Viser resultatene 1 til 4 av 4
    Innmeldt
    Apr 2007
    Poengstyrke
    17

"Frivillig" DNA-testing

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...t-6835032.html

Synes du det er greit at polititet kaller inn hundrevis av menn til DNA-screening? Er det slik at målet helliger middelet og er dette egentlig frivillig?

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sv: "Frivillig" DNA-testing

Jeg er litt usikker, faktisk...

Jeg synes på den ene siden at det ikke burde være noe stort problem, så lenge det er frivillig, og ikke påtvunget.

Men på den andre siden liker jeg ikke at man automatisk skal bli mistenkt om man er på feil sted til feil tid osv.

Men frivillig er det vel. Man jo velge å ikke stille opp. Og jeg tror ikke nødvendigvis man havner på en mistenkt-liste med en gang, det må nok litt mer til enn det. Men jeg vet ikke... Rett og slett. Har veldig blandede følelser. Jeg tenker litt sånn at har man rent mel i posen, så burde man ikke ha noe problem med dette. Men på den annen side, så er det kjipt å føle seg mistenkt for noe man ikke har gjort, om man ikke skulle ha lyst å avlegge DNA-prøve.

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    2

jaaa selfølgelig!! kjempebra!!er man uskyldig så burde det ikke gjøre noe å hjelpe til. Screening vil jo si masseundersøkelse og de som blir kallt inn vet at de blir det grunnnet t det var på et gitt sted til en gitt tid,
    og jeg synes at voldtekt er et så grovt overgrep fysisk og psykisk at vi burde gjøre allt for å stoppe gjerningsmennene fra å gå fri og voldta igjen... Hadde jo vært enklere om alle mennesker var registrert i et dna register ....både når det gjelder å gi voldektsrammede tryggheten av å ikke møte sin gjerningsmann på gaten, eller at de må tenke på at han er fri og aldri straffet for noe så jævlig som de rammede sikkert sliter tungt med. Også i draps saker , hvor familier mister noen og gjerningsmannen aldri blir tatt, må være forferdelig.....

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    20
    Poengstyrke
    6

Ja, jeg synes det er en grei løsning så lenge det er frivillig. Men det er selvfølgelig både fordeler og ulemper med det. Det gjør det for eksempel mye lettere å bli mistenkt for noe om man har vært på feil sted til feil tid og det kan være en påkjenning i seg selv, men på en annen side så skal man ikke ha noe å frykte om man har rent mel i posen.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •