heiii
Flere av dere som har hørt om Apifran?? vet dere åssen den virker,effekten av den osv???jeg er sååå kvalm,kaster opp om morningen av og til men det verste er den kvalmen og sulten,jeg føler sult som at jeg ikke har spist på flere dager,problemet er at denne sulten i magen kommer hver time...
så jeg spiser hver time om det er en banan bit,en brødskive eller ja... er 8 uker idag
![]()
Nei, har aldri hørt om slikt. Jeg brukte punkt armbånd som heter noe slik som "Seastraps" eller noe, du får på apoteket, som setter press på akupunktur stedet i håndleddet (instruksjon på pakken)som hjelper mot kvalme,svimmelhet og for eksempel om man plages med bilsyke.
Afipran er en tablett mot kvalme, ja. Du må ha resept fra legen din for å få dette.
Om det kan brukes av gravide er jeg usikker på, men når du uansett må ha legetime for å få det
finner nok legen en god løsning for deg
kjenner meg igjen og skulle gjerne hatt en Afipran selv...![]()
Jeg gikk på afipran i første svangerskapet, men gikk over til reisesyke tabletter etter hvert siden den hadde bedre effekt.. Kastet opp hver dag, ofte 5-6 ganger, så måtte ta noe for å ikke bli dehydrert og underenært.. Skal være alvorlig kvalme og mye oppkast før det gir de første 12 ukene pga fosteret ikke er ferdig utviklet. Spydde til den dagen første mann ble født, så det var kjekt med noe som dempte det..
Ville prøvd alt av kjærringråd som ingefær, tørr kjeks og te på senga osv osv..
Jeg har fått afipran av legen min, det er trygt å bruke fikk jeg beskjed om. Tar det ikke hver dag, men ved behov - sosiale sammenkomster osv. Syns absolutt de fungerer, raskt også!!
Nå holdt jeg ut med kvalme døgnet rundt fram til uke 15, så du bør kanskje prøve å holde ut fram til uke 12 og se om det roer seg.
Utdrag fra felleskatalogen;
Afipran er et legemiddel som krever resept, og gir som alt annet bivirkninger, så man skal prøve å holde seg uten så langt det lar seg gjøre.Overgang i placenta: Metoklopramid har vært brukt som antiemetikum til gravide over lengre tid uten at det er blitt påvist fosterskadelige effekter. Ved høye doser i siste trimester har andre dopaminreseptorblokkere som klorpromazin og flufenazin gitt opphav til langvarige, men forbigående nevrologiske forstyrrelser hos barnet. I dyreforsøk har haloperidol i siste del av drektigheten vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt for dopaminreseptorblokkere, bør metoklopramid ikke gis til gravide i 3. trimester.![]()
Jeg hadde afipran tilgjengelig før graviditeten pga migrene med oppkast, men fikk beskjed av legen om å prøve med reseptfrie reisesyketabletter først, da de er førstevalg ved graviditet. Men vet at afipran brukes en del ved mer alvorlig svangerskapskvalme, og regnes som trygt. Anbefaler forresten stikkpillevarianten, synes ikke det funker like bra med de vanlige tablettene!
Jeg fikk matforgiftning i uke 12, og fikk da både Zofran og Apifran mot kvalme slik at jeg skulle få i meg væske. Det første skal man ikke bruke når gravid med mindre strengt nødvendig, og det brukes visst på sykehus for kvinner med alvorlig svangerskapskvalme.
Afipran skal visstnok ikke være farlig under svangerskap, og legen som skrev det ut til meg var HELT klar over at jeg var gravid i første trimester, fordi de også vurderte å legge meg inn pga væsketapet.
Dessverre, må jeg si, så funket Zofran glimrende og ga pause i hel*****, men Afipran ga ingen effekt![]()
Men nå anbefales heller ikke zofran, og brukes strengt tatt heller ikke hvis helt nødvendig. Synes det da er dumt å anbefale det her.
Sakset om Zofran fra felleskatalogen:
Forøvrig brukes zofran i helsevesenet kun ved overvveiende nødvendighet. Det er mye brukt på cancerpasienter, da mange reagerer med kvalme under behandlingen. Preparatet er ganske dyrt og afipran brukes alltid i førsteomgang.
Zofran
GlaxoSmithKline
Lukk
Graviditet/Amming:
Overgang i placenta: Dyrestudier har ikke vist teratogen effekt av ondansetron. Risiko ved bruk under graviditet er ikke klarlagt, og ondansetron bør derfor ikke brukes under graviditet. Overgang i morsmelk: Utskilles i morsmelk hos dyr. Opplysninger om overgang i human melk foreligger ikke. Bruk av preparatet under amming anbefales derfor ikke.
Stikkpiller med afipran synes jeg at har bedre effekt enn tabletten.![]()
Vet ikke helt hvorfor du klarte å lese fram en anbefaling av Zofran fra innlegget mitt, ettersom jeg opplyser om at det ikke er anbefalt for gravide og om begrensning av bruk til sykehus/legevaktinstitusjon dersom man står i fare for å få alvorlig væsketap grunnet oppkast. Det brukes dog friere i andre land enn Norge.
Det var en oppsummering av erfaringer med kvalmestillende legemidler, deriblant Afipran.
Til syvende og sist er det vel vanskelig å anbefale bruk av legemidler sett bort fra hva som står under indikasjoner i felleskatalogen, fordi det som fungerer for person A ikke ikke nødvendigvis fungerer for person B.
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)