Viser resultatene 1 til 17 av 17
    Innmeldt
    Apr 2007
    Poengstyrke
    17

Felles lønnskonto - eller en lønnskonto hver

Hva har dere? Er det fornuftig å ha en felles konto hvor begges lønn går inn og alle regninger betales eller synes du det er et for stort inngrep i den enkeltes frihet? Er det kanskje til og med kvinneundertrykkende? Eller er det kanskje en fordel for kvinnen siden hun ofte tjener mindre enn mannen?

Innmeldt
    May 2008
    Hvor
    Rett utenfor Chicago, USA
    Poengstyrke
    17

Sv: Felles lønnskonto - eller en lønnskonto hver

Vi har alltid hatt felles. Teknisk sett er kontoen i Norge i mitt navn, og han fikk "lov" til å ha et kontant kort til kontoen. Var visst umulig å lage felles konto. Her i USA har vi også felles konto. For oss er det helt naturlig, siden alt hans er mitt, og alt mitt er mi... hans.

Innmeldt
    May 2011
    Poengstyrke
    4

Når vi flyttet sammen så opprettet vi to felles kontoer. Den ene til huslånet og den andre til regninger/husholdningsutgifter. Vi har beholdt hver vår lønnskonto men fører hver måned over et fast avtalt beløp til de to kontoene. Vi har forøvrig visakort til husholdningskontoen begge to.
    2011

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Vi har ikke delt konto nei. Her har vi hver vår lønnskonto og hver vår sparekonto + hver vår BSU-konto. Hehe!
    Jeg hadde delt konto med min eksforlovede og det var egentlig mer styr enn positivt. Vi førte over en fast sum hver måned og resten hadde vi på hver vår konto til "fri" benyttelse. Funket ikke godt for oss den gangen i alle fall ettersom han var student og jeg vikar så det var ofte veldig varierende hvor mye penger vi hadde hver måned og det ble bare rot med å finne ut av hva som skulle trekkes fra hvor. Endte opp med at vi sørga for å ha nok til husleia der og ellers hadde vi resten på hver vår konto. Var også veldig mye styr for å få åpnet en sånn konto ettersom vi ikke var gift, og det var også veldig mye styr med å avslutte kontoen.

Sånn vi gjør det, er at vi har fast trekk på hver våre ting og resten fordeler vi ettersom hvem som har mest penger. Dette er jo nå den perioden vi har dårlig råd, men etterhvert så får vi jo mer fast på alt av hvem som betaler hva. Nå betaler jeg barnehage, sfo, forsikringer, alarm og telefon mens K. betaler hus og bil. Alt utenom dette trekker vi ettersom hvem som har igjen mest på konto. Gleder meg til at vi etterhvert nå slipper å tenke "Hvem har råd til å betale den", men bare kan ta regningene mer på strak arm!

Vi overfører også til hverandre hvis den ene har tom konto og må handle og sånn, eller låner hverandres kort. Funker helt greit sånn.

Innmeldt
    Apr 2007
    Poengstyrke
    17

Jeg ser at en del av dere har felles konto som dere overfører penger til fra lønnskonto - altså en slags "regningskonto".

Men, er det mange som også har felles lønnskonto - altså at begges lønn går inn på samme konto?

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av mie Se innlegg
    Hva har dere? Er det fornuftig å ha en felles konto hvor begges lønn går inn og alle regninger betales eller synes du det er et for stort inngrep i den enkeltes frihet? Er det kanskje til og med kvinneundertrykkende? Eller er det kanskje en fordel for kvinnen siden hun ofte tjener mindre enn mannen?
    Når det gjelder resten her så ville jeg ikke sett på det som kvinneundertrykkende (kanskje fordi jeg vet at når jeg er ferdig med studiene så tjener jeg bedre enn han?! Haha...), men jeg ville ikke syntes noe om at hele min økonomi skulle være SÅ gjennomsiktig for han. Det er ikke at vi har hemmeligheter for hverandre, men jeg synes det er unødvendig at han skal ha mulighet til å se om jeg har kjøpt meg en eller to kaffekopper, eller om jeg har kjøpt meg klær for 400 eller 500 kroner... Spør han, så skal jeg absolutt svare, men jeg synes det er unyttig informasjon for den andre og dermed kan jeg være med på at jeg ikke hadde syntes noe om det med tanke på frihetsfølelsen.

Innmeldt
    May 2008
    Hvor
    Rett utenfor Chicago, USA
    Poengstyrke
    17

Sitat Opprinnelig lagt inn av mie Se innlegg
    Jeg ser at en del av dere har felles konto som dere overfører penger til fra lønnskonto - altså en slags "regningskonto".

Men, er det mange som også har felles lønnskonto - altså at begges lønn går inn på samme konto?
    Jepp. Vi hadde(har) en konto i Norge, som begge lønningene gikk inn på. Vi hadde ikke noe problem med det. Kontoen var i mitt navn (har hatt den i en del år), og det var visst umulig å gjøre den felles. Så mannen sin lønning gikk inn på "min" konto. Så da blir det vel mannsundertrykkendes?

Her i USA har vi 2 kontoer, begge felles, en brukes til regninger og alt mulig annet, og den andre overfører vi ukentlig et beløp til som brukes til huslån og billån. Blir lettere å holde styr for meg, siden jeg er vandt til at lønningene kommer hver måned, en dette tullete uke systemet.

Innmeldt
    Jul 2007
    Poengstyrke
    500

Her går all lønn/barnettryg inn på en felles brukskonto, der inne har vi også regningskonto som vi fører over penger på etter behov..

Har faktisk bare ett minibankkort til brukskontoen vår, men har alltid kontakter i lommeboka..
    Så om jeg skal ut på noe så tar jeg med kortet og lar kontanter ligge igjen, eller motsatt. Funker kjempebra..

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    174

Vi har felles økonomi og derav felles lønnskonto og sparekonto. Dog vi overfører en fast (like stor) sum hver mnd til hver vår personlige konto som vi kan bruke fritt på hva vi vil uten at den andre har behov for å se hva pengene er brukt til, f.eks gave til hverandre.
    Mamma til 2005, 2008 og 2011

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

vært gift i 7 år og alle kontoer (bruks,spare,bsu) er i hvert vårt navn!
    JEPP!! Det fungerer bra. Vi deler på utgiftene og er f.eks jeg (tjener minst) tom for penger og trenger betaler jo han sant. Så felles økonomi med hver vår konto.

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Vi har hver vår lønnskonto, hver vår sparekonto, og en felles regningskonto.

Begge har tilgang til hverandres kontoer i nettbanken.

Og om en er tom for penger, betaler den andre.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Vi har hver våre lønnskontoer og sparekontoer, og en felleskonto der vi overfører til huslånet.
    Vår etterlengtede lille prins kom 28.05.12. Sladrer med Verpesjuk og Lilla87.

Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Lykkeland
    Alder
    27
    Poengstyrke
    79

Vi har hver vår konto, og det fungerer greit, så jeg ser ikke noen grunn til å endre på det.
    Mamma til; -02 -05 -06

Innmeldt
    Jul 2010
    Hvor
    Ringerike
    Alder
    27
    Poengstyrke
    500

Vi har alle kontoer sammen etter jeg byttet til hans bank... syns det er helt yppelig siden jeg sitter med all økonomien... mye mindre styr og mer oversiktlig for meg
    Vi har felles økonomi så det er ikke noe negativt for noen av oss...

Innmeldt
    Jun 2011
    Poengstyrke
    6

Ingen felles lønnskonto her nei, og slik skal det forbli regner jeg med Derimot har vi en felles regningskonto som står på ham som vi overfører et fast beløp til hver rmåned, og som blir brukt på felles regninger, handling, gaver og alt sånt. Huslånet betaler han utenom, billånet betaler jeg utenom også betaler han som regel det han kjøper til båten fra sin konto, og det jeg kjøper til katten går fra min konto.

Innmeldt
    Dec 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    29
    Poengstyrke
    3

Vi har en felleskonto med varsitt visakort som brukes till felles regniger och mat, där vi sätter över lika mycket pengar varje månad. Annars har vi varsitt lönnekonto och sparekonto. Fungerar topp för oss!

Innmeldt
    Nov 2012
    Hvor
    Trondheim
    Poengstyrke
    1

Vi har hver vår lønns/forbruks konto, og en felles konto hvor vi setter inn en fast sum hver måned. Fra denne kontoen trekkes lån, og andre regninger betales. Denne ordningen er kjempegrei her i huset og vi kommer til å fortsette sånn

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •