hei!
må begynne med å si at jeg håper veldig på et svar som kan gjøre meg og min samboer klokere!![]()
min samboer har et barn fra før av,hun er to og et halvt år nå og vi to har vært sammen i snart et år..
helt fram til jeg kom inn i bildet så hadde far samvær med sin datter annenhvr helg,men han kunne også hente henne når han hadde ekstra fri osv,det var aldri noe problem. derfor så han datteren sin så ofte han kunne/ville!
så kom jeg inn i bildet som nykjæresten til far,da ble d andre boller!da snudde moren til jenta helt og det var ikke snakk om noe mere samarbeid!kunn annenhver helg og hverken en dag mere eller mindre!ikke snakk om deling på henting å bringing eller reiseutgifter.. (de bodde 2,5-3 timer fra hverandre) hvis far ikke hadde mulighet til å levere til avtalt tid pga jobb truet hun me anmeldelse av kidnapping istedefor å hente henne,noe som før ble gjort! så slikt var det framover..ingen samarbeid,ingen deling av kostnader,men truing av anmeldelse.. min kjære har gjort alt for å få være sammen med datteren,så han giddet ikke krangle. ved mekling ble det påpekt at reisekostnader skal deles og etter det sa moren at hun skulle betale. men d gjorde hun ikke.
nå har faren flyttet enda lenger bort (til meg) som tilsvarer en reisetid på 6-7 timer imellom mor og far. avtalen er at far kjører 4,5-5 timer og henter barnet på fergeleie som mor har kommen over med sammen med barnet. men hun skal i tilleg betale en sum hver gang,som er utregnet etter kostnader ved reisen for begge og inntektene til begge (far skal betale 61,5 % av kostnader) hun betaler enda ikke noe som helst å summen hun er skyldig han øker hver 3.uke, som er hyppigheten på samværet.
faren betaler bidrag,men siden han venter på å få dagpenger så er det satt på vent. det vil si at han lever på meg og det nå er jeg som betaler reisekostnadene..
moren nekter enda å betale noe som helst,skylder på at han ikke betaler bidrag.
hun nekter å komme med barnet til avtalt sted hvis ikke han garanterer at han leverer henne også,til tross førr at hun nekter å betale.. vi mener jo at når hun ikke betaler noe som helst burde hun selv sørge for at barnet blir hentet hjem igjen.
kan hun nekte han samvær basert på dette??? hun vet bidraget er satt på vent en måned eller to, hun sa for et halvt år siden at hun skulle betale,men nekter fremdeles. kan hun da bare nekte han samvær hvis han sier hun får komme å hente barnet selv når samværet er over siden hun bryter avtalen om å betale han det hun skal av reisekostnader?
det ble et langt innlegg men det er en vanskelig sak,han får i bunn å grunn bare mindre og mindre samvær med datteren etter han fikk seg ny kjæreste.hun bestemmer alt og styrer alt og neketer å samarbeide.. dette vil nok bli vanskeligere og vanskeligere med tiden og nå venter vi barn sammen også.da er det greit å kunne ha alt på stell i familien.
blir veldig takknemmelig for svar da vi er desperate og ikke får noe særli svar ho familievernet.
på forhånd: takk![]()
Mor kan ikke nekte far samvær, med den begrunnelse at bidrag ikke blir betalt.
Det er barnets beste som er styrende for hvilken samværsløsning som skal gjelde.
Jeg vil anbefale at din samboer kontakter meglingskontoret hvor mor bor, og ber om meglingstime. Dette er gratis, og det kan gis inntil 7 slike timer.
Dersom dette ikke løser seg på denne måten, må advokat kontaktes. Dersom inntekten deres til sammen før skatt er under kr. 369.000,- (og dere ikke har netto formue over kr. 100.000,- når boligen holdes utenfor) vil han kunne ha krav på fri rettshjelp.
Hilsen advokatene
Sylte Advokatfirma
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)