For ca 3 mnd siden møtte jeg en mann som gikk ut av et forhold for ca. 3 mnd føre vi møttes og han er broren til venninna mi.
Vi fikk fort veldig god kontakt og hadde et godt øye til hverandre. Men han bodde fortsatt under samme tak sammen med sin tidligere kjæreste og deres fellesbarn på 3 år siden de skulle gjøre ferdig huset de bodde i føre de skulle selge det og flytte hvert til sitt. Min venninne bodde også sammen med de, det var slik jeg ble kjent med han. Hans ex kjæreste var ofte på hytta i helgene når jeg var hos min venninne. Jeg og min venninne skulle på en fest ca 1 mnd etter at jeg hadde blitt kjent med hennes bror. Jeg skulle sove hos min venninne etter festen men når jeg gikk hjem til huset de bodde i ble ikke ting helt som planlagt. Jeg gikk hjem alene siden ho ville være igjen på festen. Når jeg kom hjem var jeg alene i huset noen timer etterpå kom hennes bror og en kamerat av han. Det endte opp med at jeg ble med hennes bror opp på hans rom og sov der til dagen etterpå.
2 uker senere fant jeg ut at jeg var gravid. Jeg snakket med han og han ville ha det bort, men jeg følte det var feil og ta abort.
Jeg er nå 8 uker på vei og skal beholde det. Jeg har sagt at han eller jeg bør fortelle om graviditeten til hans ex kjæreste så ho slipper å få vite det via rykter og andre ting. Vi har møtt hverandre fler ganger og sovet sammen osv og jeg trodde det kanskje kunne bli oss to, men han var egentlig bare ute etter en ting så det kunne jeg se langt etter. Jeg har skånet han for masse problemer fordi jeg har brydd meg om han , men har bare fått dritt tilbake. Han kom frem til at han ikke ville ha noe med barnet og gjøre fordi han ikke ville betale barnebidrag. Han skulle i vertfall ikke være oppført som har til barnet, men det er han allerede. Jeg sa til han at barnet har krav på å ha en far og om han så ikke vil se barnet så er han oppført som det i vertfall.
Jeg har jo skjønt i ettertid at han vil ha tilbake sin ex kjæreste , men ho vil ikke ha han. Han vil ikke at noen skal vite at han er barnets far og vil i vertfall ikke at hans ex skal få vite det.
Jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre. Om jeg skal la han fortsette og være oppført som far og om jeg selv skal fortelle hans ex om graviditeten for han vil ikke gjøre det selv.
Alle barn har rett til å vite hvem deres foreldre er. Og det er barnets beste du skal forholde seg til - ikke hva som er best for ham, deg selv eller hans eks. Å ikke oppgi barnefar er en alvorlig sak, og vil kunne få store konsekvenser for deg og ditt barn. Blant annet vil du ikke få barnetrygd (bare et betydelig mindre beløp fra staten). Langt viktigere tror jeg også det vil være at barnet får vite hvem biologisk far er, og at en usikkerhet rundt dette vil være vanskelig for barnet på et eller annet stadie i livet.
Men jeg synes du bør snakke om noen som sitter med erfaring og kunnskap om temaet, og som kan veilede deg i din situasjon. Dette er samtaler som du kan få hos et Amathea kontor, eller eventuelt over telefon (du kan være anonym) Se www.amathea.no
Babyverden har en veldig god artikkel om emnet: http://www.babyverden.no/Gravid/Dive.../Gravid-alene/
Mammanett har også noen artikler skrevet av sykepleier/veileder fra Amathea: http://mammanett.no/mamma/alenemor/gravid_singel
http://mammanett.no/mamma/alenemor/n...pa_ikke_er_der
Lykke til - dette klarer du!
Mitt beste råd til deg: Tenk først på barnet!
Mamma til 3:![]()
![]()
Gründer, redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no
La han stå oppført som far, da kreve du bidrag via nav. Han kan da ikke nekte betale bidrag. Det han kan gjøre, for å dra ut tiden er å motsette seg farskapet - dvs at han nekter skrive under papirene på at han er far. Da blir det krevd en farskapstest til syvende og sist. Frem til den er klar, vil du få bidragsforskudd fra nav. Og med en oppført far som han godtatt farskapet enten frivillig eller ved dom, så stiller barnet ditt på lik linje som hans andre biologiske barn - mtp bidrag og farsarv.
Jeg har vært i liknende situasjon selv, så ting løser seg alltids. Men for all del, la han stå oppført som far. La søsteren hans og familien hennes få vite hva som foregår. Barnet ditt trenger vite hvor det kommer ifra i fremtiden, selv om det ikke har noen kontakt med sin far.
Hvorfor skal han slippe unna med å ikke stå oppført som far? er du virkelig villig til å la han slippe så billig unna - bare fordi du bryr deg om han eller vil være snill og skåne han?
Barnet ditt har allerede ett søsken, klart det skal vite om det og ha en mulighet for en eller annen form for kontakt via fars familie...
ikke ta disse mulighetene fra barnet ditt...
Trenger ingen ticker
Han må betale barnebidrag selv om han velger å ikke ha samvær med barnet. Faktisk må han betale mer enn han hadde måttet om han hadde hatt barnet på overnatting feks annenhver helg etterhvert. (Når barnet blir eldre)
Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen. ♥
Du har helt rett i at barnet har rett på å ha en far, så å føre han opp er enkelt og greit helt riktig. Det at han ikke vil ta noe ansvar er hans problem.. Dere hadde samleie, du ble gravid, og han er faren.. Sånn er det. Han får ta ansvar for det han har gjort han også syns jeg.
Det kan godt hende han er en super fyr (ikke vet jeg) men ansvar må han ta alikevell.. Så å fortsette å ha han oppført som far syns jeg du skal gjøre.
Ang. å fortelle det til hans ex er jo opp til deg det også.. men hvis de innleder et forhold igjen og han ikke sier det til henne selv er det kanskje greit å gjøre det så hun vet at han har et barn? Jeg vet ikke jeg, men som skrevet over: Ikke gi deg på at han står oppført som far, han må ta ansvar for det som har skjedd og barnet har jo krav på å ha en far![]()
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)