Har noen flere enn meg hørt om dette fenomenet?
En mor, med et vannkoopp-sykt barn inviterer hjem til seg flere foreldre med barn slik at også deres barn skal få vannkopper "fordi det bygger immunforsvaret og fordi det er bedre for barnet å få barnesykdommer mens det ennå er et barn"
Og det gjelder ikke bare vannkopper... Tilsynelatende ufarlige barnesykdommer spres, med fullt overlegg, blant små barn.
Foreldrene sitter i sofaen og drikker kaffe mens de oppmuntrer sin unge til mest mulig kontakt med mest mulig smitte.
"Nååå.. de deler rangle/bitering"
Jeg har hørt om flere sykdommer som "spres" på denne måten og en mor sa følgende, på telefonen, i kassakø på Rema i dag:
"Vi var hos noen med vannkopper på søndag, men jeg tror ikke det "tok" så vi skal på besøk hos en venninde av søskenbarnet mitt i morgen igjen fordi datteren deres har fått kusma og den har det vært kjekt å bli ferdig med..."
Er dette helt bra?
Nja... nå er nå jeg slik at jeg helst ser de blir ferdig med slike barnesykdommer før de begynner på skolen.
Men om jeg ville ha gått på PARTY for å smitte ungene tror jeg ikke.
Men jeg skjermer ikke mine barn for slike ting nei.
Var ei lita tulle på lekeplassen som hadde vannkopper, mora prøvde å holde henne i bilen stakkar, (2,5 år) fordi hun var redd vi andre (de var vel 4 felles veninner med barn de hadde henta på skolen og dette var en varm dag, så vi var de eneste med deres barn, som var på denne lille lekeplassen) skulle bli smittet.
Jeg sa som sant var at her har vi alle hatt det, kom å lek.Snuppa hadde det rett rundt året, så det er kjangser for at hun får det igjen da hun hadde en langt mildere versjon enn sin bror, han så ikke ut stakkar....
Og han hadde det som 7 åring og ble ganske så dårlig, og jeg husker jeg hele veien fra han var liten nesten ønsket at han skulle få det, for sjenerelt sett takler man jo det bedre som barn enn som "voksen".
Det gikk 3 ganger i barnehagen og han fikk det aldri. Han har ganske sterkt imunsystem skal det sies da og er så og si aldri verken forkjøla eller sjuk, men akkurat disse barnesykdommene de vil jeg ha unna før ungene blri for gamle...
Nå skal det jo sies at denne ungen på lekeplassen ikke tok i noen andre da, og holdt seg mest med mor si siden hu var sjuk, men nei jeg hadde ingen problemer med å dele lekestativ og desser og sklier med en unge med vannkopper.
Jeg er absolutt for at barna kan smitte hverandre med vannkopper. Men ikke på en vannkopp-party. Det synes jeg høres drøyt ut... Men at man lar barna leke sammen når muligheten byr seg, og tenker at det får bare være om barnet får vannkoppene, bedre nå enn når de er større/voksne, synes jeg er helt greit. Alt med måte.
Men... Kusma?!? Hjelp! Snakker vi om dumhet eller uvitenhet eller begge deler fra denne damen du hørte på Rema? Barn i Norge vaksineres jo for kusma gjennom vaksinasjonsprogrammet! Om hun har et barn som IKKE er vaksinert og det samme med venninnen da, så er det hvertfall ikke noe man ønsker at barnet skal få! Kusma kan jo gi ganske alvorlige komplikasjoner! Kusma er ikke noe man "vil bli ferdig", kusma er jo noe man ikke vil ha i det hele tatt. Det er jo derfor man får vaksinen. Hjelpes... Hehe.![]()
Jeg er veldig glad for at mine har fått vannkopper i tidlig alder, da jeg har sett flere stygge eksempler på hvordan det kan være å få det i tennårene eller i voksen alder.
Jeg ville nok ikke sendt ungene i noe parti for å smittet, men bar overhode ikke skjermet dem.
Har et barn på lekeplassen vannkopper så leker mine med det barnet akkurat som med alle andre.
Andre sykdommer ser jeg ingen grunn til at ungene skal måtte få.
De har hatt mer enn nok sykdom gjennom bhg de første årene sine...
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Det ble iallefall gjort slik når jeg vokste opp. Var det noen i klassen eller i gata som hadde fått noe av de klassiske barnesykdommene, ja da ble vi sendt de på sykebesøk, i håp om å bli smittet. Nettopp fordi mine foreldre ønsket at jeg skulle ha gjort unna barnesykdommene ennå mens jeg var et barn.
Og var jeg syk, ja da fikk jeg besøk av 2-3 venninner som ikke hadde hatt sykdommen.
Noen av barnesykdommene kan jo gjøre deg svært syk som voksen, ergo er det greit å gjøre det fra seg.![]()
Min mor sendte meg avgårde til naboungane for å "få vannkoppa" når eg var liten, men ikkje f.. at eg blei smitta! Fekk der når eg var 15, når lillebroren min hadde det, og fy flate så sjuk eg blei:/ fortsatt arr her og der (i en alder av 27!):P så klok av erfaring vil eg "prøve å få barna mine smitta" når dei er små- men dette ordna seg ofte gjennom bhg slik eg forstår ( var aldri i barnehage eg, men var heime med pappa som er bonde). så håpa mine barn får vannkoppa når dei er små, men smitte party høres jo berre eksentrisk ut. Ville kalla det " strategisk samvære" ikkje party for at barna ska bli sjuk... Ein slaks paternalistisk handling kansje?
Jeg fikk vannkopper på 8års dagen min jeg... Jeg smitta broren min og pappaså mye til bursdag!hehe
Jeg er nok en av de som vil sørge for at vessla får vankopper før hun blir for gammel! Om jeg får nyss i om noen bekjente har vannkopper så tenker jeg vi drar på besøkjeg så da hvordan pappa reagerte i forhold til meg selv!
Vannkopp-party høres jo litt voldsomt ut da..Men syns det er helt greit at folk reiser på besøk med ungene til andre unger som har vannkopper. Vi var på besøk til et vennepar av oss, der vi hadde "flaks" og det dukka opp prikk etter prikk på jenta deres. 2-3 uker etter hadde lillegutt vannkopperBlei ikke veldig hardt ramma, men er ganske så sikker på at det var nok til å bli immun
Håper lillebror får det tidlig også...
Ja, noen sykdommer kan jo gi ganske alvorlige komplikasjoner - det er jo nettopp derfor man vaksineres. Ikke bare for sin egen del, men også på grunn av risikoen for de som f.eks. er hjertesyke, har dårlig immunforsvar eller av andre grunner er ekstra sårbare for disse sykdommene.
For øvrig går det fint an å vaksinere barna mot vannkopper også selv om det ikke er en del av vaksinasjonsprogrammet.
Tror nok jeg også foretrekker at Solstrålen får vannkopper mens hun er baby, rett og slett fordi jeg har hørt om så mange som har blitt skikkelig syke av vannkopper i voksen alder (og som undommer). Ble avskremt av barnesykdommer da jeg gikk gravid og legen fikk hetta da jeg kom til kontroll og hadde et rødt utslett som lignet på røde hunder+feber, og blodprøvene viste at jeg angivelig ikke hadde fått røde hunder-vaksinen. Ble fullstendig sjau siden jeg var i såpass dårlig form, og jeg måtte ta en god del ekstra blodprøver , masse spørsmål om jeg hadde hatt vannkopper eller ikke og masse annet, fikkhøre hvor farlig det var med både vannkopper og røde hunder mens man er gravid og måtte være på legekontoret i en halv evighet (det føltes ihvertfall slik siden alle ukebladene var fra før krigen..) før de endelig innså at de hadde lest av prøveresultatene feil. Men da var jeg allerede blitt avskremt, så jeg kommer vel til å besøke alle som har vannkopper helt til Solstrålen også får det![]()
Har aldri tenkt over at det kan være greit å bli "ferdig med det".. Når kusinen til M (som han er mye sammen med) hadde vannkopper, holdt vi oss langt unna, til det var utenfor smittefare... Etter å ha lest gjennom denne tråden, angrer jeg litt
Men jeg syns "vannkopp-party" var litt drøyt, ja....
Her fikk storebror vannkopper gjennom bhg da jeg var gravid med lillebror, og vi ble invitert til ei som hadde vannkopper i hus på sine barn. Vi dro for å sosialisere vannkoppbarna, men det kom et par barn til som ikke hadde vannkopper fordi foreldrene ville få det overstått. Barna ble oppfordret til å kose, og to uker senere hadde de to friske fått vannkopper.Vi ble forøvrig smittet av en unge som ble sendt til samme sted som mine (og de vi var på vannkoppetreff hos) barn var, og han smittet altså 4 barn.. Foreldrene hadde sett det kom noen prikker, men sendte ungen uten å gi beskjed...
Jeg var litt grinete der og da, selv om jeg er veldig glad vi ble ferdige med det da, men det er noe med foreldrenes holdninger da..
Jeg ville aldri sendt ungen min til et sted med mange barn uten å sjekke med de andre foreldrene iallefall...
![]()
Jeg ville aldri sendt et barn med vannkopper bort til andre uten å først avklare det med foreldrene nei.
Da mine hadde vannkopper var det varmt ute, og vi gikk ut på lekeplassen her.
Da sa jeg fra til alle de foreldrene som hadde barn ute at mine hadde vannkopper, og at om det var et problem kunne vi holde oss unna.
Ingen som hadde noe imot at ungene var sammen med dem, så de lekte som vanlig.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Da naboens datter fikk vannkopper (hun er 4 mnd yngre enn Leo) ble vi invitert opp på besøk om vi hadde lyst at Leo skulle få vannkopper. Det hadde vi nok takket ja til om forholdene var litt annerledes. Det var bare en uke før påske, og vi skulle reise til familien min der det var en baby som IKKE ville ha vannkopper! hehe.. Så da ble det ikke noe smitte her i gården! Men jeg skjermer ikke Leo for vannkopper o.l. Får en venninnes barn vannkopper så titter vi nok innom på sykebesøk, men vi oppsøker ikke vannkopper hvor hen vi går i li og hei!
Det var utbrudd i barnehagen for ikke lenge siden der mange ble syke, men ikke Leo. Han er ikke så mye syk, så er litt spent på når/om han får det i det hele tatt.. Både jeg og sambo hadde det da vi var rundt 2, og vi gikk ikke i barnehagen da vi fikk det!
Enig i at det hørtes litt drøyt ut med vannkopp party.. men ville heller valgt den utveien enn at de ikke får det.. har en gutt på 3 (som ikke har hatt det enda :/ ) og er nå 37uker på vei.. livredd for at han får det nå,for jeg ble skjermet som barn.. og det passer seg dårlig å få dette nå.. så jeg og er heller for det og la dem leke,la dem få "bli ferdige" med det..
Kjedelig å gå rundt å være redd for å bli smitta resten av livet fordi voksne blir så mye værre :/
Jeg husker da jeg var liten, sikkert 4-5 år, da fikk jeg vannkopper mens vi var i tyrkia. Da vi kom hjem hadde vi vannkoppe-party for at jeg skulle smitte flere. Synes dette er ganske smart ettersom det kan være farlig i voksen alder..![]()
Siden vannkopper er farlig og få i voksen alder, og det er forhåndsvis sjelden at de bryter ut rondtomkring så sjønner jeg godt at man lager ett vannkopparty jeg
Jeg venter forsatt på invitasjon om noen jeg kjenner skulle få det på sine unger, for vi har hatt vertfall 4runder i bhg; Der ingen av barna har enda fått det...
Andre sjukdommer prøver vi og holde oss borte fra, men akkuratt vannkoppene vil vi bli ferdige med!!![]()
Jeg har om flere leger som anbefaler det faktisk. Så lenge barnet er friskt på forhånd, gjør ikke vannkoppene noen skade. Mine barn har fått det nå, etter at minsten ble smittet i barnehagen, og det er helt greit. Jeg og mannen har aldri hatt vannkopper, og det er egentlig veldig slitsomt, så jeg skulle ønske jeg fikk dem når jeg var barn. Mannen fikk dem nå, og har vært i helt elendig form, jeg har ikke blitt smittet nå heller, så kanskje jeg er immun mot dem? Ikke vet jeg.
Vel, å arrangere eller dra på "party" for å bli smitta høres ikke helt bra ut. Men jeg kommer ikke til å holde C unna andre barn med for eksempel vannkopper, ei heller oppmuntre til mer kontakt enn vanlig. Han får leke slik han pleier og vi får dra på besøk slik vi pleier, uavhengig av om de har vannkopper i hus eller ikke, også tar vi det derfra. Jeg er enig i at det er veldig greit å bli ferdige med disse sykdommene, og jeg håper Christian får vannkopper som barn, men vi kommer nok ikke til å jakte på dem.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)