jeg begynte å trene for bare to uker siden og har nå funnet ut at jeg er gravid. Jeg trenger kondisjon og styrke på aparater 3 ganger i uke, må jeg endre treningsform og bør jeg kutte ned?![]()
Hei.
Dersom du ikke er vant til å trene fra før, bør du ikke ha for stor intensitet i treningen. De tre første måndene skal man også være litt oppmerksom på overoppheting av forsteret.
Du bør ha lett til moderat intensitet. Ta ofte pauser og pass på nok drikke!
Det er ikke noe mål å komme i toppform nå, men du kan fint trene tre ganger i uken.
Dersom du er vant til å trene og trener på samme måte som du har gjort tidligere, kan du tillate deg litt større belastning. Moderat intensitet.
Du bør være litt forsiktig med for mye løping da dette øker presset ned mot bekkenbunnen. Stepmaskin og sykkel er bedre kondisjonsformer i det lange løp.
Når du trener styrke, husk også på å ta med bekkenbunnen. Når bukstrykket øker, øker også trykket ned mot bekkenbunnen. For å motvirke inkontinens og for å komme raskere tilbake etter fødsel, be gjerne om råd om dette hos en fysioterapeut.
Det er bare fint at du trener jevnt i denne perioden. Dersom du opplever smerter, blødninger, kvalme eller blir uvel, avbryt treninge og oppsøk jordmor.
Du skal heller ikke ha smerter etter trening.
Lykke til.
Er yoghurt en sukkerbombe for barn?
At en matvarer inneholder tilsatt sukker betyr ikke nødvendigvis at den er usunn.
Kan man spise ost i svangerskapet?
De fleste oster er trygge å spise når du er gravid, mens andre bør du unngå. Vi gir deg svaret.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)