Viser resultatene 1 til 6 av 6
    Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    0

Singel og alene under og etter fødsel... Noen med egne erfaringer?

Jeg skal ha barn nr 2 i slutten av august, og barnefar vil ikke ha et forhold med meg. Han er forsåvidt også far til mitt første barn. Vi har hatt en veldig turbulent forhold i 3 år, og har ikke bodd i lag siden førstemann ble født. Hans ansvar overfor 3-åringen har også variert veldig, store deler av tiden har han ikke brydd seg.

Han vil nå være med på fødsel og være tilstede 14 dager etter fødselen, men jeg har sagt at jeg ikke vil ha han der. Det blir for sårt, pga jeg har sterke følelser for han, og vil ikke kunne støtte meg til han som om vi hadde vært kjærester. Det er ikke aktuelt for min del å ha med meg noen andre på fødselen, kun barnefar, og siden han bare vil gjøre ting verre, så har jeg valgt å gå gjennom dette alene.

Men jeg gruer meg veldig til å føde alene, og spesielt til timene etter fødselen. Er jo naturlig da og være to som gleder seg over dette lille mirakelet, mens nå vil jeg ikke ha noen å dele det med.

I tillegg gikk første fødsel veldig fort (under 3,5 time), så det er også en bekymring. Ser for meg en styrtfødsel hjemme på badet med 3-åringen som vitne, for at jeg ikke rekker å gjøre noe....

Om noen har erfaringer med å føde alene og det å være alene i tiden etterpå, så vil jeg gjerne høre om det. Trenger noen positive tanker for tiden...

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Eidsvoll
    Alder
    26
    Poengstyrke
    21

Sv: Singel og alene under og etter fødsel... Noen med egne erfaringer?

Jeg har ingen erfaring med akkurat det, men kan jo dele noen tanker
    Først og fremst; siden du hadde en så rask fødsel med førstemann og er alene burde du jo absolutt være en kandidat for igangsetting? Det er jo ikke akkurat ønskelig at man skal føde hjemme alene på badet, så det ville jeg absolutt forhørt meg om! Da har du litt mer kontroll på når det skjer ihvertfall!

Min egen fødsel gikk også relativt raskt - ikke så raskt som din, men absolutt raskt til å være førstegangs - jeg brukte ca 8 timer fra første rie.
    I ettertid har jeg faktisk flere ganger tenkt at jeg like godt kunne gjennomført det alene, for mannen sov seg gjennom det meste av åpningsfasen, jeg ville ikke ha noe nærkontakt eller hjelp på slutten før pressriene satte inn og selve pressingen gikk så fort at jeg ikke enset noen andre rundt meg..
    Så den biten er jeg overbevist om at du kommer til å klare helt fint!
    Du har jo allerede vært igjennom en fødsel også, så du vet jo litt hva du går til.

Men jeg er enig med deg i at timene etterpå kanskje kan bli ensomme når man er alene. Har du ingen nær familie eller venn som kan komme til deg? Selv om du ikke vil ha med vedkommende på selve fødselen kan det jo hende han/hun kan komme inn når du er ferdig? Og glede seg sammen med deg?
    Det er ihvertfall det første som faller meg inn, som jeg ville ha tenkt på hvis jeg var i den situasjonen

Masse lykke til!

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Synes Ennail sier mye bra ja.

Ellers så har jeg lest fra diverse artikler og historer her på mammanett om dere som har styrtfødsler, at det er veldig viktig at sykhuset er informert om dette og JM, og at du ringer føden MED EN GANG du kjenner det er fødsel på gang.
    Slik at de enten kan sende ambulanse om det er nødvendig eller at du rett og slett bare drar inn da med en gang selv om du har mulighet.
    På den måten unngår du forhåpentligvis å føde på badet helt alene.
    Ikke for det, hjemmefødsel har jeg alltid hatt lyst på selv, men jeg kan tenke meg det er ganske skummelt om man er helt alene og ting skjer så raskt.

Ellers så er jeg som Ennail helt sikker på at du klarer deg utmerket alene.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    0

Takk for tilbakemelding Jeg tror nok at jeg klarer det helt fint, og de siste dagene så har faktisk tankene lettet noe, ser ikke så mørkt på det som jeg gjorde tidligere. Fødselen skal nok gå helt fint uten noen andre enn helsepersonell der, og tiden etterpå skal jeg nyte 100% alene sammen med min lille prins. Trenger ikke å dele han med noen akkurat da
    Og mine foreldre og nære venner vet jeg vil komme og glede seg sammen med meg så fort de har anledning.

Så det å være alene under og etter fødsel er kanskje ikke så ille likevel. Jeg har liksom ikke noe valg og må da bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Du har ikke tenkt på om du vil ha en Doula?
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    0

Nei, en helt fremmed person der som skal "forstyrre" meg er ikke aktuelt. Mye pga det gikk så fort sist og jeg tenker at det gjør det denne gangen også. Jeg hadde omtrent ikke tid til å puste mellom riene, så en annen person vil bare være i veien... Barnefaren var jo med på første fødselen, og han fikk ikke lov til noe annet enn å bare stå der. Ikke klarte jeg og prate, og jeg vil ikke at noen skal ta på meg underveis.

Men synes selve ideen om doula er god da, bare ikke for meg

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •