Side 1 av 3 123 SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 63
    Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg dette før fødselen...

Denne har jeg rappet fra et annet forum, men den var så bra at den måtte jeg dele her.

1. At magen ikke blir borte selv om babyen blir borte. De fleste av oss reiser hjem fra sykehuset i gravidebukser. Ikke fortvil, det meste ordner seg i løpet av noen uker!

2. At du ikke er den eneste som er hjemme og ammer, blør og gråter i barseltiden, mens alle de andre baker cupcakes, sitter på kafe og starter nettbutikk. De som gjør dette gjør det når babyene er større (og har babyer av den sovende typen). De første seks ukene er alle hjemme og ammer, blør, og gråter, og de som prøver på noe annet, gråter bare enda mere.

3. At det ofte kjennes som du bruker det meste av døgnet på å amme den første tiden, og at det er helt normalt. Når babyen blir større og skal ha mer melk suger den også mer effektivt, så dette bedrer seg.

4. At det er utrolig stor forskjell på babyer. å ha en baby som sover og spiser bra er fantastisk, å ha en baby som skriker og ikke sover er fryktelig (jeg har prøvd begge deler). Ikke tro det er deg det er noe galt med hvis «alle andre» ser ut til nyte babytiden mens du bare er utmattet, de har en annen baby enn deg. Babyer som gråter mye og sover lite er verken slemme eller sinte eller utålmodige, de bare sier fra at de ikke har det bra og sier ifra fordi de vet at dere er der for å hjelpe dem. Har du en virkelig urolig baby så vit at alt som kommer etterpå, kommer til å virke enkelt når du sammenligner det med babytiden. Trassalder, barnehagestart, å ha to barn er ingenting i forhold til å ikke sove!

5. At den beste måten å roe de fleste babyer er å bære dem i et bæresjal eller sele. Hyggelig og praktisk er det også.

Flere punkt?
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    26
    Poengstyrke
    9

Sv: Jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg dette før fødselen...

6. At barnepleiere ikke vet alt, og at det er lov å ikke høre på dem om du mener de ikke har peiling, eller de oppfører seg dumt.

7. At det ikke er alle som opplever altoppslukende morskjærlighet og morsfølselse for barnet med det samme. At noen trenger tid til å i det hele tatt føle at barnet er ens eget, og ikke bare på lån.

MEN! Jeg skulle heller ønske at folk IKKE sa noe til meg før fødselen! Det eneste jeg hørte var hvor grusomt det er å føde, alt alt er glemt etter fødselen, og at morskjærligheten overskygger alt. At amming er et he%&€, at alt er så følt den første tiden, at det er en unaturlig følelse å ta med barnet hjem fra sykehuset osv osv..

Jeg syns ikke det å føde var vondt, jeg syns ikke amming var et hel%&€, og morskjærligheten overskygger ikke alltid alt. Og ikke var det rart å komme hjem fra sykehuset, kun deilig å slippe bort fra andre babyer som gråter og udugelige barnepleiere!

Noen ganger er ikke informasjon til det beste, og flere burde fortelle om positive erfaringer med fødsel istedenfor å fortelle om hvor grusomt det er å føde og ha en baby i hus.

Innmeldt
    Nov 2002
    Hvor
    Eina
    Alder
    38
    Poengstyrke
    500

Bra tråd! Men det må da komme flere punkt på denne lista? Kom igjen, jenter og damer!
    Mamma til 3: Gründer, redaktør og fagansvarlig for Mammanett.no

Innmeldt
    Jul 2010
    Hvor
    Ringerike
    Alder
    27
    Poengstyrke
    500

... at ikke alle bare putter babyen til puppen og den suger seg fast

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    2

...at noen unger suger seg så hardt fast på puppen at det gjør DRITVONDT. :P

Innmeldt
    Jan 2010
    Poengstyrke
    4

Kjempebra tråd - legger til at det hadde vært greit å vite at man har rett til å skifte jordmor under fødselen hvis "kjemien" ikke stemmer og at det kan ta tid å få den store morsfølelsen.

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    8

...andre du snakket med som har det helt fantastisk - gjerne lyver så det renner! (men kan også være at det er sant altså)

Innmeldt
    Oct 2009
    Poengstyrke
    26

Må bare kommentere det om å blø og gråte i barselstiden; det gjelder faktisk ikke ALLE, som det står, så man skal ikke føle seg unormal hvis ikke! Blødde ikke en dråpe fra brystene (hvis det var dèt som var ment, blødde forøvrig der nede jeg også), satt heller ikke å gråt, den eneste gangen jeg gråt var da hunden min ikke "kjente meg igjen" pga jeg lukta sikkert anderledes Sønnen min sov jo nesten bare de første ukene, gjerne hele natta og halve dagen, jeg så mye på såpeserier
    Mamma til en ramp født okt10, studerer soneterapi og tror man klarer det man vil.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

- Det er helt OK å be pleierne om mme til en vrælende unge!

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Sitat Opprinnelig lagt inn av Mille. Se innlegg
    Må bare kommentere det om å blø og gråte i barselstiden; det gjelder faktisk ikke ALLE, som det står, så man skal ikke føle seg unormal hvis ikke! Blødde ikke en dråpe fra brystene (hvis det var dèt som var ment, blødde forøvrig der nede jeg også), satt heller ikke å gråt, den eneste gangen jeg gråt var da hunden min ikke "kjente meg igjen" pga jeg lukta sikkert anderledes Sønnen min sov jo nesten bare de første ukene, gjerne hele natta og halve dagen, jeg så mye på såpeserier
    Jeg signerer denne!
    Jeg fikk ikke såre bryster og blødde ikke noe fra brystvortene...
    Jeg gikk konsekvent med albueskjell i bh'n jeg da og er overbevist om at de redda meg....

Og ang. amming:
    Jeg fikk tips og var delvis forberedt på at den følelsen som kommer når melkegangene strekker og utvider seg er ekkel og kan forveksles med kvelme, brekkningsfornemmelser og kvelning.
    To av mine venner sa de ble "kvalme" av å amme, så jeg var forberedt og etter et par dager gikk det over.
    Ikke alle får denne infoen.

Jeg savnet info om HVOR mye man lekker melk når refleksen kommer i gang. Jeg lakk fra den "ledige" puppen som en foss og andte opp klissvåt... hver gang!
    Neste gang skal jeg få tak i "oppsamlere" og hvis de ikke finnes skal jeg finne dem opp!!!!

jeg skulle gjerne ha blitt fortalt at jentebabyer får en slags "menstruasjon" det første døgnet etter fødsel. Jeg så blod og slim og ringte etter barselspleier i full panikk.

Og at den første bæsjen er grønn... det var ekkelt...

Jeg hadde også satt pris på å vite at navlestreng-stumpen av og til henger seg fast i bleien.... Takk og lov at søsteren min er sykepleier... Midt oppi barselstårene fikk jeg totalt sammenbrudd over at ruren hadde hengt seg fast i bleien.

Barselstårene!
    Herlighet for et kaos! Jeg var et VRAK! og totalt uforberedt!
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Innmeldt
    Jul 2010
    Hvor
    Ringerike
    Alder
    27
    Poengstyrke
    500

... at ikke alle fødsler er etter boka (nå tenker ikke jeg på ekstreme hvor ting holder på å ga galt, men bare slikt som at ikke alle har mer enn noen sekunder mellom riene fra ganske tidlig f eks. )
    ... at man kan elske et menneske "man ikke kjenner" så høyt, og samtidig bli sint (pga hormoner?)

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    5

..at babyen faktisk kommer med bruksanvisning, men at det er besteforeldrene som får den og ikke du...

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    5

Sitat Opprinnelig lagt inn av chakka81 Se innlegg
    - Det er helt OK å be pleierne om mme til en vrælende unge!
    Det skulle jeg ønske noen fortalte meg! Jenta mi bare grein og grein, og tilslutt var det faktisk en barnepleier som ga henne tillegg og var sjokkert over at ingen hadde gjort det før.

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    8

...at ALLE fødsler, ALLE mammaer og ALLE babyer er ulike, og at man må tenke litt selv på hva som er riktig for en selv.

Innmeldt
    Mar 2012
    Hvor
    Rogaland
    Alder
    22
    Poengstyrke
    0

Er førstegangsgravid, så var mye nyttig info her bra tråd!

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

.. jeg skulle ønske noen sa til meg at Libresse nattbind, de tykke er de aller aller beste. Noe annet duger ikke. hehe!
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Sep 2010
    Hvor
    Larvik
    Alder
    27
    Poengstyrke
    3

.. skulle ønske noen sa til meg at babyen ikke nødvendigvis sover bedre, selv om kolikken går over..

Innmeldt
    Jun 2011
    Hvor
    vestlandet
    Poengstyrke
    2

Sitat Opprinnelig lagt inn av Ninny Se innlegg
    ...at ALLE fødsler, ALLE mammaer og ALLE babyer er ulike, og at man må tenke litt selv på hva som er riktig for en selv.
    helt enig, men kjekt å sammenligne erfaringer.

Skulle ønske noen fortalt meg at;

Man kan få mensen mye tidligere igjen enn etter 6-8 uker (hatt mensen to ganger før uke 8)

At ved ks er store truser som ikke strammer ett "must" (oppdaget at alle mine truser går rett ved snittet)

at vugge og gyngestol er genialt for enkelte babyer (som min)

Innmeldt
    Aug 2003
    Hvor
    OSLO
    Alder
    37
    Poengstyrke
    500

...at noen hadde fortalt meg at renselsen kan vare MYE lenger enn 'et par uker' etter fødslen. (Jeg blødde i 8 uker.)
    ...at noen hadde fortalt meg at selvom man fullammer trenger ikke det bety at mensen uteblir. (Etter 8 uker med renselse kom mensen igjen da snuppa var 4 mnd. på tross av fullamming OG pumping i tillegg...)
    ...at selvom alt ser fint ut på UL så betyr ikke det at barnet automatisk er 'friskt'. (Etter 3 ul hvor C var -'en sunn og frisk gutt' ble han født med apert syndrom)
    ...at selvom banet suger på puppen hele tiden betyr ikke det at barnet tar til seg næring. (H brukte tungen feil og fikk ikke i seg en dråpe)

(Det var det jeg kom på i farta.)
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Sunndalsøra
    Alder
    23
    Poengstyrke
    15

Jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg at når vi ble fraktet til et annet sykehus så fikk jeg ikke ligge med sønnen vår, men hele åtte etg over han og måtte da gå opp og ned flere ganger for dag/natt for å amme/pumpe.. Ikke rart jeg ikke hadde noen form for morsfølelse før et par uker etter at vi hadde kommet hjem.

At jeg ikke ble fortalt på forhånd at sønnen vår skulle bli forløst med tang før overlegen står der med tanga i hånda og lurer på om jeg er klar for å bli ferdig med fødselen..

At det å amme ikke alltid går som en lek..

Det å ikke bli hørt på av barnepleiere når jeg slet med ammingen..
    Sladrer med Cecy og Bejbi

Innmeldt
    Oct 2010
    Poengstyrke
    0

Sitat Opprinnelig lagt inn av Rødhette1 Se innlegg
    ..at babyen faktisk kommer med bruksanvisning, men at det er besteforeldrene som får den og ikke du...
    hahahaha!!! Veldig godt sagt
    Må skyte inn her at amming gikk fint, blødde ikke der, men den "andre veien" blødde jeg 1 mnd...
    Jeg har et barn som ikke sover mer enn en time i slengen og har blitt vant til det..
    Men noen kunne ha fortalt meg at far av og til blir "sjalu" når han plutselig ikke er midtpunkt, og får all oppmerksomheten lenger.
    DÈT har nesten vært det største problemet her i huset
    Men - alt går seg vel til får vi tro......

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Sitat Opprinnelig lagt inn av Hayato Se innlegg
    Men noen kunne ha fortalt meg at far av og til blir "sjalu" når han plutselig ikke er midtpunkt, og får all oppmerksomheten lenger.
    DÈT har nesten vært det største problemet her i huset
    Men - alt går seg vel til får vi tro......
    OH Yeah!!!
    M sin pappa greide ikke å dele oppmerksomheten og skulle konstant ha både kyss og klem og helst enda mer... gjerne MENS jeg satt og strevde med amming. Han presterte til og med å ymte frampå om en "B-J" en gang "mens jeg alikevel bare satt der" som han så elegant sa...
    og det at han til stadighet kom "på" meg bakfra og fiflet med bukseknappen min eller la hender der de ikke var ønsket når jeg sto og holdt på med noe annet (skifte bleie, vaske kopper, lage middag...) var rett og slett plagsomt.
    Jeg begynte å låse do-døra etter at han kom inn på do og stillte seg forran meg med snabben ute MENS jeg tissa og forventa "service" fordi jeg aldri hadde tid på grunn av "den der babyen"... DER gikk grensa...
    Han var rett og slett en plageånd.
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Innmeldt
    Feb 2012
    Hvor
    Kristiansand
    Poengstyrke
    2

Jeg må skrive på at det var ingen som fortalte meg at mannen ikke kom til å skjønne noen ting! Det punktet med amming og blødning stemmer kjempe godt for meg, satt og ammet og gråt fordi det gjorde så vondt, og da jeg vekte min sovende mann for å spørre om han kunne hente et tørkepapir til meg fordi nesa rant så ble han sur for at jeg vekket han Men det værste var når jeg satt i senga og amma og ikke klarte bevegelser fordi det gjorde vondt, kom han og kastet seg ned i senga og lagde kjempe bevegelser som gjorde utrolig vondt! Hver eneste kveld!!!! (godt å få ut litt steam kjente jeg ) Har fortalt han i ettertid at det var veldig feil å gjøre og han har unnskyldt seg, men der og da, oppi barseltårene så tenkte jeg faktisk på å be han om å flytte ut (dramatisk, noen?)

Innmeldt
    Apr 2009
    Poengstyrke
    5

..at bindene/bleiene på sykehuset er så gigantiske, og at det er en grunn til det. De største nattbindene fra butikken var ikke nok de første døgnene...
    - AnnaHappy Stolt mamma!

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    buskerud
    Alder
    27
    Poengstyrke
    4

...at det er noe som heter etter-rier... Var ganske frustrert der jeg lå første natta

Side 1 av 3 123 SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •