Mandag startet jeg et nytt og bedre liv. Igjen.. Jeg har vel gått opp og ned i vekt helt siden jeg fikk Sebastian for snart 10 år siden, men denne gangen skal det vare. Målet er å gå ned 11 kg... men det er godt mulig jeg setter meg et nytt mål om dette går riktige veien![]()
Denne gangen prøver jeg meg på lavkarbo, nærmere bestemt LCHF livsstilen. Mulig jeg forandrer vei, men tenker at dette er en ok start i hvertfall. Jeg har prøvd lavkarbo en gang før, uten å sette meg noe særlig inn i det, og gikk meg vel på en smell ganske fort, det ble et veldig ensformig kosthold.
Denne gangen har jeg lest meg litt opp, selv om jeg bestemte meg ganske plutselig å prøve igjen, fordi ei venninne av meg skulle. Så hang søstra mi seg på og. Selv om hun er mer liberal enn meg. Greit å være flere. Og veldig kjekt at jeg kom rett inn på en LCHF/lavkarbo tråd her på MN!
Jeg veide meg tirsdag, og tenker å ha mandag som fast veiedag. Vi kjøpte oss vekt for ikke så mange ukene siden, så da er i hverfall det i hus. Det har vi ALDRI hatt før, egentlig like greit, men denne gangen måtte vi ha (følge med vekta til lillebroren i huset). Synest det er vanskelig å ikke gå på vekta om morgenen nå, så jeg hoppet jo på i dag morges og..men det er dårlig vane synest jeg, så jeg håper jeg etterhvert klarer å slappe av, og stole på at kostholdet gjør sitt.
Mandag og tirsdag blei det bare tre måltider på meg, egentlig fordi vi hadde fult program hele dagen, merket ganske godt når det hadde gått noen timer siden frokost at jeg var slapp og alt, alt, for sulten. Men i dag har jeg spist fire måltid, og har ikke vært sulten i det hele tatt. Det tross for hodepinen!Jeg pleier nemlig å få både søtsug og matsug når jeg har hodepine/migrene.
Ellers så er jeg litt redd for at jeg ikke får i meg nokk fett. Men jeg regner med dette kommer til å gå seg litt til.
Jeg teller ikke karbohydrater, så jeg vet faktisk ikke hvordan jeg ligger ann der, men tenker å bli litt flinkere med det også etterhvert som jeg får litt mer kunnskap.
Nå har jeg vært og handlet inn varer! Så knekkebrøda jeg spiste i kveld var hjemmelagetVeldig enkelt og lage, og godt om en har noe saftig pålegg på!
Sist endret av wannabe; 31-08-11 kl 22:48.
Her er hva jeg har spist denne uka, denne vil bli oppdatert hver uke!
Mandag
Frokost: 2 speilegg og bacon
Middag: Cardin Bleu av kalkun.. ( kavring burde jeg vel strengt talt ikke ha spis...)
Sist endret av wannabe; 19-09-11 kl 18:24.
Lavkarbo Knekkebrød
100 gr sesamfrø
25 gr linfrø
50 gr mandler (malte)
1 stor ss fiberhusk (helsekost)
1/4 ts salt
2 1/2 dl vann
Rør alle ingrediensene sammen i en bolle og la det svelle i 5 min.
Tilsett mer vann hvis røren virker tørr og lite smørevillig
Smør røren utover på en smurt eller bakepapirkledd stekeplate og rut opp med
et pizzahjul eller en kniv.
Stekes midt i ovnen med varmluft ved 160 grader i 30-40 minutt.
Avkjøles på rist.
Servering: Knekkebrødene spises som de er, med smør og/ eller ulike lavkarbopålegg
Tips: Strø 1 ts tørket oregano over før du steiker dem, så får du en nydelig <pizzasmak>
Lykke til
Musli
Ingredienser:
1,5 dl Hasselnøtter
1,5 dl Mandler, hele
100 gram Valnøtter
1,2 dl Kokosmasse, tørket
1 dl Sesamfrø
1 dl Linfrø, tørkede
1 dl Pinjekjerner
1 ts Salt
1 dl Vann
0,5 dl Rapsolje
Grovhakk hasselnøtter, valnøtter og mandler og bland det med det andre tørre i en stor bolle. Bland vann og olje, og rør det inn i det tørre. Bre massen utover to vanlige bakepapir (max 1 cm tykk). Røst i ovnen på 200 garder i ca 10 minutter for hvert brett, OBS; det brenner seg fort, så pass på (jeg brente det ene på 12 minutter, så jeg har satt ned tidn til 10). La det svalne i 30 minutter før du har det over i en lufttett boks eller krukke.
Næringsinnhold:
5 % karbohydrater
11 % protein
84 % fett
Sist endret av wannabe; 07-09-11 kl 23:14.
Her er mi handleliste:
Fra OBS matvarehus:
Bacon
Rapsolje
Cream fraech
kremfløte
tyrkisk yohurt
fiberrik linfrød
gresskarkjerner
hasselnøttkjerner
linfrø
sesamfrø
valnøttkjerner
pinjekjerner
peanutter
kruskakli
kokosmasse
70% sjokolade
natreen flytende
Fra helsekost:
Sukrin
Sukrinmelis
Fiberhusk
Agavesirup
Solsikkefrø
Vurderte også å kjøpe kokosfett, men dette var ganske dyrt, så vil se om jeg trenger det først.
Sist endret av wannabe; 07-09-11 kl 23:15.
Ser veldig bra ut, synes jeg! Hvis du er usikker på om du får i deg nok fett, nok proteiner og hvor mye karbohydrater du egentlig spiser, kan jeg anbefale å bruke diett.no, i hvert fall til du føler at du har det i fingerne.
Der kan du legge inn alt hva du har spist i løpet av en dag, og få full oversikt
Det finnes en amerikansk nettside, iherb.com, som har bl.a. kokosfett mye rimeligere enn i Norge. Men obs obs, lett å bli avhengig![]()
Jeg veide meg i går, og har gått ned 1,5 kg på 6 dagerMen jeg tørr ikke å rope HURRA, for jeg er litt opp og ned på den vekta. Men fortsetter det den veien til neste mandag, er jeg virkelig på rett vei!!
Håååper dette funker på meg altså!! Jeg er ikke sulten lengre faktisk.. Så jeg klarer meg fint med tre måltid om dagen om jeg vil. I går ble det faktisk bare to, ikke selv valgt, men det gikk heilt fint. Spiste ganske mye til middagen da, for det var så godt! Nam!Også sovnet jeg fra kveldsen
Jeg har klart meg ganske bra den første uken, tross Drammenturen fra torsdag til søndag. Søndag gikk jeg en rask tur sammen med søskenbarnet mitt før jeg dro hjem, men det er nokk den eneste mosjonen det ble på meg. Og det ser svart ut for denne uken og.
Nå skal jeg lage meg rester fra i går til middagHar gledet meg i hele dag
![]()
Så bra å høre! At du ikke er så sulten hele tiden er jo et godt tegn på at du får i deg nok fett!
Tips: Mål deg med målebånd rundt midjen, magen, rumpa, hvert lår og på overarmene, i tillegg til veiingen. Noen ganger mister man cm selv om det ikke synes på vekten![]()
Minus 2, 7 kg på 3 ukerGreit det
Lenge siden vekta har vist så lite tror jeg! Bare den fortsetter nedover nå da!
Målet mitt er å ha gått ned ganske mange kg til jeg og eldstesønnen min skal til syden i slutten av november, sammen med ei sylslank venninne..
Jeg feiger ut nå og da, det er spesielt vanskelig når ting er tøft her hjemme og en er sliten av en helt annen dimmensjon enn før..., da er det lett å trøstespise...Men jeg får være flink å heller spise 70% sjokoladen. Håper jeg klarer meg bedre denne uka enn forige, men vi drar til Trondheim trosdag (sjukehus på minstemann) og skal bo på sjukehushotellet til fredag, Daniel får narkose og Botox, og så skal vi bo på hotell i trondheim til søndag! Bare kose oss (forhåpentligvis..)
Det er jo supert, nesten 1 kilo i uka!
Mellom 1/2 og 1 kg i uken et er et godt tempo, da rekker huden din å følge med
Skjønner behovet for trøstemat! Det beste tipset jeg har er å ha lavkarboalternativer klare i kjøleskapet, den har du jo allerede sett med 70% sjokolade. Hvis du vil utvide, kan f.eks. hjemmelaget lavkarbois, sjokoladetrøfler og lavkarbokaker være deilig å kose seg med. Det er en spesiell følelse å gafle nedpå en bøtte med iskrem uten dårlig samvittighet
God tur til Trondheim! Det blir sikkert en fin tur!
Fått førerkortet i dagMerker jeg får lite matlyst når ting er slik som det er her nå.. og når jeg gruer meg selvsagt, som jeg gjorde i dag. Er ganske presset til å det førerkortet nå. Men nå har jeg det, så da får jeg glede meg over det! Og prøve å få i meg nokk mat
![]()
Tenkte å lage bounty sjokolade i dag daNam nam
Feire oppkjøringa
![]()
Gratulerer så mye med lappet!Og så flott at du har gått ned så mye på så kort tid..flink du er snuppa!
![]()
Prøvedagbokmatblogg _Chart Sladrer med Kristine85,Niniel, Isiflow,T@, ,Lilith, Lillelisa,Seyonne, og Verpesjuk
Æsj.. da blei det ikke Trondheim og botox for Daniel, vi har vært oppe i hele natt med en spastisk, gråtende, liten gutt. Vi mistenker UVI, var litt utslag på stix her, så da starter vi med AB..
Jeg har gått enda mer ned i vekt.. håper det ikke går for fort dette. Har gått ned 3,9 kg på 3 uker og 2 dager. Mensen er fremdeles ikke kommet, jeg er ei stund på overtid nå tror jeg..:/
Tror du at du er gravid???
good bedring til Daniel!![]()
Prøvedagbokmatblogg _Chart Sladrer med Kristine85,Niniel, Isiflow,T@, ,Lilith, Lillelisa,Seyonne, og Verpesjuk
haha!! Det hadde tatt seg ut! :O Nei, det er nokk lite sansynlig, så jeg satser på det er lavkarboen..
Har gått ned 3,8 kg på 4 uker, så det er jo ok. Jeg er ikke så flink som jeg burde være enkelte dager, men mye bedre enn hvordan det var før jeg begynte med lavkarbo i hvertfall![]()
Håper jeg ser et nytt tall på vekta neste uke, da hadde jeg vært suuper glad, DET er lenge siden jeg har sett...
Ellers så laga jeg knekebrød i går, men de ble desverre svidde..De sto inne så lenge som sto, altaå 70 min, men det funket dårlig ja. Laget musli og, så da har jeg i hvertfall det om morgenen! Tor jeg må bake en dag ja!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)