Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.
Dette burde egentlig være nok. Det er ikke bare anbefalt, men PÅBUDT... Latterlig at foreldre ikke tar sånne hensyn når det gjelder det som burde være det mest dyrebare for dem!
Vet du hva, her er det ikke barna som er det egentlige problemet, det er foreldrenes holdninger. Det er der barna har fått sine holdninger, og barn kan være grusomme.. Jeg tror dessverre dette veldig ofte er en "tapt" sak, der foreldrene gjerne vet hva reglene sier, vet om farene, men rett og slett driter i det. Ikke vet jeg hvordan det er mulig å være så bevisstløs, men sånn er det altså. Mange ganger er det bare en ting som hjelper, i beste fall: Å bli tatt i kontroll og få bot.. Latterlig, men sant.
Min snart 8-åring sitter fortsatt i beltestol, og kommer til å gjøre det til hun blir for lang. Vektgrensa kommer hun nok ikke til å nå før den tid, akkurat.
Det beste å gjøre i tilfeller som HI nevner, er nok å kjøre selv. Evt. tilby deg å være sjåfør for flere?
Hittil har det ikke vært noe problem å kjøre selv eller sende med sete.
Og så lenge setet passer skal det brukes.
Nå har ikke vi hatt situasjoner hvor andre foreldre skal kjøre henne enda. Det har bare blitt reist kollektivt, og det blir litt annerledes. Men i utgangspunktet vil jeg nok spørre om de har nok seter, eller om de vil låne med Hannahs til henne.
Vi har selv to ekstra seter, så vi kan fint ta med en venn/venninne eller to, og det har vi også gjort tidligere.
De som blir med MÅ da sitte i sete, og det har aldri blitt protestert på det her.
Kanskje vi er veldig heldige med Hannahs venninner?
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Jeg vet, jeg vet! Tips politiet om hvor og når dere skal kjøre til den bursdagsfeiringen.![]()
Vi bruker bare puta her.![]()
Jeg husker med skrekk og gru tilbake på den tiden hvor jeg var den eneste i klassen som hadde 'putesete og rygg'. Ryggen var brun, grusom, og jeg hatet den. Synest det var skikkelig flaut å måtte sitte i den. Brukten den hvertfall i 2. klasse (8 år), men husker ikke når jeg endelig slapp unna. Den gang var jeg ikke reflektert, og synest bare det var flaut. Nå i dag ser jeg absolutt hvorfor jeg måtte ha den dumme ryggen (det var en løs rygg oppå puten). Det var aldri noen som sa noe til meg, det var kun noe jeg følte på selv. Selv om jeg husker hvor utrolig flaut det var, betyr ikke at min datter kommer til å slippe. Her kommer vi til å sikre i bil så lenge det er fysisk mulig. Håper de andre foreldrene i området her også tenker slik, og at bilsikring blir kult!
Jeg blir helt forstyrret av å lese hvor lett folk tar på dette!
Mie, du må hilse din datter å si at her er det ingen som ler av henne, vi applauderer god bilsikring, og synest det er veldig kult at foreldrene hennes er opttatt av at hun skal sitte trygt i tilfelle det skulle skje en ulykke!
Heldigvis er framovervendte seter det 'mest skremmende' jeg har sett ved levering i barnehagen. Og det er langtfra det værste man kan se av sikring (selv om jeg personlig ikke er fan)!!
LusenLoppen
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)