Viser resultatene 1 til 2 av 2
    Innmeldt
    Jan 2011
    Poengstyrke
    0

Fotstilling hos barn.

Hei Anne!

Jeg er stefar får ei jente på 7 år. Hun har skjev fotstilling, slik at føttene peker mot værende. Dette har vert slik siden hun begynte å gå, men hun har ikke tilsynelatende problemer med den skjev fotstilling. På et ås kontrollen ble det sakt at det ikke kunne gjøres noe med før hun begynte på skolen. Men på 6 års kontrollen, ble det sakt at det skulle vert behandlet tidligere.

Jeg er bekymret får at hun kan får problemer senere i livet, så jeg har lyst til å finne ut om fotstillingen kan rettes opp. Men vet ikke hvor jeg skal henvende meg. Har du råd?

Håper på svar!

Mvh,
    Lars

Innmeldt
    Nov 2010
    Hvor
    Oslo
    Poengstyrke
    3

Sv: Fotstilling hos barn.

Hei, Lars.
    Alle barn har føtter som peker innover til å begynne med. Dette henger sammen med fotens utvikling og en endring i kneleddet hvor leggen går fra å være innadrotert til utadrotert. Dette er grunnen til at man ofte venter i noen år til føttene er ferdigutviklet med å korrigere.

Dersom barnet har vondt eller snubler mye, hender det at man korrigerer med såle i småbarnsalderen.

Innadtåing kan skyldes feilstilling i selve foten, manglende utadrotasjon av leggen som beskrevet ovenfor, eller det kan også skyldes vinkelen i hofteleddet som påvirker hele benstillingen.

For å komme videre i saken, kan dere henvende dere til fastlegen og be om en vurdering av ortoped. Legen må sende henvendelse fordi dette er spesialisthelsetjenesten.

En erfaren barnefysioterapeut vil kunne undersøke vinkel i kne og hofte for å kunne vurdere om innadtåingen kommer fra noen av de leddene. Dersom dette dreier seg om en feilstilling i forfoten, kan fysioterapeuten korrigere dette med tøyninger, men jeg vil tro at det vil være behov for såler siden barnet nå er syv år. En vurdering av ortoped likvel vil være nødvendig.

Håper dette hjelper dere videre og lykke til.
    Anne Haarberg
    Fysioterapeut

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •