Viser resultatene 1 til 10 av 10
    Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    5

Barn's matvaner

Hei! Gutten min på snart 3 år, bruker veldig lang tid på og spise middagen sin, enten om han pirker i maten, eller om han koser seg, og bare vill ha god tid...
    Noen som har noen tipps hva jeg bør gjøre, eller hva vi bør la være? Dette gjelder ikke bare middagen, men også dem andre måltidene..
    Han har gjerne en gaffel selv, pluss at vi har en i hånden, så vi kan hjelpe han litt innimellom...

Når pleier deres barn og få middag?
    Hvor lang tid bruker deres barn på og få i seg maten?
    Bruker dere noen spesielle metider?
    Og hvor gamle er barna?
    mamma elsker deg, og kjemper for og få deg hjem som en del av familien igjenn, i mens får vi kose oss gløggihjel den tiden vi harvanmann 09
    min blogg

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Sv: Barn's matvaner

Vi har en datter som har brukt evigheter på hvert måltid, helt fra hun var nyfødt. Jeg kunne amme en time hver gang hun skulle ha mat. Hun bruker fremdeles (er ni år nå) lang tid på hvert måltid, kan fint bruke en halvtime på å spise en brødskive, og enda lenger tid på å få middagen i seg. Vi har sluttet å fokusere på det, for det skaper bare negativitet rundt matbordet. Hun spiser maten sin, det er det viktigste.

Skal nevnes at hun ikke spiser så tregt når hun vet at tiden ikke strekker til. I lunsjen på skolen får hun i seg maten før matpausen er over, og når hun vet at hun skal på trening, spiser hun middagen sin kjapt også.

Men hun foretrekker å spise i sitt tempo, og det må vi bare godta.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    5

Sitat Opprinnelig lagt inn av Marita Se innlegg
    Vi har en datter som har brukt evigheter på hvert måltid, helt fra hun var nyfødt. Jeg kunne amme en time hver gang hun skulle ha mat. Hun bruker fremdeles (er ni år nå) lang tid på hvert måltid, kan fint bruke en halvtime på å spise en brødskive, og enda lenger tid på å få middagen i seg. Vi har sluttet å fokusere på det, for det skaper bare negativitet rundt matbordet. Hun spiser maten sin, det er det viktigste.

Skal nevnes at hun ikke spiser så tregt når hun vet at tiden ikke strekker til. I lunsjen på skolen får hun i seg maten før matpausen er over, og når hun vet at hun skal på trening, spiser hun middagen sin kjapt også.

Men hun foretrekker å spise i sitt tempo, og det må vi bare godta.
    Ok. Tusentakk for svar Er det noen som vet hva det kan resultere i om man gjør mye styr ut av at barnet skal få i seg maten? Det er kansje ikke bra det heller da.. (han sitter såpass lenge at maten noen ganger rekker og bli kald føre han spiser opp)

Han er jo ikke hos oss fast, og dem gangene han er her, blir han hentet kl 16, og er vant med og få middag kl 15, så da får han det av oss også. men skal jo rekke og skiffte bleie osv føre han blir hentet etter maten. må kansje be om en annen tid, med tanke på ro og matvaner da tro...

hvordan erfaringer har dere andre med deres barn, og matvanene deres?
    mamma elsker deg, og kjemper for og få deg hjem som en del av familien igjenn, i mens får vi kose oss gløggihjel den tiden vi harvanmann 09
    min blogg

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Altså, det å sette fokus på det, kan jo være med på å føre til at dette med mat blir noe negativt, og det er jo ikke bra. Så lenge han spiser, ville jeg ikke vært bekymret for det. Kald mat er da mat det også.

Kan det være at han ikke er skikkelig sulten? Vi spiser sjelden middag før klokken er fem. Er først da ungene våre er sultne, de spsier jo frokost klokken åtte, lunsj i ellevetiden og to-mat i totiden.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    5

Altså, det å sette fokus på det, kan jo være med på å føre til at dette med mat blir noe negativt, og det er jo ikke bra. Så lenge han spiser, ville jeg ikke vært bekymret for det. Kald mat er da mat det også.

Kan det være at han ikke er skikkelig sulten? Vi spiser sjelden middag før klokken er fem. Er først da ungene våre er sultne, de spsier jo frokost klokken åtte, lunsj i ellevetiden og to-mat i totiden.
    Jeg vet ikke.. han bor jo i fosterhjem da. og vi har fått beskjed av saksbehandleren, at han spiser lurnsj 11-12. skal ha rolig tid en liten stund i ett tiden, og at han er vane med og få middag kl 15. Fosterforeldrende sier også at han spiser like trokt der borte, at man må være tolmodig... Tror dem bruker ca tre kvarter på kjøreturen hjem... så da ser kan barnetv og får kveldsmat føre han legger seg...
    min blogg

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Da er han vel bare glad i å ta seg tid med maten, ville ikke bekymret meg så hardt, om han faktisk spiser det han får.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    5

Da er han vel bare glad i å ta seg tid med maten, ville ikke bekymret meg så hardt, om han faktisk spiser det han får.
    Bare lurte på om det var vanlig jeg? (Saksbehandleren hadde også vert i fosterhjemmet på hjemme besøk, og sakt at han bare suttet på maten og ikke spisste ordentlig, at det KANSJE var eplepsi, men verken lege eller fosterforeldre eller andre hadde tenkt på dette) så etter denne beskjeden begynnte jeg og tenke mere på matvanene... og om det var noe vi ikke burde, eller burte gjøre? eller om det var noe vi ikke har tenk på, og spørre om?
    min blogg

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Har det på samme måten med begge ungene her. De koser seg GLUGG med maten og bruker derfor lang tid. Vi kan sitte til bords med middag i en time LETT vi, før de to er ferdige med å spise. Som Marita så fokuserer vi ikke på det bortsett fra hvis vi har det travelt, noe vi prøver å ikke ha det ved middagsbordet ettersom vi vet det tar tid...

Innmeldt
    Sep 2009
    Poengstyrke
    5

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Har det på samme måten med begge ungene her. De koser seg GLUGG med maten og bruker derfor lang tid. Vi kan sitte til bords med middag i en time LETT vi, før de to er ferdige med å spise. Som Marita så fokuserer vi ikke på det bortsett fra hvis vi har det travelt, noe vi prøver å ikke ha det ved middagsbordet ettersom vi vet det tar tid...
    Okay, så en time er ikke uvanlig da? Takk for svar
    min blogg

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av kokkosmamma Se innlegg
    Okay, så en time er ikke uvanlig da? Takk for svar
    Vet ikke hvor vanlig det er jeg, men her i huset er det en helt normal middag...

Annonsebilag

Kan man spise ost i svangerskapet?
De fleste oster er trygge å spise når du er gravid, mens andre bør du unngå. Vi gir deg svaret.

Smoothieguide
Den ultimate smoothieguiden – 10 tips til den perfekte smoothie!

Frokosttips!
Hvor mye bør jeg spise til frokost? Det finnes anbefalinger på nettopp det. Les rådene her.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •