Gubben jobber skiftarbeid, hvilket vi har innrettet oss ganske greit etter - til slutt. Han leiter etter noe annet, hvor han har en fornuftig arbeidstid, da han nå jobber 6-14 og 14-22. Men nå har arbeidsgiveren bestemt at siden en på det andre skiftet skal gå norskkurs på dagtid i tre mnd, så skal gubben jobbe bare dagtid denne tiden, og det passer oss særdeles dårlig! Og han er den eneste som kan den maskinen det gjelder på sitt skift. Og det har han klaget på mange ganger, men bedriften gidder ikke å prioritere å lære opp flere, enda de er avhengige av at den maskinen går.
Hvis han skal jobbe tidlig, så blir det mange ulemper for oss:
- Det blir lange dager for guttungen i barnehagen. Hvis jeg skal både levere å hente, så må han være i barnehagen fra 7 til 16. Nå er han der enten fra 7 til 14.15, eller fra 9 til 15.30.
- Jeg må levere i barnehagen hver uke, hvilket gjør at jeg må begynne senere og slutte senere. Nå pleier jeg å jobbe ca. hver 2-3 søndag, for å slippe å jobbe den tiden jeg kommer sent når jeg leverer (har flexitid). Men det er ikke aktuelt å jobbe hver eneste søndag for å få til det.
- Mannen har jo også fri fredag den uka han jobber kvelden, og den mister han jo hvis han skal jobbe tidlig fram til sommeren.
- I tillegg så må egentlig mannen ha bilen når han jobber tidlig, for det går ikke buss så tidlig. Nå pleier svigerfar å kjøre meg og guttungen om morgenen når gubben jobber tidlig, fordi a) jeg har veldig sterk angst forbundet med å kjøre buss (det kan gå, men jeg får veldig sterke angstanfall og kan være utslitt i flere dager etter EN busstur), og b) hvis jeg skulle tatt buss er jeg ikke på jobb før 8.50, og da må jeg jobbe til 16.50 (mot til 15 vanligvis). Nå driver mannen og proklamerer at han har planer om å begynne å sykle til og fra jobb etter påske, men den har jeg hørt føøøør.
- Mannen må stå opp klokka 5 hver eneste jobbedag, og da er han helt ødelagt på kvelden, og sitter egentlig bare og sover når han kommer hjem fra jobb.
Kan han virkelig bare pålegge mannen å jobbe tidlig i tre hele mnd, når det står i kontrakten hans at han skal jobbe skift? Har ikke funnet den enda, så er ikke helt sikker på ordlyden i den, men... Det er jo bare helt utrolig at de skal ødelegge alle rutinene vi har liksom. Man legger jo opp alt etter hvordan man jobber.
Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11, 13), 4 pergo 2011, 2 IVF og 1 FER 2012, 1 IVF og 1 FER 2013
3. FER - Juli?
It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
~*~Prøvedagbok~*~
Ja det mener jeg en arbeidsplass kan så lenge de gir varsel om endring i arbeidstiden med mer enn 14 dager.
Her står det om arbeidstid: http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-2
Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11, 13), 4 pergo 2011, 2 IVF og 1 FER 2012, 1 IVF og 1 FER 2013
3. FER - Juli?
It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
~*~Prøvedagbok~*~
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)