Viser resultatene 1 til 20 av 20
    Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

Konstant mensen, fjerne eggstokkene?

Er 19 år og mamma til ei lita skjønn på 1,5 år For godt over et år siden, altså 6 uker etter jeg fødte, begynte jeg på mini pillen Cerazette, som jeg også gikk på før jeg ble gravid (da uten problemer). Etter noen uker begynte jeg å blø, men tenkte det var normalt når man først begynner på igjen med piller, men dette varte i 2-3mnd.

Jeg fikk nok og dro til legen for å få nye p-piller, men endte opp med nuva ring. Jeg slet mye med migrene etter jeg startet på de, og hadde problemer med at de bare forsvant etter dobesøk. nevner at jeg ikke sluttet å blø da heller , så enda en gang dro jeg til legen for å få noe nytt.

Denne gangen testet jeg p-sprøyten, og den fungerte helt fint de 2 første ukene, og så var det på an igjen med å blø, etter kanskje 3 uker uten blødninger. Jeg lot det være for å se om det kanskje kom til å gi seg etter et par uker. 3 mnd etter hadde jeg enda ikke sluttet å blø, men valgte å ta min andre sprøyte for å se om det kanskje kom til å gi seg likevel. Det ble enda 3 mnd med mensen, med kun et fåtall dager pause.

Etter noen uker med pause fra alt som kalles prevensjon, ringte jeg legen (da jeg ikke stoppet å blø da heller) og fikk en midlertidig resept på Loette, siden det var så lang ventetid til jeg fikk komme inn til time. Dette er da snart 2mnd siden. Jeg slet litt i starten (migrene), men gikk straks over til å synes de var fantastiske siden jeg stoppet å blø. Da jeg fikk komme inn til time fikk jeg resept på Microgynon, men ventet med å hente de på apoteke t, siden det gikk så bra på Loette.

Nå, for 2 uker siden, begynte jeg å blø på ny og blør gjør jeg enda!!! Sluttet med Loette for 1 uke siden etter jeg begynte å blø når jeg egentlig ikke skulle blø før om 1 mnd. Jeg har helt gitt opp håpet på prevensjon, og er helt i bunn når det gjelder sexlivet..

Har også fått problemer med kraftige smerter i livmor etter samleie (etter fødsel). Vondere enn fødsel, så vondt at jeg ligger over doskålen en halvtime etterpå. Jeg har vært hos spesialist og han finner ingen feil der nede. Jeg kan ikke skjønne at alt ser så perfekt ut når det absolutt ikke er det?

Kan dette være en grunn til å fjerne eggstokkene tro? Jeg ønsker meg sårt nr 2, men fjerner gjerne eggstokkene etter det om det ikke ordner seg

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Sv: Konstant mensen, fjerne eggstokkene?

Har du forsøkt hormonspiral? Det ble redningen for meg

Du må holde ut to tre måneder med bivirkninger før de gir seg helt, men nå har jeg ingen smerter- små blødninger av og til, og er i form
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

De mente jeg ikke burde satse på det, så jeg vet ikke om jeg skal tørre likevel

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Har du prøvd et opphold fra hormonprevensjon da?

Hvorfor mente de at du ikke skulle ha det?

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

Ja, nå har jeg hatt pause i snart 1 uke, og blødningene minker for hver dag!

Jeg husker ikke hva de sa, men det var noe med at jeg fortsatt var ganske ung og med erfaring viste de at yngre plages mer av smerter og slik av spiral

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Merkelig, jeg er 21 og har hormonspiral. Jeg tror du bør komme deg til en annen gynekolog!

Jeg tror det er p-pillene som har tuklet med blødninger og smerter for deg. Jeg hadde en runde med akkurat det samme, og løsningen var å slutte på alt som var av hormonprevensjon. Jeg tåler lite, så da ble løsningen hormonspiral etter fødsel, siden de hormonene virker lokalt i livmoren og ikke hele kroppen!

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

Hmm, virker jo nesten som det kan være noe for meg! Får ta meg en prat med legen en gang til, for flere piller orker jeg ikke nå!

Innmeldt
    Nov 2008
    Hvor
    Utenfor Drammen
    Alder
    27
    Poengstyrke
    26

Jeg tåler absolutt ingen former for hormonprevansjon, og får akkurat det samme som deg. Blør non-stop. Når jeg prøvde sprøyta så blødde jeg konstant i 6 mnd. Eneste som hjelper for meg er å holde meg laaangt unna alt av hormonprevansjon.
    Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
    Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11, 13), 4 pergo 2011, 2 IVF og 1 FER 2012, 1 IVF og 1 FER 2013
    3. FER - Juli?
    It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
    ~*~Prøvedagbok~*~

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

Ja, det er det jeg tror jeg reagerer på selv! Går jo på pillene med minst hormoner i å enda blødde jeg.. Rart at det ble sånn etter jeg fødte da, jeg hadde ingen problemer med noe før jeg ble gravid

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Det er ganske ille de første månedene med bivirkninger og blødninger. men holder man ut så kan det gå veldig bra!

Men få en henvisning til en gynekolog, jeg fikk bedre hjelp der enn hos fastlegen.

Innmeldt
    Nov 2008
    Hvor
    Utenfor Drammen
    Alder
    27
    Poengstyrke
    26

Sitat Opprinnelig lagt inn av chelemor Se innlegg
    Ja, det er det jeg tror jeg reagerer på selv! Går jo på pillene med minst hormoner i å enda blødde jeg.. Rart at det ble sånn etter jeg fødte da, jeg hadde ingen problemer med noe før jeg ble gravid
    Jepp, det gjorde jeg og. Enda legen sa det var helt ukjent med slike bivirkninger på de pillene jeg hadde. Vel, nå er dem kjent hvertfall Jeg fikk beskjed om at det var liten vits i å prøve hormonspiral også (så lenge jeg er i fast forhold hvertfall), siden jeg reagerer så sterkt. For jeg får hodepine og blir slapp og uvel i tillegg. Hos oss funker hoppe av i svingen-metoden veldig bra, og sånn som ståa er nå så vil jo utrolig gjerne ha flere også, så...
    Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11, 13), 4 pergo 2011, 2 IVF og 1 FER 2012, 1 IVF og 1 FER 2013
    3. FER - Juli?
    It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
    ~*~Prøvedagbok~*~

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Jeg reagerte sånn på både minipillen, p-sprøyten og p-piller. Nå har jeg hormonspiral, og den har stått i tre år nå snart. Det første året hadde jeg småblødninger veldig ofte, såpass mye at jeg vurderte å røske den ut igjen. Snakket med legen om det, og han ba meg holde ut litt til, noe jeg gjorde. Etter et år ga det seg ganske fort, hadde blødninger omtrent en gang i måneden et par-tre måneder, før de også forsvant. Siden da har jeg blødd en sjelden gang, ellers merker jeg ikke noe til spiralen. Ville i hvert fall ha gitt det en sjanse, før jeg gjorde noe så drastisk som å fjerne reproduktive organer, det kan jo hende man ombestemmer seg en gang.

Forøvrig trodde jeg den vanlige anbefalingen angående spiral var at man ikke burde få satt inn en om man ikke har født, men det har du jo, så man skulle jo ikke tro det var noe problem.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bergen
    Alder
    28
    Poengstyrke
    25

Jeg synest det er merkelig at legen din gir deg så mye forskjellige hormonprodukter... Det er engang slik at kroppen kan trenge opp til 3 mnd å venne seg til et hormonpreparat, men i det tempoet du har byttet så er det ikke så rart at kroppen din ikke finner en god syklus. Synest du skal slutte med hormonprevansjon et par mnd slik at syklusen din kommer i gjenget igjen, og deretter kan du f.esk gi spiralen et forsøk.
    Jeg opplever forresten også at syklusen min er på bærtur etter fødsel, og blødde i 6 mnd i strekk på cerazette For meg funker Loette greit, men den siste mnd har det vært kluss der også gitt

Tror forresten ikke å fjerne eggstokkene er løsningen på problemet. Fjerner du dem kommer du i overgangsalderen, med hetetoker, humørsvingninger og alt det som hører med. Ikke noe å trakte etter det heller tror jeg

Lusen Loppen

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

Ja, det har jeg stusset på selv. Jeg har gått minst 3mnd på hver hormonprevansjon, fordi jeg har jo vært klar over at det tar litt tid før kroppen venner seg til den - men når jeg fortsatt ikke stopper å blø synes jeg det er rart at legen pakker på meg flere resepter med andre hormorprevansjoner når jeg har tegn til at jeg ikke tåler det. Nå har jeg fortsatt pause fra prevansjon og har endelig sluttet å blø helt. Fantastisk følelese etter nesten et år med blødninger. Tenker jeg skal ha en pase en god stund nå før jeg prøver noe nytt!

Jeg viste ikke hva det innebar å fjerne eggstokkene, men har bare hørt at det er flere som gjør det.. Så om det hadde vært den eneste løsningen på dette hadde jeg nok gjort det jeg og! Men nå får vi se da - om kanskje hormonspiralen funker på meg, etter en liten pause

Innmeldt
    Jul 2005
    Hvor
    Verdens største og mest belyste veigrop, Telemark
    Alder
    36
    Poengstyrke
    26

Det å hoppe ut i tidlig overgangsalder pga. fjerning av forplantningsutstyr er virkelig ikke moro.. Bare sånn for å ha sagt det..
    98 & 06

22/07 2011

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    0

Nå har jeg som sagt hatt pause i kanskje 2 uker, og vært blødningsfri i 1 uke, nå er det jammen meg på an igjen.. Herregud, hva er dette for noe??? Helt fortvilt

Innmeldt
    Nov 2008
    Hvor
    Utenfor Drammen
    Alder
    27
    Poengstyrke
    26

Du må ikke være så utålmodig. Det som er dritt med p-piller er at det kan ta opptil et år før syklusen stabiliserer seg igjen når man slutter
    3. FER - Juli?
    ~*~Prøvedagbok~*~

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Ja, se det an minst tre fire måneder!

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

eggstokkene er ikke de som sørger for mensen, livmoren sørger for mensen. eggstokkene sørger for eggløsning, en del av mensen.

Hvordan går det?
    for å finne ut av ting bedre, ikke bruk hormonbasert prevansjon, og før logg over når og hvor mye du blør. 1,5 år etter fødsel er egentlig ikke så lenge. litt avhengig av om/hvorlenge du ammet. Så tålmodighet.

Noen damer tåler ikke hormonbasert prevansjon. sånn er det bare. andre må ha prevansjon som overstyrer syklusen, andre ikke. om du blør mye og ofte selv etter å ha sluttet på hormonbasert prevansjon, vil de antagligvis foreslå EN type du skal prøve lenge, type 5-6 mnd, muligens et år. å fjerne livmoren er en ganske drastisk ting å gjøre på unge mennesker, fordi de har mange år igjen med mulighet til flere barn.

Så til smerter etter sex. Men er det livmoren du har vondt i eller skjeden? Bruk kondom å se om det hjelper, du kan evt også vurdere glidemiddel for å ungå så mye friksjon. Det kan hende at dine indre organer er rett og slett litt mørbanket av alle hormonene og blødningene, og sæd på toppen av det hele ikke hjelper...

lykke til.

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Bergen
    Alder
    30
    Poengstyrke
    32

Jeg ville kanskje vurdert en kobberspiral.
    Rocketrollet.2009.
    Bøllefrøet. 2011.
    Lille musen er ventet i September 2013.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Stikkord for denne tråden

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •