Gravid Uke6......ikke hjertelyd
Hei
Nettopp fått vite jeg er blitt gravid, gikk til privat lege igår for å sjekke hvor langt jeg er kommet...med innvendig ul målte han fosteret til ca 3,5 mm men kunne ikke se hjertelyd.....han mente jeg måtte komme tilbake etter noen dager for å sjekke om de finner hjerteaktivitet. Jeg er beskymret at det er noe galt med fostet.....
Har også googlet str på foster og sett at det ved 6 uker skal ligge på ca 4-6mm, er redd fostert mitt har sluttet å vokse....
Søndag reiser jeg til utlandet på ferie og usikker om jeg skal reise eller ikke....
Hva tror dere?
Jeg var også på ul i uke 6 og hørte heller ingen hjertelyd, og fikk beskjed om å komme tilbake etter 2 uker, ( 2 nervepirrende uker ) Og da hørte vi hjertelyden godt!Poden var også "litt mindre" enn det han skulle, helt til uke 12 faktisk. og nå er han i uke 30 litt stor. hihi !
Er ingenting du får gjort med det nå uansett, så kanskje bare bra å reise en tur ? Prøve å få tanke over på noe annet?
Er ikke uvanelig at de ikke finner ting så tidlig, dra på ferien du og slapp av. Så kommer du hjem igjen med nytt mot!
Om et par uker drar du tilbake og får ting bekrefta.
Du må heller ikke google så mye om hva som er "normalt" for alle fostre er ganske så forskjellig til tider alt ettersom når den ble unnfanget, og det måles ikke før etter uke 12.![]()
Jordmor sa til meg at man ikke kan stole på størrelsen på embryo og foster før 16+6. Først da kan man fastsette en termin ol. Fostre vokser veldig ulikt frem til da, også etter 17 uker, men ikke i så stor grad. Det er en grunn for at flere leger og jordmødre ikke vil se og høre på hjerteaktiviteten før uke 12. Før den tid er det bedre og stole på HCG-verdier.
En lege jeg var hos tok ultralyd i uke 8, og hun nektet og tro at jeg var kommet lengre enn 4-5 uker og vi kunne knapt se et hjerte. Så jeg ville så absolutt ikke stolt på noen ultralyd så tidlig. Hun var riktig nok en almennelege, men uansett!
SA Juli 2008
MA Juli 2010
Mirakelgutten min - Juni 2012 <3
MA April 2013
Hei igjen fra Dubai, jeg reiste ned og har hatt en flott uke men igaar maatte jeg oppsoeke sykehus, fikk stikkende smerter paa hoeyre siden, men ikke bloedning i det hele tatt......flemdeles ikke hjertelyd og fosteret har blitt 4,5 mm saa den har vokst siden sist, er jo bra, MEN det de oppdaget var et hematom paa fostersekken, yttersiden, ikke i kontakt med fosteret i det hele tatt.....jeg fikk en injeksjon og 2 forskjellige medisiner for aa forhindre miscarage sa de.......jeg er virkelig beskymret naa......noen som har opplevd dette???
Jeg fant et tilfelle på lommelegen.no som var litt likt ditt, og hun fikk dette som svar:
Her er linken om du ønsker lese hele spørsmålet etc.Når livmoren vokser under graviditeten, kan det skje at små kar sprekker, slik at det blør vaginalt eller/og at det dannes et hematom, sånn som det har skjedd hos deg. Oftest har det ingen betydning for graviditeten og blødningene forsvinner etter hvert. Men det er også mulig at det blør mellom fostersekken og livmorveggen slik at fostersekken løsner seg fra livmorveggen og da kommer det til å bli en abort.
Blødningene/hematomet i seg selv skader ikke fosteret så lenge det ikke blir abort. Med andre ord: Er blødningene/hematomet så sterke at de skader fosteret, så bli det abort.
For tiden er det umulig å si om dette går bra eller ikke, dessverre. Ofte er sjansen for at det går bra større, når man allerede har sett et levende foster og når det utvikler seg normalt. Den eneste man kan gjøre er å sjekke dette ved nye ultralydkontroller.
Så lenge fosteret ditt utvikler seg normalt, kan du ta det med ro.http://www.lommelegen.no/legesvar/ka...kader-fosteret
for at alt går godt!
Det er jo kjempepositivt at det har vokst iallefall!!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)