Viser resultatene 1 til 7 av 7
    Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Bursdagsmeny til syvåring

Snuppelina mi fylte 7 år i går, og på søndag kommer hele familien for å feire. Tradisjonelt er det slik at jeg lager middag og dessert, og altfor mange kaker i tillegg.

en nå er jeg helt blank på hva jeg skal lage. Vi har vært innom ganske mye forskjellig de siste snart ti årene siden storesøster ble født, blant annet fiskesuppe, indisk grateng, ovnsbakt kylling med soppsaus, pannekaker, taco, pizza, kjøttsuppe, hønsefrikasse, helstekt ørret/laks og så videre.

Hva lager vi denne gangen?

Til dessert har jeg tenkt å lage smuldrepai med epler, med vaniljekrem ved siden av.

Kaker er jeg enda litt usikker på, men jeg tror det blir noe sånt;

Peanøttkake
    Suksessterte

Og så må vi ha minst to til. Vurderer noe ala en oreokake kanskje? Og noe mer lettvint.

Hjelp!
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sv: Bursdagsmeny til syvåring

Hva med en DIGER bolle (eller to eller tre ) med kyllingsalat eller noe sånn? Det pleier jeg slå sammen kjapt hvis vi skal ha mange her. Lettvint og da finner alle noe de liker også, om de så sitter og plukker ut noe fra salaten En god rømmedressing og rundstykker til, så blir en jo virkelig god og mett! Da trenger en jo heller ikke SÅ mye kaker etterpå heller.

Har oppskrift på en VELDIG deilig blåbærkake hvis du vil ha? Det er en rullekake med marengsbunn som en fyller med piska krem med blåbær i. Virkelig deilig! Jeg laga den med sukrin i stedet for sukker til bursdagen til Andreas og det ble akkurat like godt som med sukker, så da er det fløten bare som er "fy-fy" (men dog veldig lov i bursdag ). Svigermor, som ALDRI hadde rørt kaken om ho visste at jeg hadde brukt noe "skummelt" (alt hun ikke kjenner til er skummelt) skrøt kaka opp i skyene og sa den smelta på tunga og jeg satt og lo for meg selv og tenkte "Du skulle bare visst..." Ho har virkelig ikke lett for å skryte, så DET tar jeg til meg! Oppskriften er fra min mor som fikk den av ei gammel venninne.

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Hva med en DIGER bolle (eller to eller tre ) med kyllingsalat eller noe sånn? Det pleier jeg slå sammen kjapt hvis vi skal ha mange her. Lettvint og da finner alle noe de liker også, om de så sitter og plukker ut noe fra salaten En god rømmedressing og rundstykker til, så blir en jo virkelig god og mett! Da trenger en jo heller ikke SÅ mye kaker etterpå heller.

Har oppskrift på en VELDIG deilig blåbærkake hvis du vil ha? Det er en rullekake med marengsbunn som en fyller med piska krem med blåbær i. Virkelig deilig! Jeg laga den med sukrin i stedet for sukker til bursdagen til Andreas og det ble akkurat like godt som med sukker, så da er det fløten bare som er "fy-fy" (men dog veldig lov i bursdag ). Svigermor, som ALDRI hadde rørt kaken om ho visste at jeg hadde brukt noe "skummelt" (alt hun ikke kjenner til er skummelt) skrøt kaka opp i skyene og sa den smelta på tunga og jeg satt og lo for meg selv og tenkte "Du skulle bare visst..." Ho har virkelig ikke lett for å skryte, så DET tar jeg til meg! Oppskriften er fra min mor som fikk den av ei gammel venninne.
    Vi er litt sånn at vi foretrekker varm mat, men jeg skal skrive opp kyllingsalat sånn i tilfelle vi ikke greier å finne ut noe. Åhh, den blåbærkaka høres god ut, og om den er fyfy med sukker gjør det ikke meg noe, det er jo bursdag!
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av Marita Se innlegg
    Vi er litt sånn at vi foretrekker varm mat, men jeg skal skrive opp kyllingsalat sånn i tilfelle vi ikke greier å finne ut noe. Åhh, den blåbærkaka høres god ut, og om den er fyfy med sukker gjør det ikke meg noe, det er jo bursdag!
    Hehe, jeg foretrekker jo helst ingen mat, men kyllingsalat er noe av det jeg virkelig liker da... Kan jo være til noe anna også det

Kan finne fram oppskrifta etterpå jeg. Den er VELDIG enkel å lage. Eneste er at det jo er forskjell fra ovn til ovn hvor lenge den må steke og sånn som da jeg laga den, så ble den litt seig så den revna da jeg skulle rulle den. Det løste vi likevel lett med å pynte sprekken med blåbær... Om du bruker sukker eller anna søtning er jo helt opp til deg. Jeg valgte å prøve sukrin nå fordi Andreas fremdeles ikke spiser kaker og hvis han plutselig fant det for godt at han skulle ha i bursdagen sin, så kunne han i det minste starte med noe som ikke gjorde at han ble helt "høy", han som ikke er vant med sukker! Blir eggeplommer til overs da, men det kan en jo f.eks. lage hjemmelaga is med

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Da gjorde man noe så smart som å spørre syvåringen.

Hun vil ha ovnsbakt ørret til middag, med poteter, agurksalat og rømme/rømmedressing.

Til dessert blir det smuldrepai med vaniljekrem.

Peanøttkake
    Oreokake
    Suksessterte og
    Linemors blåbærkake
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

DEILIG mat da!!

Her kommer oppskrifta:

Blåbærkake

4 eggehviter
    2 ½ dl sukker
    1 pose vaniljesaus-pulver (sånn til koking, men du skal bare bruke pulveret tørt)

Ca ½ pose hakka mandler

Fyll
    3 dl kremfløte
    ½ l blåbær

Smør bakepapir i langpanne
    Legg på mandelspon på papiret
    Pisk eggehvitene stive (med sukker), så ta i vaniljesauspulveret
    Blandingen has i langpanna og smøres forsiktig utover papiret (virkelig forsiktig, ellers blir det tull med mandelsponene... Og pass på at det ligger jevnt og at du ikke har hull. Da er det bedre å ha litt avrunda hjørner hvis det blir litt lite røre...)

Stekes på 175 grader i ca 20 minutter

Avkjøl på rist før fyllet has i.
    Pisk fløte «stivt» med litt sukker i, bland i blåbær og dra utover kaka. Rull sammen. (Lurt å lage en bitteliten brett på kaka rett etter den kommer ut fra ovnen sånn at du har starten på rullen...)

Skrev inn litt kommentarer i tillegg til det jeg har skrevet av mamma. Jeg så mamma lage kaka først, og da er det jo litt enklere å følge en oppskrift, men bare spør hvis du lurer på noe.

Innmeldt
    Sep 2003
    Alder
    32
    Poengstyrke
    102

Ahh, det kaka hørtes bare supergod ut Line-mor !!
    ~ Stolt mamma til to snupper, født august-04 og mai-08 ~

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •