Emma har ei lita dukke som hun styrer masse med, så jeg tenkte at til jul kan vi kjøpe ei "skikkelig" dukke. Men hva er det som er det som slår ann og holder en stund? Er det fremdeles Baby Born? Eller har et kommet noe nytt? Vil ikke ha noe med lyd (det er det i den hun har nå og jeg synes ikke det er gøy og Emma ser stygt på den når den bråker)
Jeg vet ikke hva som er "rett" med småjenter i dag. Oda har BabyBorn, men ho er jo stor i forhold til Emma da... BabyBorn får en i alle fall masse ulikt til og det er fint for tanter, besteforeldre og alt å gi utstyr i bursdag-/julegaver. I tillegg så passer prematurstørrelse (44 tror jeg) til BabyBorn, så en kan kjøpe det på salg på Lindex og sånn i stedet for dyre klær på lekebutikken. Supert!![]()
Helt enig med deg i at det ikke skal være lyd. Jeg, personlig, mener at dukker med masse lyd og sånn ødelegger for den spontane leken og fantasien til barna - om ungen har tenkt å leke bleieskift, så vil dukken ha mat, liksom... La ungene utvikle egen fantasi i dukkeleken sin!![]()
Ja, synes det er lyd i alle leker snart, og jeg kan bare ikke like det.. Har en gårdsbutikk her nede hvor de selger klær som er tilpasset Baby Born til 150-200 kr settet, så det er jo veldig kjekt egentlig..
Hvor lenge leker de med sånne dukker egentlig?
Oda har aldri vært VELDIG dukkejente hun da. Har gått i perioder. Noen ganger har "Annie" vært med overalt, andre ganger kan det gå mange måneder uten at hun forlater dukkesenga... Men hun kan jo fremdeles leke med henne nå når hun er 7, hvis hun bare kommer på detVenninna som ikke har fylt 7 enda, er veldig gira på dukkelek når hun er her...
Det er SÅ godt å høre! Får ofte inntrykk av at unger ikke leker lenger, men bare spiller dataspill osv.. Synes det er litt trist jeg da. Nå er jo Emma litt liten, men når jeg ser at hun går å susser på dukka og gnager den på foten så kan det jo ikke være så mye for tidlig![]()
Er jo opp til foreldrene det... Her er datatid MEGET begrenset, og det er også begrenset til lærespill stort sett. Bevisst holdning til dette fra starten av gjør myeOg hvis dere i tillegg hjelper i gang med positiv lek, så vil det jo virke mer attraktivt på henne også
Er ikke for tidlig med dukke når en er 1 år, og særlig ikke ettersom hun skal bli storesøster også
![]()
Hun er utrolig selvstendig (synes jeg i alle fall) kan leke med lekene sine i 30-40 min uten å ense oss. Også må hun bort og skravle litt og ha en bekreftelse på at vi er her (er i alle fall det inntrykket jeg får) Akkurat nå er det duplo som er gøy. Mest moro og kaste utover, slå mot hverandre og rive ned tårn som vi bygger til henneEr SÅ mye moro med denne alderen
![]()
Hehe ja... Men bare vent - det blir bare bedre og bedre og mer og mer artig! Oda er jo 7 og jeg synes FREMDELES det bare blir bedre og bedre. Tenker hele tiden "Det blir ikke bedre enn nå", men så blir det jo det!Etterhvert når en kan snakke mer sammen og så når de blir så store at de faktisk kan diskutere og ha egne, vel gjennomtenkte meninger med sine argumenter - HERLIG!
Sunniva fikk baby born dukke da jeg var gravid med Amalie og den slo veldig godt ann. Amalie fikk samme dukke da jeg ventet Johannes og hun likte også dukken veldig godt.
Er masse utstyr å få til, kan arve litt av de minste babyklærne og de minste pampers bleiene passer helt supert på baby born, genialt med 20 kroner for en bleiepakke i stedet for å kjøpe på lekebutikk og betale 70-80 for 3 stk bleier
Jentene mine leker med dukker enda. Sunniva begynner blie litt stor og går lengre og lengre tid mellom hver gang, men Amalie som egentlig ikke er en dukke jente er plutselig begynt leke masse med den nå.
Mamma til 4
8 år
6 år
5 år
4 år
Ja det er sant, Merethe. Oda fikk masse 1'er bleier (Libero det da) etter Andreas da han skulle over i 2'er. Da hadde vi ikke så dårlig samvittighet for å ikke bruke opp en bleiepakke heller![]()
Sambo får fremdeles masse nysgjerrige blikk når han kjøper de minste bleiene med jevne mellomrom
Men når det er så billig er det liksom greit å kjøpe en pakke i ny og ne og la de leke og kose seg. De er omringet av babyer og har omtrent alltid vært det og da er det litt greit at de kan leke dukkene er sine babyer. Her bades baby born dukkene i både vask og badekar og ofte flere ganger for dagen, etter på blir det alltid ny bleie og ett fryktelig styr for å finne de fineste klærne![]()
Mamma til 4
8 år
6 år
5 år
4 år
Enn Rubens Barn/Rubens Baby da? Stoffdukker, men de fås i mange "farger og fasonger", og har detaljer som brystvorter og tissemann. Babyene kan sutte på tommelen, og man får flere antrekk til dem også. Og de veier mer enn plastdukkene, og er større. De største er vel 50 cm og 1 kg tunge. Vet mange er VELDIG fornøyd med dem, og når jeg får jente skal hun definitivt få en sånnVet de har på vidunderbarn, men sikkert andre steder også.
Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11)
4 pergokurer 2011, 2 IVF og 1 FER ved Riksen 2012, 1 IVF ved Porsgrunn 2013
2. FER - Ruger på to små eskimoer fra 16.05. TD 30.05
It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
~*~Prøvedagbok~*~
Jeg vet ikke om det er noe nytt som er in nå, utenom Rubens barn da. Det er tøydukker. Vi har to baby born-dukker, så kjøpte en billigere "første" dukke til minstesnuppa da hun ble to år. Hun fikk vogn og diverse utstyr i samme slengen.
Min personlige erfaring er at de større dukkene er litt uhåndterlige for 1-åringer. De liker å bære rundt på dem osv., og da bør de ikke være for store eller tunge. A. (2år og 9 mnd.) bruker fortsatt helst de mindre dukkene, til tross for at hun har alle sorter tilgjengelig. Den samme tendensen ser jeg blant 2-åringene på jobb også. Virker som det er rundt 3-årsalderen at "baby born-tiden" setter inn for alvor. Men det er selvsagt ingenting i veien for å kjøpe en dukke i vanlig str. nå, så kan hun velge hva hun vil. Den vil jo uansett bli aktuell senere.![]()
Har ikke lyst på tøy-dukke i alle fall.. Tipper den blir deilig når den lir full av sikkel og snørrKan jo "punktere" høyttaleren på den hun har nå, så slipper vi bråket om ikke annet
Den dukken hu drasser rundt på er ca 35 cm..
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)