Viser resultatene 1 til 11 av 11
    Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

13 dagers stoffskiftediett

13 DAGERS STOFFSKIFTEDIETT FRA DET DANSKE RIKSHOSPITAL.

denne kuren varer i 13 dager og er derfor hard, men effektiv. dietten går ut på å endre ditt stoffskifte, hvilket medfører at du den 14 dagen kan spise normalt UTEN at du øker i vekt de nærmeste to år. det er altså ikke en tradisjonell slankekur, men en kur som øker kroppens stoffskifte og forbrenningsevne, og virker derfor også etter diettens opphør. hvis kuren følges slavisk, vil man miste alt overflødig kroppsfett (fra 7-20 kg) kuren skal følges i 13 dager. VERKEN MER ELLER MINDRE! hvis man under kuren tar en øl eller et glass vin, spiser godteri, tygger en tyggis eller tar litt ekstra mat. AVBRYT KUREN STRAKS, da virkningen blir borte. kuren kan da startes på nytt etter et halvt år, men ikke før. dersom man ikke har kommet lenger enn til dag 6, kan kuren gjenopptas etter 3 mnd. hvis kuren er fulgt til punkt og prikke i alle 13 dager, må den ikke under noen omstendighet gjenopptas før om et år. det anbefales at kuren gjenopptas etter to år dersom dette er nødvendig. på grunn av kurens lengde, er det svert vanskelig å planlegge på forhånd. derfor bør man sikre seg at den er lagt til en periode hvor man ikke er invitert ut til spising eller liknende. blir man underveis grepet av sult, drikk vann- minst 2 liter om dagen.

frokost kl 08.00 middag 12.00 kvelds 17.00

dag 1: frokost. 1 kopp kaffe+ sukkerbit.
    middag: 2 hardkokte egg, kokt spinat, 1 tomat.
    kvelds: 200 g biff, salat m/ olje og sitron.

dag2: frokost: 1 kopp kaffe+sukkerbit.
    middag: 1/2 boks skinke, 1 beger yoghurt naturell.
    kvelds: 200 g biff, salat m/ olje og sitron, 1 frukt.

dag3: frokost: 1 kopp kaffe+ sukkerbit, 1 skive ristet brød.
    middag: 2 hardkokte egg, 1 skive skinke, salat m/olje og sitron.
    kvelds: kokt selleri, 1 tomat, 1 frukt.

dag4: frokost: 1 kopp kaffe+sukkerbit, 1 skive ristet brød.
    middag: 2 dl appelsinjuice (eple) 1 beger yoghurt naturell.
    kvelds: 1 hardkokt egg, 1 gulrot, 1 beger cottage cheese.

dag 5: frokost: 1 stor reven gulrot m/sitron
    middag: 200 g kokt torsk m/sitron + 1 ss smør.
    kvelds: 200 g biff, salat m/ selleri.

dag6: frokost: 1 kopp kaffe+ sukkerbit, 1 skive ristet brød.
    middag: 2 hardkokte egg, 1 stor gulrot.
    kvelds: 1/2 kylling, salat m/ olje og sitron.

dag7:frokost: 1 kopp te uten sukker
    middag: ingen ting, drikk vann det hjelper.
    kvelds: 200g lammekotelett, 1 eple.

dag8: frokost: 1 kopp kaffe+ en sukkerbit.
    middag: 2 hardkokte egg, kokt spinat og 1 tomat.
    kvelds: 200g biff, salat med olje og sitron.

dag9: frokost: 1 kopp kaffe og en sukkerbit.
    middag: 1/2 boks skinke, 1 beger yoghurt naturell.
    kvelds: 200g biff, salat med olje og sitron.

dag10: frokost:1 kopp kaffe+sukkerbit, en skive ristet brød.
    middag: 2 hardkokte egg, 1/2 boks skinke, salat med olje og sitron.
    kvelds: kokt selleri, 1 tomat, 1 frukt.

dag 11: frokost: 1 kopp kaffe+ sukkerbit, 1 skive ristet brød.
    middag: 2 dl appelsinjuice (eple), 1 boks yoghurt naturell.
    kvelds: 1 hardkokt egg, 1 gulrot, 1 frukt.

dag12: frokost: en stor revet gulrot med sitron.
    middag: 299 g kokt torsk /m sitron, + 1ss smør.
    kvelds: 200g biff, salat m/ selleri.

dag 13: frokost: 1 kopp kaffe + sukkerbit, 1 skive ristet brød.
    middag: 2 hardkokte egg, 1 stor revet gulrot m/ sitron.
    kvelds: 250g kylling, salat m/ olje og sitron.

torsk kan erstattes med piggvar eller ørret. husk å drikk mye vann, minst 2 liter pr. dag.
    kaffe kan ikke erstattes med te og du skal bruke sukkerbit som beskrevet.

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Sv: 13 dagers stoffskiftediett

Tok denne i 2007, og holdt da vekten på ønsket nivå helt til januar 2011 (ble gravid 6 mnd etter at jeg gikk på den, men veide mindre 1 uke etter fødselen enn jeg gjorde før jeg ble gravid)

Nå er jeg på den nest siste dagen - så kan informere om vekttap etc på onsdag

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Det her synes jeg høres skummelt ut jeg da. Tror umulig det er bra for kroppen. Du sulter faktisk deg selv i to uker - klart du går ned i vekt da! Hvordan i all verden skal en klare å jobbe på en kopp kaffe og en sukkerbit, lurer jeg på?

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Det funka iallefall for meg forrige gang jeg gjorde det.. Spiste normalt igjen med en gang etterpå uten å legge på meg igjen..

De første dagene var jeg litt svimmel da jeg leverte i barnehagen, men man blir overraskende fort vandt til å spise så lite.. Selvfølgelig er man sulten etter de "frokostene" hvor man ikke får noe å spise, men mange av "måltidene" er veldig mettende..
    Den dagen jeg gruet meg mest til hvor det er en kopp te til frokost og ingenting til lunsj trodde jeg skulle bli ille, men jeg hadde faktisk mye energi.. Og har hatt mye mer energi de siste dagene enn jeg har hatt tidligere (så jeg bør nok kutte ned på sukkerinntaket mitt tenker jeg... :O )

Siden det funket for meg for 5 år siden tenkte jeg at jeg kunne prøve igjen.. (Det var ikke veldig fristende å gå å kjøpe seg masse nye klær til sydenturen bare fordi man ikke får på seg noen av de man har...)

Når det er sagt så skjønner jeg at folk er skeptiske til slike kurer og den anbefalles jo ikke av leger etc..!
    Og vi vet jo alle at det er trening og sunt kosthold som er den beste måten å gå ned og holde en vekt stabil (Men det hadde jeg ikke tid eller selvkontroll nok til å få til)
    Sist endret av mamms; 30-04-12 kl 12:40.

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Dette er skrevet sammen med dietten flere steder:

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet får stadig henvendelser fra personer med spørsmål om ulike slankekurer. En stadig "gjenganger" blant disse slankekurene er den såkalte "Rikshospitalets slankekur", også kalt "Rikshospitalets stoffskiftekur". Den finnes i forskjellige versjoner og sies å ha sin opprinnelse fra Rigshospitalet i Danmark. I Norge oppgis leger og annet helsepersonell som formidlere av denne slankekuren.
    Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefalinger som sier at kosten skal være rik på karbohydrater, men fattig på fett, dvs. maks 30% av energien fra fett. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern.
    I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: "Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten." I 1995 kom en ny advarsel, denne gang fra det danske ernæringsrådet, som skrev: "Rigshospitalets stofskiftekur er et falsum, der cirkulerer blant patienter samt i et økende omfang også utlevers af læger. Følges diætplanen opnås et vægttab, men sammensætningen af de energigivende næringsstoffer er uhensigstmæssig for patienter, der skal ændre kostvaner med henblik på vægtvedligeholdelse efter vægttabet. Det lave indhold af især kalcium, vitamin D og jern er betænkeligt hos den typiske målgruppe, kvinder, hvor jernmangelanæmi er hyppig hos de fertile, og osteoporose er hyppig hos de postmenopausale. Diæten må på denne baggrund frarådes."

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Jeg må jo spørre da, ettersom du sier du var svimmel da du leverte unger - jobber du? Jeg har i "alle år" spist middag, og ikke mer, men merker jo at når jeg jobber fullt, så må jeg også spise på morgenen for å ha energi nok til å møte elevene. En kaffekopp og en sukkerbit hadde ikke vært på langt nær nok da. Jo, en blir vant med det, men en har fremdeles ikke noe å jobbe på selv om en blir vant med det!

Jeg hadde spiseforstyrrelser i mange år - en blir vant med å spise "ingenting" også. Altså, kroppen roper ikke lenger etter mat, fordi den får det ikke likevel. Det betyr ikke at det er bra og at kroppen ikke trenger næring på morgenen likevel!

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Jeg må jo spørre da, ettersom du sier du var svimmel da du leverte unger - jobber du? Jeg har i "alle år" spist middag, og ikke mer, men merker jo at når jeg jobber fullt, så må jeg også spise på morgenen for å ha energi nok til å møte elevene. En kaffekopp og en sukkerbit hadde ikke vært på langt nær nok da. Jo, en blir vant med det, men en har fremdeles ikke noe å jobbe på selv om en blir vant med det!

Jeg hadde spiseforstyrrelser i mange år - en blir vant med å spise "ingenting" også. Altså, kroppen roper ikke lenger etter mat, fordi den får det ikke likevel. Det betyr ikke at det er bra og at kroppen ikke trenger næring på morgenen likevel!
    Jeg sier ikke at denne dietten nødvendigvis er noe bra - bare at den funket for meg...
    Jeg er egentlig avhengig av å spise frokost for å fungere, så det var nok litt av grunnen til at det var litt uvandt i begynnelsen. Og jeg legger ikke skjul på at jeg gleder meg til å spise hva jeg vil til frokost på onsdag!

Skal man velge å gå på en slik diett (ser det er andre lignende dietter som ligger ute her) så må man isåfall ta det i en periode hvor det lar seg gjøre - og det er mange mennesker som overhode ikke bør begi seg ut på slike dietter!

Jeg har gradert permisjon - jobber 40%.(dv 2 dager i uka)

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Hønefoss
    Alder
    31
    Poengstyrke
    15

Hvordan går det? Gikk du ned mye, og har du holdt vekta denne gangen?

Har ingen gode erfaringer med slike dietter, men det er jo fint at det funker for noen
    Barnematbloggen Optimal helseblogg
    8 år 7 år 4 år og 4 år 2 år

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Jeg gikk ned ca 5 kg og noen cm.. Har gått opp igjen ca halvparten - men har spist veldig mye etter at jeg gikk på den.. Sønnen min havnet på sykehus da vi var på ferie - og det var ikke så mye å finne på inne på sykehuset - så da ble det veldig mye spising :/

Planen var jo egentlig å både trene og spise litt sunt på ferie for å komme i gang med et sunnere liv - men ble masse spising i stedet gitt.. He he..
    Så nå er planen er nå å prøve å komme i gang med trening

(Men jeg gikk ned nok til at jeg fikk på meg/og fikk brukt sommerklærne mine på ferien.. Det var det som var målet og grunnen til at jeg begynte på dietten)
    Men om man vil gå ned i vekt bør man jo selvfølgelig heller satse på livstilsendringer - begynne å trene og spise sunnere (Noe jeg selv skal prøve på nå.. h ehe)

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Hønefoss
    Alder
    31
    Poengstyrke
    15

Masse lykke til
    Barnematbloggen Optimal helseblogg
    8 år 7 år 4 år og 4 år 2 år

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Takk for det

Får håper jeg klarer å komme inn i en rutine med denne treninga nå da..

Annonsebilag

Er yoghurt en sukkerbombe for barn?
At en matvarer inneholder tilsatt sukker betyr ikke nødvendigvis at den er usunn.

Frokosttips!
Hvor mye bør jeg spise til frokost? Det finnes anbefalinger på nettopp det. Les rådene her.

Smoothieguide
Den ultimate smoothieguiden – 10 tips til den perfekte smoothie!

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •