Viser resultatene 1 til 25 av 25

Hybrid View

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Et sted mellom Lindesnes og Nordkapp.
    Poengstyrke
    17

Lille Svarte Sambo

I går dumpet det en samling mildt sagt assorterte bøker i postkassen, blant dem den lille, dog mye omtalte, boken som er best kjent i Norge som Lille Svarte Sambo eller Lille Sorte Sambo. Boken jeg fikk heter Histoire du petit nègre Sambo, og er altså på fransk, og er oversatt fra engelsk i 1921. Boken er datert 15. januar 1927, så dette er jo en liten antikvitet!

Ville du lest boken for ditt barn? Brent den? Solgt den? Gjemt den?

Vi begynte å lese den med det samme, og simultanoversetter etter beste evne...

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

Sv: Lille Svarte Sambo

Les i vei!

Litteratur er litteratur, og gjenspeiler holdninger fra den perioden den er skrevet i. At vi har andre holdninger og verdier er ikke bokens feil. Våre holdninger og verdier gjenspeiles ikke mest gjennom litteraturen vi leser, men gjennom hvordan vi oppfører oss i det daglige. Våre barn tar ikke hverken skade av å høre om Lille svarte Sambo eller å få vite at Pippis pappa var "negerkonge". Det barna kan ta skade av, er å bli utsatt for negative holdninger til andre kulturer og mennesker som oppfører seg annerledes enn oss selv.

Innmeldt
    Oct 2009
    Poengstyrke
    26

Lest den, lett. Jeg har ikke blitt rasist av å se på Pippi og høre på Vesle Sambo...
    Mamma til en ramp født okt10, studerer soneterapi og tror man klarer det man vil.

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Nei, les og kos dere

Jeg har heller ikke blitt rasist av å lese om negerkongen i Pippi!
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Enig med resten! Skal en begynne å redigere alle bøker sånn, så får en litt av en jobb! Bedre å forklare barna holdningene ens etterhvert som de blir store nok til å forstå!

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    29

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Bedre å forklare barna holdningene ens etterhvert som de blir store nok til å forstå!
    For ikke å snakke om å konsekvent vise holdningene gjennom hele oppveksten - selv før de er store nok til å forstå. Selv nyfødte reagerer på foreldrenes sinnsstemning, og om man konsekvent viser en negativ sinnsstemning i gitte situasjoner, kan det si mye til barnet om foreldrenes holdninger - holdninger barnet dermed kan "adoptere".

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Oslo
    Alder
    32
    Poengstyrke
    29

He he, litt av et funn, det der!

Nå har jeg ikke lest boken selv, så uttaler meg bare utifra tittel.
    Tror det er kjempebra for barn, jeg, å få anledning til å bli kjent med slike bøker og holdninger gjennom foreldrene, slik at de kan stille spørsmål og bli kjent med at dette finnes også i verden. Tenker det gir anledning til gode samtaler om ting som kan være vanskelig å snakke om.
    Etter fire år og to IVF fkk vi verdens fineste frøken!
    ​​

Innmeldt
    Feb 2012
    Poengstyrke
    0

Å!
    Jeg har en mamma som prater konstant om den! Du vet... gamle barndomsminner osv :P
    Men hvis du skulle bestemme deg for å selge den skal du iallefall vite at jeg mer enn gjerne vil kjøpe den! Den er jo helt umulig å få tak på!

Hadde vært så gøy å overraske henne med den på bursdagen

Innmeldt
    Feb 2012
    Poengstyrke
    0

Å!
    Jeg har en mamma som prater konstant om den! Du vet... gamle barndomsminner osv :P
    Men hvis du skulle bestemme deg for å selge den skal du iallefall vite at jeg mer enn gjerne vil kjøpe den! Den er jo helt umulig å få tak på!

Hadde vært så gøy å overraske henne med den på bursdagen

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Der har du en skjeldenhet!!!!
    les ivei!
    unger blir ikke rasister av bøker, de blir rasister av foreldrenes holdninger.
    Og variasjon, både literært og språklig og definisjonsmessig skaper åpenhet.
    Les boka dere. og KOS dere med den... Og les den på fransk! Barn har godt av å høre andre språk.

Hvis jeg ikke husker feil så er jo lille sambo i boka både tøff og modig så han er i såfall et fantastisk forbilde for alle, uansett hudfarge og navn.
    Jeg er en av dem som faktisk blir sinnt når de politisk korrekte redigerer Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner. Ingen av dem har vel skrevet noe negativt om hverken negerkonger eller Sambo dukkemann...
    Den siste dråpen for meg var da de ville sensurere "voldelige" folkeeventyr slik at Askeladden ikke lengre kappet hodet av trollene.
    DA fikk jeg nok...
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Sitat Opprinnelig lagt inn av mayasmum Se innlegg
    Der har du en skjeldenhet!!!!
    les ivei!
    unger blir ikke rasister av bøker, de blir rasister av foreldrenes holdninger.
    Og variasjon, både literært og språklig og definisjonsmessig skaper åpenhet.
    Les boka dere. og KOS dere med den... Og les den på fransk! Barn har godt av å høre andre språk.

Hvis jeg ikke husker feil så er jo lille sambo i boka både tøff og modig så han er i såfall et fantastisk forbilde for alle, uansett hudfarge og navn.
    Jeg er en av dem som faktisk blir sinnt når de politisk korrekte redigerer Astrid Lindgren og Thorbjørn Egner. Ingen av dem har vel skrevet noe negativt om hverken negerkonger eller Sambo dukkemann...
    Den siste dråpen for meg var da de ville sensurere "voldelige" folkeeventyr slik at Askeladden ikke lengre kappet hodet av trollene.
    DA fikk jeg nok...
    HVA..???? De har vel ikke gjort det vel?

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Sitat Opprinnelig lagt inn av oktoberbaby Se innlegg
    HVA..???? De har vel ikke gjort det vel?
    Jupp. ble utgitt en samling "ikke-voldelige" eventyr en gang på 90-tallet...
    Husker ikke helt hva som skjedde med trolla men jeg husker jeg fikk sjokk...
    Bloggen min

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    25

Jupp. ble utgitt en samling "ikke-voldelige" eventyr en gang på 90-tallet...
    Husker ikke helt hva som skjedde med trolla men jeg husker jeg fikk sjokk...
    Bahaha.

Jeg skal aldri lese et falskt eventyr for mine barn. Det skal jo være litt skummelt! Og troll skal man sloss litt mot. hehe

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Les i vei! Det er ille nok at de tok ut viser som ikke "passet" seg av Torbjørn Egner!
    Z 05.09.04CA 13.01.11 HS 09.09.12 Bloggen
    Ammetåka, FBG for oss som ammer.

Innmeldt
    Mar 2010
    Alder
    31
    Poengstyrke
    9

Jeg ville også beholdt den og lest den for barna. Jeg synes det er helt håpløst at man går inn og sensurerer noe så uskyldig som Egner og Lindgren. Helt enig i at foreldrenes holdnigner er det som eventuelt skaper rasisme, og ikke en bok om en negergutt! Jeg synes vi skal ta vare på gammel, folkekjær litteratur, sette den i perspektiv ift tiden den ble skrevet.

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Hvis man skal sensurere barnekultur som har dystre historiske røtter så kan vi begynne med sanger som opprinnelig er mye eldre enn hva vi tenker over til daglig...
    F.eks.
    fløy en liten blåfugl som handler om hvordan pesten (blåfugl=blå byller) stjal en liten gullklump (et barn som dør)
    Bæ Bæ Lille lam (kommer fra england) som handler om hvordan overklassen la på så høy skatt på ull i middelalderen at folk flest ikke hadde råd til å beholde mer enn de absolutt trengte av det som gården produserte.

mange Engelske dikt og historier for barn handler om historiske hendelser.
    (mary mary quite contrary= Queen Mary av skottland, handler om hvordan hun torturerte protestanter og i diktet hånes hun for sin barnløshet.)
    og der er det også forsket på det, noe som da ikke er gjort i fiorbindelse med Norsk barnediktning pga at svært lite av vår særkultur ble skrevet ned under dansketida og mye derfor har forsvunnet.
    Bloggen min

Innmeldt
    Mar 2010
    Alder
    31
    Poengstyrke
    9

Måtte søke opp denne tråden igjen etter en tur på mine foreldres loft i dag.

Der lå den, "Lille, Svarte Sambo", i svensk femtitallsutgave. Kjente den igjen fra egen barndom, tiger med snabelsko på ørene og greier. Herlig. Denne skal jeg lese sammen med ungene når de blir litt snillere med boksider.

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Er det mulig for noen av dere å scanne in denne boka og sende me på e-post?
    jeg har vært på vill e-bay-jakt og skuret flere antikvariater uten hell... En antikvar sa at det er en sånn bok som forsvinner før de har fått den inn.

Jeg har nok et spørsmål forresten... (mulig tema for ny tråd men den passer fint her....)
    Ved å politisk-korrekt-sensurere mennesker og barn med andre farger, fjerner vi ikke samtidig den friheten de har til å ha personlighet?
    jeg mener... Hvis en afrikansk gutt som vokser opp i Norge opplever at allt med hans hudfarge blir sensurert og begrenset, kan ikke han da føle seg nedverdiget og uten identitet?
    Hva så om pappa'n til Pippi er Negerkonge? Hvis det gjør at en adoptert mørkhudet unge føler at h*n har et litterært forbilde, kan ikke det være noe positivt heller enn at det alltid skal gjøres til noe styggt og skamfullt?
    Skal den ungen som da identifiserer seg, kulturelt og utseendemessig med lille svarte Sambo, og gjennom den figuren føle stolthet over Afrikansk pre-kolonial historie (til tross for at den er beskrevet av og for europeere) Ikke ha lov til å ha denne sterke literære figuren som del av sin personlige identitet?

Og, en ting til...
    Jeg vokste opp og ville VÆRE Ronja Røverdatter. Jeg ville reise til Landet i det fjerne hvor Mio min Mio bodde.
    Ikke fordi de var hvite skandinaver, men fordi de våget. De opplevde mye skummelt og var redde for mye rart men de var Modige og tøffe og (ikke minst) de hadde hester....
    Det hadde ingenting å gjøre med hverken hudfarge, foreldreløshet eller at pappan til Ronja var kriminell (røver...)... De var sterke literære forbilder.
    Jeg ville også være Aladdin og fly på et magisk teppe... Jeg tor jeg var minst 20 før det faktisk gikk opp for meg at Aladdin var fra Pakistan...
    Bloggen min

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    17

Er det mulig for noen av dere å scanne in denne boka og sende me på e-post?
    Hvis fransk er OK...

Jeg tor jeg var minst 20 før det faktisk gikk opp for meg at Aladdin var fra Pakistan...
    Jeg trodde han var fra Irak, men Pakistan kan være like riktig, ja.

Innmeldt
    Jul 2010
    Alder
    26
    Poengstyrke
    6

Jeg hadde definitivt lest Vesle, sorte Sambo for mine barn.

Akkurat som jeg kommer til å lese de gamle bøkene mine om pippis pappa som var negerkonge til dem, og synge Egners sanger, også den om vesle Hoa som var en hottentott. Og sangen "Jeg har sett en ordentlig negermann".

Man blir ikke rasist av lese og synge sånt.

Da jeg var liten, var det ikke mange negere i området vi bodde. Men pappa jobbet sammen med en, og hver gang vi traff ham, så fikk jeg en tikroning og han fortalte meg at det var en "neger-penge". Jeg har aldri forbundet ordet neger og "sorthudet" med noe stygt, og kommer til å videreføre dette til mine barn.

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

Aladdin var jo fra Persia da, og var en av de arabiske statene, et eget land med andre ord, men hva vi kaller det idag er vanskelig egentlig siden opphavet til historiene er basert på folkemunn, myter osv. Men de fleste kjenner vel til hvordan 1001 netter ble til.
    Men "orginal" historien om Aladdin er jo ikke akkurat slik Disney gikk fram. hehe http://en.wikipedia.org/wiki/Aladdin

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Sitat Opprinnelig lagt inn av mr anderson Se innlegg
    Hvis fransk er OK...

Jeg trodde han var fra Irak, men Pakistan kan være like riktig, ja.
    fransk duger... Både jeg og samboer'n snakker brukbar fransk...

Sitat Opprinnelig lagt inn av PreggoInnie Se innlegg
    Aladdin var jo fra Persia da, og var en av de arabiske statene, et eget land med andre ord, men hva vi kaller det idag er vanskelig egentlig siden opphavet til historiene er basert på folkemunn, myter osv. Men de fleste kjenner vel til hvordan 1001 netter ble til.
    Men "orginal" historien om Aladdin er jo ikke akkurat slik Disney gikk fram. hehe http://en.wikipedia.org/wiki/Aladdin
    Persia var et heller ganske stort område som dekte mesteparten av det vi i dag kaller "midtøsten" og forbinder med krig...
    Aladdin var en fattig gutt fra Kashmir (Pakistan/afghanistan) som hadde reist til Baghdad for å søke lykken... I allefall i følge min utgave av 1001- natt....
    Jeg ser på Wikipedia at Aladdin oprinnelig var kinesisk, men som du sier kan muntlige tradisjoner ha endret både det ene og det andre ganske mye.
    Selve historien hører dog ikke oprinnelig til i 1001-natt men ble lagt til av en franskmann som skulle oversette eventyrsamlingen for Europeiske lesere og følte at historiene var forutsigbare, så han la like greit Aladdin inn i samlingen selv.
    Sist endret av mayasmum; 25-04-12 kl 08:18.
    Bloggen min

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Alder
    27
    Poengstyrke
    24

fransk duger... Både jeg og samboer'n snakker brukbar fransk...

Persia var et heller ganske stort område som dekte mesteparten av det vi i dag kaller "midtøsten" og forbinder med krig...
    Aladdin var en fattig gutt fra Kashmir (Pakistan/afghanistan) som hadde reist til Baghdad for å søke lykken... I allefall i følge min utgave av 1001- natt....
    Jeg ser på Wikipedia at Aladdin oprinnelig var kinesisk, men som du sier kan muntlige tradisjoner ha endret både det ene og det andre ganske mye.
    Selve historien hører dog ikke oprinnelig til i 1001-natt men ble lagt til av en franskmann som skulle oversette eventyrsamlingen for Europeiske lesere og følte at historiene var forutsigbare, så han la like greit Aladdin inn i samlingen selv.
    Thant is correct.

Innmeldt
    Apr 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    17

Det var litt vrient å fotografere boka, så jeg fant heller en link. E-boka har forskjellige illustrasjoner fra boka mi, men her finner du iallefall teksten på forskjellige formater (prøv HTML først): Little Black Sambo

Forøvrig får boka både topp- og bunnkarakterer på Amazon. Noen av kommentarene til bunnkarakteren er faktisk ganske gode: Én av dem avslutter med "Please, do read this book to children, and please, explain the significance of 'Sambo.' We can't afford to run away from history -- Helen Bannerman's book makes this impossible, and that...in the end, is a good thing"

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    19

Sitat Opprinnelig lagt inn av mr anderson Se innlegg
    Det var litt vrient å fotografere boka, så jeg fant heller en link. E-boka har forskjellige illustrasjoner fra boka mi, men her finner du iallefall teksten på forskjellige formater (prøv HTML først): Little Black Sambo

Forøvrig får boka både topp- og bunnkarakterer på Amazon. Noen av kommentarene til bunnkarakteren er faktisk ganske gode: Én av dem avslutter med "Please, do read this book to children, and please, explain the significance of 'Sambo.' We can't afford to run away from history -- Helen Bannerman's book makes this impossible, and that...in the end, is a good thing"
    Genialt..
    jeg leste igjennom teksten og vet du hva som slo meg?
    Det er en variasjon på samme historien som Veslefrikk med fela.
    Han har tre shilling som han gir bort til fattige og som belønning for at han var snill så ordner alt seg til det beste.
    Moralen er vel at det ikke lønner seg å være grådig.
    Bloggen min

Annonsebilag

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •