
Mamma.
Cecilie S: Godt å høre at kvalmen har sluppet taket nå på slutten av graviditeten.Skjønner godt det du sier om at det tar tid å samle overskuddet igjen, og komme seg ovenpå. Har slitt med lavt væskenivå, og lav blodprosent gjennom hele svangerskapet, og ikke klart å ta jerntilskudd, fordi jeg bare kastet opp av det...Men fom uke 35-36 har jeg blitt bedre, kvalmen er nesten borte (kaster opp på morgenen, men så er jeg "ferdig"), og energinivået har tatt seg betraktelig opp. Så jeg sitter faktisk her nå, i uke 37, og har med overskudd enn noenganger tidligere i svangerskapet. Så det er faktisk mulig...(men har ikke tenkt å si at "det blir sikkert sånn for deg også,"; -vet hvor skuffende det er å forvente at ting skal gi seg, også gjør det ikke det...)
Vil bare ønske lykke til i resten av svangerskapet!!![]()
![]()
Ewunia: Veldig leit å lese det du skriver.Skjønner så godt at du føler at du blir deprimert av det, har følt det på samme måte selv. Den trykkende kvalmen gjør at man blir veldig isolert, og man kan fort havne i en situasjon der man unngår å gå ut blant folk..
Jeg anbefaler at du tar kontakt med Foreningen for kvinner med hyperemesis (www.kvinnerogkvalme.no). De er veldig hjelpsomme, og har alle erfart dette selv.
Videre synes jeg det er viktig at du er tydelig i forhold til legen din på hvordan du har det. Hadde du effekt av å være innlagt? Kanskje et nytt sykehusopphold hadde vært til hjelp??
Vet ikke hvordan jeg skal kunne hjelpe på noen måte, men vil sende deg mange![]()
![]()
og ønsker om at du får det bedre snart. Og bruk dette forumet, det har hjulpet meg masse å ha kontakt med andre i samme situasjon..
Vi er her, så bare pøs ut din frustrasjon!!!!![]()
![]()
![]()
Mamma.
MangeOpprinnelig lagt inn av Ewunia
![]()
![]()
til deg. Tror isolasjon og ensomhet er en vanlig følelse hos de fleste med hyperemesis, fordi man ikke orker å treffe folk, langt mindre gå ut av huset.
Hvis det kan være til trøst; vanligvis blir det bedre rundt de ukene du nå er i, fordi HCG hormonet synker i denne perioden. De som har hyperemesis i 9 måneder er i mindretall. Derfor krysser jeg alt jeg har for at oppkast-kvalmen din slipper/blir mindre nå. Det du forteller gjør meg opimistisk i alle fall. (Min oppkast-periode gav seg hovedsaklig i uke 26).
Bruk helsevesenet når du trenger dem, og fortsett å prate med venner og oss eller hvem du har rundt deg. La telefonregningen blomstreog fortell gjerne venner at du trenger litt oppmuntring; alle vet hvordan det er å være kvalm...
Ta deg gjerne en tur ut i "luktfri" frisk luft hvis du orker (selv om du må ta med pose hvis du skulle bli kvalm og det bare blir 5 minutter); det hjelper i allefall på følelsen din av å være på deprimert.
Fortell oss hvordan det går med deg Ewunia; og PS: Norsken din er virkelig kjempebra!![]()
![]()
![]()
![]()
Hilde: Tusen takk for svaret og støtte. Jeg vil gjerne søke hjelp og bruke den linken du informerte meg om. Det er kjempefint at du ble bedre i 37 uka av din graviditet; det blir kanskje lettere å konsentrere seg på å føde når men ikke lenger trenger å tenke på kvalme. Blir det en gutt eller ei jente? Er det ditt første barn? Hilsen
EWa
Bamboomammma: Tusen takk for svaret og støtte. Det var bra for meg å vite at det fortsatt er håp at kvalmen kan gå over. Ble du helt bra etter 26 uker? Jeg ble litt bedre nå ; jeg kaster opp bare noen ganger i uka og er mindre kvalm, men jeg drømmer om å bli kvitt kvalmen for godt. Hvor mange barn har du?
Hilsen
Ewa
Hei igjen.Opprinnelig lagt inn av Ewunia
Ja, det er mitt første barn, og jeg venter en gutt. Og du har helt rett; de siste 2 ukene har forandret svangerskapet mitt totalt. Er jo ganske paradoksalt at de siste ukene før fødselen skal bli de "letteste", men i mitt tilfelle er det sånn...Det til tross for alle plager som "selvsagt" følger med på slutten, av halsbrann, leggkramper, smerter i bekken..og det faktum at man har blitt ganske tung etterhvert. Men så kvelende synes jeg kvalmen har vært, at jeg føler meg som et nytt menneske nå!!
Og ja, det blir litt lettere å konsetrere seg om barnet og den kommende fødselen..for jeg skal være den første til å innrømme at det er vanskelig å klare å fokusere på det, når det herjer som verst. Jeg ble selv så fokusert på meg selv, og min situasjon, at jeg ikke hadde overskudd til å forberede meg mentalt på at barnet skulle komme...
Det eneste jeg kan si som trøst til deg, er når du nærmer deg de siste mnd før fødsel, blir barnet du bærer på mye mer virkelig for deg (uansett om du er kvalm eller ikke), barnet sparker og kommuniserer, og blir kjent med mamman sin, og det gjør at kvalmen (ihvertfall i mitt tilfelle) ble litt lettere å leve med.
Håper virkelig du får en bedre periode fremover, for jeg skjønner så godt at du har det tungt nå..Vi er ihvertfall glad for at du har kommet hit til mammanettet!Bruk det, og få ut frustrasjon og tanker her... kan være godt innimellom det.
Lykke til videre i svangerskapet da. Håper å høre fra deg igjen.![]()
![]()
Klem fra Hilde
Mamma.
Noen kommentarer om motivasjon når man er såååå kvalm...
Jeg har hatt hyperemesis i to (av to) svangerskap.
I første svangerskapet var det på en måte enklere å finne motivasjonen fordi man har hørt at kvalmen går over etter 3 måneder... så hver dag etter 12 uker så tror man at det "går over i morra" på den måten klarer man seg en stund. Men når kvalmen "aldri" (skal ikke si aldri for de siste månedene av mine svangerskap har vært "greie" - har ikke kasta opp da men har vært kvalm og hatt problemer med mat helt til jeg har født) gir seg er det vanskeligere å finne motivasjonen - fordi man ikke vet hva "belønningen" er - man vet jo at det er en baby, men man klarer ikke å sette seg inn i hva det vil si å ha en baby og hvilke sterke følelser man får for nurket! Helt sant som Hilde sier at man ikke helt klarer å glede seg over å være gravid - opplevde også dette spesielt i første svangerskap!
Det tok noen år før jeg orket å gå på et nytt svangerskap etter mitt første fordi jeg visste at jeg antagelig kom til å bli kvalm igjen! Jeg brukte lang tid på psyke meg opp til å bli kvalm! Det ble nesten fire år mellom jentene mine, men nå når jeg har begge to må jeg si at det absolutt er verdt det.
Underveis har jeg ofte trøstet meg selv med at hyperemesis tross alt ikke er en kronisk sykdom - at det ihvertfall går over etter svangerskapet!
Når det gjelder motivasjonen underveis i svangerskap nr 2 så var det litt "omvendt" av første svangerskap. Jeg visste at kvalmen kunne vedvare hele svangerskapet... og dermed var det svært vanskelig å finne motivasjonen i begynnelsen av svangerskap 2... for jeg visste jo at det "IKKE går over i morra", på den annen side så visste jeg jo hva "belønningen" var (babyen...) så sånn sett så hadde jeg en litt annen motivasjon.
Jeg er nå ferdig med mine to svangerskap og jeg tviler sterkt på at det blir flere. Selv om man har evne til å glemme kvalmen etter at det har gått en stund så er det et "helvete" og spesielt når man skal ha nr 2 og har en fra før som man skal ta seg av - da har man plutselig ikke bare seg selv å tenke på! Jeg fikk ikke tatt meg av dattera mi på tre måneder - ikke kjørt eller henta i barnehage eller laget henne på kvelden - måtte kaste opp hver gang hun satte seg på fanget mitt... Så nr 3 tror jeg ikke blir noe av her hos oss! Det er mange med hyperemesis som bare får ett barn også og maks to!
Jeg vil bare sende mange klemmer til dere som fortsatt er kvalme og gravide!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Si ifra hvis det er noe jeg kan bidra med! De fleste av dere som har skrevet på denne tråden er vel 1. gangs så derfor prøvde jeg å skrive litt om hvordan det er 2. gangen!
LYKKE TIL MED FORESTÅENDE FØDSLER!
Jeg krysser fingrene for av kvalmen er bedre den siste delen av svangerskapet for dere!
Buster
Karoline 10 år (født 4. august 2001)
Marte 6 år (født 28. april 2005)
Jeg har etterhvert fått 2 slalåm- og fotballjenter! Og begge er skolejenter også!
Har et spørsmål til dere som er plaget av ekstremt kvalme. Er det slik at dere hadde tendens til å være kvalm også før svangerskapet?? Jeg har nemlig enda ikke vokst fra meg bilkvalme + karusellkvalme osv. Fikk vite at det disponerte for kvalme etter narkose, noe det selvfølgelig gjorde. Ikke kjekt å spy med kjevelås for å si det slik. Usj. Derfor lurer jeg litt på om jeg er spesielt disponert for svangerskapskvalme.... Greit å være forberedt![]()
Jeg er spesielt plaget av kvamle når det gjelder å bli bilsyk (må følge med på vegen... kan ikke lese eller se ned) og når jeg er fyllesjuk... (kasta ofte opp dagen derpå når jeg festa en del). Jeg er ikke spesielt plaget av karusellkvalme! Jeg digger karuseller! Men i fjor høst (da var jeg allerede gravid uten å vite det) så ble jeg bare kjempekjempekvalm da jeg kjørte karusell, jeg skulle på jenteklubb på kvelden men måtte melde avbud pga at jeg var så kvalm... men jeg tror det var fordi jeg allerede var gravid altså - har aldri vært karusell kvalm ellers!Opprinnelig lagt inn av -camilla_82-
Så ja det kan være at det har en sammenheng - at man har lett for å bli kvalm - men jeg har aldri hørt noen eksperter (helsepersonell) si noe om den sammenhengen altså! Men ta ikke sorgene på forskudd! Det er jo ikke brått sikkert at du blir kvalm når du blir gravid!![]()
Buster
Karoline 10 år (født 4. august 2001)
Marte 6 år (født 28. april 2005)
Jeg har etterhvert fått 2 slalåm- og fotballjenter! Og begge er skolejenter også!
Nei, jeg håper jeg slipper unna. Eller får lett kvalme. Men tusen takk for svar, greit å være forberedt på at det kanskje er en sammenheng.Så får jeg heller bli posetivt overrasket
![]()
Jeg har aldri vært plaget med dette i det hele tatt. Tror aldri jeg har blitt bilsyk, og heller ikke av karuseller..Har også sjelden opplevd at omgangssyke "biter på meg" sånn at jeg kaster opp. Så jeg tror nok ikke det er noen sammenheng, har aldri hørt om det ihvertfall...Opprinnelig lagt inn av -camilla_82-
Får håpe du slipper unna!!![]()
Mamma.
Buster: Takk for fint innlegg!![]()
Imponerende å lese om styrken du har vist, ved å komme deg gjennom dette... Ikke har du hatt spesiellt enkle fødsler heller, må vite!!!
Men som du sier; premien du får til slutt, gjør at det er verdt det. Og med to så nydelige døtre som du har, så kan det jo ikke være noen tvil...![]()
![]()
![]()
Mamma.
Supert at dere deler kvalmen med oss alle ;D Er like dårlig selv.. Ligger å kaster opp daglig og opptil flere ganger pr.dag! Er i uke 11 nå- så har jo enda en del uker igjen. Føler at jeg ikke får spist noe- alt kommer opp igjen! Hva gjør jeg? Noen gode råd? Send meg et svar eller evt. pm da vel!?![]()
*Det er godt å kunne "syte" litt over denne kvalmen! Pheeew*
Klem :appl:
_______Lykke til alle sammen med fødseler og svangerskap!_________
.................................................. .................................................. ......
Hei Gossip Girl,
Stakkars deg... Jeg vet presis hvordan det er, for jeg har slitt med hypermesis gravidarum siden uke 5 (nå er jeg i 24.uka). Jeg var svært dårlig-kastet opp alt og måtte bli innlagt 2 ganger. Jeg er fortsatt kvalm, men jeg føler meg mye bedre enn før. Jeg vet ikke om jeg kan komme med noen gode råd til deg fordi jeg prøvde forskjellige ting (inkludert 3 typer kvalmestillende piller), men ingenting hjalp. Du kan , alikevel, spørre legen din- kanskje noen tabletter kommer til å virke på deg. Jeg håper at du blir bedre snart - kanskje etter 14 uker. Har du vært hos legen? Er du så dårlig at du tror du må bli innlagt snart?
Hilsen
EWA
Ja, jeg tror ikke det er langt unna. vet ikke jeg. Kaster opp alt og får ik i meg stort.. Kvalm hele tiden. pheeew! ;/ Men prøver å gå på skolen og fortsette dagliglivet som normalt.. ik helt enkelt.. Ferdig neste fredag på skolen da, så får håpe at jeg holder til da!Opprinnelig lagt inn av Ewunia
Er skikkelig fælt å føle seg så slapp og sånn.. Men mener du at jeg blir å fortsette med kvalmen til uke 14?
Er d normalt så lenge? Klem ;D
Ojojojoj! Fikk nesten MN abstinens etter at lap-top'en streiket... Har lest gjennom maaaaaaaange innlegg jeg har gått glipp av.Så tilgi meg at jeg kommenterer mange her:
Hilde79; Superfenomenalistisk at du har det så bra nå:appl:. Utrolig deilig følelese ikke sant?
Camilla_82: Kan heller ikke huske å ha lest at kvalme på forhånd, kan disponere for hyperemesis/svangerskapskvalme.
Ewunia: Dette er mitt første (og forhåpentlig ikke eneste) barn.Jeg fikk mindre kvalme gradvis etter uke 26, og med det sluttet jeg å kaste opp.
Kastet opp noen ganger etter det, men de kan telles på en hånd.
Kvalmen forandret seg til en myyyyye lettere kvalme, og ble for min del til å leve med, før den nå siste måneden har vært minimal.
CecilieS: Kjente meg så igjen i dette med poser i lomma. Har den fremdeles...sånn for sikkerhets skyld.Godt du slapp etter 17-18 uke.
Buster: Har kjemperespekt for deg, etter å ha lest om dine 2 svangerskap!Go girl! Dette å vite om man kan ha HE i ett eller alle svangerskapene er like sikkert som å vinne i LOTTO...
Gossip girl: Gratulerer med svangerskapet, men beklager at du kaster opp. Mangetil deg også. Fint å se at du klarer å fungere normalt i hverdagen, men vær forsiktig med å ikke slite deg selv ut. Heldigvis er det snart sommerferie. Det er umulig å vite om kvalmen din gir seg etter 14 eller 40 uke, med ekstrem svangerskapskvalme. Som du ser på tråden her varierer vi mye. Jeg synes å huske at jordmor sa at mange får det bedre etter uke 12-14... Krysser fingrene for deg.
![]()
Det er, som du ser i innleggene våre, store variasjoner på hvor lenge kvalmen har vedvart. Selv har jeg kastet opp daglig hele svangerskapet, og jeg er nå i uke 39...(men dette gjelder svært få, så ikke ta sorgene på forskudd.)Opprinnelig lagt inn av Gossip_girl
Jeg anbefaler at du tar kontakt med lege eller jordmor og forklarer hvordan du har det. Om det er sånn at du får i deg for lite næring, og ikke minst for lite væske, kan det få konsekvenser videre i svangerskapet. Ikke minst blir du jo utrolig slapp og sliten selv...
Hos de aller fleste går kvalmen over innen uke 14, får håpe det gjelder deg også. Men synes uansett du skal ta det opp med lege, kanskje du kan få kvalmestillende, glukosetilførsel e.l. Jeg hadde ihvertfall god effekt av det, og kom meg litt ovenpå for en periode..
Kom gjerne med spørsmål, vi er mange her som vet hvordan du har det..![]()
![]()
Ønsker deg lykke til med svangerskapet, håper å få høre hvordan det går med deg videre??
Mamma.
JAAA!!!Opprinnelig lagt inn av bamboomamma
![]()
![]()
Det er en helt ny verden!! Hadde glemt hvordan det var jeg. Dagene blir mye lengre, ettersom jeg kan bruke formiddagene til noe annet enn å ligge rett ut på sofa for å holde på maten!!
-også kan jeg endelig delta i baby-forberedelser, så nå har jeg laget barnerom til Krabaten. Er jo ikke lenge igjen for oss nå...
Hadde forresten begynt å lure på hvor det ble av deg ja..![]()
...var noen kommentarer og "hvem er sladrevenn med Bamboomamma" inne på mai-juni klubben, må jeg si..
![]()
....Bre 10 dager til terminen din, jo!!! Shit!!
![]()
![]()
Mamma.
Uff da Hilde
Jeg kjenner ei som spiste lakris som medisisn mot kvalmen. Tror det var Lakrisal. Og det hjalp for henne i hvert fall.
Sender en klem:![]()
Hilsen Amalie![]()
Camilla_82: Var mye bilsyk da jeg var liten, men jeg kan ikke si at svangerskapskvalmen lignet på noe som helst av det jeg har opplevd tidligere. Eller: Jeg bruker å bli helt forferdelig fyllesjuk. Og det føltes litt sånn da det stod på som verst. Forskjellen er at jeg får lyst til å spise alt når jeg er fyllesjuk, i motsetning til ingenting da jeg var kvalm. :trett:
Men om noen er spesielt disponert for det vet jeg ikke.
Så spennende med alle dere som skal ha bebisene sine snart forresten! :appl: Masse lykke til!
Jeg er egentlig overbevist at evt HE kommer av at enkelte reagerer sterkere på HcG hormonet jeg da, at det kan sammenlignes med en allergisk reaksjon. Evt at det er en større konsentrasjon av hormonet hos noen. Dette var teorier legen min hadde...og som jeg tror stemmer.
Nivået av svangerskapshormoner synker jo noe på slutten av svangerskapet, og jeg mistenker at det er grunnen til at jeg har vært litt bedre etter uke 37.
Mamma.
Tusen takk for all varm omtanke og svar på di uendelige spørsmålene mine!Opprinnelig lagt inn av hilde79
Må jo spørre dere som har erfaring fra dette! Har fått noen stikkpiller som jeg skulle ta, men blir altså bare mer søvnig enn bedre. Får se, skal gå på dem i en uke! *håpe håpe*
Forresten, hvilke typer smertestillende har dere andre brukt?
Klem ;D
***** Nå begynner bevegelsene å trå til her*****
......
.....
........
.......
.......
Send meg gjerne en mail om du vil slå av en prat!
chreide2@start.no
Msn adresse: christine_eide@hotmail.com
Forresten, så vil jeg bare ønske deg lykke til med fødselen! ;D Håper alt går som forventet ;DOpprinnelig lagt inn av hilde79
Klem
......
.....
........
.......
.......
chreide2@start.no
Bare kom med så mange spm du vil du. Er jo derfor vi har dette forumet, sånn at vi skal kunne komme med råd og tips til hverandre...
Jeg gikk på Postafen (som er vanlig reisesyketabletter), husker ikke helt doseringen, men tok ihvertfall tabletter 2 ganger daglig. (sluttet i uke 30, hadde ingen effekt lenger). Tror de aller fleste av sånne medisiner har bivirkninger med seg. Jeg ble selv så ukonsentrert og søvnig av Postafen, at jeg blant annet ikke kunne kjøre bil. Likevel mener jeg at det er et nødvendig onde, for å klare å beholde på maten...
Så tror nok bare du, i samråd med legen din, må vurdere hva som er best for deg. Om du blir søvnig, og trenger mer hvile, så er vel kanskje det greit, dersom det innebærer at du blir litt mindre kvalm?
Vil også si til deg, at dersom ting blir veldig tungt, så synes jeg du skal høre med legen din om muligheter for en evt tidlig ultralyd. Det hjelper ikke for kvalmen, men det å SE at det er liv der inne, gir en annen bevissthet i forhold til barnet i magen, og kan gjøre situasjonen litt lettere rent psykisk.![]()
![]()
Mamma.
Tusen takk!!!Opprinnelig lagt inn av Gossip_girl
![]()
Mamma.
Er vel ikke lenge igjen til fødselen din nå? ;D Ønsker deg bare alt det beste!Opprinnelig lagt inn av hilde79
Takk for mange gode råd! ;D
......
.....
........
.......
.......
chreide2@start.no
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)