Hvordan fjerne flekker fra frukt og grønt, grønske, maling, stearin etc. Og selvfølgelig andre vaskeråd.
Brita, mamma`n til Sara 5/4-04 og Ingrid 3/2-08, og venter ei jente 1. juledag.
her er det en side med noen tips.
vaskeguide
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Jeg har kjøpt Vanish, den virker veldig bra. Tom sølte litt peppersaus på det hvite teppet under bordet i går, spruta på en oppløsning med Vanish og borte på en to tre!
Ellers er den veldig fin som vaskeforstreker i maskina.
Kjekk side dette Brita!Mange gode tips og råd![]()
Lykkelig mamma til to herlige gutter!
Når eg skal fjerne olje flekker, noe eg gjør hver helg som regel, så bruker eg zalo!! det går rett av!
Mamma'n til01
04
07
10
Alle har sikkert sett at etter som tiden går og sånn så har hvitt tøy en tendens til å bli litt grått!! eller noen hanger kommer en rød sokk i hvitvaska...fortvil ei!!!! BIOTEX HVITT er tingen...den reparerer alt!!! kjempe fint!! brukes BARE på hvitt da..
ellers bruker jeg flytende blenda sensitive, blenda hvitt og milo. Billig merker gjør klærna stygge i fargene synes jeg da..![]()
![]()
Hvitt tøy kan bli grått fordi man kan være raus med vaskepulveret, faktisk.
Selv er jeg ikke plaget med grå klærTil mammas store glede!
Her er noen tips fra meg og! Kristine,samboeren min, har et hefte der det står om sånne ting. Brukte dette da jeg fikk både blod og maling i bilsetet (kristineeee..) .
Vet ikke om dette er så nyttig for dere (dere vet sikkert en del mer om sånt en meg), men kan jo skrive de ned:
- Blod, ny : kaldt vann
Blod, gml : forvask med enzym-holdig vaskemiddel
Egg, ny : kaldt vann
Egg, gml : forvask med enzym-holdig vaskemiddel
Farge, ny : husholdningssåpe og vann
Farge, gml : rødsprit varmet i vannbad
Fargebånd : white-spirit
Fett : flytende oppaskmiddel
Fløte, ny : kaldt vann
Fløte, gml : forvask med enzym-holdig vaskemiddel
Kulepenn, ny : husholdningssåpe og vann
Kulepenn, gml : rødsprit varmet i vannbad
Neglelakk : lynol (må ikke brukes på acetat og triacetat)
Skokrem : håndrenspasta eller white-spirit
Stearin : kjøl ned med feks. isbiter i plast. Skrap bort, bruk deretter white-spirit
Tusj, vannfast : white-spirit
Tusjpenn, ny : husholdningssåpe og vann
Tusjpenn, gml : rødsprit varmet i vannbad
Tyggegummi : kjøl ned. Skrap bort. Deretter bruk white-spirit.
Mye white-spirit og rødsprit her. Men det funka iallefall i bilen, når det gjaldt farge og blod.
Blodet tok jeg bare vaskemiddel og varmt vann på en klut, og pressa det inntil setet i 15 sek., så var det borte.
Kristine bruker forresten noe som heter nylon-vask (tror jeg) til mye. Både flekker på klær, vindusvask..alt mulig egentlig. Det er kjempebra, og fjerner det meste.
Vinduene ble iallefall renere enn noensinne da hun brukte det, deretter avispapir.
Det var mine tips!![]()
Må prøve å skrive litt svar overalt, så kanskje jeg en vakker dag får meg en blyant jeg og! Hehe..
Hilsen fra Bård-Ivan,
pappa til lille Magdalena (f. 16.02.04),og samboer til Kristinee83
![]()
![]()
:stoltpapp
Når det gjelder stearin så la det stivne deretter legger du matpapir over og stryker over med et strykejern.
stearinen fester seg på matpapiret![]()
Mamman til Markus født 31 juli 2004sa i uke 12,14/4.08
Hvis tøyet er fargeekte kan du legge det et par timer i ei bøtte med kaldt vann og klorin.
På vaskelappen står det om det tåler kloring.
Det tar i hvert fall banan her i huset og tomatflekker...
Svettemerker kan du også prøve klorin på.
Om du har glemt tøyet i maskina kan du bare sette på et skylleprogram og ha litt
skyllemiddel i!
Tråden ble sletta, så legger den inn på nytt jeg
Noen som har tips til hvordan man fjerner det?
Og hvordan man fjerner svette lukt/flekker som har satt seg i klærne?
Og glemte og ta ut vasken en dag så klærne ble luktene surt, men prøver og vaske de på nytt så får håpe det går bort
Opprinnelig lagt inn av Marit mor
Har den flaska jeg også, og den bruker jeg på middagsflekker og det funker bra, men det funker ikke på bananflekker
Men takk for svar
Takk, ikke sett at du har svart før nå jeg, for tråden ble liggenede øverstOpprinnelig lagt inn av Brita
![]()
Men tusen takk for tips, skal prøve det. Er mest hvite klær som er bananflekker på, så de tåler vel klorin.
Prøvde med den Bio tex, men det funket ikke![]()
Nesten ingen av klærne tåler detså da må jeg prøve noe annet, elelr prøvde med en hvit genser alikevel da, så får se åssen det går
Jeg prøver uansett jeg da, har ikke på ho tøyet om det er flekker på alikevel...
Har noen plagg som har fått sånn batikkmønster på, ja!![]()
Opprinnelig lagt inn av Brita
![]()
Prøv Vanish, det tar det meste!!
ninger og barnajente f. april-01
gutt f. april-03
gutt f. september-10
Har prøvd veeeldig mye, det også... ingenting tar bananflekkerOpprinnelig lagt inn av ninger
bare klor da
![]()
Det hvite tøyet som ikke tålte klor, brukte jeg klor på og det funka fint, så nå har jeg bare litt tøy som er farget, som jeg ikek får rent.
Takk for tips![]()
Selv om man fryser ned duker med stearinsøl og brekker bort stearinen, kan det henge litt igjen... Men jeg bruker bare å skylle dem i det varmeste vannet jeg får i krana, da smelter det vekk![]()
Og til flekkfjerning av:tran, middag, olje/fett, tusj, babybæsj(den gule gørra de har i starten),blod, og de fleste andre flekker bruker jeg faktisk bare å skylle klærne, så ha på zalo, gni vekk flekken, vaske som vanlig, godt som nytt
![]()
bare at man må gjøre det FØR man har vasket klærne i maskina.. Ellers må man gjerne til med sterkere saker..![]()
Har faktisk brukt gode gamle Tabort på noen "gamle" flekker, funker bra det.. Bare at det lukter ganske sterkt..
For et par somre siden fikk eldstejenta mi grønske over nesten hele den hvite(!) piratbuksa si, og da brukte søsteren min omo flekkfjerner eller noe sånt, gikk fint vekk!
Men jeg har ikke funnet den her som jeg borSå grønskeflekker vil jeg gjerne ha råd mot.... Kan ikke bleke lilla klær, liksom
![]()
Ja, Vanish er kongevaskepulver! Tar absolutt alt.Opprinnelig lagt inn av Brita
Jeg vaker de stort sett sammen med hvitt eller noen ganger med rosa/rødt.
Når de er tofarget skal de jo ikke farge av...(vel...)
Hittil har det gått greit hos oss i alle fall.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Bare slå sammen tråder, Marit, om du finner noen som passer sammen.
Over til sp. målet ditt.
Er det flere farger på et plagg skal ikke fargene farge over. Hvis du er usikker, vask plagget alene, da ser du fort om det farger. Om det er rosa og rødt f. eks. kan det være vanskelig å se, legg da en liten hvit tøybit, f. eks en vaskeklut oppi.
Dèt spiller ingen rolle for meg i hvert fall!Opprinnelig lagt inn av Marit mor
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)