Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultatene 26 til 30 av 30

Tråd: Etternavn

Innmeldt
    Mar 2011
    Hvor
    Nord for Bergen
    Alder
    24
    Poengstyrke
    3

Sv: Etternavn

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, men jeg kommer ikke til å gjøre noe før vi gifter oss da det skjer i utlandet og billetter og slikt er ordnet alt. Vi gifter oss på ambassade i Portugal i juni og har fest hjemme i august, så jeg tenker at skal jeg skifte navn kan jeg gjøre det til festen

I mitt etternavn har jeg bokstaven -æ, og synes at det kan være vanskelig å ha det da vi reiser en del og det da blir kluss med riktig navn i passet, flybillett og hotell, så jeg lurer veldig på om jeg da skal kutte det ut og ta forlovedens navn som er et helt enkelt navn uten disse bokstavene.

Det skal ikke være enkelt dette.

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østre Toten
    Poengstyrke
    3

Den 04.08.12 gifter jeg meg med min bedre halvdel og jeg tar hans etternavn, kutter ut mitt etternavn, samtidig som jeg kutter ut mitt mellomnavn fordi det passet bedre uten Hva gjør man ikke for familielivet?

Innmeldt
    Mar 2006
    Alder
    28
    Poengstyrke
    24

Helt enig i tanken på å tilhøre den familien man selv velger ved etternavnet, heller enn å tilhøre den du er født inn i. Jeg kommer fra et lite sted, så alle vet hvor jeg hører til uansett hva jeg heter til etternavn. Jeg kommer til å ta mannens etternavn når vi gifter oss.
    Jeg har to barn fra før, som har farens etternavn, men dette er ikke noen big deal for meg. Ungene vet hva de heter og de vet hvem de hører til. Mitt etternavn vil jo bli helt borte fra familien uansett, men om dem senere vil ta mitt pikenavn så får det bli et valg for dem. Jeg er for det enkle, ett fornavn og ett etternavn, slik er det bare.

Innmeldt
    Apr 2011
    Hvor
    Østlandet
    Alder
    27
    Poengstyrke
    8

Sitat Opprinnelig lagt inn av lilletrille81 Se innlegg
    Om/når vi gifter oss tar jeg sambos navn som etternavn og beholder mitt som mellomnavn. Det er sånn vi har det på vesla nå også. Jeg ville ikke helt gi slipp på mitt navn, men hans passer best til slutt, og de passer ikke med bindestrek mellom, så da ble det sånn.
    Samme her Men det forutsetter at han tar det samme etternavnet - da får vi likt etternavn alle 4

Vi har forresten 2 etternavn hver... Og har plukket ut det mest sjeldne (litt tilfeldig kanskje) hos hver av oss.. Så det er egentlig mellomnavnet mitt som har blitt mellomnavnet til barna våre - og hans etternavn som er etternavnet (det klinger best med det navnet til slutt )
    Sist endret av mamms; 26-04-12 kl 21:31.

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    5

Når vi en vakker dag gifter oss, kommer jeg til å bytte mellomnavnet jeg har nå til mitt etternavn, og ta mannens etternavn
    Da får jeg samme mellomnavn og etternavn som lillemor, som også var grunnen til at hennes navn ble som det ble

Når vi gjør det sånn, betyr det for meg at vi tar vare på slektsnavnet vi foreldre kommer fra, samtidig som at det å ha begge våre etternavn er et symbol på familien vi har skapt sammen og ingen andre heter det samme

Side 2 av 2 FørstFørst 12

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •