Side 1 av 2 12 SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 45
    Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Lillestrøm/Råholt
    Alder
    23
    Poengstyrke
    2

Ola Dunk slår til igjen- hjelpe alle andre enn segselv.

jeg ligger å leser litt på nett hver morgen og kommer over det her

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3818757.html
    "Marit vil gå i fengsel for at gatehundene skal få leve

Importen av gatehunder fra Romania har økt kraftig etter at en ny EU-regel trådte i kraft fra nyttår. Men Marit brukte feil regelverk, og nå må hundene avlives"

Hva er det med Ola Dunk- og alltid skal hjelpe alle andre, og ikke åpne øynene for dyrene og menneskene i norge som trenger hjelp.?

På fod gården har de nå ca 50 hunder som trenger et hjem, for å ikke snakke om finn.no- hvor mange gis bort.

Er dette en ukultur vi nordmenn har? at vi alltid skal se over landegrensene når vi vil hjelpe?

jeg har selv hatt hunder fra fod gården, og jeg er veldig gladi dyr, men jeg er skeptisk til det her å hente inn så mange utenifra- før de som lider i norge får hjelp.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Sv: Ola Dunk slår til igjen- hjelpe alle andre enn segselv.

Det er mange nok dyr i vårt eget land som trenger hjelp, før vi begynner å ta til oss hunder fra andre land!!! Leste også en artilkel i en eller annen avis for en tid tilbake, hvor mye sykdommer hunder fra Romania kan ha med seg, var en slags orm som er vanskelig å oppdage, men er smittsom både til dyr OG mennesker. Den ormen var nå oppdaget i norge, smitte fra gatehunder som kom fra Romania....skal se om jeg finner igjen artikelen....!!!

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Lillestrøm/Råholt
    Alder
    23
    Poengstyrke
    2

hjerteorm ja, jeg vet, jeg følger med på den saken her- lover deg at om MIN unge får en sykdom som følge av det her blir det sivile søksmål så det hyler etter.. Men norge oppfordrer jo omtrent folk til å gjøre det her..

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Sitat Opprinnelig lagt inn av Hmg Se innlegg
    hjerteorm ja, jeg vet, jeg følger med på den saken her- lover deg at om MIN unge får en sykdom som følge av det her blir det sivile søksmål så det hyler etter.. Men norge oppfordrer jo omtrent folk til å gjøre det her..
    Ja, hjerteorm var det ja, det hørtes kjent ut....!!! Jeg fatter ikke hva enkelte tenker med i det hele tatt jeg. :/

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

Hjerteorm er oppdaget ved ETT tilfelle og er enda ikke ETABLERT i Norge - STOR forskjell.

Er oppdaget ett tilfelle av flått som bor inne og ute som kommer fra gatehunder.

Om du skal redde en hund ta en som alt er i Norge og trenger hjem!

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Hjerteorm går helt fint ann å forhindre, det er snakk om en pille i måneden eller hva det er. Veldig enkelt å forhindre, akkurat som vi putter flott/loppe halsbånd på hundene når sesongen kommer og de bånda varer jo i så og si 6mnd.
    Er man dyre eier så må man nesten ta følgene av hva det koster å ha de.
    Alt for mange lider under en eier som ikke tar vare på de...

Ang. dyr allerede i Norge så vet jeg svært lite om det da finn.no ikke er en plass man får seg hund eller annet dyr i min mening. Det er noe som skurrer om man er så desperat at man går ut på finn og legger ut annonse. Ingen jeg vet om blant de hundeklubbene jeg har vært i har noen gang trengt dette.

Ang. fod gården så vet jeg også svært lite, det finnes ikke slike ting hvor jeg er ifra, første gang jeg hørte om slike "gårder" var når jeg flytta til Rogaland.

Jeg er absolutt for å adoptere dyr og gi de et nytt hjem! Men TV2 hjelper deg fikk meg til å stusse en god del over Norge og visse "regelverk"...

Vi tenker på å adoptere enten enda en hund eller ei katt fra et av våre lokale "shelters", var på dyrebutikken for et par dager siden og kika på de som hang der, men siden vi har barn og allerede en hund så er det ikke så enkelt å bare gå inn å hente da hunden/katten må være vant til barn og andre hunder, i så forstand at det ikke står at de passer best i et hjem med barn over 6 år etc.

Jeg så nettopp Animal Airport på TV, det er fra Heathrow, og der var det et ektepar som hadde med seg to katter fra Kypros tror jeg det var, som de hadde blitt glade i der nede, disse var jo gate katter, men de måtte jo allikevel være vaksinert osv før de kunne komme inn i landet.

Så lenge de rette vaksinasjonene og behandlingene er gjort på hundene før de får komme inn i Norge, så skulle det jo ikke være et problem, men er klart det burde være mere fokus på hva vi allerede har.
    Men jeg tror noe av problemet er at vi sliter ikke med gatehunder i Norge, eller en drøss med lauskatter mm. Så det er ikke noe man "ser" hele tiden.
    Ikke har vi egentlig noe "politi" for dyra heller i Norge (RSPCA i England for eksempel) så det er som sagt lite jeg tror man egentlig vet og ser.

Blir så mye enklere da og ta fra andre land hvor man SER ting og ser hvor fæle folk kan være med dyra.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

Katter som ikke har hjem sliter vi med jo, problemet er at kattene ikke blir sluppet ut i byene men på landet. Samt at mattilsynet i norge ofte tar noen jafs og avliver endel katter. Ikke kom til meg å påstå noe annet da vi er svært aktive ifht katter.

Jeg mener likevel at det er helt feil å ta med dyr fra andre land inn i Norge.

Og det jeg sier nå er sikkert provoserende, men jeg vil IKKE ha en hund fra en snobbete klubb. Ja takk til blandingshund da de har mindre sykdom og er flotte dyr. Er også svært mange kennler som averterer som bedrift på finn. no, så rart du ikke har hørt om de.

Det verste jeg vet i dyreverden (eiere) er de som MÅ ha renrasa katt/hund. Vi hadde engang en blandingshund som skulle ha valper de valpene var da etter mixen 3/4 labrador og 1/4 bokser. Vi hadde den ene valpen på utstilling og sa ikke noe om stamtavlen før vi måtte og den valpen kom høyt oppe før de visste hun ikke var renrasa. Så de trodde alle at hun var ren lab. Men da denne mora (hunden vår) som var bl.av boxer og labrador ble dårlig var vetrinærens ord; "er bare blandingsbikkjer så er ikke så farlig, vi tar henne ikke inn nå, får vente å se". Da bytta vi vetrinær for å si det slik. Dyr er dyr om det er en renraset pmmeranian med masse helseproblemer eller en flott blanding.

Forresten ser jeg det og som dyremishandling når en har chiuaua i vesker og kler på de klær som om de var dukker. Vet de som skaffer seg en chiuaua at de faktisk trenger mye mosjon?

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Veldig enig med Gojenta.

Og jeg mener også at man absolutt bør sørge for at de dyrene i Norge som ikke har noe hjem blir hjulpet før man skal begynne å importere hjemløse dyr fra utlandet.

Er også veldig enig i det Gojenta sier om de som absolutt må ha rene raser. Noen raser, både katt og hund, har jo så mye helseproblemer at det er rett og slett dyremishandling. Og jeg synes det er kvalmt å velge seg kjæledyr kun etter utseende. Hvor mange er det ikke som har sååå lyst på en liten hundevalp eller kattunge? Ikke tale om om de skal ta til seg et hjemløst dyr eller et som skal omplasseres i voksen alder. Og hva skjer da når disse dyrene blir litt større? Jo, da er de ikke interessante lenger. Er ikke søte nok. Hjertet mitt blør når jeg ser alle kattungene i et kull bli gitt bort en etter en, bortsett fra den ene som ikke var langhåret. Bare det sier litt om folk.

Samboer og jeg har selv tatt til oss to katter som ble dumpet i en grøft i desember for snart 2 år siden, i 25 minusgrader. Vi så dem i avisen, og tok kontakt med de som hadde funnet dem. De hadde fått beskjed om at det var mange som hadde ringt å ville hjelpe, men at de enda ikke var blitt hentet siden de ikke hadde lyst å skille de søstrene. Og alle som hadde ringt for å "hjelpe" ville kun ha den langhårede. Jeg griner nesten bare av å tenke på det. De er virkelig noe av det fineste vi har livet vårt!

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    5

Helt enig, sørg for de dyrene som allerede er i landet før vi hjelper de i utlandet!

Jeg kunne aldri tenkt meg å adoptert et dyr fra utlandet når det er så mange her hjemme som trenger hjelp! Pus dukket opp på terrassen vår ifjor høst, utsultet og livredd, og etter å ha snakket med et par naboer som kunne fortelle at den hadde streifet rundt i nabolaget i flere uker, så bestemte jeg meg for å la ham flytte inn hos oss. Det tok meg mange uker å få ham trygg på meg, og enda flere uker på å bli trygg på samboeren min. Jeg kontaktet dyrlegen for å få tips til hvordan jeg skulle få ham til å roe seg hos oss, kjøpte skikkelig tørrfor til ham som gjorde at det ble skikk på både pels og mage, og da han var så trygg på oss at han sov midt på stuegulvet og var inne hele nettene, så ble han kastrert. Jeg grein meg i søvn mer enn en kveld fordi jeg var så redd for hvordan det skulle gå da det kom en baby i hus, men jeg hadde ikke trengt å bekymre meg. Pus er nemlig verdens stolteste "storebror", han passer så godt på frøkna Nå står en tre ukers båttur på planen, og jeg har fått svigers til å passe ham, de skal opp og gi ham mat to ganger om dagen.

Da folk hørte at vi hadde skaffet oss katt mens jeg var gravid og attpåtil en jeg ikke visste hvor kom fra ("herregud, den må jo være full i sykdommer!"), manglet det ikke på kommentarer av typen "jaja, dere får bare kjøre ham til heia (en plass med mye gårder) når babyen kommer, han får det godt der oppe". For Pus kom nemlig til å klore babyen, tisse på vogna hennes, legge seg over ansiktet hennes når hun sover, osv. Vel, når hun river ham i halen, venter han tålmodig til jeg oppdager det og får ham løs, slår hun til ham mens han ligger ved siden av henne, så flytter han seg bare. Vognen røre han ikke utenom når hun sover i den en sjelden gang, da legger han seg i kurven under. Når hun sover på sofaen, ligger han fint ved siden av henne, aller helst under teppet sammen med henne, og som regel ligger han med nesa i halsgropen hennes og har en labb på magen hennes.
    (Sporet litt av, men ble litt engasjert )

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av Rødhette1 Se innlegg
    Helt enig, sørg for de dyrene som allerede er i landet før vi hjelper de i utlandet!

Jeg kunne aldri tenkt meg å adoptert et dyr fra utlandet når det er så mange her hjemme som trenger hjelp! Pus dukket opp på terrassen vår ifjor høst, utsultet og livredd, og etter å ha snakket med et par naboer som kunne fortelle at den hadde streifet rundt i nabolaget i flere uker, så bestemte jeg meg for å la ham flytte inn hos oss. Det tok meg mange uker å få ham trygg på meg, og enda flere uker på å bli trygg på samboeren min. Jeg kontaktet dyrlegen for å få tips til hvordan jeg skulle få ham til å roe seg hos oss, kjøpte skikkelig tørrfor til ham som gjorde at det ble skikk på både pels og mage, og da han var så trygg på oss at han sov midt på stuegulvet og var inne hele nettene, så ble han kastrert. Jeg grein meg i søvn mer enn en kveld fordi jeg var så redd for hvordan det skulle gå da det kom en baby i hus, men jeg hadde ikke trengt å bekymre meg. Pus er nemlig verdens stolteste "storebror", han passer så godt på frøkna Nå står en tre ukers båttur på planen, og jeg har fått svigers til å passe ham, de skal opp og gi ham mat to ganger om dagen.

Da folk hørte at vi hadde skaffet oss katt mens jeg var gravid og attpåtil en jeg ikke visste hvor kom fra ("herregud, den må jo være full i sykdommer!"), manglet det ikke på kommentarer av typen "jaja, dere får bare kjøre ham til heia (en plass med mye gårder) når babyen kommer, han får det godt der oppe". For Pus kom nemlig til å klore babyen, tisse på vogna hennes, legge seg over ansiktet hennes når hun sover, osv. Vel, når hun river ham i halen, venter han tålmodig til jeg oppdager det og får ham løs, slår hun til ham mens han ligger ved siden av henne, så flytter han seg bare. Vognen røre han ikke utenom når hun sover i den en sjelden gang, da legger han seg i kurven under. Når hun sover på sofaen, ligger han fint ved siden av henne, aller helst under teppet sammen med henne, og som regel ligger han med nesa i halsgropen hennes og har en labb på magen hennes.
    (Sporet litt av, men ble litt engasjert )
    Katter og babyer går som regel helt fantastisk! Det er et klart tegn på uvitenhet, mennesker som sitter på den måten og snakker om katt og baby. Er det ikke rart hvordan slike folk vet så mye om det, når de ofte aldri har hatt katt selv? Og så si at dere bare kan kjøre pus på heia? Hadde eksplodert!

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Sitat Opprinnelig lagt inn av HeteMerethe Se innlegg
    Katter og babyer går som regel helt fantastisk! Det er et klart tegn på uvitenhet, mennesker som sitter på den måten og snakker om katt og baby. Er det ikke rart hvordan slike folk vet så mye om det, når de ofte aldri har hatt katt selv? Og så si at dere bare kan kjøre pus på heia? Hadde eksplodert!
    Denne signerer jeg....!!!

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    5

Ja, det er helt fantastisk med slike folk! For å si det slik, de fleste sa det ikke mer enn en gang Selv om Heidi ikke er mer enn snaut fem måneder, så ser vi tydelig at hun liker Pus. Med en gang hun ser ham, blir hun helt propell, og hun elsker å ha ham i nærheten av seg. Vi må jo redde ham med jevne mellomrom siden hun er ganske hardhendt innimellom, men han har aldri klort henne eller gjort henne noe vondt (eller, hun var vel ikke helt fornøyd da han tråkket henne på magen mens han slikket henne ren for grøt ). Han har lagt seg i senga hennes to-tre ganger, men det var da hun lå på sykehuset da hun var 2-3 uker, og da var det fordi han savnet henne (han løp rundt i huset og lette etter henne, og tilslutt la han seg i senga hennes de to nettene jeg var hjemme, de nettene samboeren var hjemme, sov Pus på teppet til Heidi i sofaen). Jeg er glad for at Pus ville flytte inn hos oss, og han har blitt en stor del av familien vår, og jeg håper vi får mange gode år sammen med ham

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Lillestrøm/Råholt
    Alder
    23
    Poengstyrke
    2

http://www.vetinst.no/Nyheter/Hundei...r-og-mennesker

jeg mener grensene bør stenges for det her, skal min hund til sverige må jeg ha med pass, og vise til at alle ting er på stell, det gjelder tyligvis ikke de hundene her, og problemet er at de fleste pass ol er falske..

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av Hmg Se innlegg
    http://www.vetinst.no/Nyheter/Hundei...r-og-mennesker

jeg mener grensene bør stenges for det her, skal min hund til sverige må jeg ha med pass, og vise til at alle ting er på stell, det gjelder tyligvis ikke de hundene her, og problemet er at de fleste pass ol er falske..
    Det burde være veldig enkelt å stoppe. Problemet er at regelene for å ta ting inn i Norge ikke er strengt nok i mine øyne.

Og ang. å sitte å diskutere "hat" for de som "ikke vil ha bastarder" så ler jeg bare.
    Og grunnen til at jeg ikke hører om disse bedriftene på finn.no er kanskje just netopp fordi jeg er en smule mere kresen? Du skal ha hatt hund og opdrett i ganske så mange år før jeg kjøper fra deg, og du skal ha gjetord på det for å være en god oppdretter.
    Sykdommer? Ja visse raser har alt for mye sykdom pga. overavl, derfor styerer jeg GLATT unna Schæfer hund for eksempel, for der aner du ikke hva du får strengt tatt, det er pur gambling.

Jeg liker ikke bastard hunder. Sånn er det bare. Det er ikke noe slikt jeg går å kjøper meg. Jeg skal vite hvor og hva dyret kommer ifra og hvem som er foreldrene bakigjennom, og jeg skal treffe de og jeg ska snakke med andre som har fra samme linjer før en hund kommer inn i mitt hus.

Jeg er med andre ord ganske kresen. Når jeg spør hva slags rase noe er eller hva blanning det er og får til svar at det er "Et veikryss" og ingen vet hva hele hunden inneholder, så skurrer det for meg.

Spiller fint liten rolle at noen mener de er så friske, blander du for mye sammen så ber man om trøbbel. Hver hunderase har egne små "footnotes" man skal være klar over, og vet du ikke hva du har i hunden av slike raser så stoler ikke jeg helt på mentaliteten.

Så ja kall meg en snobb for all del....
    Vi er alle forskjellig og vil ha forskjellige ting, "beklager" at jeg er så snobbete.

Ang. Chihuahua er jeg faktisk helt enig. Det er ikke en hund som er skapt for å bo i en veske....da kan du heller kjøpe deg en Japanese chin eller noe som faktisk ble skapt for å ligge i fanget ditt....

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg
    Det burde være veldig enkelt å stoppe. Problemet er at regelene for å ta ting inn i Norge ikke er strengt nok i mine øyne.

Og ang. å sitte å diskutere "hat" for de som "ikke vil ha bastarder" så ler jeg bare.
    Og grunnen til at jeg ikke hører om disse bedriftene på finn.no er kanskje just netopp fordi jeg er en smule mere kresen? Du skal ha hatt hund og opdrett i ganske så mange år før jeg kjøper fra deg, og du skal ha gjetord på det for å være en god oppdretter.
    Sykdommer? Ja visse raser har alt for mye sykdom pga. overavl, derfor styerer jeg GLATT unna Schæfer hund for eksempel, for der aner du ikke hva du får strengt tatt, det er pur gambling.

Jeg liker ikke bastard hunder. Sånn er det bare. Det er ikke noe slikt jeg går å kjøper meg. Jeg skal vite hvor og hva dyret kommer ifra og hvem som er foreldrene bakigjennom, og jeg skal treffe de og jeg ska snakke med andre som har fra samme linjer før en hund kommer inn i mitt hus.

Jeg er med andre ord ganske kresen. Når jeg spør hva slags rase noe er eller hva blanning det er og får til svar at det er "Et veikryss" og ingen vet hva hele hunden inneholder, så skurrer det for meg.

Spiller fint liten rolle at noen mener de er så friske, blander du for mye sammen så ber man om trøbbel. Hver hunderase har egne små "footnotes" man skal være klar over, og vet du ikke hva du har i hunden av slike raser så stoler ikke jeg helt på mentaliteten.

Vi er alle forskjellig og vil ha forskjellige ting, "beklager" at jeg er så snobbete.

Ang. Chihuahua er jeg faktisk helt enig. Det er ikke en hund som er skapt for å bo i en veske....da kan du heller kjøpe deg en Japanese chin eller noe som faktisk ble skapt for å ligge i fanget ditt....
    Ja, folk er forskjellige.

Jeg liker ikke bikkjer generellt sett, renraset eller ikke. Ville ikke hatt om jeg hadde fått penger FOR å ta imot en hund, langt mindre betalt i tusenvis for å skaffe meg en. Synes bare prinsippet bak at et liv skal være mindre verdt fordi det er ikke er renraset er skikkelig stygg.

Men folk må ha hvilken hund de vil for min del. Bare de har den i bånd, og har kustus på den så den ikke utgjør noen fare. Samboer var nettopp vitne til at en dame ble angrepet av en hund som løp løs sammen med et par som var ute på tur. Det måtte tilkalles ambulanse og var skikkelig stygt. Tenk om det hadde vært et barn! Jeg grøsser på ryggen av tanken...

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Lillestrøm/Råholt
    Alder
    23
    Poengstyrke
    2

det jeg mener da er at norge gjør jo det her med ALT...
    Vi hjelper de utenfor landegrensene, mens vi på en måte overser problemene vi har selv.
    Vi har mennesker som ikke har tak over hode, mens vi sender hundrevis av milliarder ut for å hjelpe andre, greit at folk har det vondt i andre land, men mammaer som må bo på gata med ungen sin fordi hun ikke har jobb, en pappa som bor i bilen fordi nav ikke kan hjelpe han, eldre som blir putta i trygdeboliger- hvor det bor tyver, voldsmenn,narkotikadealere og horer, nei fysj, det synes jeg generelt lite om. men det er vell en trend i Norge, at vi skal se bra ut-utad, mens innenfor landegrensene er det kaos..

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

En må vite litt om dyrene en tar inn ja.

Vi ønsker oss hund og ønsker da ta inn valp fordi unga er små. Vi har nå tatt kontakt med FOD som har noen valper til omplassering. Det er en herlig mix. Vi har lest litt om alle rasene som de valpene er mix av, og er nå litt usikkre på om den hunden som vi eventuelt får vil være passende for oss. Så vi skal tenke litt på det! Ikke fordi ikke valpene er søte nok, men fordi vi må kunne gi hunden et flott liv og da må vi kunne gi det som kreves av den(de) rasen

Vi har tre katter, akuratt meldt oss som beredskapshjem for et kattehus og har selv to katter som er "hittekatter". Og vi elsker de kattene og alle 3 er kjælne gode katter!

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

Sitat Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg

Jeg "hater" ikke de som vil ha renraset hund. MEN veldig mange jeg vet om som har renraset flott hund er ikke snille mot blandingshunder. Og jeg er selv oppvokst som sagt med blandingshund. Og jeg mener at om hunden din er kongepuddel eller blanding av boxer og labrador så er hunden like mye verdt om en ikke er veldig opptatt av å dra på utstillinger etc. For en familiehund er en familiehund uansett rase/blanding.

Og ja jeg irriterter meg over de som har renrasa hunder som er slemme mot blandingshunder.

Det sagt ønsker jeg meg dyrepoliti i Norge!

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av gojenta Se innlegg
    Jeg "hater" ikke de som vil ha renraset hund. MEN veldig mange jeg vet om som har renraset flott hund er ikke snille mot blandingshunder. Og jeg er selv oppvokst som sagt med blandingshund. Og jeg mener at om hunden din er kongepuddel eller blanding av boxer og labrador så er hunden like mye verdt om en ikke er veldig opptatt av å dra på utstillinger etc. For en familiehund er en familiehund uansett rase/blanding.

Og ja jeg irriterter meg over de som har renrasa hunder som er slemme mot blandingshunder.

Signerer den!

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

En må vite litt om dyrene en tar inn ja.

Vi ønsker oss hund og ønsker da ta inn valp fordi unga er små. Vi har nå tatt kontakt med FOD som har noen valper til omplassering. Det er en herlig mix. Vi har lest litt om alle rasene som de valpene er mix av, og er nå litt usikkre på om den hunden som vi eventuelt får vil være passende for oss. Så vi skal tenke litt på det! Ikke fordi ikke valpene er søte nok, men fordi vi må kunne gi hunden et flott liv og da må vi kunne gi det som kreves av den(de) rasen

Vi har tre katter, akuratt meldt oss som beredskapshjem for et kattehus og har selv to katter som er "hittekatter". Og vi elsker de kattene og alle 3 er kjælne gode katter!
    Så godt å høre at det finnes noen mennesker med vett og godt dyrehjerte blandt alle "dumpere"" og likegyldigheten.

Innmeldt
    Oct 2010
    Hvor
    Hordaland/Bergen
    Poengstyrke
    3

Vi har en katt som ble omplassert. Eigeren skulle enten avlive eller få gitt vekk katten, som er så snill og kosete som noen katt kan bli, kan ikkje skjønne at noen kunne avlivet en 3 år gammel snill katt... Men pus har det bra nå, og jenta vår elsker "pis" , som hun sier

ang. det med rasehund syns jeg at om man kun skal ha en "familiehund" så er blandingshund kanskje best, det er sant at det er mindre sykdom og ofte bedre lynne på blandingshundene, men er lurt å sjekke opp i hva hunden trenger av mosjon , stimuli osv osv. Er ALT for mange som skal ha seg feks en rottweilier eller rottweilier blanding bare fordi de er fine, men de aner ikke noenting om lynne, aktivitetsbehov og ikke minst hjernetrim, og hunden ender opp som farlig. Samme gjelder for alle de som har chihuahua og bærer de rundt hele dagen, de trenger faktisk mosjon de og ! De er ikke bare accesories i veska. Blir helt kvalm av slike folk. Chihuahua blir ofte aggressive hunder, så selv om de er små og ikke kan gjøre stor skade, så er det ikke kjekt å ha en hund som knurrer og glefser, uansett størrelse.

