Viser resultatene 1 til 14 av 14
    Innmeldt
    Sep 2007
    Hvor
    tyskland
    Alder
    25
    Poengstyrke
    19

Question Skurv/Seboré i hodebunnen ( 2-åring!)

Jeg har en jente på to år som har skurv i hodebunnen. Oppdaget det plutselig for noen kvelder siden da jeg skulle legge henne og strøk fingrene mine igjennom håret hennes. Ble litt forvirret, for jeg trodde ikke at så store barn fikk skurv ?? Det ser ut som halvparten av hodebunnen på toppen av hodet er dekket av de greiene...
    Prøvde å fjerne bittelitt og da kom det en skikkelig lokk med hår som løsnet fra hodebunnen Skrapte ikke hardt eller noe altså. Skjønner ikke hvorfor hun har fått dette plutselig. Vi vasker håret hennes annenhver dag med babyshampo.
    Ble litt redd for at hun skal få en stor skalleflekk midt på toppen av hodet hvis vi fjerner skurven. Hva er den mest skånsomme måten å fjerne skurv på? Og hvorfor i all verden har hun plutselig fått dette?
    Er det noen av dere som har opplevd dette?
    Storesøs L'09 Lillesøs R'11 og Lillebror '13 født hjemmeDagbok

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Nittedal
    Alder
    31
    Poengstyrke
    14

Sv: Skurv/Seboré i hodebunnen ( 2-åring!)

Nå vet jeg ikke om det er noe annerledes med større barn da. Men vesla mi hadde masse skurv når hun var 4-5 mnd, og vi fjernet det ved å bruke vanlig matolje (tror det var vanlig olivenolje), smurte tjukt på hodet før hun la seg for natten og kunne vaske bort en hel masse på morgenen, brukte bare vanlig frottéklut som "tar" litt mer enn babyklutene. Vi gjorde dette over 4-5 dager, så var det borte. Hun mistet ikke noe særlig hår av dette, men hun hadde ikke voldsomt mye å ta av heller da.

Håper dere blir kvitt det snart, og uten at hun mister for mye hår.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

For å bli kvitt siste resten hos Tulla, hadde vi på en god ladning babyolje og masserte godt inn om kvelden, og så gredde vi forsiktig med lusekam dagen etter. Da kom det nesten av seg selv.

Kjedelig om hun ender opp skallet, da

Innmeldt
    Sep 2007
    Hvor
    tyskland
    Alder
    25
    Poengstyrke
    19

Takk for svar.
    Syns det er så rart at hun plutselig har fått dette igjen. Hun hadde litt da hun var baby, men aldri så mye som dette.
    Vi får vel prøve med olje i hodebunnen, men jeg tviler sterkt på at hun går med på å sove med det over natten. Hun friker jo helt ut bare vi tar litt shampo i håret når vi bader henne...
    Håper ikke hun får en stor skalleflekk da stakkars.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Jeg fikk tips om et stoff på helsestasjonen, men husker ikke hva det heter

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Ifølge store medisinske leksikon på nett, skal man ikke få det før som tenåring, annet enn som spedbarn, så dette var merkelig
    http://snl.no/.sml_artikkel/seboreisk_eksem

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Og der var enda mer info på medecapharma, der skal visst småbarn kunne få det

http://www.medecapharma.com/no/eksem/seboreisk-eksem

5% salicylsyreolje anbefaler de (Ved ettertanke tror jeg det var det hun sa på helsestasjonen også )

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Nittedal
    Alder
    31
    Poengstyrke
    14

Googlet litt selv, og fant flere tråder på andre forum der 2-4 åringer fikk skurv. Der ble det anbefalt å ikke bruke barneshampoo (mange opplevde å få det når de begynte å bruke shampoo i stedet for bare vann), bruke olje om natten og lusekam eller frottéklut om morgenen for å fjerne. Om det ikke holder med olje, så er det Salisylsyre som Chakka sier. Det finnes både 2% og 5% Salisylsyre, det kommer vel litt an på om datteren din er ømfintlig i huden, og hvor ille det er. Lykke til!

Innmeldt
    Apr 2007
    Poengstyrke
    17

Mine barn hadde skurv til de var ganske store. Det er jo ikke noe skadelig så vidt jeg vet, så jeg lot det bare være, vasket dem som normalt og ventet til det forsvant av seg selv.

Innmeldt
    Sep 2007
    Hvor
    tyskland
    Alder
    25
    Poengstyrke
    19

Tusen takk for svar. Alltid godt å ha mammanett-jentene
    Mannen syns vi bare skal la det være og vente og se. Jeg er usikker pga det med at håret falt ut når jeg forsiktig fjernet litt av skurven. Kom også plutselig på at her om dagen så dro lillesøster i håret til storesøster og da løsnet det jammen også en hel hårlokk!! :/ Syns det var rart da det skjedde, men hadde jo ikke merket skurven enda. Nå går jeg bare rundt og er redd for at hun skal bli skalla som bestefaren :P

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Min datter er 6 1/2 og får skurven "tilbake" med jevne mellomrom.
    på samme flekk hver gang.
    Vi fjerner den med olje og kam og steller ofte med huden hvor det kommer.
    jeg har funnet ut at kuldekrem fungererer flott og ikke er fullt så grisete som olje.
    Dersom dere vasker håret hver 2. dag, kan det være en fordel å redusere frekvensen en smule. for oss ble det myyye bedre når vi gikk ned til hårvask en gang i uka. Unger får jo ikke fett hår på samme måte som oss voksne, men den naturlige oljen i hodebunnen hindrer at skurven kommer tilbake.
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

4668 Gjest

Nå er min gutt bare 5,5 mnd da. Men han har hatt masse til nå. Ser ut som det har stoppet opp litt nå. Jeg har smurt på noe som heter utroligsalven og det funket mye bedre enn babyolje

Innmeldt
    Feb 2006
    Hvor
    ei øy i rogaland
    Alder
    29
    Poengstyrke
    36

dette var gutten vår veldig plaget me,jeg fikk noe hoss frisøren så funket helt topp.med olje og kam så kom de oftest tilbake sa dem.husker ikke ka den het den jeg fikk til han,men den var mild og for slikt.så hør på en frisørsalong om de har noe for de.så skal jeg sjekke ut om jeg finner ut ka den kremgreia het.
    Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Hønefoss
    Alder
    31
    Poengstyrke
    15

Mine barn har også hatt en del av dette.... Jeg har også brukt salicylsyreolje! Funker ganske effektivt det altså
    Barnematbloggen Optimal helseblogg
    8 år 7 år 4 år og 4 år 2 år

Annonsebilag

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •