Viser resultatene 1 til 23 av 23
    Innmeldt
    Nov 2002
    Hvor
    Eina
    Alder
    38
    Poengstyrke
    500

Belønne barn med is og kjeks?

Ved å belønne barnet med is hvis det er «grei», legger du opp til at barnet etter hvert nærmest kan forlange det han vil for å gjøre som du sier, mener ekspertene. Bidrar vi foreldre selv til at vårt barn får et usunt forhold til mat, spør Mammanett i denne artikken: Foreldre belønner med kjeks og is

Hva mener du? Bruker du mat som belønning?
    Mamma til 3: Gründer, redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    20
    Poengstyrke
    6

Sv: Belønne barn med is og kjeks?

Vi bruker i utgangspunktet ikke mat eller godteri som belønning. Det hender jo at hun eldste får en is eller lignende etter middagen om hun har vært flink til å spise, men det er sjeldent og ettersom hun er hos oss bare annenhver helg så blir situasjonen litt annerledes. Når det gjelder minstemann er jo han for liten til å skjønne noe av det enda, men når han blir eldre kommer vi nok ikke til å praktisere «belønninger» på den måten. Rett og slett fordi vi mener at barna skal lære seg å være «greie» uten å måtte belønnes på den måten. Jeg vil ikke si «Hvis du spiser opp maten din så skal du få is», men jeg kan godt dele ut en is etter middag på helg hvis han har spist godt med middag først.

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

haha...
    Joda... Jeg føler meg truffet... Men litt i samme gate som den tråden hvor vi ble spurt om vi brukte trusler...
    Nå hart jeg et lite prinsipp om at mat er mat og godteri er til lørdag, men aller regler kan brytes hvis det er en god grunn til det...
    Jeg kan finne på å si at "hvis du spiser opp maten får du noe til dessert etterpå" hvis vi f.eks har fisk, som M ikke liker. Da kan desserten være f.eks en liten saft-is eller en kopp kakao til barne-tv.
    Vi har et klisremerkeark, hvor vi gir klistremerke hvis hele matpakken er spist opp. Hvis alle matpakkene på en uke er spist, så får hun med seg thermos med varm drikke på utedager. Hun glemmer ofte å spise og ar generelt dårlig matlyst...
    Men jeg er kjappere ute med å love belønninger som ikke er spiselige.
    F.eks i går sa jeg til M (som sliter med EKSTREM lakenskrekk) at hvis hun la seg og sovnet i riktig tid (dvs. i seng og lyset av innen kl 20) så kan vi lakke neglene hennes i morgen kveld.

Jeg kan også si at hvis hun gjør noe så får hun et kinderegg på lørdag. Da har hun noen dager å glede seg til belønningen.

Vi har diskutert om hun skal få ukelønn fra av at hun fller 7 år om to uker og hvordan dette skal gjøres.
    Jeg mener at vi kan henge opp en liste over "jobber" og en fast pris pr jobb og at da ukelønn tilsvarer arbeidsinnsats.
    Hun selv mener at vi skal ha fast lønn pr uke uavhengig av om hun jobber eller ikke... selvfølgelig...
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Innmeldt
    May 2010
    Hvor
    Akershus
    Alder
    29
    Poengstyrke
    3

Jeg burde vel ikke uttale meg helt enda siden gutten vår bare er 8 mnd, vi vet jo ikke hvordan ting kommer til å bli, men jeg vet godt hvordan jeg ønsker å ha det- så jeg får heller kommentere i hht det.

Det værste jeg ser er foreldre som sier til en unge som oppfører seg helt umulig "hvis du er flink nå så får du is etterpå". Kanskje lettere sagt enn gjort, men det lærer jo barna at hvis de oppfører seg vanskelig så vil mest sannsynlig mamma eller pappa tilby de noe for å være stille/oppføre seg. Jeg er heller for det at barna skal belønnes for god oppførsel så lenge de ikke har vært vanskelige på forhånd - dvs at om man er borte på besøk og de har oppført seg fint hele dagen så kan det godt være at de får en liten oppmerksomhet i etterkant. Vanskeligheten er jo å lære de at de nødvendigvis ikke får det HVER gang.

Jeg tror heller på trusler, selv om det høres fælt ut. Et barn som ikke oppfører seg skal på en sjanse eller to til å roe seg ned, hvis ikke kan man feks is at "hvis du ikke oppfører deg nå, så går vi hjem". Hvis barnet så ikke hører så drar man faktisk hjem, ikke noe mere mas. Bare rolig og bestemt så drar man hjem, uansett om det er fra et selskap eller fra kino. Det dummeste man kan gjøre er å komme med tomme trusler, da lærer barnet å tøye strikken laaaaangt siden det uansett vet at det ikke vil bli konsekvenser...men mest sannsynlig vil de ende opp med en is.

Jeg håper selv mannen min og jeg greier å holde på dette når lillemann blir i trassen, men den som venter får se....

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Enig med Bombijenta.

Synes det er høl i huet når foreldre "bestikker" barna med is eller godteri for at de skal oppføre seg skikkelig.

At man kan gi is, godteri eller annen belønning når barnet har oppført seg eksepsjonelt bra, eller vært veldig flink o.l, ser jeg ikke på som noe problem. Men man skal ikke belønne barna for å oppføre seg greit, noe som skal være en selvfølge.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Her er alle fullt klar over når vi har for eksempel dessær etter middag, og da kan det hende man sier som så: Om du ikke slutter/spiseropp etc "insert badness", så blir det ikke dessær. Og det mener jeg og, så det er ikke noe trussel som ikke det er hold i.

Kjører vi langt eller har vært noen sted, gått rundt på IKEA i timer you know, slike ting hvor ungen har vist en fin oppførsel selv om det til tider er kjedelig ,så hender det glatt at jeg plutselig sier noe om at la oss ta en is, eller at vi går ut å spiser og da får han som regel dessær etterpå.

Slike ting. Men nei, jeg driver ALDRI med bestikkelse, her i huset er det en selvfølge at han har arbeidsoppgaver og det vet han inderlig godt, han får penger lørdag som han kan bruke på hva han vil, han har derimot INGEN slike regler hos sin far, noe som kan skape litt konflikt når han kommer tilbake hit, men det går over iløpet av et par dager.
    Det ser jeg på som helt normalt når man har to hjem.

Hun minste er for liten til slike ting, selv om hun gjerne hjelper meg å vaske koppene, tørke av bordet eller rydde, me nryddinga går begge veier da hun helst tar alt ut igjen og starter på nytt.
    Men er bare sunt at barn har huslige ting å gjøre i min mening. Det må til at alle tar i et tak skal man fungere som familie, det blir ikke rett av BARE jeg eller BARE min mann skal stå for rydding ,mat handling mm.
    Storebror må selv rydde rommet og gjør han ikke det så støvsuger jeg, og det som ikke har blitt tatt ,ja det tar støvsugern, det skal ikke så mange ganger til da før han forsto at ho mor taler alvor av en "trussel".
    Tar man ikke vare på lekene sine så gir jeg de bort til barn som trenger det. Vi har hatt mer enn EN opprydding i leker og diverse som han har vokst fra eller ALDRI leker med lengre, for jeg gidder ikke ha det strødd over alt, vi har et tre soveroms hus med loft, men loftet kan vi ikke bruke noe særlig for gulvet der oppe er ikke helt som det skal.
    Så da får han selv pakke ned noe ting han ikke trenger lengre og så gir vi det bort. Er positivt å lære barn at ikke alle er like heldige som han eller hun osv.

Nå er det min mann som står for middag da de fleste dager fordi jeg ikke er verken særlig flink, eller har stor ineteresse for matlaging annet enn hva som blir nødvendig av lunch, matpakker, frokost osv.
    Så vi har vel helst dessær om det er jeg som "for en gangs skyld" lager middag.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Oct 2008
    Hvor
    I et hvitt hus.
    Alder
    27
    Poengstyrke
    500

Nei, som hovedregel bruker vi ikke å belønne ungene med is o.l! Det synes jeg er en uting..

Nå er minste uansett for liten for sånt en god stund enda, mens storebror nå nettopp har begynt å oppdage at det finnes ting som kaker/is/godteri. Men, akkurat dette har vi vært og er strenge på. Vi ser nå at vår 3 åring er "unormal" som ikke har smakt brus før.. Om noen mener vi er for strenge, så får de bare gjøre det..
    09 & 11

Blogg: Nenne og prinsenes hverdag

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

Dette var vel en av de tingene jeg allerede har måttet bite i meg

Når man bor 45 minutter unna reelle shoppingmuligheter og bør spare på drivstoffet, så blir det til at man samler opp ærender til en heldagstur. Og når en aktiv ettåring da er driiiiiiitlei av å måtte sitte stille i vogna og være med rundt i butikker, så er det fryktelig lett å kjøpe seg en halvtime-time for å få gjort seg ferdig med en mariekjeks eller to

Men sånn i utgangspunktet er jeg imot å bruke mat som belønning, jeg forsøker å ha med nok leker/småsaker til at jeg stadig har noe "nytt" å dra fram - men av og til holder det bare ikke...
    Sist endret av chakka81; 12-06-12 kl 21:54.

Innmeldt
    Aug 2003
    Hvor
    OSLO
    Alder
    37
    Poengstyrke
    500

Jeg kan godt belønne 'god' oppførsel med noe ungene liker.
    Men da er det som en overraskende belønning, ikke som noe de blir lovet på forhånd.

Jeg sier f eks ikke;spis opp maten din, så får du is.
    Men jeg kan godt si; i dag har du vært veldig flink til å spise masse. Har du lyst på...

I tillegg VET ungene mine at den som maser ikke får noe som helst. Uavhengig av hva man maser etter.
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Innmeldt
    May 2011
    Poengstyrke
    4

Jeg belønner ikke med mat, siden han er for liten til å skjønne at han skal få noe godt senere hvis han er "snill" nå. Men jeg skal glatt innrømme at jeg bestikker han med mat. F.eks har når han har vært med i kirken i begravelser, vente hos legen og andre plasser der det ikke passer at han springer rundt så har han fått noen nye leker å leke med (gjerne noen små biler som har ligget i vesken min så lenge at han har glemt dem) eller når leker ikke hjelper lengre så er det litt bokstavkjeks, mariekjeks, rosiner eller frukt å få.
    2011

Innmeldt
    Apr 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    9

Sitat Opprinnelig lagt inn av chakka81 Se innlegg
    Dette var vel en av de tingene jeg allerede har måttet bite i meg

Når man bor 45 minutter unna reelle shoppingmuligheter og bør spare på drivstoffet, så blir det til at man samler opp ærender til en heldagstur. Og når en aktiv ettåring da er driiiiiiitlei av å måtte sitte stille i vogna og være med rundt i butikker, så er det fryktelig lett å kjøpe seg en halvtime-time for å få gjort seg ferdig med en mariekjeks eller to

Men sånn i utgangspunktet er jeg imot å bruke mat som belønning, jeg forsøker å ha med nok leker/småsaker til at jeg stadig har noe "nytt" å dra fram - men av og til holder det bare ikke...
    En kjeks, banan, et rundstykke e.l. er jo gull verdt når 1-2 åringen MÅ sitte i vogna "bare litt til"...føler det blir på en annen måte enn å belønne god oppførsel. For det går jo ikke an å forklare noe til et så lite barn. Det blir å gjøre det sånn og få gjort det man skal i ro og fred, eller å måtte stresse rundt med en hylende unge...det beste er jo selvsagt om man har tid til å gå ut en tur og la ungen springe litt fra seg for så å gjøre resten etterpå, men det er det jo ikke alltid man har.

Sladrer med Lillemoren

Innmeldt
    Jun 2012
    Hvor
    Drammen
    Poengstyrke
    0

Jeg tror jeg kan si at jeg ikke belønner oppførsel direkte på den måten. Men mat er ofte belønning likevel. "Nå skal vi kose oss" er jo med is, kake, dig etc. Har vi vært hos legen, så går vi og spiser en bolle etterpå. Og det er jo kos?

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

For ikke å snakke om at det er temmelig uaktuelt å la ettåringen krabbe rundt på et gørrskittent kjøpesentergulv for å slippe hyl

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Drammen
    Alder
    25
    Poengstyrke
    2

Er ikke for å ``belønne god oppførsel``med is,kjeks osv.. Finnes mange andre måter å belønne på! Kommer jo helt ann på alderen på barne da J

Jeg er jo ikke mamma helt ennå,men har jobbet snart 5 år i barnehage,merker godt på de barna som kommer inn barnehage porten med en is i hånda forde de har vært flinke nok til å ``ville`` dra i barnehagen,gjerne forventer MER belønning hver gang de gjør noe greit/snilt osv i barnehagen. Merker det er vanskelig å få skrevet ned hva jeg mener,hadde vært enklere å diskutert sånt som detta muntlig hehe..

En annen ting jeg aldri har skjønt( kan godt henne jeg skjønner det når jeg blir mamma selv) MEN:
    Du har de som har små barn,som sitter i vogn og hyler og er helt fra seg. Er veldig ofte jeg ser de får en bolle,kjeks,pølse osv.. OG da blir det jo som regel stille. Men så må man jo ikke undervurdere barna heller. De er ikke så dumme som de ser ut til. De skriker = De får noe godt? De skjønner jo til slutt tegninga Jeg selv har veldig lyst til å prøve å få til å heller ha med litt sunnere snacks når vi er på trille tur/i byen eller andre steder der det er veldig lett å dra opp bolla eller lignende for å få ro på hylinga Går jo ann å vendte barnet til at får noe frukt osv å kose seg med i steden for det jeg kaller ``kidjunkfood`` hehe

Dette er jo bare min mening

(kan godt henne de ble litt surrete innlegg) Håper dere skjønte poenget mitt

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Kanskje ungene skriker fordi de er sultne og foreldrene vet at det er på tide med noe å spise, Relizeme? Ungene kunne sikkert fått frukt eller et grovt rundstykke i stedet, men det er faktisk opp til foreldrene å avgjøre. Kanskje er det slik at de er i byen bare fem-seks ganger i året (som de som bor på mitt hjemsted som regel er), og da koser seg litt ekstra med noe godt?

Vi er relativt ofte i byen, men har skjeldent med oss f.eks mariekjeks - som regel har vi med kornmo eller annen grov kjeks, og da som regel de nye typene av rug/spelt og med frø på. Som regel er vi i byen mellom lunsj og middag, og mellom der har vi et mellommåltid med frukt og/eller grov kjeks fast, fordi jentungen er småsulten etter duppen

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Drammen
    Alder
    25
    Poengstyrke
    2

Sitat Opprinnelig lagt inn av chakka81 Se innlegg
    Kanskje ungene skriker fordi de er sultne og foreldrene vet at det er på tide med noe å spise, Relizeme? Ungene kunne sikkert fått frukt eller et grovt rundstykke i stedet, men det er faktisk opp til foreldrene å avgjøre. Kanskje er det slik at de er i byen bare fem-seks ganger i året (som de som bor på mitt hjemsted som regel er), og da koser seg litt ekstra med noe godt?

Vi er relativt ofte i byen, men har skjeldent med oss f.eks mariekjeks - som regel har vi med kornmo eller annen grov kjeks, og da som regel de nye typene av rug/spelt og med frø på. Som regel er vi i byen mellom lunsj og middag, og mellom der har vi et mellommåltid med frukt og/eller grov kjeks fast, fordi jentungen er småsulten etter duppen
    Det at barnet er sultet skjønner jo jeg også kan være enn av grunnene! Men nå tenkte jeg mer på når de trasser fordi de ikke får det som de vil,og foreldra gir godsaker kunn så de skal holde fred.Men som sakt,kunn min mening En observasjon jeg har sett mye av,men som jeg også skrev,veit jo aldri om det blir sån for meg også når jeg først får barn selv Om folk er mye eller lite i byen veit jo heller ikke jeg,men nå snakka jeg ut ifra min erfaring med venninder og kjente som ofte er i byen og alltid tyr til bolle osv
    Sist endret av Relizeme; 15-07-12 kl 18:22.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Sitat Opprinnelig lagt inn av HeteMerethe Se innlegg
    Enig med Bombijenta.

Synes det er høl i huet når foreldre "bestikker" barna med is eller godteri for at de skal oppføre seg skikkelig.

At man kan gi is, godteri eller annen belønning når barnet har oppført seg eksepsjonelt bra, eller vært veldig flink o.l, ser jeg ikke på som noe problem. Men man skal ikke belønne barna for å oppføre seg greit, noe som skal være en selvfølge.
    Kunne ikke sagt meg mer enig. Her i huset så har vi tre tette gutter som bor her 50/50. Vi bruker IKKE snop/is som belønning nei, heller tvert imot. Dårlig oppførsel, dvs, mobbing, slåing, stygt språk med banning osv osv....medfører tap av lørdagsgodt. Dvs, de får 3 muligheter vær eneste dag, vi fører også "belønningsystem" med klistemerker. En bra dag så kan de "tjene" 3 klistemerker, en dårlig dag, da "tjener" de surfjes. Så teller vi klistemerker/surfjes på lørdager,. er det flere surfjes enn klistemerker, så er lørdagsgodtet tapt. Gud bedre de første gangene vi "tok" fra de lørdagsgodtet var grusomt, men nå er det heldigvis langt imellom at de mister snopet sitt, for de får ikke snop så lang uken er, så lørdager her i huset er et høydepunkt.... God oppførsel resulterer i skryt her i huset og dårlig oppførsel resulterer i alvorsprat og surfjes på tavla deres...
    I dagens samfunn så er det egentlig skremmende og se utviklingen på barna, når jeg vokste opp så var det som Hetemerethe sier, en selvfølge at vi oppførte oss bra, mens idag skal ungene belønnes for at de skal oppføre seg......hvor mistet folk egentlig "tråden"?

Innmeldt
    Dec 2004
    Poengstyrke
    131

Av og til er det bare så sinnsykt deilig å gi ungene ett eller annet å spise på, og få 5 minutter pause fra kaoset.
    Om det er lurt eller ikke, vet ikke. Men herregud, så deilig.
    Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen.

Innmeldt
    Jul 2007
    Poengstyrke
    500

Jeg tror det er viktigere å tenke på hva folk gir barna mellom disse "belønningene" enn de få gangene det blir belønning jeg.
    Vi brukte eks nonstop sjokolader når vi dotrente elstemann; Klister og slikt var ikke nok motivasjon for han i starten.
    1Nonstop for tiss og 2nonstop for bæsj, funka som bare rakkeren.. Og det var jo bare en periode det var snakk om, så minka vi ned og starta med klistermerker om han klarte og holde seg tørr en hel dag, eks; 6Klister= tur på leos lekeland..

Jeg elsker og høre fra barnløse i slike diskusjoner som dette, for jeg hadde også en helt annen mening før vi fikk egne barn; I verste trassalder!! (Vertfall når vi har to små som er i hver sin trass)
    Noen klarer kansje og føre teorien sin ut i praksiss, men jeg tipper det er få

Ta vårt eks fra ett par uker tilbake:

- Minsten hadde vært våken en hau ganger på natta fordi han hadde snue som såklart måtte tørkes.. (Alså, jeg/mannen var trøtte mens vår minste engel; Ikke viste tegn til denne nattranglingen )
    Elstegutten ville ikke ha på seg klærene vi hadde funnet frem og nektet å kle seg, noe som tok ekstra tid og både jeg å mannen kom for seint på jobb.
    Når vi henter i barnehagen så er unga småtrøtte og vi må rase avgårde for å rekke å handle inn bursdagsgave en kamerat av elstegutten, fordi selskapet er rett etter barnehagetid dagen etter og vi ikke rekker noe annet.
    Vi mangler også dopapir og diverse hjemme, og må innom dagligvarebutikken på vei hjem..
    Vi vet at barna blir grinete om de må sitte å vente me pappaen i bilen, og leie etter 5min om de blir med inn på butikkene..

Før vi fikk barn så hadde jeg tenkt;
    Vi hadde planlagt bedre og sluppet dette stresset etter jobb.!!

NÅ endte vi opp med; Om dere oppfører dere fint så lager vi pannekaker med bacon til middag, og is til dessert. På en helt vanlig mandag.. :O

Enden på visa; Alle var fornøyde og oppførte seg bra! Og vi foreldre satt rettningslinjer FØR barna begynte og skape seg, for vi så hvordan situvasjonen ville bli. Med andre ord så tape vi ikke ansikt for barna.
    Dette er ikke slikt vi gjør HVER dag, men innimellom så tar vi den enkle utvei og jeg ser ingenting i veien med det
    Barneoppdragelse på sitt "beste"

Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Her får barna på SFO belønning for å hjelpe til på kjøkkenet - da kan de velge kakao eller kjeks (ol) - skikkelig dustete spør du meg. Det burde jo være kjempe gøy for barna å få hjelpe til på kjøkkenet, men nå er det bare stas å få belønning og det gjør det til en "kjedelig" ting å skulle holde på så de må få en belønning for det, ekstremt lite gjennomtenkt! Ikke bare får man ett dårlig forhold til mat via belønningsmetode, men også får man ett negativt opplegg ved at det er så kjedelig å hjelpe til at man må få belønning iform av godis på en helt vanlig skoledag...

Tror veldig sjeldent jeg belønner med mat i noen form, MEN på en måte så hender det jo vi f.eks tar en sykkeltur der "målet" er å ta en vaffel på en cafe osv, uten at det gjøres for belønningen sin skyld men det er endel av turen og det er fint å ha ett mål - noen ganger kan det jo være i form av noe annet enn mat også

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    2

hvorfor i alle dager skal barn få noe form for belønning for å spise maten sin eller oppføre seg fint? Det bør forventes at de gjør det uansett..
    Hull i hodet, og man lager et forhandlingshelvete for seg selv og masse unødvendige problemer, har et tantebarn som har det slik hjemme og det er bare utrolig slitsomt med allt det maset om hva han skal få om han gjør ditt eller datt, spiser kun nugatti,liker ingen grønnsaker, ingenting kjøtt,ingen frukt, ungen lever jo nesten på sukker, pommes frites og ketchup...synes det er forferdelig jeg..
    Tror cluet er å aldri begynne med en slik type oppdragelseform....Godis, is ,gaver, hører til spesielle anledninger som lørdag, bursdager, selskap, høytider, ferie osv
    Og innimellom kan man vel bare ha noe ekstra godt uten at det skal ha noen sammenheng med hva barnet har gjort eller ikke gjort...
    For en uting, og det blir veldig slitsomt å være rundt slike barn det er min erfaring ihvertfall...

Innmeldt
    Oct 2012
    Poengstyrke
    1

Verre er det når enkelte tilbyr mat/godteri til barn som er lei seg for at dei skal bli glad igjen???? Og sjukt irriterande at dei til stadigheit på film skal vise at dersom du er lei deg så er det berre å ete noko godt så blir du glad. F.eks kven har vel ikkje sett filmar der nokon som har kjærligheitssorg sitter med skeia i en iskremboks for å bli glad igjen ??????????? Skal du ødelegge nokon sitt forhold til mat så er i allefall den måten effektiv!

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    26
    Poengstyrke
    9

Vi bruker aldri mat som belønning, og vi lokker ikke med dessert eller andre godsaker for å få sønnen til å gjøre ting. Han får et klitremerke på et skjema når han tisser på potte, og når rekken er fylt ut får han en premie. Det er mer motivasjon til en som får hysterianfall av å gå på potte!

Når det kommer til rydding av rom og spising er dette ting i hverdagen man ikke får belønning for. Det er bare ting man må gjøre, selv om det ikke alltid er like givende/gøy. Å oppføre seg høflig og respektfullt ovenfor andre mennesker er noe jeg tar for gitt at sønnen skal gjøre, og han er den høfligste i barnehagen! Han sier i en alder av 2,5 år vær så snill, tusen takk, takk for mat osv uten at vi minner ham på det, og dette har vi fått til uten å måtte lokke med godterier. Vi har rett og slett bare oppført oss sånn selv, så lærer han av oss.
    Sist endret av Tigertone; 16-05-13 kl 09:38.

Annonsebilag

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •