Vurderer å kjøpe Epi-No for å forberede meg til fødselen (http://www.epino.de/en/epi-no-details.html). Er det noen som har erfaringer med denne eller andre alternativer for å unngå revning?
I og med at den også kan brukes for å trene opp bekkenbunnen etter fødselen, er det jo ikke helt bortkastete penger selv hvis fødselen skulle ende med keisersnitt...![]()
Siden det tydeligvis ikke er noen andre her som har hørt om dette, får jeg være prøvekanin selv. Har akkurat bestilt fra Spania da det var det eneste firmaet jeg fant som sendte til Norge, så får jeg bare håpe at forsendelsen ikke tar mer enn de 6-7 ukene som er igjen til jeg kan ta "vidunderet" i bruk. Prisen var ikke så ille - ca 800 NOK inkl porto - men det baller vel på seg med moms og toll og tull når pakken kommer inn i landet... Men hvis det faktisk gir en enklere fødsel, så tenker jeg at det er verdt hver krone.
Der var det sannelig noen som har begynt å selge det i Norge, ja. http://medivest.no/produkter
Jeg har ennå ikke fått min i posten, men har fått melding om at den er sendt fra Spania, så forhåpentligvis får jeg enten en pakke i postkassen eller regning og hentelapp fra tollkontoret om ikke altfor lenge.
Ser mer ut som en dyr dildo :-p
Vil ikke vagina-kuler gjøre samme nytten, da? Styrker jo de musklene og...
Vaginakuler kan sikkert brukes for opptrening etter fødselen, men jeg tviler på at de kan brukes til noe nyttig før fødselen. Poenget med Epi-no er jo at det er en myk gummiballong som kan blåses kontrollert opp til 9-10 cm som er vanlig hodediameter ved fødselen. Dermed kan man foreta gradvis strekking av vevet rundt skjeden i ukene før fødselen i stedet for å brått skulle strekkes til 10 cm i løpet av selve fødselen.
Hva med olje og hender? Eventuelt samboer/kjæreste/far sine hender....![]()
Massasje er sikkert et alternativ, men jeg tenker at det er lettere å få jevn utvidelse med en symmetrisk ballong enn med hender. I tillegg liker jeg tanken på å kunne øve på å presse ut ballongen og dermed få en slags idé om hva jeg går til, men det er mulig at jeg som førstegangsfødende er i overkant kontrollfreak...![]()
Da var pakken i hus! Fikk den tilsendt som rekommandert sending og slapp merkelig nok unna fortollingsgebyr til tross for at pakken hadde blitt kontrollert i tollen, så da er jeg strålende fornøyd. Ny rapport følger om noen uker når jeg er langt nok på vei til å kunne ta den i bruk.
Da har jeg testet utstyret for første gang, og kan konstatere at jeg nok må gjøre mye tøyeøvelser i tida frem mot fødselen... Foreløpig er det nemlig ikke mulig å få ballongen inn selv i uoppblåst tilstand (dvs. under 4 cm i diameter), så jeg kan virkelig ikke skjønne hvordan det skal gå an å komme opp til ei åpning på 10 cm uten å revne fra A til Å...![]()
Det er forskjell på når det utvides innenifra og ut...
Mamma til verdens beste 1 åring!
Joda, jeg skjønner at det ikke blir helt det samme. Og det skal vel også være noen hormoner med i bildet som gjør at vevet tøyer seg lettere når fødselen nærmer seg. Men jeg kan likevel ikke skjønne hvordan ei åpning på 3 cm plutselig skal kunne bli til 10 cm i løpet av noen timer...
(Er klar over at livmorhalsen skal utvide seg enda mer enn skjeden siden den skal gå fra 0 cm til 10 cm, men det er jo en muskel som er beregnet nettopp på denne ene tingen - det virker liksom verre å skulle utvide hud/slimhinner.)
Skjeden er meget tøyelig så det er ikke helt vits å sitte å bekymre seg for det. Det fungerer litt som munnen din, kan bli rimelig stor i munnen, sant??
Her smurte jeg ikke, tøyde ikke eller gjorde noe forebyggende for å ikke revne. Jeg satt derimot i badekar under fødselen og jordmor veiledet meg da hodet kom, jeg revnet ikke en centimeter.. Så jeg har mer tro på varmt vann under selve fødselen enn å gni på oljer og div flere mnd før fødsel..![]()
Jeg gjorde heller ikke noe, og jeg revnet. Ikke at jeg brydde meg nevneverdig, merker ingen ting til dette nå, har ikke vært plaget noe med hverken sting eller arr. Arret har jeg ikke merket noe til heller![]()
Mamma til verdens beste 1 åring!
Joda, forsåvidt, det kan jo være større og..
Poenget er vel at å sitte og styre med en ballong oppi der er lite vits. Under fødselen er alt påvirket av hormoner, Alt blir lagt til rette for at det blir fylt med blod der nede, at du blir tøyelig og det åpner seg for at babyens hode skal komme ut der. Å sitte uten en eneste fødselshormon i kroppen og prøve å åpne opp vil jeg tro at vil gjøre mer vondt enn godt..
Ifølge brosjyren skal man ikke begynne å utvide ballongen før det er tre uker igjen til termin, så det er foreløpig ikke snakk om å åpne opp mer enn det som skal til for å i det hele tatt kunne få inn ballongen når tida er inne for å begynne å tøye.
Egen erfaring i forhold til gynekologiske undersøkelser tilsier i hvert fall at det hjelper å tøye litt forsiktig i en uke eller to på forhånd for at det skal gjøre mindre vondt å få inn spekulum.
Sist endret av Kuriosa; 18-09-11 kl 22:05. Årsak: tillegg
Jeg har ikke revnet noenting på mine fødser, men har blitt klippet begge gangene.. Har ikke smurt med noenting!! (Gutta var 35cm og 36cm rundt hodet)
De har ikke måttet klippe fordi det har vært fare for at jeg skulle revne, men fordi det har blitt litt kaotiske fødsler der barna måtte fort ut. Siste endte med vakum da han satt bom og kom med ei hånd sammen med hodet..
Jeg har ifølge jordmødrene ikke hatt noen enkle fødsler, da begge har blitt kaotiske av forskjellige grunner men jeg vil forsatt heller føde en unge til enn gå til tannlegen, det er ingenting og grue seg til!!Revner du så revner du, klipper dem så klipper dem.. Jeg har ingen arr,plager eller noenting etter klippinga..
![]()
Jeg er ikke hysterisk mht. mindre rifter, men jeg vil gjerne unngå både klipping og revning som gir dypere muskelskader dersom det ikke er absolutt nødvendig for å få ungen fort ut. Og siden det er flere undersøkelser som viser at tøying av perineum gir færre tilfeller av revning hos førstegangsfødende, tenker jeg at det i hvert fall ikke skader å prøve. Hvis det hjelper, så er det flott, og hvis det ikke hjelper, så har jeg i hvert fall gjort det jeg kunne.
Her er i hvert fall en referanse angående effekten av å massere/strekke perineum før fødselen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10076134
Hm, jeg kjøpte vaginakuler for å trene opp bekkenbunnsmuskulaturen, og det var ikke før etterpå at jeg snublet over en artikkel om hvor lite det faktisk hjalp med slike kuler (noe jeg også fant ut når jeg prøvde de) Det er mye lettere å knipe igjen muskulaturen selv, uten kulene. Det er ihvertfall mye krangel om de faktisk funker eller ikke blant fagpersonell.
Jeg begynte også å smøre inn mellomkjøttet med jordnøttsolje (kjøpes på apoteket). Tøye mest mulig, strekke og dra litt, morgen og kveld. Jeg vet ikke om det nødvendigvis hjalp stort, men med tanke på at jeg hadde styrtfødsel på èn time og bare trengte å sy 3 sting, liker jeg å tro det hjalp :P
Og ser du på flere av de artiklene på den siden så ser du at de har utført flere undersøkelser på dette feltet, alle viser at evnt forskjeller er så små at de ikke er av statistisk relevanse. Den ene artikkelen sier til og med at andre grads revning var høyere hos de som masserte..Det var og uten statisktisk relevanse, men skal en ta disse undersøkelsene veldig alvorlig så viser jo at det kan ende i verre revning enn om en ikke styrer noe med dette..
Poenget mitt er vel at det er tilfeldigheter som bestemmer om en revner eller ikke. Men for all del, om du har tro på ballongen så kan det jo hende at det hjelper for deg. Jeg har klokketro på å sitte i varmt vann i åpningsfasen og det hjalp jo tydelig for meg. Tankekraft kan gjerne spille en stor rolle det og.![]()
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)