Det burde ikke være normalt å gi det i det hele tatt.
Vetle får ikke det her, han begynte å få det hos pappan sin (brus) altfor tidlig men husker ikke når.
Vetle er 8 år og drikker det bare borte egentlig. Brus kan han få på julaften og ett par ganger i året ellers. Men han får når han er borte i bursdager osv
Småen får smake kake og desserter i små mengder, men godteri er han for liten til. Når han blir rundt 3 år kan han få lørdagsgodt, men det heller er ikke store mengdene det er snakk om. Brus har han smakt èn gang fordi svigerfar ga han uten å spørre, og det var greit nok, men jeg sa fra at knøttet ikke skal venne seg til brus. Her går det nesten kun i vann, men han får eplesaft uten sukker og søtstoffer (bare naturlig fruktsukker fra frukten) en sjelden gang. Som "trøstemat" går det i grove havrekjeks eller noe i den duren. Leo får is og sånt i bursdager, 17.mai osv, men det skulle egentlig bare mangle. Han også må få kose seg litt![]()
Jeg syns hver enkelt skal få bestemme over sine egne barn, og gjøre det de mener er det rette for deres barn. Vi er sikkert usunne på flere områder, men godteri og brus er vi flinke til å unngå. Om småtten får noen biter av vår kake når vi er i bursdag eller på kafè ser jeg ingen skade i det.
(Må også legge til at knøttet NEKTER å spise frukt og grønnsaker hjemme, derfor må vi ty til havrekjeks o.l. når han skal få noe utenom måltider. Han spiser visst en del frukt i barnehagen, men kun om de andre barna gjør det :P hehe.. Men grønnsaker er det umulig å få i ham, så må begynne med litt kreative løsninger..)
Jeg har ikke barn enda selv.. men ville nok ikke nektet mitt barn litt saft i barnehagen de FÅ gangene det var det. Eller sjokoladekjeks i nisseposene.
Jeg syns ikke man skal se ned på folk som velger å gi barna sine godteri. Likeså de som velger å ikke gjøre det. Det er opp til hver enkelt.
Endelig mamma etter 3 icsi. Sladrer med Lykkekløver, Idamari & Englefruen.
Jeg tenker rundt 1-2 års alderen er ok. Og syns det faktisk er nærmere hysterisk når noen foreldre ikke syns det er greit at de drikker et glass saft(de får bare et glass saft når det er fest i bhg..)
Får sitte der med vannet/melka si det barnet da.
For man må jo ta hensyn til at det barnet ikke får saft...
Sist endret av Lilla87; 18-04-12 kl 16:27.
Men hvorfor skal en absolutt introdusere saft for et så lite barn? Jeg synes ikke det er greit jeg. Min sønn får ikke anna enn vann og melk, han er passert 2. For meg skal det være sånn lenge enda. Vi har så og si aldri saft i hus her, og storesøster på snart 8 drikker det heller så og si aldri. Ho ber heller ikke om det.
Hvorfor er det så synd på barnet når det får noe det liker og er vant til? Vesla her har fått vann og frukt mens vi har spist kake og drukket brus. Og før hun fikk smake så fikk hun heller frukt/vann og storkoste seg med det. Er det da synd på henne fordi hun ikke fikk kake, men måtte "sitte der med vannet og frukten sin"?
Jeg ser argumentet ditt når barnet blir så stort som 3-4-5, men absolutt ikke når det er 1-2. Da ser jeg ikke hensikten med å introdusere ting man strengt tatt verken trenger eller har godt av.
Man tar jo hensyn til de som ikke vil barna deres skal drikke saft.
Og hvis man kun er vant med melk og vann er jo det en annen sak.
Ja jeg mener det er å gå for langt. De jeg kjenner i dag som aldri fikk snop unntatt egen bursdag omtrent (litt overdrevet) er DE godtesnopene nå. ALt med måte.
Og jeg tok til ordet for at unga i bhg her kunne få kuli på sommeravslutningen fremfor brus da vi hadde dette oppe på SU i bhg elsdtemann går i. Så jeg er ikke en som gir unga mine mest heller![]()
Da kunne du like gjerne gitt brus, Kuli er ikke særlig mye bedre.![]()
Edit: Den har blitt noe bedre, men ikke spesielt sunn uansett: http://www.coca-cola.no/nordic-corp/...ucts/kuli.htmlTaperen
Solrik kommer dårligst ut i testen.
- Solrik inneholder mest sukker i testen, og den er tilsatt så mye sukker at det nesten tilsvarer brus. Det er nesten hipp som happ om du velger Solrik juice, eller Solo eller Fanta brus, fordi juicen nesten ikke inneholder næringsstoffer. Det skyldes lavt innhold av juice.
Heller ikke Kuli kommer bra ut. Den får fjerdeplassen.
-Med Kuli nærmer vi oss brusen. Bare 1/10 av produktet er juice, resten vann. Det betyr at det er lite næringsstoffer igjen. For at drikken ikke skal bli smakløs, er den, som Solrik tilsatt sukker og aroma. Det gir bare tomme kalorier, sier Lise von Krogh. Jo mindre fruktjuice det er i drikken til fordel for vann og tilsatt sukker, jo mindre næringsstoffer og antioksidanter får du i deg.
Sist endret av lilletrille81; 18-04-12 kl 17:12.
Her er det i hovedsak godis på lørdagene, men er det mer på søndag får de spise det opp,blir jo hardt til neste helg de er her.
Ellers er bhg hos oss sånn at de fikser til bursdag pga det har vært status osv med hva ungene har hatt med hjemmefra osv.....
Jeg synes det er ok med godteposer på nissefest jeg da, men er jjo opp til hver og en av foreldra det da.
Jenter født 14.12.04, 12.02.07, 16.06.08 & 31.07.12
Godteri er ikke et tema her i huset før han etterspør det selv. Nå er han jo bare 5 mnd, men flere har allerede spurt om han får smake sjokolade ol. Det får han ikke, for jeg synes det er unødvendig å starte med å gi han godteri, og etterhvert brus før han selv spør etter det. Og derfra introdusere det i små mengder. Han begynner i barnehage når han akkurat er blitt 9 mnd, så evt saft og andre "godsaker" som blir servert i barnehagen vil jeg så langt det går ikke gi klarsignal for før han er fylt 1 år. At barna får ett glass saft når de f.eks er på tur med barnehagen, at de spiser bolle om det er bakedag eller får kakao om vinteren synes jeg er helt greit så lenge de er over året og så lenge det er i samsvar med hva foreldrene ønsker for sine barn.
Du skriver først at man ikke skal "se ned på" andres valg i innlegget før dette. Det er vel litt selvmotigende eller?
Jeg synes faktisk det burde være foreldrene som skal bestemme når barna ( spesielt på babyavdelingen) når de skal introduseres for enkelt matvarer (da tenker jeg på usunne). Jeg synes derfor ikke at saft/brus, kjeks, godteri og kaker har noe som helst å gjøre på den lille avdelingen. Det er jo helt greit at foreldre vil gi barna det hjemme, men det er jo mye bedre å la være å ha det så slipper man problemet.
Her har det vært barnehagen som har gitt Vetle "smaken på saft" og pappan brus. Før var Vetle på bursdager og ba om vann for han var ikke vandt med det, men nå liker han jo både saft og brus godt. Irriterende å bli påført slik av andre.
Mine fikk smake kake i 1-årsdagen sin, og etter det så har det gått ned på høykant i familieselskaper, og siden det ikke er SÅ ofte det er snakk om, synes jeg det er greit.Sist vi hadde selskap, og frøkna hadde fått kakestopp, gikk hun rundt bordet og snek til seg rester.
Jeg er for en middelvei, jeg da. Jeg ser ikke nødvendigheten i å tylle i bittesmåer søtsaker eller vende de til å drikke saft i det daglige, men når barna er store nok til å vise tydelig interesse når kake etc er fremme, synes jeg at de skal få smake f eks i bursdag. Jeg ville ikke sett på det som krise at ungen, uansett alder, fikk ÉN kjeks i nisseposen den ene gangen i året- på den annen side synes jeg det er trist at så mange sukkerbomber markedsføres til barn. Ungene mine får av og til en lompe med prim, en kornmo-kjeks eller rosiner, og litt juice blandet med vann, men jeg vil vente med å introdusere de for saft, syltetøy, brus etc. Jeg synes det blir forskjell på å la barna spise kake i bursdagsselskap, og på å la de drikke saft hver dag.
Og de som fikk masse godteri som liten er sikkert godtesnoper de ogsåJeg synes nå absolutt ikke det er de som har strenge foreldre som er de som kaster seg over godisen når de kan. Vet ikke om du har noen dokumentasjon på at det er de som har hatt "strenge" foreldrene med sunt kosthold eller foreldrene med selv ett dårlig kosthold og påfører det videre til sine barn som blir de verste godtegrisene i voksen alder?
Jeg tviler ihvertfall sterkt på at de som ikke fikk søtt som babyer husker det i den forstand at de må gjøre opprør som ungdom å ta igjen det tapte... Klart om man nekter barna helt og holdent alt mulig helt til dem er 16 så kanskje dem tar helt av, men det finnes jo en balanse i å få litt men ingen burde spise så mye sukker og dritt mat som ola nordmann gjør i dag.
Jeg synes vel ofte det er usunne foreldre avler usunne barn også, tjukke foreldrene avler ofte tjukke barn, aktive foreldre osv... Klart det kan "bikke" over og barna blir HELT motsatt også... men hva er odsene for det?
Klart bedre med kuli enn en hel brus fordi det er mindre menge, men synes det alikevel er helt på trynet at barn i barnehager i det hele tatt skal drikke brus. Det er ingenting bra med brus - gift for kroppen, barn som er så mye syke som regel i barnehageårene trenger ikke å bedøve kroppens forsvar med sukker.
Sist endret av nip; 18-04-12 kl 17:51.
Vi hadde aldri brus i vår barnehage.
Jeg husker også det uten at jeg kan si det gjelder maaaange. Men husker jeg hadde ei barndomsvennine som ikke fikk godteri hjemme, da hun var i bursdagen min gjemte hun godteri og spiste til hun nesten stupte...
Og jeg og søstern som ikke fikk noe godis utenom litt på lørdag, vi spiser nesten ikke godis i det hele tatt. Mens niesen til vesla får spise hva hun vil, og dytter i seg alt hun får tak i og helst litt til. Så det går nok begge veier. Det er bare lettere å legge merke til når man vet de har fått lite fra starten av.
Full nekt er nok helt klart ikke så lurt når barna blir større, men når man snakker om babyer er det jo noe annet å vente med å gi dem snop. Jeg synes det virker som de som man vet har en slapp linje ofte er de som spiser mest usunt også egentlig jeg da, men at de fleste er jo glad i snop og spiser mye når det ikke er noen grenser. Vetle er ganske flink til å velge sitt snop med omhu :P han gidder ikke spise noe halvgodt godteri/kaker men velger det han er veldig glad i :P Hvor mye han drikker/spiser i bursdager vet jeg jo ikke... Nå er ikke han på noen nekt heller da :P
Det er jo veldig få som har full nekt av godteri i dagens samfunn da?
Poenget jeg ville frem til er at når de ble store nok til å kjøpe selv, så eide (eier) de ikke begrensninger. De klarer liksom ikke styre seg. Sånn er min erfaring hvertfall. Og neida jeg mener ikke at en er bedre eller verre enn noen andre. Men jeg har et avslappa forhold til det. Det betyr at jeg synes det er OK med kake e.l i bhg. En langpanne på x ant. barn er ikke veldig mye. Og jeg er heller ikke bekymret for mitt barn og hennes sukkervaner. Derimot reagerte jeg da noen på barselgruppa mi gav sin 5 mnd gml baby saft på flaska. For det ville jeg ikke gjort selv - det mener jeg er å ta det for langt igjen. Sukkervann når ungen spyr og spyr og spyr og ikke klarer holde på NOE annet (been there) er noe annet. Men saft på flaske i stedet for vann er for meg en merkelig ting gjøre.
Vann er tørstedrikke det har jeg alltid ment. Men å kose seg med en kuli eller her i huset askim bærpresseris eplenektar lørdag er OK i min verden hvertfall
Det har akkurat vært påske, hva fikk deres barn i påsken? Ingenting eller noe påskegodt?
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)