Side 1 av 6 123 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 142
    Innmeldt
    Sep 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    38

Vaksiner og barn.

Vaksinerer du barnet/barna dine?

Hvorfor? Hvorfor ikke? Er det egoistisk/riktig av foreldre å unnlate å vaksinere barna og heller stole på flokkbeskyttelse?

Barnedagbok#1 Sladrer med Hardanger, Solveig_, Nenne og Chakka

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sv: Vaksiner og barn.

Ja, mine barn vaksineres og ja, jeg mener absolutt det er egoistisk med mindre det er barn som ikke tåler vaksinen av ulik grunn.

Innmeldt
    Mar 2011
    Poengstyrke
    3

Jeg kommer til å følge vanlig vaksinasjonsprogram med mitt barn. Synes det er litt skremmende å tenke på at større barn som ikke er vaksinert, kan smitte mitt barn med sykdommer før hun rekker å få vaksine.

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    2

jeg fant ut nå når jeg ble gravid at jeg ikke har blitt vaksinert for røde hunder, noe som kan være veldig farlig når man er gravid.
    Synes at jeg burde ha fått beskjed om dette fra mine foreldre , grunnet risikoen. Heldigvis er stort sett alle andre vaksinert og det erlite røde hunder rundtomkring, men jeg ble jo litt bekymret må jeg si.. skulle ønske jeg fikk beskjed, så kunne jeg vaksinert meg selv for årevis siden.. jeg kommer til å vaksinere mine barn med alle de obligatoriske vaksinene, samt vaksiner som trengs for utenlandsreiser. Men ALDRI influensa vaksiner/fugle/svineinfluensa ting, den er jeg skeptisk til...Så kommer jeg til å vaksinere meg selv for røde hunder når jeg er ferdig med amming denne gang ))

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Vi har ikke vaksinert siste 1 års vaksine.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Sep 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    38

Sitat Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg
    Vi har ikke vaksinert siste 1 års vaksine.
    Hvorfor ikke?

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Ringerike
    Poengstyrke
    17

jeg synes det er uansvarlig å ikke følge vaksinasjonsprogrammet, så sant barnet ikke har allergier som tilsier at det ikke kan vaksineres, da det fører til at sykdommer som har vært utryddet i Norge kan blusse opp igjen. Har feks vært tilfeller med kikhoste epidemier og det kan nyfødte dø av.
    05.11.10 04.01.12 http://villavestli.blogg.no/

Innmeldt
    Oct 2007
    Alder
    30
    Poengstyrke
    7

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Ja, mine barn vaksineres og ja, jeg mener absolutt det er egoistisk med mindre det er barn som ikke tåler vaksinen av ulik grunn.
    Enig!
    Jente -10 Gutt -11

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Sarpsborg
    Alder
    32
    Poengstyrke
    4

har ikke vurdert å ikke vaksinere en gang... syns det er uansvarlig som flere over her....

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    5

Vi har ikke engang vurdert å ikke vaksinere jenta vår, for oss er vaksiner en selvfølge. Så får jeg bare krysse fingrene for at hun ikke blir like sjuk og elendig av vaksiner som jeg blir :-|

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Nittedal
    Alder
    31
    Poengstyrke
    14

Vi følger det vanlige vaksineprogrammet. Jeg tør rett og slett ikke ta sjansen på å ikke gjøre det. Verden har blitt så mye mindre, både med tanke på reising og innvandring. Så det er en sjanse for at man møter på noen som tar med seg sykdommer hit, selv om de ikke er vanlige i Norge lenger, eller møter de selv i utlandet. Og om vi kan vaksinere oss, slik at de som ikke kan er litt tryggere, så gjør vi det. Diverse vaksiner som influensavaksiner ser jeg an fra gang til gang, og HPV må vi vurdere når vesla blir såpass stor, om det fortsatt er aktuelt.

Innmeldt
    Nov 2005
    Hvor
    ålesund
    Alder
    33
    Poengstyrke
    49

Vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet, for å ungå at barna mine får alvorlige sjukdommer med alvorlige komplikasjoner. Og for å forhindre at små barn som ikke har fått vaksinset seg enda, ikke får sjukdommer som en i verste fall kan dø av.
    Storebror Sebastian 3.11.01, lillebror Daniel 9.4.07.

Blogg: Kjempen Daniel

Innmeldt
    Oct 2009
    Poengstyrke
    26

Vi har tatt de 2(?) første vaksinene, frem til MMR, kommer ikke til å ta MMR og kommer ikke til å ta de som kommer etter heller (hvis det er noen fler). Angrer på at vi tok de første vaksinene. Syns det er utrolig teit å si at det er egoistisk å ikke vaksinere. Folk gjør det de gjør utav forskjellige grunner, hvis noen mener at vaksiner ikke er bra, så skal de liksom utsette sine barn for noe de vurderer som "farlig"? Ikke her, i alle fall. Jeg gjør det jeg mener er best for MITT barn jeg, kommer ikke til å proppe han full av farlige greier fordi at andre er redde for å bli syke.....
    Mamma til en ramp født okt10, studerer soneterapi og tror man klarer det man vil.

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Ja, vi vaksinerer.

Min mor er ihuga vaksinemotstander, noe som har medført at verken jeg eller brødrene mine ble vaksinerte som barn. Hvordan har det vært å leve som uvaksinert? SLITSOMT!

Stor oppstandelse på legekontoret den gang jeg kom inn som førstegangsgravid, og ikke var vaksinert mot verken det ene eller det andre, verst var det jo at jeg ikke var immun mot røde hunder.

Stor oppstandelse da det gikk vannkopper i barnehagen til ungene, og jeg var gravid. Ikke vaksinert og ikke hatt sykdommen. Berget heldigvis.

Stor oppstandelse rett etter at minstemann ble født, og det var et lokalt utbrudd av kikhoste i barnehagen til søsknene, det er IKKE ønskelig at et nyfødt barn får kikhoste.

Gedigen oppstandelse da min bror troppet opp hos legen med det de trodde var kusma i voksen alder. Heldigvis, var det ikke kusma. Han vil veldig gjerne ha barn en gang.

Vi har tatt følgene av å være uvaksinerte, og selv vaksinert oss i voksen alder.

Ungene mine følger vaksinasjonsprogrammet, fordi jeg føler at jeg er pliktig til å beskytte dem og andre barn mot potensielt livstruende sykdommer.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Kikhoste kan man få som spebarn, da de er for små til at de overhode ER vaksinert mot det. Det er ikke den mest vanlige sykdommen heldigvis.
    Selv er jeg allerede immun mot røde hunder da jeg hadde det som barn.

Innmeldt
    Mar 2011
    Poengstyrke
    3

Kikhoste kan man få som spebarn, da de er for små til at de overhode ER vaksinert mot det. Det er ikke den mest vanlige sykdommen heldigvis.
    Selv er jeg allerede immun mot røde hunder da jeg hadde det som barn.
    Men sannsynligheten for at noens spedbarn skal bli smittet med kikhoste, blir jo da større om andre slutter å vaksinere seg mot det? For man bærer vel ikke smitten om man er vaksiner? (Eller?)

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Sitat Opprinnelig lagt inn av SRG Se innlegg
    Men sannsynligheten for at noens spedbarn skal bli smittet med kikhoste, blir jo da større om andre slutter å vaksinere seg mot det? For man bærer vel ikke smitten om man er vaksiner? (Eller?)
    Man er ikke IMUN mot noe bare fordi man har vaksinert seg, med mindre det er snakk om ting som man bare får "en gang".

Om lag tre av fire barn som får kikhoste før seks måneders alder, blir så syke at de må legges inn på sykehus. Større barn og voksne får som regel mildere symptomer.

Uvaksinerte barn under to år er mest sårbare for å bli alvorlig syke av kikhoste. Uansett alder er også personer med alvorlig astma, medfødt hjertefeil eller nedsatt immunforsvar ekstra utsatte for komplikasjoner ved kikhoste.
    Kan og nevnes at idag er det SKJELDENT at barn dør av den. Og vaksinen gis ikke før første vaksine som er 3mnd, 6mnd og siste er 12 mnd. Men om det er en stor kikhoste epidemi, som det ikke har vært her i ladet på mange herrens år, så kan man få den ved 6 uker.
    I noen land hvor kikhoste er utbredt gis det tilbud om en ekstra vaksine i ungoms alder, da man mister mye av antistoffene jo eldre man blir.

Med andre ord. De FLESTE er vaksinert, da mange velger å ikke vaksinere ETTER 12 mnd.
    Uansett er kjangsene for å bli smittet minimal, selv om man hører om tilfeller.
    Dette er ikke ting som vi er plaget av i Norge rett og slett idag.

Alt det sagt etc, så er alle her vaksinert. Bortsett fra CA som ikke har tatt MMR. Men de andre er hun vaksinert mot.
    Sist endret av PreggoInnie; 30-04-12 kl 01:04.

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Kikhoste har hatt en oppblomstring att siste årene...

Innmeldt
    Sep 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    38

Sitat Opprinnelig lagt inn av Mille. Se innlegg
    Vi har tatt de 2(?) første vaksinene, frem til MMR, kommer ikke til å ta MMR og kommer ikke til å ta de som kommer etter heller (hvis det er noen fler). Angrer på at vi tok de første vaksinene. Syns det er utrolig teit å si at det er egoistisk å ikke vaksinere. Folk gjør det de gjør utav forskjellige grunner, hvis noen mener at vaksiner ikke er bra, så skal de liksom utsette sine barn for noe de vurderer som "farlig"? Ikke her, i alle fall. Jeg gjør det jeg mener er best for MITT barn jeg, kommer ikke til å proppe han full av farlige greier fordi at andre er redde for å bli syke.....
    Hva om ditt barn blir syk da?

Meslinger, f.eks. er en av de mest smittsomme sykdommene vi kjenner til, og den mest alvorlige av barnesykdommene vi vaksinerer mot. I disse dager blir faktisk barn under 15 mnd som ikke er vaksinert mot MMR anbefalt å ikke reise til land utenfor Norden.

Innmeldt
    Nov 2005
    Hvor
    ålesund
    Alder
    33
    Poengstyrke
    49

Mange som får Kikhosten i Norge hvert år, og jo flere som ikke er vaksinert mot den, jo større er sjanse for at et lite barn skal få det.
    Storebror Sebastian 3.11.01, lillebror Daniel 9.4.07.

Blogg: Kjempen Daniel

Innmeldt
    Oct 2009
    Poengstyrke
    26

Sitat Opprinnelig lagt inn av LilleMoren Se innlegg
    Hva om ditt barn blir syk da?

Meslinger, f.eks. er en av de mest smittsomme sykdommene vi kjenner til, og den mest alvorlige av barnesykdommene vi vaksinerer mot. I disse dager blir faktisk barn under 15 mnd som ikke er vaksinert mot MMR anbefalt å ikke reise til land utenfor Norden.
    Meslinger er veldig alvorlig for barn i andre land som får det, men ikke i Norge. Man kan selvsagt bli smittet og dø av meslinger i Norge og, men det er vel ca like sannsynlig som å dø av vaksina ....
    Min sønn er over 15 mnd og vi skal uansett ikke reise noe sted med det første. Jeg kommer uansett til å ta en ny vaksinevurdering dersom vi skal reise ut av Norge til et land hvor disse sykdommene er, eller andre alvorlige sykdommer.

Og til den som lurte, man bærer smitten selv om man er vaksinert, enkelte vaksiner gjør en mer mottagelig for å få sykdommen i en tid etter vaksinen, og noen FÅR jo faktisk sykdommen av vaksina også.
    Jeg er helt klar over at de aller fleste ikke er enig med meg, men jeg er såpass "confident" i mitt valg, at det er helt greit.
    Mamma til en ramp født okt10, studerer soneterapi og tror man klarer det man vil.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Kikhoste er lovpålagt å registreres, så hver gang det er noen tillfeller blir det varslet, og blir det epidemi (2 eller flere) sendes det ut skriv over alt.
    Og at kikhoste har vokst de siste årene er IKKE fordi man ikke er vaksinert, men heller at man mister immunitet for det jo eldre man er, så å si at man skal vaksinere bare fordi blir for tynt.
    Man skal ikke se så blindt på tingen som at det er svart eller kvitt.

Meslinger har jeg og hatt, jeg har hatt ALT av barnesykdommer, utrolig er det ikke? Med tanke på at jeg er vaksinert mener jeg...
    Kan putte inn skarlagensfeber der og, det brukte ta livet av folk for en tid tilbake, jeg kan ikke finne et tilfelle hvor noen har dødd av det i disse dager...
    Kikhoste er og utrolig skjelden har dødsfall idag pga. at man er så langt fremme sykhusmessig.
    Er antibiotika kur det, og er man allergisk for medisiner, så spiller det fint liten rolle om man er vaksinert eller ikke.
    Men har man først hatt kikhoste så er man immun til man er gammal heter det jo. Det er og en sykdom som selv om den er svært smittsom er svært kortvarig på smitte, da man er mest smittsom i kun ca 5 dager var det vel.

Innmeldt
    Oct 2009
    Poengstyrke
    26

Kikhoste er lovpålagt å registreres, så hver gang det er noen tillfeller blir det varslet, og blir det epidemi (2 eller flere) sendes det ut skriv over alt.
    Og at kikhoste har vokst de siste årene er IKKE fordi man ikke er vaksinert, men heller at man mister immunitet for det jo eldre man er, så å si at man skal vaksinere bare fordi blir for tynt.
    Man skal ikke se så blindt på tingen som at det er svart eller kvitt.

Meslinger har jeg og hatt, jeg har hatt ALT av barnesykdommer, utrolig er det ikke? Med tanke på at jeg er vaksinert mener jeg...
    Kan putte inn skarlagensfeber der og, det brukte ta livet av folk for en tid tilbake, jeg kan ikke finne et tilfelle hvor noen har dødd av det i disse dager...
    Kikhoste er og utrolig skjelden har dødsfall idag pga. at man er så langt fremme sykhusmessig.
    Er antibiotika kur det, og er man allergisk for medisiner, så spiller det fint liten rolle om man er vaksinert eller ikke.
    Men har man først hatt kikhoste så er man immun til man er gammal heter det jo. Det er og en sykdom som selv om den er svært smittsom er svært kortvarig på smitte, da man er mest smittsom i kun ca 5 dager var det vel.
    Ja
    Har selv hatt en del barnesykdommer og det har gått HELT fint. Hadde kikhoste også. Jeg tror immunforsvaret har "godt" av disse sykdommene jeg, men jeg er klar over at det er en kontroversiell mening, så forventer ikke at noen skal være enig med meg.
    Vi er så langt fremme innen medisin og sykehus, har så god hygiene etc, så det å få denne typen sykdommer er ikke noe jeg bekymrer meg for i det hele tatt.

Siste registrerte dødsfall av meslinger var i 1989, enda så mange innvandrere som kommer hit uvaksinerte.

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Vel, sånn en får barnesykdommene hvis en er vaksinert er i de aller fleste tilfeller en MYE mildere variant enn den en ville fått hvis en ikke var vaksinert da...

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Jeg kommer til å vaksinere mot kusma alene siden dette får konsekvenser for gutter, men jeg har utsatt MMR og de vaksinene vi ikke har tatt. Vi har fulgt det til nå, men jeg ønsker å vente med MMR til han blir større.

Det er ingen ting i veien for å få vaksinene på et senere tidspunkt, og jeg vil også tilegne meg mere kunnskap før jeg tar det endelige valget.

Å si at noen er egoistiske blir for dumt, i Norge er det så liten sannsynlighet for smitte at det spiller en svært liten rolle.
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Annonsebilag

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Side 1 av 6 123 ... SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •