Ikke noe problem. Vi tjener godt nok til å ta den rimelig på strak arm
Vi har bufferkonto/sparekonto å ta av
Vi låner penger av familie/venner
Vi får utsatt regningen for å skrape sammen penger til den
Vi får delt opp regningen
Vi klarer ikke å betale en sånn regning
Annet
Noen har nok god nok inntekt til å ta det på strak arm, noen har stor bufferkonto og kan ta derfra, andre har kanskje familie/venner som stiller med et privat lån, eller de løser det på andre måter, men hvorda takler DU/DERE en uforutsett regning på 7000 kroner (bare for å ha et eksempel)?
Vaskemaskiner, varmepumper, kjøleskap, frysere - det har det med å ryke på verst mulig tidspunkt, eller at taket begynner å lekke, du får maur i veggen, råteskade i kjelleren... Mye kan skje som gjør at en plutselig får større utgifter enn planlagt...
Vi har heldigvis nå så pass god økonomi at en regning på 7000 skulle gått fint. Hadde det vært snakk om 50.000 måtte vi nok tatt av sparekontoen, men det ville fremdeles gått bra. Om det hadde kommet ennå større uforutsettte utgifter, ville vi nok vurdert å låne opp på huslånet. Om det bare var sånn at jeg ikke hadde pengene for hånden akkurat til betalingsfristen, hadde jeg ringt og bedt om en kort utsettelse på betalingen.
Samboer har fremdeles en BSU-konto som står urørt, og jeg har et gammelt depositum i bakhånd. Vi har ikke over gjennomsnittlige lønninger, men klarer oss greit og synes ellers at det er greit med litt i bakhånd sånn i tilfelle, spesielt nå som vi har barn. Mesteparten av sparepengene gikk med til egenkapital på huset, men da slapp vi også unna med kun førsteprioritetslån.![]()
For mange år siden måtte jeg ha briller, kjøpte og betalte disse - og så røk vaskemaskinen, og deretter lydpotta på bilen. Måtte ringe foreldrene mine for å låne penger hos dem, og det var surt! Etter det har jeg alltid satt av penger på en sparekonto, slik at jeg alltid har en buffer.
Vi jobber med bufferkontoen vår, etter at vi sleit med noen gærne leieboere som ikke betalte for seg. Da var vi utrolig glad for at vi hadde den. Nå må vi få den opp igjen. Hvis den mot formodning skulle være tom har vi 20.000 i kredit på gullkortet og 10.000 i kredit på Trumf Visa. Er ikke redd for å bruke dem, det har vi gjort før, og vi får alltid betalt det ned i fin tid. Og hvis alt skulle gå på tverke, så låner vi av svigers.
Mamma til Knottingen, født 04.07.09.
Ex.u (06 og 11), SA (10, 10, 10, 11)
4 pergokurer 2011, 2 IVF og 1 FER ved Riksen 2012, 1 IVF ved Porsgrunn 2013
2. FER - Ruger på to små eskimoer fra 16.05. TD 30.05
It's hard to wait around for something you know might not happen, but it's even harder to give up, when you know it's everything you want.
~*~Prøvedagbok~*~
Grøsser av denne tråen her.. Hadde hatt store problemer med å håndtere det, så måtte delt opp og utsatt den tipper jeg..
Vi har bufferkonto/sparekonto å ta av.
~ Stolt mamma til to snupper, født august-04 og mai-08 ~
Akkurat nå hadde ikke 7000 (eller litt mer) vært noe problem å ta på rimelig strak arm, men har også bufferkonto for "dårligere" tider. Skulle det være noen større greier helt akutt, måtte jeg nok enten tatt knekken på BSU-kontoen eller bedt om en betalingsordning/tatt lån avhengig av hva som ville vært best i akkurat den situasjonen.
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)