Viser resultatene 1 til 2 av 2
    Innmeldt
    Oct 2008
    Hvor
    I et hvitt hus.
    Alder
    27
    Poengstyrke
    500

Sår på brystet

Hei!

Jeg bare lurer på hvordan å bli kvitt sår på brystet når man fortsatt ammer.. Minsten bet meg nemlig, og det endte med å bli et stort sår på begge brystene. Det er åpent, kan begynne å blø hvis han dier lenge og er litt "brutal". Det væsker også innimellom. Jeg selv er i fin form og har ikke infeksjonssymptomer. Jeg har hatt mistanke om sopp også, så har smurt med canesten. Etter to ukers behandling uten effekt avsluttet jeg kuren i samråd med lege. Han har heller ikke belegg på tungen.

Jeg har forsøkt med skjold, men det bare forsøker han å bite på. Det gjør med andre ord bare vondt værre. Pumping fungerer heller ikke, jeg får ikke ut noe særlig.

Jeg vil ikke avslutte ammingen enda (han blir 10 mnd nå) og synes det er veldig leit at det er slik. Jeg ammet storebror til han var 1,5 år, og vil aller helst gjøre det nå også. Nå skal det sies at jeg hadde ingen problemer med ammingen med førstemann, ingen startproblemer og melken flommet i voldsomme mengder. Denne gangen har det vært utfordrende og jeg har slitt med ammingen fra starten av og jobbet hardt for å opprettholde den hele veien.. Jeg tror årsaken ligger i at minsten ble lagt på nyfødtintensiv og fikk sonde, slik at jeg ikke kom igang med ammingen tidssnok og dermed har gitt meg utfordringer hele veien.. De første 2-3 dagene pumpet jeg meg bare..

Nå er ammingen smertefull. Det har absolutt vært verre, så jeg har hatt forbedring, men nå har det vært stopp lenge og det skjer ingen bedring. Jeg må bite tennene sammen når han legges til, og jeg kan ikke amme i vanlig ammestilling. Han ammes nå enten liggende eller i tvillingstilling.

Men jeg nekter å gi meg, så om det ikke er noe som kan gjøres, så får jeg bare holde ut til jul med dette da.. Så nå håper jeg du har noen gode råd til meg.
    09 & 11

Blogg: Nenne og prinsenes hverdag

Innmeldt
    Mar 2012
    Poengstyrke
    2

Sv: Sår på brystet

Hei ja og takk for spørsmål! Beklager sent svar, men skal nå prøve svare så godt jeg kan!

De fleste barn prøver ut bitingen ved et eller annet tidspunkt, og i svært mange tilfeller skjer det når barnet er i ferd med å få tenner. Som regel er dette noe som går meget fort over; enkelte barn prøver seg bare én gang, mens noen mødre får prøvelsen gjentatt i flere dager. Når du nå har opplevet dette og fått sår på begge brystknoppene har du vært ekstra uheldig!
    Legger ved en link til vår nettside hvor du kan lese mer om biting og hvordan få barnet til å stoppe å bite:

http://ammehjelpen.no/artikkel/21/Biting

Nå skriver du ikke om hvor lenge du har hatt sårene, men det er svært vanlig at det går bakterier i åpne sår, og da gror de ikke før bakteriene forsvinner. Dype sprekker som ikke gror, som væsker litt som dine gjør og som gir sterke brennende smerter under og etter amming kan være tegn på infeksjon.
    Du burde derfor ta kontakt med legen din snarest, for å få tatt en dyrkning fra sårene. Dette er for å sikre seg prøven før man begynner med eventuell behandling og for å utelukke at det er bakterier der.

Så ser jeg at du har prøvd de fleste av råd allerede både skjold og pumpe. Neste råd er å veilede deg til riktig sugetak. Men jeg går ut ifra at du legger til riktig siden du har god ammeerfaring fra før og siden sårene dukket opp etter biting og ikke etter feil sugetak. Mitt eneste råd i tillegg vil da være å få såret til å gro fortest mulig. Så først går du til lege og får tatt en bakterieprøve for så å behandle. Mange vet jeg har hatt god effekt av å legge brystknoppene i saltbad og eventuelt bruke en antibakteriell salve (Brulidin) ved siden av. Det renser og tørker ut sårene så de gror raskere. Kok opp 1 l vann med 1 ts salt. Avkjøll litt, hell det over i 2 boller/dyptallerkener og hold så brystknoppene oppi i 10 min morgen og kveld. Verdt et forsøk!
    Så vil jeg også si selv om det er utenfor mitt område som ammehjelper at det er lov å ta paracet mot smerter før amming x 4 pr dag mens behandlingen med å få sårene til å gro pågår. Legger også ved en link ang bruk av brystknoppbeskytter for å beskytte brystknoppene mens du har sår:

http://ammebutikken.no/produkt/46/br...eskyttere.aspx

Så håper jeg du fikk noen nye svar ang såre brysknopper og at du kan amme som du ønsker. Hvis ikke det går så skal du vite at du har gjort en kjempeinsats allerede med å amme med sår og smerter! Ønsker dere god tur videre!
    Hilsen ammehjelper og sykepleier Elisabeth Evensen

Annonsebilag

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •