Når mener dere at barn bør klare og kle av og på seg selv?
Hannah går på svømming, og jeg blir lettere sjokkert over det jeg ser der.
Foreldre som kler av, blir med i dusjen og vasker barnet, og så tar på badedrakten for dem før svømmingen.
Og så er det avkledning av badedrakt, vasking av barnet, tørking, før de kler på ungene sine.
Dette er forsåvidt greit når vi snakker om små barn, men 6,7 og 8- åringer?
Burde ikke barne klare disse tingene selv når de at blitt SÅ store?
Jeg har selv strebet etter å gjøre ungene mest mulig selvstendige.
Hannah blir fulgt på svømmingen, men hun klarer da virkelig å kle av og på seg selv.
Hun trenger hjelp med badehetta, men det er fordi hun har en halvmeter med tykt hår som skal oppi den.
Når synes dere det er på tide at barna klarer å kle av/på seg selv?
Er det bare jeg som synes det er horribelt å se hvordan foreldre gjør ALT for ungene sine?
Eller er du en av disse foreldrene, og synes det er helt greit å gjøre alt dette?
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Hehe...dette trener vi med barna på jobb fra de er 2,5-3 år...målet er jo at de skal klare det innen de begynne på skolen. De alller aller fleste kan det før. Jeg synes ikke det er veldig naturlig å hjelpe Andrine med slikt, med mindre hun spør om hjelp om det er noe hun ikke får til.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Alle mine klarer fint å både kle av, og på seg selv. Minstemann på tre får av og til litt hjelp, men med tålmodighet og tid, så klarer han seg stort sett selv. De to eldste gjør unna alt av dusjing selv, mens de to yngste får hjelp til hårvasken. Minstemann får tørke seg selv, med litt hjelp av meg når han mener han er tørr nok.![]()
Oda var nok ganske tidlig med dette ettersom jeg var alene med henne og gjerne ville ha henne på badet med meg så hun ikke løp rundt i leiligheten alene mens jeg dusja om morgenen. Da tok det ikke lang tid før ho ønsket å kle på seg selv mens jeg dusja. (Dette var fra hun var 2 ettersom hun da skulle i barnehage og jeg på høyskolen, så morgenene var travlere enn fram til da) Da tok vi også en opplæring i å vaske seg selv godt i ansiktet (da brukte hun fremdeles bleier, så rompa/tissen vasket jo jeg ved bleieskift før jeg gikk i dusjen) så hun skulle bli selvstendig på dette også. Innen ho var 2 1/2 mestret hun det aller meste av på-/avkledning selv. Nå er lillebror 2, og han kan å ta på seg lua selv. Hehe! Nå er vi jo tre som kan hjelpe han, og jeg merker at det er vanskeligere å finne motivasjon for at han skal øve seg på dette enn det var med Oda. Oda kan jo FINT kle av og på lillebror, så han har alltid en hjelper tilgjengelig. Likevel - vi jobber med det alt nå, og kommer til å fortsette med det utover. Forhåpentligvis vil han mestre det meste av av-/påkledning innen neste sommer i alle fall. Da er han litt over 3 år. Det er jo så deilig når de blir selvstendige på sånne ting!
Når det gjelder å dusje selv, vaske seg og alt, så var vel Oda 4 før hun begynte å øve seg på å vaske hår/kropp alene, men da fulgte jeg selvsagt nøye med og hjalp til. Siden hun var litt over 5, har hun ordnet det meste av dusjing og vasking selv, jeg bare tok i rett mengde sjampo og dusjsåpe, og siste par årene har hun ordnet alt selv. Nå er vi ikke lenger på badet når hun dusjer heller - litt privatliv synes jeg da hun bør få lov til å ha!
Jeg synes det høres helt merkelig ut å skulle hjelpe SÅ store unger med dette jeg også, MtP! Greit nok om en har det travelt en sjelden gang og forter seg i dusjen og derfor også hjelper med hårvask for at det skal gå kjappere, men hvis det er ALT, så kan det ikke gå på tiden heller! Det vil jo ta mye mer tid enn å lære ungen til å ordne seg selv mens mamma/pappa ordner seg!
Jeg synes nok at barna fint burde klare det i den alderen, ja.
Men det har kanskje noe med tiden det tar hvis de skal gjøre det alene? Er sikkert mange barn som hadde brukt lang tid, tullet og tøyset i dusjen osv. om de skulle hold på alene.
Da jeg gikk på svømming i den alderen, var det sjeldent voksne i garderoben i det hele tatt. Vi klarte oss selv, men gid så lang tid det tok noen ganger.
Må nevnes at det er bare barna som bader på kursene.
Foreldre følger til og fra, og venter i garderoben til svømmetimen er over.
Litt mindre naturlig å hjelpe dem i dusjen når man er fullt påkledd selv kanskje?
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Jeg er og veldig for at de skal være selvstendig tidlig. Her holder jeg allerede på å "lære" lillemor å kle av seg.
Hun får av seg buksa sånn halveis og hjelper gjerne når vi kler på og av. Er bare sunt det.
Hun har selv begynt å skulle ta av og på seg sko, men å få de PÅ seg er litt verre, hun har fått med seg hvordan man faktisk gjør det, men det er verre å få inn foten helt. lol
Eldste både kler seg og vasker seg selv, han blir jo 8 så sdet skulle bare mangle, men jeg er nøye med å minne han på når han dusjer at han må huske å vaske ordentlig inni ørene, håret og edle deler og rompa.
Da føler jeg at jeg er helt sikker på at han blir helt ren.
Han har kledd på og av seg selv siden han var rundt 2-3 år, jeg opplever de fleste er ganske flinke da. Selvsagt trenger man kanskje litt hjelp, eller at man noe ganger hjelper mere om man skal noe og man ikke har tid, men å få på seg undertøy og t-shirt etc burde de klare. Knappen i buksene husker jeg han plagdes med en god stund, til og med idag hender det han må ha hjelp om knappen er dum, men det er jo bare vanlig det.![]()
Som jeg sa så er jo Hannah veldig selvstendig.
Nå klarer hun endelig å skylle godt nok ut av håret selv når det vaskes også. (det tok lang tid pga tykkelsen og lengden på håret)
Men nå vasker ikke Hannah håret med sjampo på svømmingen. Det tar vi heller hjemme etterpå.
Med Christoffer har det selvfølgelig tatt mye lenger tid å lære å gjøre ting selv.
Korte stive fingre gjør at han sliter med å få tak på plagene, og stive ledd gjør det vanskeligere å få beina angst nok opp til å få på sokker selv.
Men han også må prøve mest mulig selv. Og jeg presser han daglig for å trene på å bli bedre.
Vi velger også ofte klær som er lettere for han å få på seg. (F eks treningsbukser framfor olabukser)
Han klarer å ta på seg joggesko selv også.
Vaske seg øver han også på, og å tørke selv er litt klønete pga grepet på store håndklær.
Men som sagt så må han også PRØVE.
Hadde det vært fysiske eller psykiske grunner til å hjelpe barna hadde kjem ikke reagert, men med funksjonsfriske barn..?
De burde få lov til å bli mere selvstendige i den alderen.
Ok, så blir de kanskje ikke 100% rene etter svømmingen, men det går da an å søyle over dem hjemme før leggetid.
Man MÅ vel ikke ta det i svømmehallen 1-2 ganger i uka. Hver gang?
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Jeg mener at fra barna er 4-5 år gamle så bør de være i stand til å kle av og på seg selv. Samtidig skjønner jeg godt at man faller for fristelsen til å hjelpe når man har det travelt. Hvis man vet at barnet kan selv og at hjelpen ikke kommer i veien for "opplæring" i selvstendighet, så synes jeg ikke det er et stort problem.
Jeg hjelper ofte barna mine med å tørke seg eller kle seg - ikke fordi de ikke kan, men fordi de synes det er hyggelig med den lille stunden sammen. Hvis de ber om hjelp bare fordi de ikke gidder, så sier jeg som regel nei.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)