Viser resultatene 1 til 2 av 2
    Innmeldt
    Nov 2010
    Poengstyrke
    3

Pegotime og sjekking om man får eggløsning

Viser til mitt andre innlegg : Overvekt og fruktbarhet..
    Gynekologen min har ikke sjekket om jeg får eggløsning av pergotime kurene jeg har tatt, bør jeg gå til legen min å få sjekket dette på dag 21 som du skriver i svaret ditt?
    Hvordan sjekker man om man har PCOS?? Jeg har tatt innvendig ultralyd og det er ingen vanncyster eller andre cyster som han kan se..
    Vi drømmer om en liten
    PP 19 Denne gangen med Trippelpergotime.

Innmeldt
    Feb 2012
    Poengstyrke
    2

Sv: Pegotime og sjekking om man får eggløsning

Eggløsning kan sjekkes med innvendig ultralyd. Dersom man påviser aktiv corpus luteum så har du hatt eggløsning. Progesteronprøve på dag 21 skall være positiv for at man sikkert skall si at du har hatt eggløsning. Jeg liker ikke å sette pasienter på trippeldose Pergo uten at jeg vet størrelsen på eggstokkene og hvordan de reagert på dobbeldose. Det er en risiko for overstimulering som visserligen er liten, men ikke ubetydelig.
    PCOS er utredning med ultralyd der som ser på eggstokkenes volum og antal eggløsningsposer (follikler) helst rundt dag 4 i syklus. Dersom eggstokkene er forstørret og at du har mange follikler så er det en mulighet for PCOS. Man har da også oftest lang syklus uten at man kan påvise eggløsning. Videre har man forandringer i hormonprøver og ikke så skjeldent overvekt pga nedsatt glukosetoleranse.
    Dette bør også testes. Til slutt må man ikke glømme å få kontrollert passasje i eggledene.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •