Kom med gode svigermorhistorier! Her kan vi gi utløp og le litt av alt sammen![]()
Jeg kommer sterkere tilbake, må bare spise en skive...
Mamma til verdens beste 1 åring!
Svigermor håpet fryktelig på en gutt når jeg var gravid. Gubben har to jenter fra før, samt svigerinnen min har en datter og en stedatter (og sønn og stesønn) så det er litt overvekt av jenter. Svigermor sa: Hvis det blir ei jente, får dere bare stappe henne inn igjen!
Svigermor beundret min nyfødte datter (som visst ikke behøvde å stappes inn igjen likevel): Det er da imponerende at dere to har klart å få en så fin unge!
En mnd før termin (De bor 450 km unna oss, så vi ser de ikke så ofte. Jeg hadde termin 11.10.10 da.):
"Hei dokker, me komme å blir ein ugas ti hos dokk! fra 4.okt til 11 okt? Går bra det eller?"- hahahahhahahah. N E I.
Jeg hadde hatt to bihulebetennelser på rad før bryllupet da hun uttrykte sin bekymring.
"Nå kan me bara legga linjalen for koss dette kjem te å gå, hu e syge heila tiå. Kossen ska hu ta vara på deg og huset? Har du tenkt på det?" Til mannen min.
ca 2 mnd etter at jeg hadde født hennes barnebarn og fullt klar over at jeg har KRAFTIG gressallergi kom min (nå ex-)svigermor for å hjelpe litt. Hun vandret rundt med ungen på armen og kikket ut av vinduet mens hun pludret med datteren min og kom med følgende setning:
"næmmen... har ikke mamma'n din klippt plena engang... DET var dårlig husmor det...."
En veldig god beskrivelse på min svigermor finner dere i "Alle elsker Raymond". Er vanskelig å huske alle kommentarene hennes, for nå lukker vi bare ørene...
Hahaha det 'skjer ikke' besøket husker jeg
Jeg har liksom ikke noe å bidra med her, for jeg har ikke opplevd noen kjipe svigerforeldre enda. Det siste jeg husker var fra nåværende svigermor, men det var jo bare artig. Var på besøk der for første gang, og noe av det første hun sier (etter å ha spurt om jeg kunne tenke meg å flytte dit), var at 'hu kan jo bare ligga i barnavågnå, hu så va så lita og nette!' (sånn fin pyntevogn som stod der).![]()
Den som kun tar spøk for spøk, og alvor kun alvorlig,
han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig.
-Piet Hein
Min er litt sånn som Erna, mora til Nils i mot i brøstetHar en mening om et og alt og raser rett inn døra, uten beskjed i forveien. Eller, nå har hun begynt å ringe på men venter ikke til vi åpner, bare ringer på og tar i dørhåndtaket samtidig
Men hun er faktisk verdens snilleste og mener alt godt selv om det kan bli litt mye
Er veldig glad i henne da
![]()
Stolt mamma!
Har egentlig en veldig fin svigermor jeg og, men må le litt og. Vi kjøpte oss hus i fjorsommer, og uansett HVA vi føler vi har gjort feil under oppussing, kjøp o.l., så sier hun ALLTID: "Ja, hva var det jeg sa?". Og det vet vel ikke vi, for hun har ikke sagt noenting. Hun er bare sånn at hun alltid skal ha forutsett ting.
Oj, hvor skal jeg begynne![]()
De eide huset vi nå eier. Da leide vi i 1. etg. hos dem i en del år.
Min svigermor har glemt alle de tingene hun har sagt til meg. Så når jeg minner henne på ting hun har sagt, sier hun bare "nei, det har jeg aldri sagt"
Hun blir utrolig fort fornærma![]()
De nektet å komme i 1-årsdagen til våre to minste barn. Fordi de ikke hadde fått skriftelig innbydelse om det, enda de hadde sagt at de skulle komme når de andre gjestene kom.
- Hun har sagt rett ut at jeg ikke er den rette kvinnen til hennes dyrebare sønn. Og at jeg ødela forholdet mellom min mann og hans eks.
- Hun har fortalt barna våre at siden jeg er så nysgjerrig, kan hun ikke fortelle meg så mye.
- Hun sa til min mamma at jeg behandlet henne, min svigermor, dårlig og at jeg ga min mamma de beste av gaver. Hvilket ikke er sant i det hele tatt da jeg alltid kjøpte de de samme gavene.
- Hun sier at jeg bestemmer alt for mye hjemme hos oss.
_ Hun mener at jeg har vært alt for streng med mine stebarn opp gjennom årene. Jeg skulle ikke ha vært så streng med dem og heller ikke behandle dem som mine egne. De skulle ha egne leggetider og ikke følge de reglene vi hadde/har på våre egne barn.
Jeg stopper der. Selv om jeg kunne fortsette og fortsette og fortsette i det uendelige...
Hun mener at hun har vært en sååååå snill svigermor. Sier hun til meg i ramme alvor![]()
Hahaha!
Jeg har en farmor som er støpt i samma forma som svigermora til Budeia!!!
Da jeg og søss var små var jeg lang og tynn og hun liten og normal. Farmor hadde "bestemt seg for" at mamma sulta meg...
Samme når jeg var baby og mamma var nervøs nybakt mamma sto hun over skuldra mens mamma ammet meg og uffet og akket seg over at mamma ikke hadde nok melk og at babyen sikkert blir unerernært. (snilt det du... kjempeenkelt å amme da!)
Etter at søss og jeg ble voksne fikk vi klar beskjed om at det var farmor og farfar sin fortjeneste at det "ble folk" av oss... de hadde jo praktisk talt oppdratt oss. vi var jo hos dem "hele tida!". (vi var der kanskje to helger pr år og da max et døgn... kanskje litt lengre hvis foreldrene mine skulle reise langt.)
det ble også skrål og leven den gangen jeg spurte om hvorfor pappa var født før de gifta seg. Mamma fikk beskjed om at slike ting skulle hun ha seg frabedt at jeg ble hjernevaska til å spørre om. (jeg var 9 år og nysgjerrig..mamma fikk skylda enda pappa hadde fortalt det selv.)
ooooh...
Må få med den søndagen i desember for to år siden.
Familien var samlet på Julelunch på en populær (og stappfull) resturant.
Farmor kom med følgende perle med høy og skingrende stemme så ca halve resturanten hørte det, UTEN noe som helst introduserende samtale:
"Du forstår det Mayasmum at Lillegull (søskenbarn, 13 år.) er blitt DAME i forigårs. Jeg har tilbydt henne noen bind men hun vil ikke ha den TENA sorten jeg bruker..."
I helgen var vi på hytta en tur. Pappa hadde med et påske-egg og følgende samtale oppsto:
Pappa: "du skjønner det at Farmor hadde kjøpt dette til Maya, men dere kom aldri på besøk i påska for å hente det"
Meg: "øøøhh... det hadde ikke vi hørt noe om... har ikke vært til dem siden januar... i påska pussa vi opp"
pappa: "Nææææh... men hun sa de hadde venta på at dere skulle komme en tur i løpet av påska. hun har vel glemt å invitere da."
Meg: "Okei....?"
Pappa snur egget og ser forundret på en prislapp.
pappa: "Nei.. se her... egget var på tilbud..."
Nede i posen dukker det opp en handlelappe som viser at egget ble kjøpt to uker ETTER påske...
Var det noe som sa at gjerninger snakker høyere enn ord?
HAHAHAH! Jeg døøøøør![]()
Da jeg ble gravid, ville vi fortelle det til svigermor tidlig fordi hun trengte noen lyspunkt i tilværelsen. Så vi fortalte det da jeg var ca 5 uker på vei, og regna med at hun skulle bli glad! Men det vi fikk høre var: jasså, er dere sikre på at du er gravid da? Sånne hjemmetester må jo ta feil innimellom de også? Dere vet at det kan gå galt lenge enda? Å, har du ikke vært hos legen enda, er du sikker på at du virkelig er gravid da? Dere vet, man kan ha inbilte svangerskap også!
Og da jeg sa jeg skulle til legen, sa hun med en gang: åja, har det gått galt nå, eller er du ikke sikker likevel? skulle til legen pga uvi....
Greit nok at hun og mannen brukte 13 år på å få barn, men hun kunne da vært litt glad på våre vegne for det? Ved neste svangerskap kommer det til å gå lenge før vi forteller henne noe...
Mine svigerforeldre bor rett over veien. En uke etter at vi kom hjem fra sykehuset med lillegutt fikk de omgangsyken. Jeg var jo livredd for at vi skulle bli smittet og ba de holde seg unna. De maste for hver dag om de kunne komme ned og hilse på, men jeg sa at jeg var redd og ville vente. ( Ikke morsomt for liten eller stor og kaste opp ) Mens hun ble noen lunde bra spydde fortsatt min svigerfar, men hun var jo frisk sa hun. Hjelper lite syns jeg når svigerfar fortsatt var dårlig... Så jeg fikk dem til å vente godt over ei uke. Så da vi spurte om de ville komme på besøk fikk samboeren min dette svaret av sin mor: Nei, jeg er jo blitt spedalsk jeg så! Herregud tenkte jeg... At det går an å bli så fornærmet! Skulle tro hun skjønte at jeg var redd for å bli syk..
Da jeg var gravid med størstejenta og skulle fortelle det til svigers, bestemte vi oss for å skrive det på et kort. Da svigermor hadde lest kortet la hun det ned i konvolutten igjen og la det på bordet. Svigerfar lurte jo selvsagt på hva det sto og hvorfor hun pakka det ned igjen, men han fikk til svar; "Jeg håper det står noe annet når du åpner det.."
Hun er jo selvfølgelig kjempeglad i både største og minstejenta idag da, og er etter min mening den beste svigermoren noen kan ha![]()
Min svigermor er utrolig slitsom.
Vi bor i samme hus, bare med dør i mellom leilighetene og hun maser stadig vekk om dyr strøm f eks og hun bruker jo aaaaldri strøm til noe. Og vi må betale så og så mye hele tiden. Og så har hun ikke penger til mat, så sånt kan hun klare seg uten. Og samboeren, som er en skikkelig mammadalt, han synes jo synd i henne og inviterer henne til å spise med oss heeele tiden. Og det er jo veldig slitsomt for det første og veldig dyrt for det andre. Vi må jo kjøpe dobbelt opp hvis vi er en person ekstra, for en kjøttdeig f eks er akkurat nok til meg og guttene mine. Jeg kunne faktisk tenke meg å spise middag med bare de, slapper bedre av da. For man vet aldri hva svigermor kan finne på å si. Hun er alltid veldig brysk i talemåten og hun har meninger om alt. Særlig barneoppdragelse. Og sønnen min er jo så glad i farmor og hun styrer og steller og kjøper ting til han hele tiden, selv om hun også har andre barnebarn. Og så må hun gå sulten da, fordi hun brukte pengene sine på han. Hun står ofte nede i gangen og roper opp til min samboer at han må komme og hjelpe eller komme ned e.l. Det spiller mindre rolle hva han faktisk holder på med. Og han må alltid hjelpe hun først, hvis han har lovet både meg og hun noe.
Jeg tok opp det med maten for ei uke siden. Sa at vi ikke hadde råd til å ha henne til middag hver dag. Hun sa at vi skulle ikke bry oss med henne. Og at jeg hadde lyst å spise med bare guttene av og til. Det sa hun at hun hadde full forståelse for. Så reiste jeg på butikken og kjøpte litt mat til henne, så hun i alle fall skulle ha noe å spise selv om hun ikke spiste med oss. Hun ble ikke glad for det heller. Forleden dag da jeg var innom jobben hennes hverken så hun eller snakket hun til meg. Og jeg har ikke hørt et ord fra henne hele uken, så hun er nok dritfornærma. Snakk om å oppføre seg som en unge.
Hun beklagde seg til meg en dag at hun syntes så synd på datteren sin for hun hadde en svigermor som blandet seg i alt! Men hun er ikke så mye bedre selv. Jeg holder på å bli sprø!! Men vi har ikke råd til å bo noe annet sted, fordi vi har så mye lån. Hyyyyyyyyl!! Sorry, måtte bare få det ut! Hehe
Stor klem!
Vi hadde et tilsvarende problem med min svigermor. Bortsett fra at hun bor 450 km unna (takk og lov). Men etter at vi satte skapet skikkelig på plass, og du kan tro det var mye hyling og grining fra hennes side, så går det fint. Hun tør ikke kommentere en eneste ting når hun er hjemme hos oss. Vi ble mildt sagt overrasket og sjokkert når vi hørte reaksjonen hennes i telefonen når vi prøvde å si at det ikke var greit å rakke ned på meg og vårt forhold. Men det var vel verdt det, selv om det var grusomt når det skjedde...
(men, hvem er det nå som ringer meg og ber meg om å snakke med datteren hennes når hun ikke hører på moren sin? Jeg var visst ikke så ille allikevel...)
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)