Noen her som har hatt sv.forgiftning, som evt ikke ble friske etter fødsel? som har blitt gravid igjen? Noen som vet om risikoen ved ny graviditet?
Hei. Ikke hatt svangerskapfg selv. Men kjenner folk som har hatt det. Det er vist nok ikke noe økt risiko for å få det i neste svangerskap, heller motsatt. men man blir vist nok fulgt litt ekstra opp i neste.
jeg aner ikke, men kan flytte spm til forum om graviditet for der er det litt mer aktivitet og større sjanse for at noen vet![]()
Jeg har hatt svangerskapsforgiftning, jeg var vel dårlig i 1-2 uker etter fødselen og, med høyt blodtrykk og hodepine.
Jeg har ikke hatt flere svangerskap etter dette, men jordmor og lege sa til meg at det var økt sjanse for å få det igjen når man hadde hatt det før, og at jeg vil få ekstra oppfølging ved mitt neste svangerskap.
okei. Godt du ble frisk da. Jeg er fortsatt syk. Har fått dårlig nyrer, tegn på betennelse her og der, skyhøyt blodtrykk enda og masse vann i hender, føtter og ansikt. Snakket med en lege i går, å han sa det faktisk er opp til 40% sjangs for å få det igjen. Spesielt hvis man ikke blir frisk.. Jeg som ønsker en liten en til om ikke så altfor lenge![]()
Ja, slitsomt er det! Jeg har mistet mye tid med den lille pga det fordi det er dager hvor jeg er sengeliggende pga isjias/prolaps i ryggen Pluss at permisjonen min er over 29 februar, altså når han er 7 mnd!! Dette, fordi jeg mistet mange mnd pga fødselen ble indusert, så han ble født 3 uker før termin, og fordi BF har fått pappaperm som ble trukket fra meg... Får heller ikke tilbake noe av det
Jeg går på blodtryks medisin, vanndrivende og noe for ryggen. Men vanndrivende funker ikke fordi nyrene mine ikke filtrerer og går som de skal. Hehe, uff dette ble sytete![]()
Jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 24 og sykdommen forverret seg i løpet av kort tid. Jeg måtte ta keisersnitt i uke 25 og barnet veide kun 500 gram. Jeg ble alvorlig syk.. Jeg tror det kommer ann på hvilken uke du fikk svangerskapsforgiftning, men dersom du får det så tidlig som meg er nok sjansen større for at det vil skje med neste graviditet. Jeg plannlegger nytt svangerskap, men jeg vil prøve å være i best mulig form, og unngå mest mulig stress.. Jeg tror at de fleste blir friske etter barnet er ute, men man kan ha symptomer i noen uker etterpå.. Det er ingen kur for svangerskapsforgiftning(utenom å få babyen ut), det virker som om det er ingen som har ett sikkert svar på hvordan man kan unngå å få denne sykdommen...
Jeg fikk det i uke 22, men jeg merket ikke stort til det i begynnelsen. Hadde alle symptomene, men ikke fullt utslag før senere. Jeg var mye inn og ut av sykehuset på overvåkning i 24 timer av gangen. Siste gangen var i uke 36, for da var blodtrykket oppe i 190/115. De sier jo at man blir frisk etter fødsel, men i mitt tilfelle er jeg fortsatt syk. Legene finner ikke ut hvorfor, så jeg må på nærmere undersøkelser. Det har gått snart 5 mnd siden jeg fødte, så skulle vel tro at jeg var frisk nå. Jeg har dager hvor jeg er sengeliggende pga rygg/nyrer og hjertebank. Jeg har fortsatt masse vann i kroppen. Alt dette er jo fra sv.forgiftngen. Blodtrykket blir heller ikke stabilt. Det ligger gjennomsnittlig på 150/100. Veldig slitsomt![]()
Jeg begynte på 140/90(minste de tok i trykk) i blodtrykk. Noe de kalte for hypertensjon i svangerskapet. Det tok en uke før det utviklet seg til alvorlig svangerskapsforgiftning(morkakesvikt). Det kan jo ende de ikke har fått alle rester ut av morkaken din? Hva sier legen da? Hadde du høyt blodtrykk fra før av? Jeg hadde 100/70 før jeg ble syk. Jeg fikk blodtrykksmedisin intravinøs og i pilleform da undertrykket steg 110-120
Jeg vet ikke om det sitter noe igjen der, det kan jo hende. Jeg har gått til fastlegen en til to ganger i uken fra uke 22 til den dag i dag. Jeg spurte fastlegen min om det var nødvendig å dra til gynekolog, men hun sa det ikke var nødvendig. Jeg skal til sykehuset etter nyttår for en undersøkelse av div, så kan jo nevne det der ... vet du evt hva som kan skje hvis det sitter igjen rester av morkaken?
Jeg har ikke hatt høytblodtrykk fra før av. Normalt sett skal det ligge på det på 128/85 ca. Det er det har gjort tidligere.
Under fødselen ble jeg veldig dårlig. Fødselen tok 7 timer og i underkant av 3 timer av dem lå jeg med pressrier som jeg måtte holde igjen. Jeg fikk høy feber og overtrykket mitt steg over 200 og undertrykket rundt 120. Da jeg endelig fikk presse fikk jeg beskjed om at jeg måtte få ut babyen på første press ! Eh, stess ? JA! Han ble veldig stresset selv siden jeg hele tiden måtte stresse for å holde igjen![]()
Eg aner ikke hva som skjer, men jeg leste at det var viktig å fjerne alt etterpå. Barnet mitt ble forløst med akutt keisersnitt, men du fødde jo naturlig slik jeg forstår.. Men du må jo ha fått medisiner med så høyt blodtrykk? Det fikk jeg.. Men jeg hadde hørt med legen om du vil fortsette å ha høyt blodtrykk i framtiden. Du skal vel på en skikkelig kontroll igjen?
Jeg går på medisiner ja. Begynte på det samme dag jeg fødte. Jeg går på kontroll hver andre uke. Jeg har sagt hundre ganger at jeg er dårlig og har mye vondt i magen hver dag. Jeg fikk opp øynene nå for at det er en mulighet for at det sitter igjen noe der. Jeg bestiller meg en time hos gynekolog heller... Er jo viktig å bli tatt seriøst hvis det kan være kritisk. De finner ikke ut av blodtrykket, så skal tilbake igjen til sykehuset for mer undersøkelser på nyåret.
Mulig dumt av meg å spørre.. hvilke symptomer hadde du?!
Har hørt at hvis man har ubehag "smerte" under ribbein kan det være tegn til svangerskapsforgiftning.. Er i uke 22, har merket spesielt etter å ha spist at det blir ubehagelig spes. under høyre ribbein.. Det kan være vanskelig å finne ei "god" sittestilling pga det (spesielt i en myk sofa)... Var det slik hos deg?? Var det skikkelig smerter el mer ubehag? Det er mest ubehagelig hos meg, ikke så vondt at jeg kjenner for å grine. Ikke så jeg trenger å kontakte legen liksom. Kan få ryggvondt utover kvelden også, langt opp i ryggen på høyre side (ikke korsrygg ala bekkenløsning) Det er kanskje litt tidlig å føle det er trangt om plassen/ el at ting blir skøvet og klemt sånn der inne allerede?!
Høres ikke noe særlig ut for dere som har fått svangerskapsforgiftning![]()
Magesmerte i en svangerskapsforgiftning pleier å være øverst i magen, altså under brystet ved ribbeina, mellomgulvet. Hvordan ligger blodtrykket, ødem skala, og proteiner ann? Har du noe utslag der? Hvis du har vondt i magen som jeg beskriver burde du bestille deg time hos legen. Hvis du har vondt lengre ned, kan det også være andre årsaker. Som f.eks at babyen sparker der, eller kanskje h*n har snudd seg i en rar stilling, eller kanskje ligger litt i klem..?
Uansett så kan magesmerter være alvorlig. kanskje du skal ta deg en tur?
Jeg hadde ikke store smerter i magen så tidlig. Jeg hadde mer av alvorlig høyt blodtrykk, masse ødem, proteiner og vondt i nakke og hode.
Takk for svar!Jeg vet ikke hvordan blodtrykket, ødem skala, og proteiner ligger ann, for det er lenge siden sist jeg ble målt. Siste legevisitt var UL i uke 19 (er 22+6 nå) Skal til svangerskapskontroll i januar neste gang... fortsetter jeg å få hyppig ubehag kommer jeg til å kontakte lege før den tid..
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)