Viser resultatene 1 til 3 av 3
    Innmeldt
    May 2011
    Poengstyrke
    0

Leggerutiner/ mat 1-2 timer etter leggetid?

Jeg har en gutt som snart fyller 4 år og han kan bruke flere timer hver kveld før han sovner. Ikke så reint sjelden kommer han inn etter 1-2 timer og sier at han er sulten. Noen ganger har han spist kveldsmat rett før leggetid og andre ganger ikke. Det kommer ann på hvor sein middag vi har. Når han får beskjed om at han ikke får mat før til frokost så føler vi oss veldig stygge når han begynner å strigråte og hyler at han har jo ikke spist.. Men er det rett å gi han mat flere timer etter at han har lagt seg når han egentlig skulle ha sovet? Ofte spiser han ikke så mye når han får mat da heller. Og er det noen som har tips til hvordan få en unge i den alderen til å legge seg fint til å sove og ikke holde det gående i timesvis? Er ganske slitsomt å løpe frem og tilbake for å sette på film/cd, finne drikke, lese/synge osv..

Når jeg er i jobb så må han legge seg ganske tidlig pga vi står så tidlig opp og han blir helt utslitt hvis han ikke får nok søvn, men nå for tiden når det er ferie og jeg har vært sykemeldt så får han legge seg gjerne i åttetiden og det er noe han virker å trives bedre med, men klokken kan glatt bli både ni og ti før han sover. I verste fall mer også. Noen som har det på samme måten eller noen som har funnet en måte som funker for at ungene skal roe seg greit og legge seg fint om kvelden? Nå venter vi nr 2 og da prøver vi å ta tak i slike ting som kan bli et ekstra stort problem seinere.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sv: Leggerutiner/ mat 1-2 timer etter leggetid?

Her har det alltid vært natta når de har lagt seg.

JEg anbefaler iallefall ikke å gi han noe som helst, og jeg anbefaler heller ikke å hente ditt/Datt eller sette på ditt og datt.

Det høres for meg ut som han har blitt vandt til noe, og dermed bruker dette fordi han ikke har lyst å legge seg.

Så mitt tips er iallefall å stå på ditt. Har han lagt seg så har han lagt seg. Og kommer han konstant ut, så kan du jo prøve den teknikken med 3 steps. Første gang han kommer ut så sier du at det er leggetid og putter han i senga og gir han en muss. 2. gangen så sier du bare at det er leggetid og putter han i senga. Og 3. gangen og alle ganger etter det, så sier du ikke noen ting til han men bare leier han i seng/putter han tilbake i senga og går ut.

Det kan jo selvsagt ta et par timer før han endelig gir opp og faktisk sovner, men jeg har stor tro på den teknikken, så jeg anbefaler nå den jeg.
    Dagen etterpå skal du se du kanskje trenger å putte han i senga færre ganger, og så kan det gå nedover helt til han endelig legger seg og slukner for natta.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Apr 2007
    Poengstyrke
    17

Sv: Leggerutiner/ mat 1-2 timer etter leggetid?

Jeg er enig med PreggoInnie her - det høres ut som dere er kommet inn i en uheldig sirkel hvor han vet hvilke knapper han skal trykke på for å tøye leggetiden sin lengst mulig.

Hvis han snart fyller 4 år så er han stor nok til at du kan ta en prat med ham og si at dere kommer til å gjøre noen forandringer i leggerutinene fra nå av. Forklar ham at når kveldsmaten er spist, tennene pusset og kveldsritualet deres (lesing, synging e.l) er ferdig, så er det natt og da kommer han ikke til å få noe mer mat, det blir ikke noe film eller cd (hvorfor ser han forresten på film etter at han har lagt seg?) og ikke mer synging eller lesing.

Så må du være konsekvent på å å gjennomføre det. Jeg har selv følt meg som verdens verste mor når barna påstår en time etter sengetid at de er sultne og jeg sier at det ikke er mat før frokost. Det var ikke mange ganger vi trengte å gjøre det før de skjønte at de må spise ordentlig før de legger seg (de får alltid beskjed når de vil gå fra bordet om at "dette er det siste måltidet før du legger deg, er du sikker på at du er mett"). Friske, normale barn tar heller ikke skade av å måtte være sultne en gang i mellom. (Er de syke blir det selvsagt andre regler.)

Vi har hatt barn som i perioder har vært svært vanskelige å legge og jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg har sittet på gangen eller i trappen med en bok og fulgt dem inn i sengen sin slik PreggoInnie beskriver. I de periodene det pågår, er det ganske slitsomt, men absolutt verdt det.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •