Side 1 av 2 12 SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 48
    Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

Parabener i pleiprodukter

Dagbladet skriver at Forbrukerrådet advarer gravide mot å bruke kosmetikk som inneholder parabener.

- Vi vil råde gravide til å unngå kroppspleieprodukter og kosmetikk med hormonforstyrrende stoffer og vi vil også fraråde at man bruker produkter som inneholder slike stoffer på barn, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.
    Er dette gode råd eller skremselspropagangda?
    Skiftet du produkter i svangerskapet?

Til debatt!
    Sist endret av *Klara*; 18-04-12 kl 15:03. Årsak: Glemte lenke
    Etter fire år og to IVF fkk vi verdens fineste frøken!
    ​​

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

Sv: Parabener i pleiprodukter

Det eneste produktet jeg bruker er sjampo, jeg brukte den samme da jeg var gravid, og jeg aner ikke hva den inneholder

Jeg tenker at det nok er råd som er godt ment, men at det nok også kan gjøre ellers usikre gravide nokså engstelige. Vi har jo alle sett eksempler på kvinner som får panikk fordi de plutselig oppdager at den pølsa de hadde på maten for tre uker siden ikke var kokt... Og den typen utrygghet er jo heller ikke bra for verken mor eller barn.

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Dette var det ikke fokus på i mitt første svangerskap, men i det andre endret jeg ikke på noe fordi jeg allerede har luket ut det som kan lukes ut. Har en skrubb igjen som inneholder parabener, men det er kun fordi jeg så langt ikke har funnet en annen skrubb som funker for min hud, så fram til jeg gjør det så MÅ jeg ha den ene.

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

Sitat Opprinnelig lagt inn av chakka81 Se innlegg
    Det eneste produktet jeg bruker er sjampo, jeg brukte den samme da jeg var gravid, og jeg aner ikke hva den inneholder

Jeg tenker at det nok er råd som er godt ment, men at det nok også kan gjøre ellers usikre gravide nokså engstelige. Vi har jo alle sett eksempler på kvinner som får panikk fordi de plutselig oppdager at den pølsa de hadde på maten for tre uker siden ikke var kokt... Og den typen utrygghet er jo heller ikke bra for verken mor eller barn.
    Det var det veldig nøysomt?

Panikk er ikke bra for noen, er helt enig i det, altså! Men skal man slutte å gi slike råd?

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Dette var det ikke fokus på i mitt første svangerskap, men i det andre endret jeg ikke på noe fordi jeg allerede har luket ut det som kan lukes ut. Har en skrubb igjen som inneholder parabener, men det er kun fordi jeg så langt ikke har funnet en annen skrubb som funker for min hud, så fram til jeg gjør det så MÅ jeg ha den ene.
    Jeg bruker hampvott med litt vanlig dusjsåpe

*

Jeg gjør det jeg kan for å unngå produkter med parabener, og vil gjøre det i svangerskap også.
    ​​

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av *Klara* Se innlegg

Jeg bruker hampvott med litt vanlig dusjsåpe
    Funker ikke på eksemen min Den må behandles med visse produkter og det har tatt LANG tid å finne noe som ikke gjør det verre, så den ene skrubben kommer jeg til å beholde til jeg finner noe anna som "does the trick"

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Funker ikke på eksemen min Den må behandles med visse produkter og det har tatt LANG tid å finne noe som ikke gjør det verre, så den ene skrubben kommer jeg til å beholde til jeg finner noe anna som "does the trick"
    Ah, ja da skjønner jeg det godt!
    ​​

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    20
    Poengstyrke
    6

Jeg bruker kun produkter med naturlige ingredienser uansett. Både til meg, C og hunden vår. Pappan får gjøre som han vil, men de produktene jeg som oftest kjøper er fri for bl.a. parabener og annet "smuss".

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

Det var det veldig nøysomt?

Panikk er ikke bra for noen, er helt enig i det, altså! Men skal man slutte å gi slike råd?
    Tjah, jeg bruker jo håndsåpe og dusjsåpe også Men jeg har altså ikke behov for noe mer. Jeg bruker ikke sminke, lotion, parfyme osv, jeg føler rett og slett ikke behovet.

Innmeldt
    Mar 2010
    Alder
    31
    Poengstyrke
    9

Jeg er i utgangspunktet for å følge "offisielle" råd om hva man bør unngå i svangerskapet, men jeg synes det kan bikke over til å virke litt hysterisk hvis man skal ha stålkontroll på ethvert produkt man bruker (Såsom vanlig såpe og shampo). Jeg ville nok ikke bytte ut all kosmetikk med dyre spesialprodukter, men heller begrense bruken noe- ikke smøre meg inn fra topp til tå i bodylotion f eks. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde fått med meg noe særlig om dette da jeg var gravid, og er nesten glad til, for jeg styret og bekymret meg nok rundt kosten, som jeg indbilder meg er hakket viktigere?

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av Ravasaur Se innlegg
    Jeg er i utgangspunktet for å følge "offisielle" råd om hva man bør unngå i svangerskapet, men jeg synes det kan bikke over til å virke litt hysterisk hvis man skal ha stålkontroll på ethvert produkt man bruker (Såsom vanlig såpe og shampo). Jeg ville nok ikke bytte ut all kosmetikk med dyre spesialprodukter, men heller begrense bruken noe- ikke smøre meg inn fra topp til tå i bodylotion f eks. Jeg må innrømme at jeg ikke hadde fått med meg noe særlig om dette da jeg var gravid, og er nesten glad til, for jeg styret og bekymret meg nok rundt kosten, som jeg indbilder meg er hakket viktigere?
    Det trenger hverken være vanskelig eller dyrt å unngå parabener da...

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

På ingen måte! Jeg bruker ikke "dyre spesialprodukter", bare kikker på det jeg kjøper. Mange produsenter har kuttet ut parabener og har merket produktene tydelig, så det er ikke så vanskelig.
    ​​

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Har prøvd å undersøke om det er parabener i produktene jeg bruker, men har ikke funnet ut av det..

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Det finnes en app som du kan laste ned og scanne strekkoden.

De vanligste er methylparaben og propyparaben.

Jeg pleier å sjekke på fuktighetskremer, men ikke på shampoo og hårprodukter. Hår er dødt, og jeg bruker sjeldent noe man kliner inn i hodebunnen uansett.
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

Det står i innholdsfortegnelse, som [type]paraben. Det finnes flere typer: methylparaben, ethylparaben og ... en til jeg ikke husker i farta
    ​​

Innmeldt
    Dec 2005
    Poengstyrke
    49

Jeg pleier å være obs på parabener når jeg kjøper kosmetikk og pleieprodukter. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, det er bare å lese på innholdsdeklarasjonen. Det er også sant at det nødvendigvis ikke er de dyreste produktene som er frie for parabener.
    Jeg ble obs på dette når jeg var gravid for seks år siden. Samtidig byttet jeg også vaskemiddel til et som var mer miljøvennlig, sluttet å bruke så mye såpe når jeg vasket hjemme og kuttet ut en del parfyme i diverse vaskemidler og pleieprodukter som jeg brukte. Jeg er ikke hysterisk og jeg kan godt bruke sjampoo og såpe med masse parabener og parfyme hvis jeg er på besøk hos andre eller noe. Men i det store og hele forsøker jeg å unngå det. Jeg gjør ikke bare dette for å ha et mest mulig optimalt oppvekstmiljø for barnet, men også fordi det er bra for vårt felles økosystem.

Innmeldt
    Dec 2005
    Poengstyrke
    49

Sitat Opprinnelig lagt inn av oktoberbaby Se innlegg
    Jeg pleier å sjekke på fuktighetskremer, men ikke på shampoo og hårprodukter. Hår er dødt, og jeg bruker sjeldent noe man kliner inn i hodebunnen uansett.
    Det er sant. Men stoffene som finnes i shampooen du bruker skyldes ned i sluket og slippes ut i økosystemet. Problemet med parabener er at de ligner hormonstoffer og de brytes ikke ned i naturen. Det vil si at de går inn i økosystemet og blir det for mye av det kan det ha kraft til å påvirke. Blant annet ser man jo at isbjørner har betydelig dårligere reproduktive evner, noe man antar kan skyldes opphopning av menneskeskapte hormonhermere som finnes i isbjørnens føde.

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Det står i innholdsfortegnelse, som [type]paraben. Det finnes flere typer: methylparaben, ethylparaben og ... en til jeg ikke husker i farta
    Uææ - fant innholdsfortegnelsen til nattkremen min:
    Ingredients: Water (Aqua), Ethylhexyl Ethylhexanoate, Glycerin, Macadamia Ternifolia Seed Oil, Polyglyceryl-3 Methylglucose Distearate, Sesamum Indicum Seed Oil (Sesame), Glyceryl Stearate, Butyrospermum Parkii Fruit (Shea Butter), Simmondsia Chinensis Seed Oil (Jojoba), Cetearyl Alcohol, Panthenol, Propylene Glycol, Tocopherol, Ascorbyl Palmitate, Caprylic/Capric Triglyceride, Ascorbic Acid, Butylene Glycol, Farnesol, Fragrance (Parfum), Citric Acid, Dimethicone, Carbomer, Sodium Cetearyl Sulfate, Disodium EDTA, Sodium Hydroxide, Linalool, Limonene, Citral, Citronellol, Eugenol, Geraniol, Alcohol, Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben, Potassium Sorbate, Blue 1 (CI 42090)

Innmeldt
    Apr 2012
    Poengstyrke
    0

Dersom konserveringsmidlene(altså parabener) tas utav pleieprodukter gir det plass for bakterier, sopp, virus og slike baselusker som vi helst ikke vil ha. Bare så det er sagt. Da får varene kortere holdbarhet.

