Vi har slitt veldig mye med sykdom med Andreas (20 måneder gammel nå), spesielt nå i høst. Vi vet jo at det er normalt med mye sykdom første halvåret, spesielt, etter de starter i barnehagen, men selv i barnehagen sier de dette er ekstremt. Vi har hatt TO UKER sammenhengende uten sykdom, ellers har han vært syk minst en dag hver eneste uke hele høsten. I november fikk han også påvist lungebetennelse hos lege og både da og når vi var tilbake nå forrige uke pga lignende symptomer så kommenterte legen at han hadde veldig røde og hovne mandler. Dette har også jeg lagt merke til i hele høst når han har vært dårlig.
Det har blitt snakk om både astma og "mandel-problem" som mulig årsak til all sykdommen. Begge deler ligger i familien på farsiden + at søsteren min fikk fjernet mandlene da hun var liten. Likevel fikk vi beskjed om at han var for liten til at de kunne si noe bestemt og at vi bare måtte vente og se.
Det jeg lurer på - hvor gamle var barna deres da de fikk "påvist" problem-mandler og hvordan var da prosessen?
I min familie har det aldri vært særlig sykdom, så jeg kjenner jeg blir veldig usikker og informasjonshungrig - jeg kan utrolig lite om sykdom ettersom det aldri har vært noe jeg har trengt å kunne noe om. Oda har jo alltid også vært frisk (bortsett fra litt småtteri som ALLE barn har)...
Har ei venninne som har fått beskjed om at de i dag gjerne venter til barnet er over tre år før de opererer, for å se om de vokser av seg problemet. Datteren har hele livet slitt med pustestopp om natten og gjentatte halsbetennelser + at hun har astma. Jeg tror "kriteriene" for å få vurdert operasjon blant annet er så så mange halsinfeksjoner i året og dårlig søvn om natten.
Har dere vært hos en øre-nese-hals-lege? Har han for eksempel vært utredet for falske mandler eller polypper?
Han har ikke vært utredet noe mer nei, ettersom legen gir beskjed om å vente. Jeg skjønner jo at det er best på mange måter å vente altså, og jeg er jo virkelig ikke den som løper til legen eller stapper medisiner i ungen min fort heller. Likevel - hadde det ikke vært for at jeg er student/ringevikar i år, så hadde vi for LENGST oversteget antall sykt barn-dager begge to her bare på en høst! Bare i forbindelse med lungebetennelsen (da var mandlene veldig hovne og røde også) var jeg hjemme med han i 9 dager! Det er jo dessverre der problemet først og fremst ligger, at vi kun har begrenset antall dager vi "kan" være hjemme...
Han har mye problem med søvn i de periodene han er dårligst. Da må jeg ofte sitte og han ligger mot brystet mitt. Eneste måten han får puste skikkelig på. Hjelper ikke å bygge opp senga hans - det blir ikke bratt nok + at han snur seg og legger seg på tvers eller med hodet i fotenden, så da er eneste måten han får søvn på at mamma IKKE får søvn (ikke så lett å sove sittende for en som alt sliter med søvn...).
Vi har fått vite det først nå, når hun var 3,5 år.
Hun har slitt med snorking siden hun var baby, alltid vært tett i nese osv. Men legen har hele tiden sagt at vi skal se det an.
Etter vi byttet fastlege, ble vi henvist med en gang, for hun hadde visst veldig store falske mandler, vann i mellomøret og polypper.
Men han spesialisten sa at de prøver å unngå operasjon dersom det ikke er veldig ille.
Her blir det kun operasjon på grunn av snorking. Hun er ikke mer syk enn normalt, men hun er konstant snørrete.
Aldri hatt halsbetennelse eller noe.
Jente-07 Jente-08 Jente-10
Line-mor, har dere fått tatt blodprøver for å sjekke at han ikke har mangel på noen vitaminer? Jeg vet om et barn som var ekstremt mye syk, helt til de fant ut at han hadde lave lagre av ett eller annet vitamin som jeg ikke husker hva var...
Ellers kan jeg si at gutten min på nå fem år var svært mye plaget i nedre del av luftveiene de første månedene etter barnehagestart. Han har også vært en ekstrem snorker - alle som har hørt han sove har kommentert at han snorker som en gammel mann, og det var umulig å sove i samme rom som han uten ørepropper. Men fra han ble fire år, så endret det seg mer eller mindre over natten, og nå sover han tyst som en pinne (så ja, det er nok noe i det å vente til de er større med å gjøre inngrep).
Gutten min har veldig store og røde mandler, og det har bekymret meg siden jeg selv har hatt mye plager og tok bort mandlene i voksen alder. Heldigvis har gutten aldri hatt halsbetennelser, men snorkingen og søvnvansker kom nok av plager i svelget, som han nå tydeligvis har vokst i fra.
Flere ganger har jeg fått fastlegen til å se på de store mandlene til gutten, men hennes svar har alltid vært at størrelsen går seg til etterhvert som han blir større (for kroppen vokser men det gjør ikke mandlene), og så lenge de er røde, så er det bra, men om de får hvitt eller gult belegg på seg, så er det en betennelse.
Sist han var hos legen tok de masse prøver og fikk ikke opp noe. Det var da det ble nevnt at det kunne være astma/mandel-problem...
Vi krysser jo fingrene for at det roer seg etterhvert etter første halvåret/året i barnehagen er over, men greit å sette seg litt inn i hva det kan være og hva som kan skje hvis det skulle være sånn...
Skulle nesten tro det var sønnen min du snakker om... Det begynte med rs-viruset da han var 3 mnd, innleggelse i 4 dager. Men det er jo ikke noe uvanlig. Han var mye syk, ble verre når han begynte i bhg, halsbetennelser opptil 5 ggr i året. Mye hoste også utenom. Ble henvist til spesialist i barnesykdommer da han var 2, fikk medisiner for barneastma, noe som ikke hjalp. Fortsatt mye feber og store mandler. Da han var 3 fikk han lungebetennelse og var forferdelig syk, innlagt i 5 dager. Fastlegen så ingen annen utvei enn fjerning av mandlene. Han var blitt så og si immun mot medisiner også. Fikk fjernet mandlene da han var 4 (lang ventetid bl.a) og har *bank i bordet*, ikke vært syk en eneste gang siden det. Han ble 5 i nov.
Stolt mamma!
Her har minstesnuppa i huset slitt masse med feber og sykdom.. Hun har vært syk annahver uke så og si i hele høst, fra august. Og det har vart 2-7 dager hver gang. Det har vært urinveisinfeksjon, halsbet, ørebet og eller "bare" feber.
Nå har hun andre feberrunde etter jul, og har idag feber på 6. døgnet.
De to andre har fjerna mandler og mandler+polypper, etter det har de knapt vært syke. Da måtte vi vente til de bikka 2 år, helst litt lenger, men de vurderer hvert enkelt barn. Vi fikk beskjed om at de måtte ha påvist 5 eller fler øre og/eller halsbet. i løpet av et år, og hvor syke de var hver gang. Men tror det er forskjellig fra lege til lege.
Ta kontakt med fastlegen og få henvisning til øre,nese hals lege![]()
Jeg har jo helt glemt å oppdatere i denne tråden. Andreas fikk konstatert NOK en ørebetennelse rett før jul og fikk penicillin. Da ble det også snakk om at han hadde væske på andre øret (der det ikke var ørebetennelse altså) og at denne væsken hadde vært der siden første legetime i begynnelsen av november. Nå skal vi til legen på mandag (time som ble satt opp før jul) for å se om væsken fremdeles er der. Hvis den er det, så blir det henvisning videre til øre/nese/hals for evt. å sette inn dren og/eller ta mandler og/eller falske mandler. Blir heldigvis tatt på alvor veldig fort her. Han er jo fremdeles ikke 2, men han er jo syk omtrent hele tiden, så de var enige i at det ikke går an å vente med det her.
Satser på at dren og evt fjerning av mandler/falske mandler hjelper dere.
Christoffer fikk dren første gangen da han var 1 år. Det finnes vel ingen grunn til å ikke gi han dren i alle fall.
Hos Christoffer har det ikke hjulpet stort med dren. Han har fortsatt hatt massevis med ørebetennelser etter at han fikk drena.
Og han kan ikke fjerne mandler/falske mandler pga ganespalten. Så da er vi like langt.
Hannah
12.02.2004
Christoffer
13.06.2008
Pluggen
04.12.1998 - 16.08.2011
.....
Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook
Hvordan er det med Andreas nå? Jeg har en gutt med samme problem, men den dagen han skulle opereres var han syk! Uken etter hadde han lite symptomer og legen ville vente med operasjon!
Vi følger med han
Han har hatt litt nedsatt hørsel også!
Vi var hos legen igjen for halvannen uke siden og da var ørene til Andreas HELT fine, så nå er han friskmeldt fra det tullet her. Han har ikke vært syk siden før jul nå, bortsett fra at han var i startgropa med ny ørebetennelse i slutten av januar, men den gikk over av seg selv, så nå var legen veldig fornøyd, og mener han kan ha vokst av seg problemene alleredeHørselen har blitt VELDIG mye bedre siden jul og det har hatt veldig mye å si for språket hans også.
Håper det løser seg hos dere også, Mirakel!![]()
Så bra![]()
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)