Jeg har hatt diabetes siden jeg var 9. Og har vært bra regulert uten de store problemer hele veien.
Under dette svangerskapet har det gått veldig bra. Har hatt hbA1c på 6,1 og 5,9 - så sånn sett er både legen, JM og jeg veldoig fornøyde.
Men den siste uken nå har jeg bare hatt høye verdier. Jeg våkner med 10-11 i blodsukker. Tar "korrekt" mengde insulin, men etter frokost er det steget til 15-16. Jeg har øket dosen betraktelig de siste ukene (noe som er normalt i 2.trimester) MEN jeg får det ikke ned.
Jeg har snakket med lege og JM og de følger det opp, og sier jeg kun skal øke dosene. Og det er jo greit det. Men jeg visste ikke at jeg måtte øke så ekstremt allerede nå.
Er det flere som har det sånn??? Det virker nesten som kroppen har blitt "resistent" mot insulinet jeg setter, og at mengdene jeg tar må økes mye mer enn jeg var blitt forespeilet.
Kjenner jeg blir litt bekymret.
HAr ny time til kontroll 12 januar (går hver 3.uke)
Ja, jeg måtte øke en god det i 2 trimester, men nå i 3 så virker det som jeg ikke trenger like mye lenger... Syns detta går VELDIG opp og ned!
Men nå tar jeg ikke noe fast lenger, ser ann alt på hva blodsukkeret ligger på før jeg setter insulin (om jeg ikke har glemt igjen apperatet da, da tar jeg sånn ca hva jeg tror jeg trenger til det måltidet)
Jeg har høy hba1c, og jeg trur blodsukkeret mitt svinger endel mellom mat.. for jeg har plutselig føling på kvelden etter middag uten å ha tatt hurtigvirkende å.. da er det den langtidsvirkende som slår inn..
Veldig langt utenfor de "standarenen" jeg har hatt før ihvertfall...
Uvandt
Veldig uvantEr liksom ikke sånn kroppen skal reagere. Hehe.,.
Visste jo at det ville bli endringer og mye opp og ned. Men ikke sååå mye.
Siden jeg har bl.s som ligger relativt lavt blir jeg også dårlig form når det er så høyt som 14-15. Og lurer jo også på hvor mye "skade" fosteret tar av dette høye bl.s selv om det ikke er over lange perioder.
HVor høy ligger din hbA1c på? (det trenger du selvfølgelig ikke å si.. er bare nysgjerrig)
Dropp ikke frokosten!
Få gode tips og råd om hvordan du kan få en god frokostrutine, og les hvorfor det er viktig!
Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)