Men feks om man driver med jakt, så syns jeg det er helt naturlig å få seg en jakthund... Skal man derimot IKKE drive med jakt, bor i en liten leilighet osv.. Hva skal man da med en fuglehund som feks en engelsk setter, irsk setter osv med fin stamtavle ? Som jeg personlig syns er nydelige hunder og hunder jeg selv har vokst opp med. De trenger masse plass å boltre seg på, de trenger mye mosjon og stell. Nei, folk får seg dyr i hytt og pine uten å tenke over konsekvensene, det gjør meg ganske irritert, spesielt når de da står der med en utilpass og aggressiv hund, da kan de skylde seg selv. Men da går de bare å avliver det stakkars dyret...

Her blir det hund engang i fremtiden , men det blir nok en blandingshund eller evt. en rase hund som er tilpasset våre muligheter til å kunne gi hunden nok plass, mosjon, og oppfølging. Hund er nesten som en baby i begynnelsen, det tar mye tid, det koster også MYE penger, det er ikke bare-bare å skaffe seg en hund, man skal også ta seg av dyret kanskje i 14- 18 år og lenger en det også, man skal betale dyrelegeregninger, skikkelig for og alt annet hunden trenger..

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Ja, det viktig å sjekke opp hva den spesifikke hund trenger av mosjon, stimuli osv. Men det er viktig å ikke glemme at dette gjelder om man skal ha en rasekatt også.

Å ha f.eks en norsk skogkatt som innkatt, kun fordi "den var så dyr" at man er redd for å ha den ute, er rent dyreplageri.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Ja, om spørsmålet er om man er SNILL med dyra er jo det noe helt annet.
    Jeg sier bare at det er ikke en bastard JEG vil HA når jeg får meg hund, men jeg behandler de jo ikke noe anderledes!
    DET blir helt feil, det har du helt rett i. Jeg rynker ikke på nesa eller noe slikt, det finnes masse hundeiere med renrasa hunder som aldri skulle hatt den og den rasen fordi de ikke var forberedt på hva arbeid man må legge inn i de.
    Jeg går jo på trening for eksempel, vi trenger en del agility, og har jo et par bastarder, en av de er kjempe fint temperament på jeg har ingenting å utsette på henne, hun er en blanding av bordercollie og aussie, med andre ord...en ganske så hyper hund med høy IQ og trenger utrolig mye morsjon og mentalitets stimulering.
    Eiern er FLOTT og VET dette, derfor lider ikke hunden noen nød, og har vokst opp til å bli ei kjempe fin tispe som leker med alt og alle.

Derimot har du andre eiere som ikke gidder å heller går for en hund fordi den SER så pen ut, jeg har et par på face som ønskr seg hund (insert breed) forde den "er så fiiiiiiiiiiin" og ingenting irriterer meg mere....

Det gjelder jo stort sett alt, både katt og hund, jeg har ingenting imot "huskatter", men med så mange dyr så vet man ialelfall LITT mere hva mentalitet man kan få om man velger å bruke en oppdretter.

Men det er jo bare min mening. Jeg behandler ikke dyra forskjellig bare fordi de ikke kom med ei stamtavle, tvert imot.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Ja, det viktig å sjekke opp hva den spesifikke hund trenger av mosjon, stimuli osv. Men det er viktig å ikke glemme at dette gjelder om man skal ha en rasekatt også.

Å ha f.eks en norsk skogkatt som innkatt, kun fordi "den var så dyr" at man er redd for å ha den ute, er rent dyreplageri.
    Ja, det er helt riktig.

Det blir litt for dumt nesten at man skal putte "Norsk Skogskatt" høyt oppe på hylla, mens man skal si at "det er ikke så farlig med ei Huskatt", fordi den ene kom med ei stamtavle.
    Dyr er jo dyr de, og er verdt like mye uansett om de er rene raser eller ikke.

Innmeldt
    Oct 2010
    Hvor
    Hordaland/Bergen
    Poengstyrke
    3

Ja, vi har en nydelig pus uten noe stamtavle eller rase, hun er mye ute om sommeren fordi hun vil, men om vinteren vil ikke pus ut, og får da selvfølgelig være inne og ligge forann peisen og late seg I tilegg er det nok veldig mange som er flinke å sterilisere, vaksinere , chippe og gi skikkelig godt for til rasekatter, men en "vanlig" katt blir gjerne ingen av delene og får gjerne det billigste foret på europris... Det kan jo sammenlignes med å spise grandiosa for oss mennesker...

Annonsebilag

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Side 1 av 2 12 SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •