Etter fem uker med smerter i brystvortene i forbindelse med amming, fant samboeren informasjon om Raynauds fenomen (dette imens jeg satt å ammet og grein over smertene jeg opplever under ammingen). Alle symptomene stemmer overens med svie/brennende smerter under/etter amming også når jeg blir kald mellom ammingene og at brystvorten er hvit når jeg opplever smertene. Vondt sier jeg bare! Jeg gruer meg sånn til hver amming og det ødelegger for den kosen alle snakker om at de opplever med ammingen.... Jeg bare biter tenner og gleder meg til lilletass skal slippe brystet og at smertene skal avta (de henger ofte i i 10-15 min etter ammingen).
Er det flere som har samme problem og har noen gode tips til smertelindring..?
Her er det jeg fant på ammehjelpen. Endel greie tips der, men jeg aner ikke hvilke som virker.
Ved Raynauds fenomen skyldes smerten sammentrekninger av de små blodkarene i brystknoppen. Brystknoppen blir helt hvit, men kan endre farge til blå eller rød på få sekund. Denne tilstanden er helt ufarlig og behandles på samme måte som utdrivningssmerter. ** *
Tips til deg med Raynauds fenomen:
Drikk te, vanlig svart te inneholder et krampeløsende stoff, som noen ganger kan ha god effekt.
Unngå røyk og alkohol.
Hold deg varm på brystene, bruk store varme ammeinnlegg, gjerne av ull eller ull/silke. Ikke bruk papirinnlegg da de blir våte og dermed lettere kalde. Hvis du lekker så mye at det trenger gjennom ullinnleggene, kan du ha ull innerst og papir utenpå.
Melkeoppsamlere kan være en idé da klærne ikke gnisser mot brystknoppen når man bruker dem, men noen opplever faktisk at det blir verre siden brystknoppen da eksponeres for luft og det kan få karrene i brystknoppen til å trekke seg sammen.
Varmt, lett trykk mot brystknoppen kan få spasmene til å gi seg. Når du kjenner det kommer, så tar du håndflatene dine og trykker de fast inn mot brystknoppene. Varmen og mottrykket kan få krampene til å gi seg.
Hvis du opplever det kommer rett etter amming kan du ha en bolle medvarme kluter stående klar. Rett etter amming tar du da de varme klutene, vrir dem opp og plasserer dem på brystene og trykk håndflatene fast mot brystet.
Andre har god erfaring med nattlysolje og fiske olje, (i store doser og det tar opptil 4-6 uker før virkningen kommer), samt calcium (2000 mg/dag) og magnesium (1000 mg/dag).
Ammehjelpen har gått vekk i fra rådet om å bruke høydose behandling med B-vitamin 6 ved Raynaud på sin nettside. Det finnes ingen vitenskapelig dokumentasjon for effekt av bruk, selv om den er beskrevet i anerkjente bøker om amming, i tillegg bør ikke en mor som ammer innta høye doser da dette kan påvirke barnet negativt.
I spesielle hardnakkede tilfellene kan det være nødvendig å behandle medisinsk. Her trenger man en legevurdering. Hvis legen ikke er kjent med problemstillingen kan legen kontakte Nasjonal Kompetansetjeneste for amming.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Har begynt med noen av rådene. Sort te og fiskeoljesyns det føles bedre, men opplever fremdeles smerter. Håper det gir seg etterhvert!
Ser det er lenge siden du startet denne tråden, men tenkte jeg bare skulle svippe innom og si at for min del så gikk det over når min baby var ca.4-5 mnd.Ullinnlegg hele døgnet og sort te var det som reddet meg. Håper det går bedre med deg nå, vet hvor vondt det er.
Jeg hadde det, og fy fader så vondt det var!
Det gikk ikke over før jeg sluttet å amme, men den sorte teen hjalp litt.
Tap er ikke når du faller, men når du nekter å reise deg igjen. ♥
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)