Viser resultatene 1 til 16 av 16
    Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Akershus
    Poengstyrke
    2

Hvor skal du føde?

Fant ingen oppdaterte tråder med dette,så lager en ny jeg
    Som førstegangsfødende er det mange tanker som surrer.
    Nå er det valg av fødested som er i fokus.

Jeg synes det er vanskelig.
    Jeg skal søke plass via fastlegen min om en uke og må bestemme meg innen da.

Ullevål,Riksen og Ahus er aktuelle fødesteder. (Bor i Akershus)
    Noen som har erfaringer, anbefalinger?

Jeg ønsker å ha tilgang til badekar/vann.
    Også hørt at akupunktur er fint.
    Håper å føde naturlig,men vil også ha mulighet til epidural hvis det blir for tøft. Kan man få i både pose og sekk eller MÅ man bestemme dette på forhånd?
    Håper ikke det er sånn at hvis man på forhånd bestemmer seg for å ikke få epidural,så kan man ikke ombestemme seg....? Eller..?

Etter å ha lest forumtråder opp og ned heller jeg mot Ullevål, tror jeg
    Noen som har født på ABC-klinikken og kan fortelle litt om sine opplevelser?
    Også lest om Ahus sin nye avdeling (naturlig fødsel)- noen som har født her?
    Andre ting jeg burde tenke på..?

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    2

Sv: Hvor skal du føde?

Jeg har ikke født hvereken på ahus eller ullevål, men jeg syns det nesten høres ut som om du bør skrive deg et lite fødebrev og gå inn i fødsel med et åpent sinn. Litt ta det som det kommer, visst du planlegger hvordan fødsel din skal være og så skjer det noe som gjør at det ikke blir mulig, kan du bli meget skuffet. Har ei veninne som fikk fødsels depresjon etter at fødselen ikke ble helt som hun hadde sett for seg. Så et åpent sinn for at alt kan skje tror jeg er lurt lykke til med valget ditt

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Akershus
    Poengstyrke
    2

Jeg har et åpent sinn,men jeg vil likevel vite valgmulighetene våre og skape trygge rammer rundt fødselen.
    Synes også det er viktig at min kjære blir involvert,og han vil også bidra og vite mest mulig i forkant
    Om ikke ting blir helt som planlagt er ikke det så farlig,men det er viktig for meg å skape en trygg plattform hvor vi vet hva som skjer rundt oss og hvor vi føler oss sett&hørt
    Dette er jo veldig individuelt,men fødested og kunnskap rundt dette er viktig for min fødeopplevelse Tror jeg da
    Så det jeg ønsket med tråden var å høre om andres opplevelser og bare skravle litt løst om ulike tilbud som finnes osv
    Tusen takk mammacath<3

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Jeg skal føde på Elverum Der har de også mulighet for vannfødsel, noe jeg har veldig lyst på

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Akershus
    Poengstyrke
    2

Jeg også synes det høres veldig fint ut!
    Noen som har hatt vannfødsel og som kan dele sine erfaringer?

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Eidsvoll
    Alder
    27
    Poengstyrke
    22

Jeg fødte på AHUS, og er kjempefornøyd! Føden der er delt i to:
    Tun A er for friske gravide som ønsker en naturlig fødsel. Den fødende tilbys kontinuerlig støtte og oppfølging av jordmor. På Tun A kan den fødende velge mange smertelindrende metoder, men ikke epiduralbedøvelse.

Tun B er for friske gravide som ønsker epiduralbedøvelse og for kvinner og barn som trenger ekstra oppfølging eller overvåking i fødsel. Den fødende tilbys støtte og oppfølging av jordmor og alt medisinsk utstyr som kan være nødvendig ved en fødsel er tilgjengelig.

På Tun B kan den fødende også velge alle typer smertelindrende metoder.
    Rommene på Tun A ser nesten ut som et hotellrom, bare en seng og dusj/badekar, saccosekk og sånt. Tun B ser mer ut som en typisk fødeavd. med den voldsomme fødesenga og en del utstyr.
    Jeg fødte selv på Tun B, men kunne egentlig klart meg på A. Brukte bare litt lystgass rett før jeg skulle presse.
    Uansett hadde jeg en flott opplevelse, og som nevnt før her tror jeg det er veldig viktig å ta ting litt som de kommer. Sett gjerne opp noen ønsker og tanker på forhånd, om både stillinger, smertelindring, mat/drikke, hva mannen skal gjøre/ikke gjøre, men vær forberedt på at ting ofte blir helt annerledes enn forutsett jeg hadde lyst til å ligge i badekar først som smertelindring (men ikke føde oppi der), men jeg hadde vannavgang i et døgn før riene startet og da får man ikke lov på grunn av økt infeksjonsfare. Dessuten hadde jeg ikke rukket så mye forskjellig uansett

Jeg vil egentlig anbefale deg å lese de forskjellige fødselshistoriene her inne jeg! Hvis du ikke blir nervøs av det da. Der kan du få noen pekere på hvordan ting har foregått, hva slags smertelindring som funker på forskjellige ting og hvor forskjellig alle fødsler utarter seg.

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Akershus
    Poengstyrke
    2

Tusen takk for inspirerende og fint innlegg,ennail
    Jepp,jeg skal lese mer her inne.
    Et fantastisk forum dette her, ikke minst for oss suuuupernysgjerrige førstegangsfødende
    Ahus er nærmest for oss,så absolutt en het kandidat
    Tun A høres fint ut,Tun B høres trygt ut

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Eidsvoll
    Alder
    27
    Poengstyrke
    22

Tun B er nok veldig greit for førstegangs -som jeg også var. Følte meg veldig godt ivaretatt! Og vi har en litt dårlig "fødselshistorikk" i familien..mange tøffe fødsler og mange som nesten har gått galt og nok burde vært KS osv. Så jeg var litt spent på om jeg ble enda en i rekka eller ikke, og da er det veldig trygt og godt å ha alt under samme tak i tilfelle det skulle skje noe! Men det gikk jo helt fint da, så neste gang kunne jeg nok tenkt meg å teste Tun A
    MN er et supert sted! Både som førstegangsgravid, -fødende og -mamma!

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Drammen
    Poengstyrke
    2

Ikke le nå, men jeg aner virkelig ikke: Er det sånn at man må søke om sykehusplass? Det er bare et sykehus i Drm. Haha, ok dere kan le litt da. Jeg er jo like grønn som et eple.

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Eidsvoll
    Alder
    27
    Poengstyrke
    22

Det er da ingenting å le av, visste ikke sånt jeg heller!
    Jeg fikk spørsmål om det på den første kontrollen -hvor jeg ville føde (kunne velge AHUS eller Kongsvinger). Snakket om det sammen med utfylling av helsekort, blodprøver og sånt. Men jeg måtte kanskje poste brevet selv..? Nå husker jeg faktisk ikke

Og det kan jo være forskjell fra JM/lege til JM/lege også, så jeg ville bare spurt neste gang jeg

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Her har vi bare ett sykehus, så vi må ikke søke

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Eidsvoll
    Alder
    27
    Poengstyrke
    22

Da er det ikke sikkert du må det heller Bebbisen! Kanskje bare hvis du vil ha et annet enn det du hører til.

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Drammen
    Poengstyrke
    2

Hehe, takk for svar! Har fått plass på Drm. sykehus, automatisk, og det passer meg bra

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Her måtte legen søke. Bor 20 min unna et sykehus, og 30 min unna et annet et.

Innmeldt
    Mar 2008
    Hvor
    Akershus
    Alder
    25
    Poengstyrke
    19

Jeg skal føde på Ahus Ble selv født der!

Endelig mamma etter 3 icsi
    . Sladrer med Lykkekløver, Idamari & Englefruen.

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Bærum
    Alder
    23
    Poengstyrke
    2

Bærum sykehus
    Mamma til verdens nydeligste Robinsonbaby!

Noah Matheo 14.12.12

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •