Hei,
Vet ikke om dette er riktig underforumet å spørre/legge inn dette, men jeg prøver.
Jeg er nå i uke 24 +3 og har hatt høye leververdier i ett par uker. Det startet med veldig kraftig kløe i hender og under føttene, og flyttet seg gradvis over hele kroppen. Samboeren min bestemte seg for at vi skulle ta en tur på legevakten (var helg) og høre hva dette kunne være. Først ville ikke legen sjekke noe som helst og ba meg ta kontakt med fastlege da mandagen kom. Jeg nektet, og fikk etterverdt overtalt legen til å ta noen blodprøver.
Som jeg hadde fryktet på forhånd, så var verdiene av disse leverprøvene for høye og vi ble haste innkalt til sykehuset for ultralyd og flere prøver. Vi fikk igjen verifisert høye leververdier og fikk utskrevet noen sinnsykt dyre piller mot dette. Samt noen piller mot kløe.
Etter å ha gått på disse pillene og skulle inn på ny sjekk fikk vi høre at verdien hadde blitt bedre, men fikk beskjed om å fortsette med pillene ut svangerskapet. En uke etter dette var det tid for ny sjekk og verdien hadde igjen steget (selv med pille"kur"). Nå har jeg fått hyppigere timer på sykehuset for å jevnlig sjekke dette. Opp imot to ganger i uken.
Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg vil dele min erfaring med dere, samt høre om det er andre som har vært eller er i samme situasjon som meg. Ut ifra ting jeg har lest på nett så er dette veldig uvanlig så tidlig i svangerskapet, og at det kan medføre tidligere igangsetting av fødsel eller i værstefall at fosteret dør i magen.
Ny time på sykehuset til mandag og forhåpentligvis Tyrkia-tur til onsdag (om sykehuset ikke har noen innvendiger mot dette).
Vil også nevne at oppfølgingen jeg har fått på fødeavdelingen til Bærum sykehus har vært utrolig bra.
Så mitt råd til gravide som klør( iallefall hvis du klør i hendene og under føttene og etterhvert resten av kroppen) krev at det taes leverprøver av blodet!!!!! Mange uvitende almenpraktiserende leger som bare feier det under bordet ved å si at "det er helt normalt med svangerskapskløe."
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)