Hei,
Jeg har en datter på 16 mnd som er den mest bestemte og staeste ungen jeg har sett. Hun har alltid vært slik, men blir mer og mer krevende med alderen.
Det største problemet er at hun absolutt skal gjøre ting hun vet hun ikke får lov til, feks slå gjenstander på tv-benken, ta på tven, kaste mat når hun spiser, bite i ledninger, skal rive ned alt eller ta på alt som er innenfor rekkevidde etc... Det finnes ikke ro i kroppen hennes, og det har det heller aldri gjort. vi kan feks aldri sitte og lese bøker.. hun blar gjennom sidene på 5 sek så vil hun ikke mer. Så et annet problem jeg har med henne er å "underholde"/ leke sammen med henne hjemme etter barnehagen. hun har forresten gått i bhg siden hun var 8 mnd, og der er hun visst den mest dominerende av dem alle, og hun er yngst.
Oppførselen hennes og det med at hun har vært så kravstor fra dag 1 har ført til at jeg har vært i depresjon i over 1 år. ting går bedre nå, men sammenlignet med andre barn (som jeg kjenner) på hennes alder så er det ingen som er i nærheten av denne oppførselen. hun kan leke litt for seg selv noen ganger, men er så innmari utålmodig og går veldig for lei alt..
Hun skriker og gråter veldig høyt når hun ikke får det som hun vil.
Jeg føler jeg bruker all min energi på å si "nei" til henne. Jeg gjør selvfølgelig dette på en rolig måte og prøver å vise henne alternativer eller avlede henne med noe annet. Uansett metode, så føler jeg ingen ting hjelper....
Tar gjerne i mot tips til hvordan jeg og samboeren min skal oppføre oss/reagere på utbruddene hennes og hvordan vi skal si "nei" for å få en mindre bestemt frøken og kanskje kunne nyte de få timene vi har sammen med henne før leggetid...
Først vil jeg si at dette er veldig normal oppførsel for et barn på denne alderen. Små barn har et stort behov for å utforske verden rundt seg, de er nysgjerrige og de ønsker å finne ut hvordan ting fungerer ved å kaste dem, smake på dem, ta på dem, og lignende. De bruker alle sine sanser, noe som er sunt og helt naturlig for å få en vid forståelse av hvordan tingene rundt dem fungerer.
Det kan ofte føles slitsomt for foreldrene at maten kastes på gulvet, at alle fjernkontroller havner i munnen, eller går i tusen knas på gulvet, og lignende. Derfor er det viktig at foreldrene reagerer på en måte som ikke gir barnet mye feedback på den uønskede atferden, fordi barn ønsker ofte reaksjoner, og det spiller ingen rolle om reaksjonen er negativ eller positiv for barnet. En reaksjon bidrar til at barnet vil gjenta den uønskede atferden.
Et enkelt tips til dere er å være i forkant av situasjonen. Fjern ting fra bordet som dere ikke ønsker at hun skal ta. Men la henne undersøke ting som er ok å leke med, f.eks et gammelt ukeblad, en plast tallerken o.l. Deretter ville jeg ikke anbefale å bli sint på et så lite barn. Dersom hun f.eks kaster mat på gulvet, kan dere stille og rolig følge henne ned fra stolen, under bordet og sammen med henne plukke opp maten igjen. Gjør dette hver eneste gang hun kaster maten ned. Dette er en helt konkret og naturlig konsekvens av å kaste mat, og det vil oppleves negativt for barnet å hele tiden bli tatt ut av stolen og ned på gulvet for å plukke opp igjen maten. På denne måten er jeg nesten helt sikker på at atferden stopper, ikke første dagen, ikke andre dagen, men etter en ukes tid tenker jeg at hun har oppfattet mønsteret som følger av å kaste mat på gulvet, og da kommer det til å skje sjeldnere og sjeldnere.
Små barn lærer ikke av å høre "nei" hele tiden, de lærer av konsekvenser. Og da er det viktig at konsekvensene "henger på greip", som i eksempelet over. Dette er mye bedre enn å si med ord at ting ikke er lov.
Når det gjelder tven, så kan dere f.eks dra ut kontakten. Det er ikke noe spennende å skru på tven når ingenting skjer. Det er heller ikke uvanlig at barn på 16 mnd blir utålmodig når man leser bøker, de er ofte rastløse og løper fra en aktivitet til en annen. Alt dette er helt normalt, og vil roe seg etterhvert som barnet blir eldre og skjønner mer.
Håper dette var noen små tips som dere kan bruke. Lykke til!
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)