Side 1 av 17 12311 ... SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 419
    Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Den ultimate LCHF/ lavkarbo-tråden

Du kan spise:
    Melkeprodukter: Melk, surmelk, yoghurt, ost, fetaost, cottage cheese, creme fraiche, kremfløte, majones m.m.
    Kjøtt: Okse, svin, lam, kylling, fisk, skalldyr.
    Krydder: Alt uten glutamat/ smaksforsterker/ e-stoffer, salt.
    Sauser: hjemmelgede uten karbohydrater.
    Linfrø
    Oliven, olivenolje og rapsoljer
    Grønnsaker
    Dressing, av raps- eller olivenolje, vineddik og majonesdressing
    Kokosfett, ikke det i butikk men rent uarbeidet fra helsekost.
    Egg, helst økologiske
    Bær
    Sjokolade, min. 70% kakao

Unngå, eller spis minst mulig:
    Poteter, inkl. potetbasert mat som pommes frites og potetgull
    Ris, inkl. risprodukter
    Mais, inkl. maisprodukter som corn flakes
    Kornprodukter, som pasta, brød, kjeks, frokostblanding, grøt, pannekaker osv.
    Pølser og andre kjøttprodukter, de med innhold av glutamat, e- stoffer m.m.
    Søtsaker, kaker og søt gjærbakst, med sukker og alt sukretDrikkevarer, med sukker og alt sukret
    Brunost
    Margarin

Omega 6- rike matoljer, som solsikkeolje, maisolje, soyaolje, peanøttolje m.fl.
    Frukt

Litt generell info:
    Nyttig PDF-fil om innføring i lavkarbo: www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Lavkarbo-livsstil er veldig bra for de med hjerte-og karsykdommer, diabetes, overvekt, pcos m.m.

Det kan være lurt å trappe gradvis over på denne livsstilen. Kjenn på kroppen din hvor fort du kan gå. Bivirkninger man kan få er hodepine, svimmelhet m.m

Man får ikke det søtsuget som man ofte får av andre slankekurer fordi lavkarbo holder blodsukkeret stabilt hele tiden.

Spis når du vil, så ofte/sjelden du vil og det du vil (så lenge det er godkjent for lavkarbo-livsstilen). Stopp når du er mett.

Se på innholdsbetegnelsen på matvarer du kjøper, og prøv å kjøp varer med max. 5 g karbohydrater pr. 100 g.

Mosjon i de fleste former er sunt for kropp og sjel, men mange studier viser at mosjon er svært ineffektivt som vektreduksjonsmetode. Riktignok forbruker man energi når man mosjonerer, men det gjør i sin natur at apetitten øker. Som igjen gjerne gjør at man øker energiinntaket ved neste måltid. Summen blir pluss minus 0. Dette er trolig også grunnen til at kroppsarbeidere har like høy forekomst av overvekt som personer med stillesittende arbeid.

Husk: IKKE skjær vekk fett og velg magre produkter. Kroppen trenger energi, og det får den gjennom fett i lavkarbokosthold. Fett forbrenner fett
    Sist endret av Lykkekløver; 21-08-11 kl 14:22.
    Vår etterlengtede lille prins kom 28.05.12. Sladrer med Verpesjuk og Lilla87.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Sv: Den ultimate LCHF/ lavkarbo-tråden

Frokost, lunsj og mellom-måltider
    Bær, krem og nøtter
    Sist endret av Lykkekløver; 26-08-11 kl 16:06.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Sist endret av Lykkekløver; 01-09-11 kl 18:25.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Smooties, drikke

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Sist endret av Lykkekløver; 03-09-11 kl 18:58.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Sist endret av Lykkekløver; 25-08-11 kl 16:08.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Annet

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Da har jeg prøvd å lage til en lavkarbo-tråd, men litt info og plass til å legge inn oppskrifter. Bare å legge inn, så kan jeg legge de til på rett plass Har jeg glemt noe, eller dere vil ha med noe i topp-innlegget, bare å si fra

Innmeldt
    Nov 2008
    Hvor
    Utenfor Drammen
    Alder
    27
    Poengstyrke
    26

Her må jeg henge på
    Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
    Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11, 13), 4 pergo 2011, 2 IVF og 1 FER 2012, 1 IVF og 1 FER 2013
    3. FER - Juli?
    It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
    ~*~Prøvedagbok~*~

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Kjøttdeiggulasj - oppskrift fra http://lchf-bloggen.blogspot.com
    Anbefales - veldig god

1 gul løk - hakket

2 fedd hvitløk - hakket

300 g kjøttdeig

smør

1/4 sellerirot - i terninger

1 rød paprika - hakket

5 - 6 dl buljong (lag av for eksempel grønnsaksfond eller kalvefond)

400 ml hakkede tomater på boks

1/2 - 1 ss paprikapulver

1 ts spisskummin

salt & pepper

kruspersille

créme fraîche
    __________________________________________________ _____________________________

Stek løk i godt med smør til den er blank og myk. Ha over i en kjele. Stek kjøttdeigen i smør, og ha over i kjelen.

Tilsett buljong, tomater, sellerirot, paprika, paprikapulver, spisskummin og rikelig med pepper. Kok opp og la koke i ca. 15 minutter, eller til selleriroten er blitt ordentlig mør. Smak til med salt.

Server med créme fraîche og hakket persille.

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Godt tilbehør - fløtegratinert sellerirot (oppskrift lånt fra http://lchf-bloggen.blogspot.com)

1/2 stor sellerirot

1/2 løk

2 fedd hvitløk

smør

salt og hvit pepper

ca. 3 - 4 dl fløte

revet ost
    __________________________________________________ ______________________________

Sett ovnen på 180 grader og smør en ildfast form godt med smør.

Rensk sellerirota og skjær den i biter, som du igjen skjærer i tynne skiver. Hakk løken og hvitløken.

Legg sellerirot, løk og hvitløk lagvis i den ildfaste formen. Salte og pepre mellom lagene. Hell fløte over selleriroten. Hvor mye fløte du trenger er litt avhengig av formen på den ildfaste formen. Jeg liker å helle på fløte til fløten dekker selleriroten ca. 3/4 opp. Altså sånn at sellerirot stikker opp over fløten.

Sett den ildfaste formen i ovnen, og la steke i ca. en halv time. Ta formen ut, strø godt med revet ost over, og la steke i en halv time til, eller til osten begynner å bli gylden og selleriroten er mør.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Hmm... Tråden blir jo veeeeeldig lang skal jeg legge inn mange slike lange oppskrifter med bilde Kanskje jeg kan lage en samling under de kategoriene i stedet, der jeg kan linke til de innleggene dere legger inn? Så lenge jeg passer på at jeg kopierer linken når jeg er på rett plass i tråden så skal vel det funke? Jeg prøver

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Crap, det gikk ikke... Skal jeg bare skrive innleggs-tallet eller noe da? Jeg trenger synspunkt!

Innmeldt
    Nov 2005
    Hvor
    oppland, i ett søtt rødt hus
    Poengstyrke
    85

suupert
    Prøvedagbokmatblogg _Chart Sladrer med Kristine85,Niniel, Isiflow,T@, ,Lilith, Lillelisa,Seyonne, og Verpesjuk

Innmeldt
    Nov 2008
    Hvor
    Utenfor Drammen
    Alder
    27
    Poengstyrke
    26

Sitat Opprinnelig lagt inn av Lykkekløver Se innlegg
    Hmm... Tråden blir jo veeeeeldig lang skal jeg legge inn mange slike lange oppskrifter med bilde Kanskje jeg kan lage en samling under de kategoriene i stedet, der jeg kan linke til de innleggene dere legger inn? Så lenge jeg passer på at jeg kopierer linken når jeg er på rett plass i tråden så skal vel det funke? Jeg prøver
    Hvis du høyreklikker på tallet i høyre hjørnet over innlegget du vil linke til, så kan du kopiere adressen derfra
    Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
    Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11, 13), 4 pergo 2011, 2 IVF og 1 FER 2012, 1 IVF og 1 FER 2013
    3. FER - Juli?
    It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
    ~*~Prøvedagbok~*~

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

En nyttig PDF - innføring i lavkarbo

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Sitat Opprinnelig lagt inn av Knottemamma Se innlegg
    Hvis du høyreklikker på tallet i høyre hjørnet over innlegget du vil linke til, så kan du kopiere adressen derfra
    Åh supert! Det var akkurat noe sånt jeg var ute etter (Visste ikke at det gikk an )

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

Flott initiativ, Lykkekløver!

Fedons franske sjokoladekake

2 plater a 125 g mørk kokesjokolade
    150 g smør
    5 store egg
    125 g fruktose
    2 ts vaniljesukker

Springform 24 cm i diameter
    Stekes i oven ved 160 grader i 50-60 min.

Smør formen og dekk bunnen med bakepapir
    Brekk opp sjokoladen og smelt den sammen med smøret på svak varme. Rør kraftig til sjokolade og smør blir til en jevn masse. Avkjøl til romtemperatur.
    Skill eggene. Pisk en tykk og lys eggedosis av eggeplommene, og halvparten av fruktosen og vaniljesukkeret. Pisk eggehvitene stive og pisk inn resten av gruktosen til tykk marengs. Rør sammen sjokoladen og eggedosis og vend i de stivpiskede eggehvitene. Fyll røren i formen og stek kaken på nederste rille i ovnen. Sett formen på en rist og avkjøl kaken i formen. Klem ned det sprøe skallet på kaken når den er kald og glaser den med sjokoladeglasur

Sjokoladeglasur:
    1 dl kremfløte eller soyafløte
    1 plate a 125 g mørk kokesjokolade

Kok opp fløten. Brekk sjokoladen i små stykker og rør den i den kokende fløten så sjokoladen smelter. Gell den over kaken og glatt den forsiktig til. Sett kaken kjørlig så glasuren stivner.

TIPS: Denne blir LCHF hvis man bytter ut fruktosen med sukrin. Da må man piske eggene litt lenger enn vanlig for at det ikke skal knase sånn. Man kan også blande inn litt stevia for å reduserer mengden sukrin. De 70% sjokoladeplatene jeg pleier å kjøpe er på 100 gram, så jeg erstatter med noen spiseskjeder kakao og ca 50 g smør. Soya bør unngåes, fordi det kan forstyrre syklusen (i hvert fall ikke noe for oss prøvere!).
    Etter fire år og to IVF fkk vi verdens fineste frøken!
    ​​

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Mmm den er sikkert god Lagt til

Innmeldt
    Mar 2008
    Hvor
    Vestlandet
    Alder
    34
    Poengstyrke
    11

Abbonnerer!!

Innmeldt
    Dec 2005
    Poengstyrke
    57

Abonnerer!

- 07.06.2001 -10.10.2006 -28.12.2012

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Så bra jenter Jeg skal ta meg en dag å legge inn alt jeg har smakt hittil, det tar bare liiiiitt tid

Innmeldt
    Apr 2010
    Alder
    28
    Poengstyrke
    9

Abonnerer jeg også!

Innmeldt
    Mar 2008
    Hvor
    Vestlandet
    Alder
    34
    Poengstyrke
    11

Putter inn litt linker om det er greit? Gidder ikkje skrive inn heile oppskriftene

Dette er mat eg har testa og liker:

Mine "bountyer" blei ikkje spesielt søte, men eg liker kokos-smaken så det var ikkje så farlig
    Er ikkje sånn kjempeglad i kjøleskapskald sjokolade/snop, så kunne godt tenkt meg dei romtempererte, men da ville dei blitt skrekkelig klissete å ta på så passa best å spise rett fra kjøleskap

Kjempegodt som tilbehør til middagsmat! Eg bruker berre vanlig salt og pepper i

Også kjempegodt som tilbehør til middag!! Eg koker enkelt og greit blomkålen og tømmer av vannet. Heller i bittelitt fløte, salt og pepper og moser med stavmikser. Bedre enn potetmos! (Har ikkje prøvd med fetaost oppi altså)
    Sist endret av echs; 25-08-11 kl 10:38.

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    25
    Poengstyrke
    14

Anbefaler disse, om en liker ost. Jeg brukte kruskakli istedet for kokosmel, da jeg ville ha de grove.

Cheese Biscuits (Osterundstykker)

Oppskrift

3 egg
    75 gram kremost
    50 gram Creme Fraiche / Seter Rømme
    2 ss fiberhusk
    2 ss kokosmel
    1 ts bakepulver
    75 gram ost (f.eks norvegia)
    1/2 ts salt.

Rør sammen ost og CF/SR, bland i ett og ett egg til du har en glatt osteeggemasse. Tilsett fiberhusk, kokosmel (fordel å sikte) og bakepulver. Rør godt sammen og ha i grovrevet ost.

Fordel på bakebrettet, jeg lager 6 stykker og steker de på 175 grader i 20 minutter, legger de på rist og lar de ligge under et klede på kjøkkenbenken så holder de seg kjempegodt.

Annonsebilag

Kan man spise ost i svangerskapet?
De fleste oster er trygge å spise når du er gravid, mens andre bør du unngå. Vi gir deg svaret.

Frokosttips!
Hvor mye bør jeg spise til frokost? Det finnes anbefalinger på nettopp det. Les rådene her.

Smoothieguide
Den ultimate smoothieguiden – 10 tips til den perfekte smoothie!

Side 1 av 17 12311 ... SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •