Viser resultatene 1 til 24 av 24
    Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Gode private klinikker for tidlig UL?

Uten at jeg og min kjære har bestemt oss noe særlig for om vi ønsker tidlig UL eller ikke, så driver denne nysgjerrigheten min meg fra det ene temaet til det andre, på internett... Så jeg driver og søker rundt på generell info om tidlig UL og privatklinikker som tilbyr tidlig UL, og lurer derfor på om dere har erfaringer og tips ang. privatklinikker i Oslo? Noen som er gode/ikke gode? Har dere noen gode/dårlige opplevelser?

Jeg leser i ulike artikler om eksperter som er skeptiske til tidlig UL pga mange ikke er flinke nok til å utføre en god undersøkelse... Da tenker jeg at det er jo kjipt om man betaler for en tidlig UL for å sjekke/utelukke om det er noe galt med fosteret, og dermed få denne falske tryggheten som det snakkes om i media... Fordi de ikke klarer å oppdage noe som ellers ville ha vært oppdaget av kyndigere personell...
    født 23.01.13

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sv: Gode private klinikker for tidlig UL?

Nå er det vel slik at du ikke FÅR vite om det er noe galt eller ikke på tidlig UL i Norge, bare vite om det er liv eller ikke.
    Det heter iallefall så vidt jeg har lest her inne og husker, at de ikke har lov å fortelle deg eller måle etter noe som helst sånn helt egentlig, selv om jeg vet at mange gjør det.
    Dette er et tilbud som kun skal være til enkelte.
    Denne skjekken for om det er noe galt må de fleste vente til uke 17-20 med å finne ut.

Jeg kan jo ta feil selvsagt, men det er det intrykket jeg sitter igjen med.

Så ja, å skulle betale 1500 kr (det varierer, selv betalte jeg 500,- med nr 2 i uke 8, men ser mange må ut med over 1k) bare for å se om det er et blinkende hjerte blir for meg alt for mye penger.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Undertegner hos Innie her

Du får vanligvis ikke vite om noe er galt, det er bare de med særlig risikosvangerskap som gjør det. Du får vite om det er liv eller ikke, og du får heller i se så mye når det er tidlig, rett og slett fordi det ikke er så mye å se.

Jeg synes heller ikke det er verdt pengene, og samtidig som mange leger/jordmødre advarer mot bruk av UL-bølger når det ikke er av medisinske årsaker, så står jeg over.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Oi, det visste jeg ikke, at de IKKE forteller deg om de ser noen avvik... :-S Jeg trodde det var hele greia med tidlig UL...

Nå tenker jeg altså på UL i ca uke 12 (ikke nå i uke 6 om dere såg på tickeren min Å se en liten klump med kanskje hjertelyd er ikke noe interessant for meg.)
    født 23.01.13

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av avokado Se innlegg
    Oi, det visste jeg ikke, at de IKKE forteller deg om de ser noen avvik... :-S Jeg trodde det var hele greia med tidlig UL...

Nå tenker jeg altså på UL i ca uke 12 (ikke nå i uke 6 om dere såg på tickeren min Å se en liten klump med kanskje hjertelyd er ikke noe interessant for meg.)
    Om man ikke har noe medisinsk grunn for tidlig UL, som f.eks at man har hatt blødninger, tidligere SA/MA flere ganger eller mistanker om at noe er galt, f.eks svangerskap utenfor livmoren, så er det ingen "greie" med tidlig UL. Det er derfor man ikke blir tilbudt UL fra helsevesenet før i uke sytten til tjue.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Det vet jeg men så hvis man er skikkelig nevrotisk og likevel vil sjekke alt, og går privat, så får man likevel ikke vite det om de finner noe? Nei da ville det ikke for min del vært noe vits i å betale for... Da har jeg lært noe nytt i dag
    født 23.01.13

Innmeldt
    Dec 2011
    Hvor
    Oslo
    Poengstyrke
    2

Her en en publikasjon om tidlig ul om du er interessert

HVIS du er på privat UL og legen ser noe er han/hun pliktig til å sende deg videre, men det er bare spesialutdannet helsepersonell som har lov til å utføre fosterdiagnostikk og dette kan bare gjøres spesielle steder.

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Det vet jeg men så hvis man er skikkelig nevrotisk og likevel vil sjekke alt, og går privat, så får man likevel ikke vite det om de finner noe? Nei da ville det ikke for min del vært noe vits i å betale for... Da har jeg lært noe nytt i dag
    Hvis man er skikkelig nevrotisk, så bør man kanskje søke hjelp for dette, istedet for å bruke UL. Ting kan gå galt, selv om man har sett et bankende hjerte på UL. Så om man skal gå å være redd for alt så får man et langt og vanskelig svangerskap.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Jeg er ikke skikkelig nevrotisk, og klarer meg nok helt fint. Jeg visste ikke at ting var så strengt regulert men jeg kan jo forstå hvorfor.
    født 23.01.13

Innmeldt
    May 2006
    Alder
    24
    Poengstyrke
    0

jeg tok tidlig ul i uke 8. eneste jeg så var en klump som ikke lignet noe men jeg så det lille hjerte som banket og fikk høre hjerteslagene. jm målte embryoet og plomme sekk og sa alt målte etter normalen i uke 8. mer var det ikke. så viss du vil ta tidlig ul for å virkelig SE noe så ville jeg nok venta til uke 13-14 når det faktisk ligner ett foster inni der. noen trenger å få vite det er liv og hjertebank derfor tar dem ul tidligere men det er ingenting å se ellers

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

I uke 13 og fremover får man ofte tilbud fra JM om å få høre hjertelyden Dette er jo en gratis tjeneste, og jeg synes det er mye bedre enn å betale masse for en UL. Vil heller anbefale det, etter uke 13 og fremover. Man hører jo hjerteslagene og om det slår som det skal. Da blir man ganske beroliget. Oddsen for at noe er galt da, er veldig liten.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    2

Sitat Opprinnelig lagt inn av HeteMerethe Se innlegg
    I uke 13 og fremover får man ofte tilbud fra JM om å få høre hjertelyden Dette er jo en gratis tjeneste, og jeg synes det er mye bedre enn å betale masse for en UL. Vil heller anbefale det, etter uke 13 og fremover. Man hører jo hjerteslagene og om det slår som det skal. Da blir man ganske beroliget. Oddsen for at noe er galt da, er veldig liten.
    OK dette visste jeg ikke, tusen takk! Skal ha min første kontroll/samtale med legen på tirsdag (vet ikke hva vi skal, fylle ut helsekort kanskje og snakke om hva som skjer framover? det er jo veldig tidlig) så har veldig liten kunnskap om hvordan alle disse tingene foregår. Det blir spennende
    født 23.01.13

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

OK dette visste jeg ikke, tusen takk! Skal ha min første kontroll/samtale med legen på tirsdag (vet ikke hva vi skal, fylle ut helsekort kanskje og snakke om hva som skjer framover? det er jo veldig tidlig) så har veldig liten kunnskap om hvordan alle disse tingene foregår. Det blir spennende
    Ja, det blir spennende! Lykke til.

Legene har ofte ikke apparater for å høre hjertelyd, og det er vanlig at de ikke "sender" deg til jordmor før etter ordinær UL. Men du kan selv bestemme når du vil gå til jordmor. Det er bare å ringen helstestasjonen i kommunen din, og bestille time Jeg har kun brukt jordmor, og har ikke brukt lege i det hele tatt i mitt svangerskap. Så lenge jeg er frisk, er alle mine kontroller satt opp hos jordmor. Jeg går de ca. hver 2o dag Og fikk høre hjertelyden i uke 13

Innmeldt
    Aug 2011
    Hvor
    Oslo
    Alder
    27
    Poengstyrke
    2

Du spør om gode og dårlige steder og ta tidlig Ul i Oslo. Jeg vil IkKE anbefale Oslo City legesenter. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt en MA da jeg var der, men maken til dårlig behandling har jeg ikke vært borti. Hun viste ingen medfølelse og tok ikke hensyn til at jeg satt der og var helt knust. Flere andre jeg jobber sammen med har vært der og ingen har hatt noe positivt å si om det stedet.

Når det gjelder å høre hjertelyd hos jordmor har jeg fått beskjed om at i Oslo vil de ikke ha deg inn til jordmor før rundt uke 20, så det er det ikke så mye hjelp i desverre.

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av Tony-O Se innlegg
    Du spør om gode og dårlige steder og ta tidlig Ul i Oslo. Jeg vil IkKE anbefale Oslo City legesenter. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde hatt en MA da jeg var der, men maken til dårlig behandling har jeg ikke vært borti. Hun viste ingen medfølelse og tok ikke hensyn til at jeg satt der og var helt knust. Flere andre jeg jobber sammen med har vært der og ingen har hatt noe positivt å si om det stedet.

Når det gjelder å høre hjertelyd hos jordmor har jeg fått beskjed om at i Oslo vil de ikke ha deg inn til jordmor før rundt uke 20, så det er det ikke så mye hjelp i desverre
    .
    Det er det ingenting som heter. Det er lik svangerskap omsorge i hele landet, og ALLE har krav på å velge selv om de vil bruke lege, jordmor eller begge deler. Om man vil ha sin første kontroll i uke 12 hos jordmor, så har man krav på det, lovfestet. Det er bare å ta et kjapt søk på nettet, så finner man masse dokumentasjon på at alle gravide her rett på å velge. De kan ikke si at de ikke vil ha deg inn før uke 2o.

Selv skal jeg til jordmor idag, i uke seksten, for tredje gang

Innmeldt
    May 2010
    Hvor
    oslo
    Poengstyrke
    3

hører mange har dårlig opplevelse med oslo ciy, så den ville jeg styrt unna.

Innmeldt
    Jul 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    37
    Poengstyrke
    3

Sitat Opprinnelig lagt inn av HeteMerethe Se innlegg
    Det er det ingenting som heter. Det er lik svangerskap omsorge i hele landet, og ALLE har krav på å velge selv om de vil bruke lege, jordmor eller begge deler. Om man vil ha sin første kontroll i uke 12 hos jordmor, så har man krav på det, lovfestet. Det er bare å ta et kjapt søk på nettet, så finner man masse dokumentasjon på at alle gravide her rett på å velge. De kan ikke si at de ikke vil ha deg inn før uke 2o.

Selv skal jeg til jordmor idag, i uke seksten, for tredje gang
    Jeg fikk også beskjed om at i Oslo fikk man ikke komme til jordmor på helsestasjonen før etter ordinær ul og at første kontroll med blodprøver, utfylling av helsekort og søkning av fødested skulle gjøres hos fastlegen.

Var ikke på kontroll, utenom ul, mellom første kontroll hos fastlegen i uke 8 ca og kontroll nr 2 hos jordmor i uke 24 ca. Kunne velge om jeg ville fortsette hos jordmor eller fastlegen etter det.

Tydeligvis forskjeller fra kommune til kommune, selvom det skal være likt

Innmeldt
    Dec 2011
    Hvor
    Oslo
    Poengstyrke
    2

Jeg bor i Oslo og jeg hadde første kontroll hos jordmor i uke 14..

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Sitat Opprinnelig lagt inn av marsbarn_11 Se innlegg
    Jeg fikk også beskjed om at i Oslo fikk man ikke komme til jordmor på helsestasjonen før etter ordinær ul og at første kontroll med blodprøver, utfylling av helsekort og søkning av fødested skulle gjøres hos fastlegen.

Var ikke på kontroll, utenom ul, mellom første kontroll hos fastlegen i uke 8 ca og kontroll nr 2 hos jordmor i uke 24 ca. Kunne velge om jeg ville fortsette hos jordmor eller fastlegen etter det.

Tydeligvis forskjeller fra kommune til kommune, selvom det skal være likt
    Det er nok forskjell i praksis ja, men retten er lovfestet, så de har egentlig ikke lov å nekte.

Rekvisisjoner for blodprøver og helsekort osv. får man også hos jordmor. Men det er nok forskjell. Jeg hadde aldri akseptert at jeg måtte bruke fastlege istedet for jordmor. Jeg er gravid, ikke sjuk.

Innmeldt
    Jan 2011
    Poengstyrke
    3

Jeg var på privat ultralyd i uke 12, og fikk da se om det var noe feil på babyen våres. Men det var det ikke Jeg vil anbefale Kvinneklinikken på Jessheim, kostet 1500 men syns det virkelig var verdt det. Fikk med cd med filmsnutter og masse bilder.

Det sies at han er skikkelig flink. Han har sett kjønnet hos mange allerede i uke 11-12, eller antydning til hva det kan være. Og for dem jeg har hørt det av har det stemt når ungen har kommet ut og

Fikk selv høre hva jeg mest sannsynligvis har i magen.

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    0

Jeg tok UL i uke 6 og 12, på privatklinikk i Tønsberg. Tror det kosta 1000 eller 1200. I uke 6 (innvendig UL) fikk jeg se at hjertet slo og hjertefrekvensen ble målt og fosteranlegget livmorhulen osv ble målt for å sjekke at utviklingen var der den skulle være i forhold til hvor langt jeg var på vei.

I uke 12 var ultralyden utvendig og da var det mye mer å se på. Han kikket nærmere på en del organer, blandt annet hjernen, for å se om de hadde utviklet seg slik de skulle til da og om fosteret vokste som det skulle. Nakkefold og kjeve og neseben ble målt og sannsynlighet for bl.a. downs ble regnet ut.
    Så man får greie på en god del ved tidlig ultralyd, og for min del var det absolutt verdt det for jeg er ekstremt nysgjerrig og ikke særlig tålmodig.

I tillegg var det jo helt fantastisk å se at lille babyen min sprella og levde inni der! På dette tidspunktet ser man allerede et bittelite barn på skjermen. Han forsøkte å se kjønnet, men det er vanskelig så tidlig og babyen var ikke samarbeidsvillig. Så hvis du er nysgjerrig og syns du kan ta deg råd (for SÅ mye penger er det ikke), burde du ta med deg pappan og gå og få hilse på babyen din. Men klinikker i Oslo har jeg ikke peiling på, desverre.

Innmeldt
    May 2012
    Hvor
    Akershus
    Poengstyrke
    0

Jeg og sambo var også på tidlig UL i uke 13 på Jessheim, vi var veeeldig fornøyd !! Koster som sagt litt, men er absolutt verdt det syns jeg;P
    Vi fikk også vite kjønnet allerede i uke 13, han var 90% sikker på at det var en gutt. I uke 20 var vi på UL på Ahus, kunne ikke sammenlignes i det hele tatt, ble nesten litt skuffet.. hehe.. Men jordmor der også sa at det var en gutt

Innmeldt
    Feb 2010
    Poengstyrke
    0

Anbefaler Familieklinikken på majorstua! Jordmoren der, Mille, er kjempeflink, og det er en rolig og behagelig atmosfære der. Definitivt verdt pengene

Innmeldt
    Oct 2012
    Poengstyrke
    0

Det er egentlig feil det som mange skriver her. JO, man KAN finne finn ut om det er noe i veien med fosteret, men det er vanskelig før uke 12/13. Vi fikk vite i første svangerskap at babyn hadde ryggmargsbrokk. Dette var i uke 19 på ordinært ultralyd, og ikke spesielt kult å avbryte så sent. Men neste svangerskap fikk vi en kontroll i uke 13.... vel og merke må man til spesialist i fosterdiagnostik, men det finnes både privat og statlig.
    Som en annen nevner her over, så blir man litt skuffet når man senere kommer på vanlig ul, for utstyret spesialistene bruker er relativt mye mer avansert. Kvinneklinikken på Jessheim tror jeg er den beste her i Norge.

Annonsebilag

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •