Side 1 av 2 12 SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 37
    Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Oslo
    Poengstyrke
    0

Fikk du kyndig ammehjelp på din helsestasjon?

Nå er Liv laga i gang med en aksjon - Flere ammekyndige helsestasjoner.
    Hvordan synes dere at din helsestasjon hjalp til ved ammingen?
    Hilsen Cathrine
    - nestleder i Liv laga
    www.liv-laga.no
    Støtt vårt arbeid - meld deg inn i Liv laga du også!

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Sv: Fikk du kyndig ammehjelp på din helsestasjon?

Tja. Ingen ting? Nå sleit ikke jeg med amminga, men kunne fått bedre oppfølging på sykehuset. Helsesøster observerte bare på hjemmebesøk. Da hadde jeg kommet godt i gang, så da gikk det fint.

Men det var ingen som fortalte meg at det var vanlig at melka ikke kommer skikkelig flere dager etter fødsel, her kom det ikke før dag 5. Ble mange timer med skriking og googling. Var redd for at han vegret seg for brystet. Men da melka endelig kom så gikk det fint!

Så for min del hadde jeg heller behov for mere informasjon på barsel. Eneste jeg visste var at jeg skulle legge til ca hver tredje time (måtte spørre om dette selv), og at melka kom etter 2-3 dager...

Er spent på hva de sier på 6 mnd kontrollen om amming
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Et sted mellom Lindesnes og Nordkapp.
    Poengstyrke
    17

Den beste hjelpen fikk vi ved barselavdelingen. Vi har ikke hatt det helt store behovet på helsestasjonen. Da jeg var der, fikk jeg hjelp til å varme en flaske, men syntes det var rart at de ikke hadde en mikrobølgeovn eller vannkoker tilgjengelig i "fellesarealet" på helsestasjonen. Det må da være noen som ikke kan eller vil amme som stikker innom i ny og ne?

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    buskerud
    Alder
    27
    Poengstyrke
    4

Ikke hatt behov for hjelp fra helsestasjonen, så der kan jeg ikke akkurat uttale meg.

På barselavdelingen fikk vi masse hjelp, men det var ingen som sa ifra at det tok noen dager før melka kom. Vi visste heller ikke at vi skulle vekke og legge til lille selv, så det resulterte i at han bare sov de første døgnene. Vi måtte også spørre om dette med mating og hvor ofte selv.

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

Nei det fikk jeg så absolutt ikke. Heldigvis nær slektning som er ammeveileder så visste at dersom jeg fikk problemer kunne hun hjelpe meg.

Det jeg derimot opplevde på helsestasjonen som jeg fremdeles er sjokkert over og vurderer skrive klage på enda det er over ett år siden var oppfordingen om å slutte amme datteren min. Jeg snakker ikke om introduksjon av måltider i form av fastføde, men da hun var 6 mnd var hun en god rund liten jente. Ikke spesiellt glad i fastføde, men "seterrømme" morsmelken hun fikk av meg elsket hun. Hun fikk og vondt i magen av morsmelkserstatning de gangene vi prøvde det.

Jeg ble overrasket da helsesøster ved 6 mnd kontrollen sa at jeg skulle kutte kraftig ned på ammingen, og nattamming kunne jeg bare kutte ut. Jeg fikk aldri noen forklaring på hvorfor, for jeg forklarte at om det var pga. nattesøvn for far/mor så er ikke det noe problem hun sover frem til ammingen i egen seng også sovner vi igjen når hun får morsmelk alle tre. Og hun liker ikke mye av fastføde.

Da hun var ett år ville jeg fortsette å amme, jeg ønsket at datteren min selv skulle få bestemme når hun var ferdig med puppen. Om hun ikke var ferdig som 2 åring kom jeg til å slutte amme henne. Da fikk jeg og beskjed om at morsmelk trengte hun ikke nå. Neivel, men det er anbefalt å amme av who svarte jeg da. Følte helsesøster var veldig på det at en skulle slutte tidligst mulig nærmest å amme barnet sitt. Er fremdeles ganske overraska over holdningene jeg møtte der, og er glad min egen magefølelse er til å stole på. At hun fikk morsmelk (at jeg hadde melk enda)i fjor sommer er jeg veldig glad for hun fikk nyrebekkenbetennelse og ville ikke drikke eller spise. Eneste hun fikk i seg på noen dager var litt vann og masse morsmelk.

Min datter sluttet selv i januar å interessere seg for brystmelk, og sluttet helt med morsmelk da hun var 23 mnd og 2 uker gammel. Jeg er fornøyd med å ha kunne ammet henne så lenge, hatt rikelig med melk hele tiden, og ikke minst at jeg har vært trygg på at det er det beste for mitt barn. At helsestsjonen gav uttrykk for andre meninger er greit, men jeg er ganske sjokkert over at de (hun ene) oppfordret til å slutte amme datteren min i en alder av 6 mnd. Jeg trodde en helsesøster hadde mer kunnskap enn som så.

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Oslo
    Poengstyrke
    0

Herlighet, dette var jo helt vanvittig. Dessverre kommer sjelden helsesøstre med samme råd, de kan ofte variere veldig, noe jeg får inntrykk av at du har opplevd her. Kunne vært fint å vite hvilken helsestasjon dette er - så kan Liv laga sende dem en liten oppfordring på å bli en ammekyndig helsestasjon!
    Hilsen Cathrine
    - nestleder i Liv laga
    www.liv-laga.no
    Støtt vårt arbeid - meld deg inn i Liv laga du også!

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

Sitat Opprinnelig lagt inn av LivLaga Se innlegg
    Herlighet, dette var jo helt vanvittig. Dessverre kommer sjelden helsesøstre med samme råd, de kan ofte variere veldig, noe jeg får inntrykk av at du har opplevd her. Kunne vært fint å vite hvilken helsestasjon dette er - så kan Liv laga sende dem en liten oppfordring på å bli en ammekyndig helsestasjon!
    Se prikken jeg gav deg.
    Likte aldri hun helsesøsteren, men hun på 2 års kontrollen derimot. Hun lyttet og virka som var mer på bølgelengde med meg

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    buskerud
    Alder
    27
    Poengstyrke
    4

Jeg har en "liten" plugg (11,7kg) på 6 måneder nå snart, som har spist godt av morsmelka som jeg har. Vi var på 6 måneders-kontroll i dag, og da spurte jeg spesifikt om amming og fast føde. Helsesøstra her anbefalte faktisk å fortsette å la morsmelk stå for hoveddelen av kosten, for så lenge han la på seg av morsmelk var det ingen fare for at han la på seg for mye. Så da kommer jeg nok til å fortsette og amme i like stor grad som jeg har gjort tidligere, hvertfall noen måneder til. og så ta og suppelere litt ekstra med fast føde

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Er det nøye da? for sånn som det er nå så tar det jo 'evigheter' før man har kontakt med helsestasjonen. Vi fikk helsesøster på besøk etter ca ti dager. Og etter det ble den ene kontrollen som skulle vært på to mnd avlyst. Så om ikke matinga hadde vært på plass etter ti dager, så er det litt seint, da finner man på noe annet. Når helsestasjonen finner ut at det går fint å avlyse kontrollen på to mnd, (de avlyste også en til før 6 mnd var gått) så tenker jeg de selv nedvurderer sin egen betydning.

Innmeldt
    Jun 2010
    Poengstyrke
    4

Når jeg fortalte at jeg slet så mye med amming, fikk jeg ingen hjelp eller gode råd. Jeg fikk istedet en del fraser om at en måtte amme, men ikke noen forslag til hvordan jeg kunne slippe å få så mange brystbetennelser eller amme riktig. Føltes ut som de bare så ned på meg som slet, og det var virkelig det siste jeg hadde behov for. Det eneste de bidro med var vel å hjelpe til å lage en skikkelig fødselsdepresjon.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

Jeg har ikke fått hjelp til å kunne amme, men jeg har fått støtte og veiledning for å kunne velge selv hva som er best for vår familie. Som noen over her, savner jeg mer å få informasjon før fødsel/på barsel om at selv om vesla suger riktig og fint, er det ikke sikkert det kommer melk, og at jeg kan måtte belage meg på endel skriking og pupping den første uka. Og så savner jeg tilbud om erstatning på barsel, slik at jeg fikk hente meg inn mellom slagene og faktisk få et par timers søvn. Vesla skrek "ustanselig" i to døgn på barsel, jeg fikk 3 timer søvn pr døgn (uholdbart etter 30 timer med rier, 12 timer i aktiv fødsel, hvorav 4-5 timer med rier uten opphold), og ingen kom på at "kanskje hun bare er veldig sulten". Hun sluttet å gråte så snart vi kom hjem og hun fikk flaske...

Så når jeg kom på helsestasjonen og sa at jeg ikke har nok melk, jeg gir endel mme og at jeg ikke har krefter til å skulle både kjempe for amminga og være glad i vesla, så fikk jeg støtte på at mme er helt ok, og veiledning om å gi den melken jeg har, så lenge jeg har. Da opplever jeg å bli tatt på alvor og få riktig informasjon og hjelp ut fra vårt behov

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    122

Så kjedelig chakka81. På barsel her spurte de om jeg ville de skulle ha henne på vaktrommet noen timer en natt fordi jeg var så sliten etter 48 timers fødselsforløp. Takket ja til det, men lå våken en time og ventet på de skulle komme med henne fordi kroppen mente hun var sulten. Da de kom inn etter en time (hadde sovet 5 t) så sa jeg at de ikke skulle ta henne med tilbake. De sa hun hadde grått i 45 min og var nok sulten. Jeg var bare glad til jeg at de kom da de kom

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

De hadde henne på barnerommet (husker ikke hva det heter, men der kunne de både stelle og passe baby) tre timer de to nettene vi var der, pluss en time en ettermiddag. Så fra søndag 8. mai sov jeg mellom riene natt til mandag, tre timer etter fødsel natt til tirsdag, tre timer natt til onsdag, tre timer natt til torsdag og en time torsdag formiddag. Torsdag dro vi hjem, torsdagskvelden fikk vesla flaske, og natt til fredag sov vi 6 timer i strekk begge to.

Så ja, en kan si jeg hadde blitt glad for bedre informasjon om at puppen ikke virka, at vesla var sulten og at de hadde erstatning.

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Sitat Opprinnelig lagt inn av chakka81 Se innlegg
    De hadde henne på barnerommet (husker ikke hva det heter, men der kunne de både stelle og passe baby) tre timer de to nettene vi var der, pluss en time en ettermiddag. Så fra søndag 8. mai sov jeg mellom riene natt til mandag, tre timer etter fødsel natt til tirsdag, tre timer natt til onsdag, tre timer natt til torsdag og en time torsdag formiddag. Torsdag dro vi hjem, torsdagskvelden fikk vesla flaske, og natt til fredag sov vi 6 timer i strekk begge to.

Så ja, en kan si jeg hadde blitt glad for bedre informasjon om at puppen ikke virka, at vesla var sulten og at de hadde erstatning.
    Og det er nettopp det da. Innen helsestasjonen kommer inn i bildet har du allerede kommet frem til en slags løsning. Den hjelpen de gir eller ikke gir på sykehuset har ikke noe med helsestasjonen å gjøre.

Skulle ønske noen kranglet med meg og fortalte hva man trenger helsestasjon til, og hvor bra helsestasjon er. Men så langt er det ingen. Helsestasjonen utfører vaksiner og kontroll. Men barsel og spebarnstiden er de helt ubrukelige på.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Hedmark
    Alder
    28
    Poengstyrke
    11

Jeg slet med ammingen i begynnelsen, men alt det ordnet seg jo innen helsesøster kom på hjemmebesøk. Jeg har en positiv oppfatning av helsestasjon og amming og følte meg egentlig trygg på at jeg kunne ringe eller stikke innom hvis jeg trengte hjelp.

Men jeg skulle så absolutt ønske at jeg fikk bedre oppfølging og informasjon på barselavdelingen på sykehuset, for det er jo der det viktige grunnlaget for ammingen skjer. Der følte jeg meg bare oversett.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sinobell Se innlegg
    Og det er nettopp det da. Innen helsestasjonen kommer inn i bildet har du allerede kommet frem til en slags løsning. Den hjelpen de gir eller ikke gir på sykehuset har ikke noe med helsestasjonen å gjøre.

Skulle ønske noen kranglet med meg og fortalte hva man trenger helsestasjon til, og hvor bra helsestasjon er. Men så langt er det ingen. Helsestasjonen utfører vaksiner og kontroll. Men barsel og spebarnstiden er de helt ubrukelige på.
    Men hvorfor skal helsestasjonen ha greie på amming, når grunnlaget ikke blir lagt på barselavdelingen? Om man fikk god og grunnleggende ammehjelp på barsel, som så ble fulgt opp på helsestasjon, hadde det vært poeng å ha ammehjelp på helsestasjon. Når man ikke får grunnleggende ammehjelp på barsel, hva skal man da med oppfølging på helsestasjon? Da er jo allerede lysten, motivasjonen og kanskje også evnen til å amme borte før man treffer helsesøster...

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

Likevel lurer trådstarter på hvordan helsestasjonen hjalp til...

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Og det har trådstarter fått svar på av meg. Ved å støtte meg i min vurdering av hva som er best for min familie - og i tillegg fikk TS litt bakgrunnsinfo om hvorfor det ble som det ble.

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Bergen
    Poengstyrke
    13

mhm. Og mange av de andre svarene er at helsestasjonene kan ikke bidra med noe særlig, siden det er barselavdelingen som er viktigst når det gjelder ammingen. Jeg er ikke trådstarter, men jeg er forvirriet over hva som målet til trådstater er. Ble spørsmålet laget for å fremme kampanjen? eller hadde det en verdi i seg selv? Sålangt har ikke livlaga svart eller fulgt opp tråden. Og fra kampanjen står det at "Med nedskjæringer i sykehusenes barselomsorg er det ekstra viktig at helsestasjonene har god kompetanse på amming." men sålangt ser det ikke ut som det er noe grunnlag for den påstanden i det heletatt, så lenge helsestasjonene også er for seint inne.

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Ja, jeg etterlyser også svar fra Livlaga.

Helsestasjonen må komme MYE tidligere inn om det skal være til nytte.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    29

Gravide burde vel egentlig få informasjon fra helsestasjonen om hva de kan hjelpe til med, allerede før barnet er født. Om så bare en folder. Om det da står i folderen at de blandt annet kan hjelpe til med ammeveiledning, kan man på egenhånd ta kontakt med dem ved behov også før de har tatt kontakt med oss.

Nå var jeg på helsestasjonen allerede dag3 for veiing pga jeg reiste fra sykehuset på dag2 (laaaaang historie), og jeg fikk masse råd om hvordan jeg kunne øke melkeproduksjonen, viktigheten av kosthold osv - men på en slik måte at jeg ikke opplevde press om å verken amme eller gi flaske, heller slik at de kunne hjelpe meg med amming hvis jeg ville, og hvis jeg følte det ikke gikk så var det OK.

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Hedmark
    Alder
    28
    Poengstyrke
    11

Sitat Opprinnelig lagt inn av Sinobell Se innlegg
    mhm. Og mange av de andre svarene er at helsestasjonene kan ikke bidra med noe særlig, siden det er barselavdelingen som er viktigst når det gjelder ammingen. Jeg er ikke trådstarter, men jeg er forvirriet over hva som målet til trådstater er. Ble spørsmålet laget for å fremme kampanjen? eller hadde det en verdi i seg selv? Sålangt har ikke livlaga svart eller fulgt opp tråden. Og fra kampanjen står det at "Med nedskjæringer i sykehusenes barselomsorg er det ekstra viktig at helsestasjonene har god kompetanse på amming." men sålangt ser det ikke ut som det er noe grunnlag for den påstanden i det heletatt, så lenge helsestasjonene også er for seint inne.
    Hun skrev et innlegg to dager etter at hun startet tråden.
    Men det er ikke fulgt opp etter det.

Innmeldt
    Jul 2005
    Hvor
    Verdens største og mest belyste veigrop, Telemark
    Alder
    36
    Poengstyrke
    26

Nei, det gjorde jeg ikke.. Jeg fikk heller kjeft av helsesøster, fordi vi begynte å gi vår underernærte sønn flaske uten å prate med de først..
    98 & 06

22/07 2011

Innmeldt
    Aug 2003
    Hvor
    OSLO
    Alder
    37
    Poengstyrke
    500

På min helsestasjon var det ekstremt ivrige på å innføre flaske ved første tegn til ammeproblemer.
    Om mor ønsket å fortsette amming var helt uvesentlig, for DET kunne de ikke hjelpe til med. Derimot å hjelpe deg over på flaske...

Jeg fikset meg selv. Og gikk MOT helsestasjonens løsninger, og endte til slutt med å amme i 2 år og fire mnd PÅ TROSS AV helsestasjonens flaskekampanje.

De andre på min barselgruppe endte over på flaske ganske fort.

Jeg er helt klart for at man skal få hjelp med å komme igang med flaske om det er nødvendig, men det er jo viktig å få prøve å få til ammingen først. I alle fall så lenge mor ønsker å prøve.
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Ja, amming kan være et slit, og det er viktig å prøve. For meg var det ekstremt viktig!

Side 1 av 2 12 SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •