Viser resultatene 1 til 13 av 13
    Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Spiser du for mye salt?

Gjør du?

Ta testen:
    http://test.no.msn.com/trening/salt/Test.aspx

Mitt resultat:0-6 poeng: Flott - du har ingen dårlige saltvaner!
    Det virker som du er veldig bevisst på de fellene der saltet skjuler seg, og det har blodtrykket og vekten din veldig godt av!

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Sv: Spiser du for mye salt?

Sitat Opprinnelig lagt inn av nip Se innlegg
    Gjør du?

Ta testen:
    http://test.no.msn.com/trening/salt/Test.aspx

Mitt resultat:0-6 poeng: Flott - du har ingen dårlige saltvaner!
    Det virker som du er veldig bevisst på de fellene der saltet skjuler seg, og det har blodtrykket og vekten din veldig godt av!
    Samme her. Ble bevisst på saltforbruk da Oda var liten og har kuttet det ut mer og mer og nå bruker vi LITE salt. Det er jo i noe av maten vi spiser, men tilsetter det så og si aldri selv lenger og prøver å lage mest mulig selv da (når jeg rekker). Det er klart - litt salt blir det, men minimalt og mindre og mindre. Synes maten smaker bedre etter vi kutta salt, faktisk. Smaker jo forskjellig, ikke bare salt! Bytta ut salt med hvitløk på kokte egg, f.eks... MYE bedre og smaken av egget kommer mer fram!

Innmeldt
    Dec 2009
    Hvor
    Vestfold
    Alder
    29
    Poengstyrke
    8

0-6 poeng: Flott - du har ingen dårlige saltvaner!

Merkelig. Trodde jeg fikk i meg altfor mye salt jeg...

Innmeldt
    Sep 2009
    Alder
    30
    Poengstyrke
    5

0-6 poeng her også.
    Jeg er bevisst på hva jeg får i meg, men ikke fanatisk.
    Må innrømme at jeg må ta meg selv litt i nakken om dagen, for nå mens jeg er gravid synes jeg salt lakris er veldig nam-nam! Det var det forrige svangerskap også.

Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Sitat Opprinnelig lagt inn av LiBeUr Se innlegg

Merkelig. Trodde jeg fikk i meg altfor mye salt jeg...
    Er jo ikke verdens beste test akkurat :P

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Testen, som de fleste andre internett-tester, er temmelig unøyaktig, men en vet jo ofte med seg selv om en får i seg alt for mye salt i alle fall og da bør en prøve å redusere det... Når de spør om du spiser salte nøtter, potetgull og sånn så sier det jo ingenting om hvor mye en spiser de gangene en spiser, det sier bare bittelitt om hvor ofte (og heller lite om det også). Hvis en spiser fast food annenhver uke, men i store mengder den ene gangen så er jo det verre saltmessig enn hvis en annen spiser en LITEN posjon fast food en gang i uka... Sier lite, men det hjelper en kanskje litt å se eget inntak fordi hvis en blir overraska over resultatet så sier det at en innerst inne vet at en spiser for mye salt...

Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Testen, som de fleste andre internett-tester, er temmelig unøyaktig, men en vet jo ofte med seg selv om en får i seg alt for mye salt i alle fall og da bør en prøve å redusere det... Når de spør om du spiser salte nøtter, potetgull og sånn så sier det jo ingenting om hvor mye en spiser de gangene en spiser, det sier bare bittelitt om hvor ofte (og heller lite om det også). Hvis en spiser fast food annenhver uke, men i store mengder den ene gangen så er jo det verre saltmessig enn hvis en annen spiser en LITEN posjon fast food en gang i uka... Sier lite, men det hjelper en kanskje litt å se eget inntak fordi hvis en blir overraska over resultatet så sier det at en innerst inne vet at en spiser for mye salt...
    Ja, de fleste tester er sånn passe dårlige... men også litt morsomme å ta.

Jeg kan ofte merke at Vetle har vært borte å spist saltet mat, på inntaket hans av vann øker drastisk.
    Samme gjør det når han har spist popcorn på kino.

Jeg bruker lite salt i maten, salter maten lite også engentlig. Liker å bruke krydder, men ikke så mye salt.

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Ja, de fleste tester er sånn passe dårlige... men også litt morsomme å ta.

Jeg kan ofte merke at Vetle har vært borte å spist saltet mat, på inntaket hans av vann øker drastisk.
    Samme gjør det når han har spist popcorn på kino.

Jeg bruker lite salt i maten, salter maten lite også engentlig. Liker å bruke krydder, men ikke så mye salt.
    Jeg salter så og si aldri maten selv lenger. Det har jo litt med at Andreas smaker på mye av maten vår nå, men da merker vi også at den GODE smaken kommer fra urter og krydder og at salt bare gjør at alt smaker likt - salt! Greit med litt nå og da, men minst mulig!

Og ja, en blir tørst ja!! (Det blir jeg forsåvidt også av hvitløk som vi bruker masse av, men det pusher meg bare til å drikke ENDA mer vann og det er jo bra!)

Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Jeg salter så og si aldri maten selv lenger. Det har jo litt med at Andreas smaker på mye av maten vår nå, men da merker vi også at den GODE smaken kommer fra urter og krydder og at salt bare gjør at alt smaker likt - salt! Greit med litt nå og da, men minst mulig!

Og ja, en blir tørst ja!! (Det blir jeg forsåvidt også av hvitløk som vi bruker masse av, men det pusher meg bare til å drikke ENDA mer vann og det er jo bra!)
    Blir du tørst av vanlig hvitløk?

Aldri tenkt over, tror ikke jeg blir det eller Vetle. Vi bruker hvitløk daglig, ganske mye.

Det er vel ikke egentlig bra at man blir veldig tørst av å få i seg for mye salt? Vetle drikker ikke spesielt mye i hverdagen, men antagelig helt passe, jeg vil vel egentlig tenke at det er synd de dagene han drikker kjempe masse, det vil vel bare si han har fått i seg for mye salt, eller?

Om man får i seg for lite veske blir det vel anderledes, helt klart.

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    31
    Poengstyrke
    500

Blir du tørst av vanlig hvitløk?

Aldri tenkt over, tror ikke jeg blir det eller Vetle. Vi bruker hvitløk daglig, ganske mye.

Det er vel ikke egentlig bra at man blir veldig tørst av å få i seg for mye salt? Vetle drikker ikke spesielt mye i hverdagen, men antagelig helt passe, jeg vil vel egentlig tenke at det er synd de dagene han drikker kjempe masse, det vil vel bare si han har fått i seg for mye salt, eller?

Om man får i seg for lite veske blir det vel anderledes, helt klart.
    Jeg blir tørst av hvitløk ja, samme om det er hvitløkspulver eller fersk hvitløk det - jeg bøtter ned vann! Vi bruker hvitløk hver eneste dag og kan som sagt like gjerne bruke det på eggene vi har til frokost som på middagen (aller helst begge deler).

Mente ikke at det var bra at en ble tørst av salt, nei. Det er en negativ tørste (tørst fordi saltet binder væsken til kroppen i for høy grad), men at jeg blir tørst av hvitløk er jo positivt fordi jeg da drikker mer vann. Drikker vanligvis FINT 2 liter vann om dagen, men med hvitløkstørsten er jeg fort oppe i 3 liter og det er jo ingenting galt i det. Hvitløk er sunt, vann er sunt!

Innmeldt
    Aug 2010
    Alder
    30
    Poengstyrke
    13

Jeg blir tørst av hvitløk ja, samme om det er hvitløkspulver eller fersk hvitløk det - jeg bøtter ned vann! Vi bruker hvitløk hver eneste dag og kan som sagt like gjerne bruke det på eggene vi har til frokost som på middagen (aller helst begge deler).

Mente ikke at det var bra at en ble tørst av salt, nei. Det er en negativ tørste (tørst fordi saltet binder væsken til kroppen i for høy grad), men at jeg blir tørst av hvitløk er jo positivt fordi jeg da drikker mer vann. Drikker vanligvis FINT 2 liter vann om dagen, men med hvitløkstørsten er jeg fort oppe i 3 liter og det er jo ingenting galt i det. Hvitløk er sunt, vann er sunt!
    Ja, sånn ja.

Det er det jo ingenting i veien for selvfølgelig.
    Aldri tenkt over om vi blir noe ekstra tørste av det, kanskje... :P

Innmeldt
    Sep 2005
    Hvor
    Vi har bygd nytt
    Alder
    37
    Poengstyrke
    31

Det virker som du er veldig bevisst på de fellene der saltet skjuler seg, og det har blodtrykket og vekten din veldig godt av
    Verdens heldigste Mamma til 1,2,3,4

Gutt 94, 3400g,Gutt 96, 3750g,Gutt 06, 3400g,Gutt 09, 3150g

Innmeldt
    Feb 2009
    Hvor
    Møre & Romsdal
    Alder
    25
    Poengstyrke
    39

Jeg fikk samme som alle dere andre
    Vår etterlengtede lille prins kom 28.05.12. Sladrer med Verpesjuk og Lilla87.

Annonsebilag

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

Fakta om laktoseintoleranse
Hva er egentlig laktoseintoleranse? Hvilke meieriprodukter kan jeg spise? Få gode tips og råd!

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •