Viser resultatene 1 til 3 av 3
    Innmeldt
    Dec 2006
    Alder
    23
    Poengstyrke
    9

Det er så skummelt!

Vurderer sterkt å søke på skole til høsten. Høgskolen i Bodø starter et opptak i barnevernsped.studie, noe jeg har tenkt lenge på. Som desentralisert er det et fireårig studie. Men det arrangeres i Stokmarknes, i Lofoten! Og det er LANGT unna der jeg bor..Lillemor er bare 9 mnd gammel da, og jeg får vondt i hjertet mitt av tanken på at hun skal settes bort i enten b.hage eller til dagmamma da. Desuten er tanken på å studere skummel. Jeg var ikke noe serlig skoleflink da jeg gikk på vg, og er så redd for at jeg ikke skal få det til.. Hvor mye skal jeg jobbe hjemme, hva om jeg faller helt av lasset?

Hvordan er det å være student og forelder? Noen med erfaring pm desentralisert studie?
    2007 2010
    Studentmamma

Innmeldt
    Jun 2005
    Poengstyrke
    66

Sv: Det er så skummelt!

Jeg har ikke forsøkt desentralisert studie, men mamma-student har jeg prøvd noen år nå.

Først prøvde jeg meg som nettstudent. Selve opplegget var utrolig bra, var kombinasjonen av full jobb og stort sett alene med sønnen vår, som ikke var like bra.
    Det endte med at jeg sa opp jobben min og ble student på fulltid.

Første året gikk strålende! Var bare helt topp!! Jeg var på skolen 8-15 hver dag, mens trollet var i bhg. Hadde god tid til å komme meg gjennom pensum.
    Andre året flyttet vi hjem og jeg byttet høyskole. Fikk 45min reisevei en vei (til motsetning til 5 min) , ble gravid og tok 20stp mere enn fullt studium.
    Pga graviditeten var jeg mye trøtt og fikk ikke utnyttet tiden slik jeg burde, men kom meg gjennom.
    Nå er jeg inne i 3dje året, samtidig som jeg har baby hjemme. Det er ikke lett! Jeg får ikke lest noen ting føler jeg, og det å lese seg opp til eksamen som normalt bare tok noen dager, tar nå mnd. Tiden strekker virkelig ikke til.
    At barna stort sett er syke hjelper heller ikke. Men, jeg skal da komme meg gjennom! Tar kun 20stp dette semesteret.

Jeg synes ikke det var noe problem i det hele tatt å studere med barn. Å få barn og studere derimot, det var værre.

Har du dagmamma/bhg plass er det selvfølgelig mye lettere! Da må man bare passe på å utnytte dagen godt.
    Når det er desentralisert, har man da litt bedre tid? Slik at man bruker litt lenger tid på samme studie?
    Er det et studie du finner interesannt og er motivert for å gå på skole igjen, kommer du deg gjennom. Er motivasjonen der, klarer du dette!
    *Trollet 2005 * Mini mai 2010 * Minsten aug 2012*

Innmeldt
    Dec 2006
    Alder
    23
    Poengstyrke
    9

Sv: Det er så skummelt!

Sitat Opprinnelig lagt inn av mms Se innlegg
    Så spennende Da ses vi kanskje da, jeg er desentralisert selv med avdeling Stokmarknes som hovedskolesenter.

DEVU kull er spennende, men ofte litt mer rotete enn et heltidsstudie, men er virkelig å anbefale. Som DEVU student vil du også ha muligheter å leie hybel i blokker fra Trollfjord eiendom, da bor du i en blokk med 9 andre hvor dere deler kjøkken, fellesarale og vaskerom, i tillegg kommer det 2 bad. Rommet er innredet med seng og alt du kan trenge, + vask for morgen og nattstell, så i bunn og grunn trenger du kun håndkle og sengeklær og et stort laken siden sengen er omlag 150 i bredde. Du betaler 800 kroner i uken og får da inkludert varmtvann, internett og strøm + tilgang til vaskemaskin som ikke koster noe. Kjempe greit, er også tilgang til kjøleskap og hylleplass Skolen ligger 1 min fra blokkene, så dette er super sentralt.

DEVU kull har som regel en 15 skolesamlinger over 4 år, så første året har du kanskje 7 samlinger, mens du på 2, 3 og 4året kun vil møtes 1 eller 2 ganger i halvåret. Kjekt og greit for oss som har eller venter små

Vi alle må finne vår egen måte å prioritere skolearbeidet på, som regel til hver samling får du en leseliste og oversikt over samlingsukene hvilke fag som skal ligge til grunn for den eksakte samlingen. Det er endel lesing ja, men det viktigste er alikevel og få med seg forelesningene og stille spm hvis man eventuelt ikke forstår. Jeg regner også med at denne linjen som min linje jobber mye i basisgrupper, det vil si at dere skriver oppgaver sammen og møtes via internett for å bli enig om ting og fremgang. Om du faller helt av lasset - ja, da må du nok se på din egen effektivitet og kanskje ta litt oppgjør. Det viktigste er i bunn og grunn å få godkjent på basisoppgaver og gjøre seg rustet til å kunne bestå eksamen. Ingen på mitt kull føler vi har fått noe ut av 1 året, eller lært oss særlig mye, sånn er det innimellom med DEVU kull.

Gode rutiner er i allefall viktig
    Hei! Glemte helt denne tråden her jeg.
    Tusen takk for svar! Det var kjempe kjekt å leseEr så flott med folk med erfaring, og serlig når du også er oppi Stokmarknes. Er det sosionomutd. du tar? Hadde ei venninne som tok det der oppe, og hun kom med masse gode råd til meg. Men hun døde nå nylig, så nå håper jeg at jeg kan få noe ut av dere kjære nettvenner Jobber du i tillegg? Hvor mye må du lese pr dag sånn ca for å komme i mål?

Sitat Opprinnelig lagt inn av MiF Se innlegg
    Jeg har ikke forsøkt desentralisert studie, men mamma-student har jeg prøvd noen år nå.

Først prøvde jeg meg som nettstudent. Selve opplegget var utrolig bra, var kombinasjonen av full jobb og stort sett alene med sønnen vår, som ikke var like bra.
    Det endte med at jeg sa opp jobben min og ble student på fulltid.

Første året gikk strålende! Var bare helt topp!! Jeg var på skolen 8-15 hver dag, mens trollet var i bhg. Hadde god tid til å komme meg gjennom pensum.
    Andre året flyttet vi hjem og jeg byttet høyskole. Fikk 45min reisevei en vei (til motsetning til 5 min) , ble gravid og tok 20stp mere enn fullt studium.
    Pga graviditeten var jeg mye trøtt og fikk ikke utnyttet tiden slik jeg burde, men kom meg gjennom.
    Nå er jeg inne i 3dje året, samtidig som jeg har baby hjemme. Det er ikke lett! Jeg får ikke lest noen ting føler jeg, og det å lese seg opp til eksamen som normalt bare tok noen dager, tar nå mnd. Tiden strekker virkelig ikke til.
    At barna stort sett er syke hjelper heller ikke. Men, jeg skal da komme meg gjennom! Tar kun 20stp dette semesteret.

Jeg synes ikke det var noe problem i det hele tatt å studere med barn. Å få barn og studere derimot, det var værre.

Har du dagmamma/bhg plass er det selvfølgelig mye lettere! Da må man bare passe på å utnytte dagen godt.
    Når det er desentralisert, har man da litt bedre tid? Slik at man bruker litt lenger tid på samme studie?
    Er det et studie du finner interesannt og er motivert for å gå på skole igjen, kommer du deg gjennom. Er motivasjonen der, klarer du dette!
    Takk, MiF! Da vet jeg at jeg ikke skal få barn mens jeg evt. studerer Jeg satser jo på å finne en dagmamma til henne de første mnd, så hun slipper å være i barnehagen. Men fra hun er 1 år kommer jeg til å søke henne inn.. Jeg går ut fra at man får litt bedre tid, siden det er laget sånn at man kan ha en deltidsjobb ved siden av studiene. Mange har fulltidsjobber også.. Så det er nok opp til meg om jeg ønsker å få dette til. Jeg er elendig på å prioritere, og har aldri vært noe flink til å lage gode rutiner når det gjelder skolearbeid.. Men nå må jeg virkelig prøve. Jeg er 21 år, og har ikke begynt på noen utdanning.. Så nå er jeg virkelig klar for å komme i gang med noe!
    2007 2010
    Studentmamma

Annonsebilag

Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!

Vårens festmat
Her finner du en rekke flotte retter til festbuffeen

17-mai kaken
Vi gir deg tips og råd til hvordan du skal bake den perfekte 17.mai kaken.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Stikkord for denne tråden

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •