Jeg og barnefar har ei datter på 12år.
I fjor skrev jeg og barnefar en skriflig avtale om 50% samvær , ha jenta vår annenhver uke.
Datteren vår syns det er stressende og tøft å ha to hjem . Hun ønsker selv å bo fast hos meg. Og å se far i helger, ferier, etter behov.
Jeg lurer på da min datter nå er fylt 12 år hvor sannsynlig det vil være, å få min datter boende fast hos meg? Så hun har et hjem å forholde seg til.
Er det noe poeng for meg å ta kontakt med en advokat i denne saken ?
Når barnet er fylt 12 år, skal det i følge loven legges stor vekt på barnets eget ønske. Det er ikke det uttalte ønsket, men det barnet egentlig ønsker. Det er ikke alltid at dette stemmer med det som barnet forteller foreldrene. Da ser vi ofte at barnet favoritiserer den forelder det snakker med, og er hos når temaet dukker opp.
I dette ligger det ikke annet enn det nevnte, nemlig at det er vanskelig å ta stilling til barnets egentlige ønske. Det har stor betydning hvilken begrunnelse barnet gir selv, og i ditt tilfelle vil jo avstanden mellom dere foreldre være viktig; ettersom det har stor betydning om flyttingen medfører annen skolekrets, annen vennekrets etc. I så fall er det forståelig at hun ønsker mer "stabilitet". Dersom dere bor nær hverandre, må det jo avklares nærmere hva hun mener med at det er bedre å bo ett sted og ikke to steder (dere bor jo da egentlig samme sted begge foreldre, men andre vegger og praktiske anliggender).
Det er å anbefale at du forelegger saken din for en advokat for nærmere vurdering av om du bør gå videre med denne tanken.
Hilsen advokatene
Sylte Advokatfirma
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)