Innmeldt
    Mar 2010
    Alder
    31
    Poengstyrke
    9

Det er vel bare jeg som har lagt merke til temmelig dyre produkter som reklamerer med å være nettopp parabenfrie. Vet jo om mer nøkterne produkter på apoteket beregnet på baby, men har gått over egne produkter, mye kjøpt på apotek, som inneholder parabener, både rimelig og dyrt. Jeg sluttet helt med tøymykner for ti år siden, vasker både egne og barnas klær i neutral og sjekker anbefalinger ift solkrem, men jeg er nok ikke på langt nær godt nok orientert rundt hvilke produsenter som er mest miljø- og helsevennlige i f eks hårprodukter, og kan ikke huske å ha lest eller hørt spesifikt om å unngå parabener i svangerskapet før ganske nylig.

Men uansett så inneholder vel en stor andel hverdagsprodukter parabener, og dersom man bestemt mener at dette er uheldig under svangerskap, så mener jeg at de burde pålegges merking.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Dagbladet skriver at Forbrukerrådet advarer gravide mot å bruke kosmetikk som inneholder parabener.

Er dette gode råd eller skremselspropagangda?
    Skiftet du produkter i svangerskapet?

Til debatt!
    Dette er ikke noe jeg noen gang har brydd meg det spor om.
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    20
    Poengstyrke
    6

Er visst bare en av disse parabenene som er "farlig". Hvilken er det?

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    4

Ingen av parabenene er bra, men noen er sterkere enn andre. Det er jo bevist at det er hormonforstyrrende, så jeg kan ikke forstå at folk vil smøre eller bade barna sine i det. På tide at Norge forbyr stoffene, slik som Danmark har gjort (husk de var først ute med å forby bpa,bisfenol a,også). Det finnes andre ingredienser å bruke for at produktene skal holde seg lengre, og ikke få bakterietilvekst. Har selv vært bevisst på hudpleieprodukter i nesten 3 år, lest opp og ned om dårlige ingredienser, så nei takk. Erfaringsmessig holder de økologiske produktene lengre, huden blir bedre og ingen kløe eller allergiske reaksjoner.

Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Gravid eller ikke så burde man jo unngå så mye produkter man klarer, det er jo ikke naturlig og kroppen fikser det meste selv egentlig.

Det er nok ekstra lurt når man er gravid å være obs av alt man smører kroppen med utvendig og innvendig

Innmeldt
    Nov 2010
    Hvor
    i MiniHuset
    Alder
    28
    Poengstyrke
    3

Vi jobbar gradvis med å gå over til parabenfrie, ikke-testet-på-dyr og sålangt som mulig økologiske produkter når det gjeld det meste i husholdninga

Mor og far sine hudpleieprodukter er av typen LUSH og REN.
    Til lillegullet så brukar vi LUSH-badeolje, samt pleieprodukt, sjampo og babyolje fra estelle & thild. Har slutta å bruke våtservietter, da lillegull vart skikkelig sår , og sidan har han ikkje vore sår i det heile tatt. Bruker vaskeklut og berre vatn heime, og tørre vaskeservietter (som vi bløter) når vi er på tur.
    Mor driv å tester sminke (har veldig sensitiv hud), så bruker no Clinique, men ønsker å gå over til økologisk og meir naturleg sminke også etterkvart
    Vaskeprodukt til klede og hus, så bruker vi Ecover (handler på nett)

Ellers så kjøper vi økologiske frukt og grønnsaker så langt det lar seg gjere, samt økologiske matprodukt generellt. Men er jo ikkje alt ein får tak i av økologisk i ei lita bygd, men eg sørger for at det som lillemann får i seg er av økologisk kvalitet - og lager samtidig all mat og graut sjølv

Grunnen: Vi ønsker å sette mindre spor etter oss, iallefall dårlige spor

Vil også at minien skal få så naturlig og rein mat som mulig, at han ikkje skal bli utsatt for evt hormonskadelige stoffer (bedre føre var), samt etterkvart lære seg å ta vare på både seg sjølv og miljøet (som Blekkulf enhang sa; Bruk hode, vi har bare en klode )

Såklart er det mange ting vi kan bli enda flinkere på (eg har lyst på tøybleier, men mannen nekter...), men vi tar det litt etterkvart som vi lærer oss meir. Og så er det nesten umulig å unngå parabener heilt, men jo mindre jo bedre

Innmeldt
    Apr 2012
    Poengstyrke
    0

Det er jo definitivt verre med parabener i mat, som puttes direkte i kroppen i stedet for noe som smører på kroppen. Det er ikke SÅ store mengder som plukkes opp i huden. Det er av den grunn jeg i størst mulig grad lager all mat fra bunnen av. Nårr det er sagt så er jeg ingen paraben hysteriker, merker nok av de på apoteket der jeg jobber...

Er så glad for at jeg byttet forum! På dinbaby.com hadde jeg blitt halshugd i løpet av minutter pga mitt tidligere innlegg....

Sitat Opprinnelig lagt inn av sofine Se innlegg
    Dersom konserveringsmidlene(altså parabener) tas utav pleieprodukter gir det plass for bakterier, sopp, virus og slike baselusker som vi helst ikke vil ha. Bare så det er sagt. Da får varene kortere holdbarhet.

Side 1 av 2 12 SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •